De voorzitter opent de zitting op 10/10/2024 om 20:29.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
Gemeenteraadsbeslissing d.d. 17 januari 2019 - Huishoudelijk reglement gemeenteraad.
Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.00.08 uur tot 00.01.26 uur.
Artikel 1
Het verslag van de voorgaande zitting d.d. 12 september 2024, dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de gemeenteraadsleden heeft gelegen, wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.
Omwille van de afbraak van het gemeenschapscentrum en bouwwerkzaamheden aan het nieuwe gemeentehuis was het niet mogelijk om de zitting van de gemeenteraad nog door te laten gaan in de raadszaal van het gemeenschapscentrum Jan vander Noot.
Op de gemeenteraad werd op 8 september 2022 beslist om de vergaderingen tijdens de werken door te laten gaan in de voormalige bibliotheek van Sint-Lenaarts, Dorpsstraat 60.
Decreet lokaal bestuur - artikel 20 - “De vergadering van de gemeenteraad vindt plaats in het gemeentehuis of op de fysieke plaats door de gemeenteraad bepaald (...).”
Huishoudelijk reglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 oktober 2021
Vanaf november is de Raadzaal in 't Gemeentehuis operationeel en kan er dus daar worden vergaderd.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.01.27 uur tot 00.02.58 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt goed dat de zittingen van de gemeenteraad vanaf november zullen doorgaan in 't Gemeentehuis, Gemeentepark 1 in Brecht.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000007 - Brecht voert een ruimtelijk beleid om in te spelen op de maatschappelijke behoeften, met aandacht voor de eigen identiteit van de gemeente.
Actie: A000043 - Dagelijkse werking omgeving.
Omgevingsvergunning voor verkavelen:
OMVV2021/7 (OMV_2021081748) - vergunning 2 juni 2022 door de deputatie. Het betreft het wijzigen van de oorspronkelijke loten 14 en 15 in loten 1, 2 en 3 voor vrijstaande bebouwing.
Ontwerpakte:
Op 23 augustus 2024 werd een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand met bijhorend opmetingsplan bezorgd aan de dienst omgeving via mail met het verzoek dit voor te leggen aan de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 41 tweede lid, 11°.
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. Voorliggende aanvraag dient dan ook voorgelegd te worden aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de grondafstanden.
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad is bevoegd omdat het gaat om een daad van beschikking over onroerende goederen.
Aan de gemeenteraad worden de ontwerpakte en het opmetingsplan voorgelegd ter goedkeuring.
De aard van de ontwerpakte betreft een kosteloze grondafstand aan de gemeente Brecht, in het kader van de toekomstige inlijving in het openbaar domein van een repel grond die nog in private eigendom is, gelegen te Brecht, Fazantenlaan - Fazantenhoek, kadastraal gekend als afdeling 5 sectie B 181L (deel), met een oppervlakte van 135 m², zoals dit onroerend goed omschreven en afgebeeld staat als 'grondafstand 135 m²' op het opmetingsplan opgemaakt door Frans Rombaut, landmeter te Wuustwezel op 20 maart 2018. Het perceel krijgt het gereserveerde perceelidentificatienummer 11042 B 181 W P0000.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.02.59 uur tot 00.04.30 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het ontwerp van akte van de overdracht van onroerend goed, zijnde een strook grond bestemd om kosteloos te worden afgestaan ten titel van openbaar nut, gelegen te Brecht, Fazantenlaan - Fazantenhoek, kadastraal gekend als afdeling 5 sectie B 181L deel, met een oppervlakte van 135 m², zoals dit onroerend goed omschreven en afgebeeld staat als 'grondafstand 135m²' op het opmetingsplan, opgemaakt door Frans Rombaut, landmeter te Wuustwezel op 20 maart 2018.
Deze grondafstand dient bijgevolg niet meer als last opgelegd te worden bij een toekomstige omgevingsvergunning.
Artikel 2
Het besluit van de gemeenteraad en bijhorend opmetingsplan zal worden opgenomen in het gemeentelijk wegenregister.
Artikel 3
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan notariaat Verbert, Van Eycklei 21, 2018 Antwerpen en aan de dienst omgeving.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000007 - Brecht voert een ruimtelijk beleid om in te spelen op de maatschappelijke behoeften, met aandacht voor de eigen identiteit van de gemeente.
Actie: A000043 - Dagelijkse werking omgeving.
Verdeling:
Op 11 september 2024 werd een aangetekende zending ontvangen van Agora Notarissen betreffende de kosteloze grondafstand aan de gemeente voor openbaar nut overeenkomstig art. 5.2.2. van de VCRO. De zending bevat 2 opmetingsplannen met referentie AAPD 11009/10332 en 11009/10333.
Ontwerpakte:
Op 10 september 2024 werd de ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand bezorgd aan de dienst omgeving via mail met het verzoek dit voor te leggen aan de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 41 tweede lid, 11°.
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. Voorliggende aanvraag dient dan ook voorgelegd te worden aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de grondafstanden.
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad is bevoegd omdat het gaat om een daad van beschikking over onroerende goederen.
Aan de gemeenteraad worden de ontwerpakte en de opmetingsplannen voorgelegd ter goedkeuring.
De aard van de ontwerpakte betreft een kosteloze grondafstand aan de gemeente Brecht, in het kader van de toekomstige inlijving in het openbaar domein van een repel grond die nog in private eigendom is, gelegen te Brecht, Elzenlaan, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie M 67G8 (deel) en afdeling 1 sectie M 67A9 (deel).
-Het af te stane deel van perceel 67G8 heeft een oppervlakte van 122,08 m², zoals dit onroerend goed omschreven en afgebeeld staat als LOT 2 op het opmetingsplan met referentie AAPD 11009/10332, opgemaakt door Dries Roos, landmeter-expert te Brasschaat op 10 juni 2024.
-Het af te stane deel van perceel 67A9 heeft een oppervlakte van 158,66 m², zoals dit onroerend goed omschreven en afgebeeld staat als LOT 2 op het opmetingsplan met referentie AAPD 11009/10333, opgemaakt door Dries Roos, landmeter-expert te Brasschaat op 10 juni 2024.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.04.31 uur tot 00.05.43 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het ontwerp van akte van de overdracht van onroerend goed, zijnde een strook grond bestemd om kosteloos te worden afgestaan ten titel van openbaar nut, gelegen te Brecht, Elzenlaan, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie M 67G8 (deel), met een oppervlakte van 122,08m², zoals dit onroerend goed omschreven en afgebeeld staat als LOT 2 op het opmetingsplan met referentie AAPD 11009/10332, opgemaakt door Dries Roos, landmeter-expert te Brasschaat op 10 juni 2024 EN afdeling 1 sectie M 67A9 (deel), met een oppervlakte van 158,66m ², zoals dit onroerend goed omschreven en afgebeeld staat als LOT 2 op het opmetingsplan met referentie AAPD 11009/10333, opgemaakt door Dries Roos, landmeter-expert te Brasschaat op 10 juni 2024.
Deze grondafstand dient bijgevolg niet meer als last opgelegd te worden bij een toekomstige omgevingsvergunning.
Artikel 2
Het besluit van de gemeenteraad en bijhorend opmetingsplan zal worden opgenomen in het gemeentelijk wegenregister.
Artikel 3
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Agora Notarissen, Gasthuisstraat 27, 2960 Brecht en aan de gemeentelijke dienst omgeving.
Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 19 augustus 2024.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000007 - Brecht voert een ruimtelijk beleid om in te spelen op de maatschappelijke behoeften, met aandacht voor de eigen identiteit van de gemeente.
Actie: A000043 - Dagelijkse werking omgeving.
STUDIEBUREAU VERHAERT & CO namens Van Roey Rode NV gevestigd te Oostmalsesteenweg 261 te 2310 Rijkevorsel vraagt een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een grond in 3 loten bestemd voor meergezinswoningen en 9 loten bestemd voor ééngezinswoningen in Dorpsstraat 41, 43, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 59, 59B, 61, 63, 65, 67, 69 en Fruithoflaan 6 te Brecht, kadasternummer (afd. 4) sectie D 65 M, (afd. 4) sectie D 70 L5, (afd. 4) sectie D 70 K5, (afd. 4) sectie D 70 H5, (afd. 4) sectie D 70 W2, (afd. 4) sectie D 71 A3, (afd. 4) sectie D 71 D2, (afd. 4) sectie D 71 P2, (afd. 4) sectie D 71 B3, (afd. 4) sectie D 73 K, (afd. 4) sectie D 74 E2, (afd. 4) sectie D 74 R, (afd. 4) sectie D 74 D2, (afd. 4) sectie D 74 Y, (afd. 4) sectie D 77 R, (afd. 4) sectie D 77 P, (afd. 4) sectie D 77 S, (afd. 4) sectie D 79 K, (afd. 4) sectie D 79 F, (afd. 4) sectie D 79 G, (afd. 4) sectie D 83 C2, (afd. 4) sectie D 83 D2, (afd. 4) sectie D 83 E2, (afd. 4) sectie D 83 V en (afd. 4) sectie D 86 W.
De aanvraag betreft een verkaveling voor het verkavelen van een grond in 3 loten bestemd voor meergezinswoningen en 9 loten bestemd voor éénsgezinswoningen, het rooien van bomen, het slopen van bestaande gebouwen en constructies, en de aanleg van openbare wegenis.
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 20 juni 2024.
De aanvraag volgde de gewone procedure. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 28 juni 2024 t.e.m. 28 juli 2024.
Er werd een nieuwe projectversie ingediend na het openbaar onderzoek. Deze projectversie (V3) werd aanvaard op 9 augustus 2024. De aanpassing t.o.v. de oorspronkelijke aanvraag volgde uit een advies van de Dienst Wegen. De aanpassing doet geen afbreuk doen aan de bescherming van de mens of het milieu of de goede ruimtelijke ordening. De wijziging komt tegemoet aan een advies en brengen kennelijk geen schending van de rechten van derden met zich mee. Er werd geen nieuw openbaar onderzoek over de gewijzigde aanvraag georganiseerd.
De codex ruimtelijke ordening en zijn uitvoeringsbesluiten.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017: overeenkomstig artikel 41 is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. Voorliggende aanvraag dient dan ook voorgelegd te worden aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de grondafstanden.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019: overeenkomstig artikel 8 kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad; en met toepassing van artikel 31§1 van dat decreet roept het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samen om te beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (BS 14/11/2003) is van toepassing.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 1 maart 2013 inzake de nadere regels van de project-m.e.r.-screening.
Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, en de bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstantie en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets.
1. BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT
De aanvraag is gelegen in de kern van Sint-Lenaarts, tussen de Dorpsstraat en de Fruithoflaan, aansluitend op het OC ’t Centrum en de bibliotheek.
Het projectgebied is/was bebouwd met woningen in gesloten bebouwing langs de Dorpsstraat (huisnrs. 41 t/m 69) met achtertuinen tot tegen de Fruithoflaan, en een woning (huisnr. 6) en enkele garages langs de Fruithoflaan. De afbraak van woning Fruithoflaan nr. 6 (vrijstaand) en woningen Dorpsstraat nrs. 47, 49 en 51 werden reeds afgerond.
Het terrein ligt nagenoeg gelijk, iets hoger dan de aanpalende straten.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag omvat het verkavelen van het projectgebied met 3 loten bestemd voor meergezinswoningen rond een centraal plein met parkeerkelder bereikbaar vanuit de Dorpsstraat, 9 loten bestemd voor éénsgezinswoningen langs de Fruithoflaan en een private parking op maaiveldniveau bereikbaar vanuit de Fruithoflaan. Het accent van de verkaveling ligt op 'wonen' maar handelspanden op het gelijkvloers zijn toegestaan. Het centrale plein in de verkaveling wordt als groen plein ingericht. Er wordt een doorsteek voor fietsers en voetgangers gecreëerd doorheen het projectgebied die de Fruithoflaan met de Dorpsstraat verbindt. De verkaveling zelf wordt intern autovrij gehouden.
Tegelijkertijd omvat de aanvraag volgende stedenbouwkundige handelingen aangevraagd i.f.v. het bouwrijp maken van het terrein:
- Het kappen van hoogstammige bomen.
Binnen het project blijven 11 loofbomen en 2 naaldbomen behouden, worden 7 loofbomen, 1 naaldboom en 17 leibomen verplant en worden 9 loofbomen en 5 naaldbomen gekapt waaronder twee bomen in de Dorpsstraat i.f.v. de toegangen tot het project.
- Het slopen van de aanwezige bebouwing en constructies.
- Infrastructuurwerken ter uitrusting van de verkaveling. Deze infrastructuurwerken betreffen:
Binnen het project wordt 3.859 m² nieuw openbaar domein voorzien (lot A). Zowel langs de Fruithoflaan als langs de Dorpsstraat wordt de rooilijn verbreed. Hierdoor zal het voetpad en de bestaande parkeerplaatsen langs de Dorpsstraat in de toekomst volledig op openbaar domein komen te liggen. Een deel van de parkeerplaatsen worden heringericht voor de toegangen van het project. Daarnaast wordt het centraal groen plein en de groene dreef met trage verbindingen openbaar.
Voor delen van dit openbaar domein wordt een eeuwigdurend ondergronds opstalrecht van 40 cm onder maaiveld tot de nuttige diepte ten behoeve van delen van de parkeerkelders die horen bij de meergezinswoningen en stroken met ondergrondse erfdienstbaarheid voor hemelwaterputten gevraagd, zoals aangeduid op het rooilijnplan.
Conform artikel 31 § 1 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning dient de gemeenteraad te beslissen over de zaak der wegen. De bijhorende omgevingsvergunningaanvraag voor infrastructuur omvat alle nodige documenten hiervoor. De aanvraag omvat een belofte van gratis grondafstand van dit openbaar domein.
2. HISTORIEK
Volgende historisch gekoppelde dossiers zijn relevant:
3. OPENBAAR ONDERZOEK
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De gewone vergunningsprocedure werd gevolgd. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 28 juni 2024 tot 28 juli 2024.
Er werden 2 bezwaarschriften ingediend.
Inhoud bezwaarschrift
De bezwaren handelen samengevat over:
De bestaande wegenis tussen de panden Dorpsstraat 41 en Dorpsstraat 39 staat deels/voor de helft ingekleurd als ontworpen tuinzone op het verkavelingsplan. Tot op heden wordt de volledige breedte van deze wegenis gebruikt om met een wagen in en uit te kunnen draaien in de haakse garage aanwezig langs deze wegenis ter hoogte van huisnummer Dorpsstraat 39. Vermits deze wegenis gebruikt wordt als toegang tot de garage van Dorpsstraat 39 welke uitkomt op deze wegenis moet deze doorgang geschikt zijn om met een voertuig over te rijden. De plannen in nieuwe toestand maken het onmogelijk om nog met een wagen te kunnen in en uit draaien in de garage.
Evaluatie bezwaren
Het klopt dat de plannen in de aanvraag onduidelijk zijn. Enerzijds is er een aanduiding bestaande wegenis met een breedte van 2m92 tot 2m94. Anderzijds wordt het gedeelte daarvan binnen de grens van het projectgebied (eigendomsgrens) ingekleurd als tuinzone. Het betreft geen gemeenteweg. Uit de plannen kan niet afgeleid worden of de ontsluiting middels een private erfdienstbaarheid gevestigd is. Het bezwaar is in dat opzicht gegrond. Het bezwaar heeft evenwel geen relevantie voor de beslissing aangaande de gemeentewegen.
BEOORDELING AANVRAAG
4. ADVIEZEN
Het advies van Inter werd op 20 juni 2024 aangevraagd. Het voorwaardelijk gunstig advies werd ontvangen op 24 juni 2024.
Het advies van Eandis - Bouwadvies werd op 20 juni 2024 aangevraagd. Het voorwaardelijk gunstig advies werd ontvangen op 3 juli 2024.
Het advies van Distributie leidingen werd op 20 juni 2024 aangevraagd. Het voorwaardelijk gunstig advies werd ontvangen op 21 juni 2024.
Het advies van Riolering werd op 20 juni 2024 aangevraagd. Het voorwaardelijk gunstig advies werd ontvangen op 2 juli 2024.
Het advies van Proximus werd op 20 juni 2024 aangevraagd. Het voorwaardelijk gunstig advies werd ontvangen op 22 juli 2024.
Het advies van Omgevingsloket Wyre werd op 20 juni 2024 aangevraagd. Het voorwaardelijk gunstig advies werd ontvangen op 2 juli 2024.
Het advies van indoor.astrid@ibz.fgov.be werd op 20 juni 2024 aangevraagd. Het gunstig advies werd ontvangen op 9 juli 2024.
Het advies van Brandweer werd op 20 juni 2024 aangevraagd. Het geen advies advies werd ontvangen op 8 juli 2024.
Het advies van Groendienst werd op 20 juni 2024 aangevraagd. Het voorwaardelijk gunstig advies werd ontvangen op 5 augustus 2024.
Het advies van Kim Decombes werd op 20 juni 2024 aangevraagd. Het gunstig advies werd ontvangen op 4 juli 2024.
Het advies van Dienst Wegen werd op 20 juni 2024 aangevraagd. Het voorwaardelijk gunstig advies werd ontvangen op 15 juli 2024.
De gemeentelijk omgevingsambtenaar treedt deze adviezen bij en maakt ze zich eigen.
5. TOETSING AAN DE WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN
5.1. Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg
De aanvraag is volgens het gewestplan Turnhout (goedgekeurd op 30 september 1977) gelegen in woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
De locatie is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
De locatie is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Toetsing aan de stedenbouwkundige voorschriften
De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften van het gewestplan.
5.2. Verordeningen
De aanvraag is in overeenstemming met de gemeentelijk groenverordening en het gemeentelijk kapreglement.
De aanvraag is in overeenstemming met de gewestelijke hemelwaterverordening (zie ‘watertoets’).
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid; het ontwerp is in overeenstemming met de verordening mits rekening wordt gehouden met een aantal opmerkingen uit het advies van Inter, die als voorwaarde bij een vergunning kunnen worden opgelegd.
5.3. Uitgeruste weg
Het bouwperceel is gelegen langsheen twee voldoende uitgeruste gemeentewegen.
6. WATERTOETS
6.1 Ligging project
Het project ligt in een afstroomgebied in beheer van de provincie Antwerpen.
Het project ligt niet in de nabije omgeving van de waterloop.
Volgens de kaarten bij het Watertoetsbesluit is het project:
- niet gelegen in een overstromingsgevoelig gebied voor zeeoverstroming.
- niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen vanuit een waterloop (fluviaal).
- niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen door intense neerslag (pluviaal).
- niet gelegen in een signaalgebied.
De percelen zijn gelegen in centraal gebied (gemengde riolering), waar voorbehandeling van het afvalwater nodig is: een voorzuivering via een individuele voorbehandelingsinstallatie (septische put) met Benor-certificaat.
6.2 Verenigbaarheid van het project met het watersysteem
Droogte
Het hemelwater dat neervalt moet op eigen terrein maximaal vastgehouden worden en niet afgevoerd. Om hier concreet uitvoering aan te geven werd het project aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater getoetst.
De verkavelingsvoorschriften leggen voor de private loten op dat alle verhardingen dienen te gebeuren met waterdoorlatende materialen ofwel materialen toegepast met een brede voeg. Waterdichte vlakken zijn enkel voor de verhardingen van de terrassen toegelaten mits ze afwateren naar de tuin en mits een onmiddellijke bezinking mogelijk is. De gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor hemelwater is van toepassing bij latere aanvragen voor het bebouwen en terreinaanleg van de private percelen.
Het hemelwater op openbaar domein en de overloop van de woningen worden in open wadi’s (deels openbaar, deels privaat) gebufferd en geïnfiltreerd. Er worden geen overlopen naar de openbare riolering voorzien waardoor 100% van de neerslag op eigen terrein blijft. Dit wordt bevestigd in de sirio-berekening waarbij ook het mogelijke bouwproject volledig in kaart gebracht werd. In natte periodes bevinden de infiltratievoorzieningen zich onder de grondwaterstand. Er is geen overloop naar de riolering waardoor dit water niet wordt afgevoerd. Inzake buffering en infiltratie van het hemelwater zijn de aan te leggen wadi’s voldoende voor het opvangen en infiltreren van het hemelwater. Enkel het gedeelte verharding boven de kelder wordt opgevangen in de wadi op openbaar domein. In functie van het onderhoud van deze wadi werd door de gemeentelijke dienst Wegen gevraagd het binnenplein vanaf de hagen, onder een helling van 2% af te wateren naar het midden. Op basis van onze opmerkingen werd reeds een nieuw plan opgesteld en ingediend (PV3). Dit plan maakt integraal deel uit van de aanvraag die nu ter beoordeling voorligt. De overige verhardingen wateren af naar de naastgelegen berm of zijn waterdoorlatend. De opvang en infiltratie van de overloop van de hemelwaterputten van blok A op lot 1 wordt collectief opgevangen in de wadi (1a + 1b aangeduid op het grondplan) op het openbaar domein. De overige hemelwaterputten lopen over naar private wadi’s in de tuinen. Vanuit de ontworpen infiltratievoorzieningen wordt geen overloop voorzien naar de riolering. Uit de sirioberekening blijkt dat geen enkele wadi zal overstorten over een periode van 100 jaar. Al het hemelwater blijft dus op eigen terrein.
Indien voor de bouw van de woningen een grondwaterbemaling noodzakelijk is ofwel voor de verwezenlijking van bouwkundige werken dan is dit volgens VLAREM indelingsplichtig (rubriek 53.2) en dient dit gemeld te worden. Het bemalingswater dient zoveel mogelijk terug in de grond gebracht te worden (retourbemaling, infiltratie,...). Indien dit technisch onmogelijk is dient het bemalingswater in eerste instantie geloosd te worden op oppervlaktewater of op de leiding voor regenwaterafvoer van de openbare riolering.
Structuurkwaliteit en ruimte voor waterlopen
Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.
Overstromingen
Het projectgebied is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig. Wel wordt er in de Dorpsstraat pluviaal overstromingswater op straat verwacht. Het project zelf bevindt zich buiten het risicogebied voor overstromingen. Er wordt geen effect op het overstromingsregime verwacht mits voldaan aan de GSV hemelwater.
Waterkwaliteit
Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.
De DWA-riolering kan gravitair aansluiten op de bestaande gemengde riolering in de Fruithoflaan en de Dorpsstraat. Het rioleringsontwerp is besproken met en voor advies voorgelegd aan rioolbeheerder Pidpa.
6.3. Conclusie watertoets
Op basis van de beschikbare gegevens kan gesteld worden dat er geen nadelige gevolgen op het watersysteem te verwachten zijn door het project. De aanvraag voldoet aan het integraal waterbeleid, en komt op dit vlak voor vergunning in aanmerking.
7. PROJECT-M.E.R.-SCREENING
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 maart 2013 inzake de nadere regels van de project-m.e.r.-screening en heeft betrekking op een activiteit die voorkomt op de lijst van bijlage III bij dit besluit. Dit wil zeggen dat er voor voorliggend project een project-m.e.r.-screening moet opgemaakt worden.
Een project-m.e.r.-screeningsnota is toegevoegd aan de vergunningsaanvraag. Na onderzoek van de kenmerken van het project, de locatie van het project en de kenmerken van de mogelijke milieueffecten, wordt geoordeeld dat geen aanzienlijke milieueffecten verwacht worden, zoals ook uit de project-m.e.r.-screeningsnota blijkt. Er kan redelijkerwijze aangenomen worden dat een nieuw project-MER geen nieuwe of bijkomende gegevens over aanzienlijke milieueffecten kan bevatten, zodat de opmaak ervan dan ook niet noodzakelijk is.
8. SLOOPOPVOLGINGSPLAN
De aanvraag heeft betrekking op sloop, renovatie- of ontmantelingswerken bij gebouwen waarvoor een omgevingsvergunning vereist is en waarvan het totale bouwvolume groter is dan 1000 m³ voor alle niet-residentiële gebouwen waarop de vergunning betrekking heeft, of groter dan 5000 m³ voor alle in hoofdzaak residentiële gebouwen, met uitzondering van eengezinswoningen, waarop de vergunning betrekking heeft.
Er werd een sloopopvolgingsplan bij de aanvraag gevoegd.
9. ARCHEOLOGIENOTA
Het dossier bevat een archeologienota (ID: https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/29671). Er is akte genomen van deze nota door het agentschap Onroerend Erfgoed.
De archeologienota adviseert om verder onderzoek uit te voeren, in eerste instantie in de vorm van landschappelijke boringen en eventuele vervolgonderzoeken.
10. GEMEENTERAAD GEMEENTEWEG
De aanvraag omvat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg. De gemeenteraad moet hierover een beslissing nemen en zich daarbij uitspreken over de ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein.
Bij beslissingen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader. Hieromtrent wordt het volgende gesteld:
Er is geen gemeentelijk beleidskader en afwegingskader voor gemeentewegen.
Uit de adviezen en een toetsing aan de wettelijke voorschriften blijkt dat het project principieel in aanmerking komt voor vergunning, zodat dit geen beletsel vormt voor een beslissing van de gemeenteraad aangaande de gemeentewegen in dit dossier. Een verdere toetsing van het verkavelingsproject aan de goede ruimtelijke ordening is de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.
CONCLUSIE
Gunstig, voor de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname ervan in het openbaar domein, mits rekening wordt gehouden met volgende toepasselijke voorwaarden:
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot zijn eigen motivatie.
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.05.44 uur tot 00.12.05 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt - op voorstel van het college van burgemeester en schepenen - de ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg, zoals ontworpen in de verkavelingsaanvraag gelegen Dorpsstraat 41, 43, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 59, 59B, 61, 63, 65, 67, 69 en Fruithoflaan 6 te Brecht, kadasternummer (afd. 4) sectie D 65 M, (afd. 4) sectie D 70 L5, (afd. 4) sectie D 70 K5, (afd. 4) sectie D 70 H5, (afd. 4) sectie D 70 W2, (afd. 4) sectie D 71 A3, (afd. 4) sectie D 71 D2, (afd. 4) sectie D 71 P2, (afd. 4) sectie D 71 B3, (afd. 4) sectie D 73 K, (afd. 4) sectie D 74 E2, (afd. 4) sectie D 74 R, (afd. 4) sectie D 74 D2, (afd. 4) sectie D 74 Y, (afd. 4) sectie D 77 R, (afd. 4) sectie D 77 P, (afd. 4) sectie D 77 S, (afd. 4) sectie D 79 K, (afd. 4) sectie D 79 F, (afd. 4) sectie D 79 G, (afd. 4) sectie D 83 C2, (afd. 4) sectie D 83 D2, (afd. 4) sectie D 83 E2, (afd. 4) sectie D 83 V en (afd. 4) sectie D 86 W goed, mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden en lasten:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist tot opname van de daarin gelegen gronden in het openbaar domein.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen dient aan de houder van de verkavelingsvergunning, bij afgifte van de verkavelingsvergunning, de hiernavolgende voorwaarden en lasten op met betrekking tot de gemeenteweg op te leggen:
Advies Kempens Landschap:
1) De kandidaat-gebruiker moet land- of tuinbouwer in hoofdberoep zijn.
Motivering: Kempens Landschap is destijds opgericht om waardevolle landschappen te beschermen, belangrijk daarbij zijn onze 4 pijlers waarvan landbouw er één is. De landbouwsector is immers een belangrijke partner in het beheer van de open ruimte. Kempens Landschap verwerft landbouwgronden om enerzijds de open ruimte te vrijwaren, anderzijds om de landbouwers te ondersteunen. Het is dan ook een gerichte keuze om daarbij samen te werken met landbouwers in hoofdberoep, zodat zij de nodige kansen krijgen om hun landbouwbedrijf verder te kunnen zetten en zo mee zorg te dragen voor het landschap. Hiervoor hebben we altijd gestaan en dit is een voorwaarde die wij vanuit Kempens Landschap steevast willen behouden.
2) De kandidaat-gebruiker is zich bewust van de landschapsvisie met betrekking tot de landbouwgronden in de Merel, meer bepaald het behoud van de open ruimte en het behoud/herstel/ontwikkeling van kleine landschapselementen:
Advies VLM:
De toewijzing van gronden in eigendom en beheer van VLM gebeurt op basis van criteria die zijn bepaald binnen VLM en in functie van de doelstellingen waarvoor deze gronden zijn aangekocht.
Het rapport dat VLM opmaakte voor het Marum bevatte specifieke voorstellen voor een toewijzingsreglement voor gronden in het Marum.
Advies landbouwraad:
1) De landbouwraad kan akkoord gaan om hoofdberoep in het reglement aan te houden. Er kan immers enkel als hoofdberoep VLIF aangevraagd worden.
2) De landbouwraad wil enkel dat bestaande landschapselementen worden in stand gehouden maar geen nieuwe worden toegevoegd.
Beleidsdoelstelling: D000003 - We streven naar een welvarend en ondernemend Brecht waarbij de basis wordt gelegd in kwalitatief onderwijs.
Actieplan: AP000013 - Dagelijkse werking welvarend/ondernemend.
Actie: A000055 - Dagelijkse werking welvarend/ondernemend.
19 oktober 2023: overleg met Kempens Landschap betreffende opmaak algemeen toewijzingsreglement
27 oktober 2023: advies Kempens Landschap over eerste ontwerp toewijzingsreglement
21 december 2023: advies Landbouwraad op opmerkingen van Kempens Landschap
15 februari 2024: advies Vlaamse Landmaatschappij
15 april 2024: ontwerpreglement opnieuw voorgelegd aan Landbouwraad ter advies
27 juni 2024: adviesvraag aan Kempens Landschap
Het voorliggend toewijzingsreglement wordt opgemaakt op vraag en advies van de landbouwraad met een tweeledig doel:
1) Om de toewijzing van vrijgekomen landbouwgronden binnen Brecht op een transparantere en eenvormigere manier te laten verlopen.
2) Daarnaast wordt het ingezet om jonge boeren meer toekomstperspectief te geven door hen voorrang te geven.
Het reglement zou toegepast worden op alle gronden (exclusief de gronden van het Marum) in eigendom of beheer van gemeente Brecht, OCMW Brecht, Kempens Landschap en VLM.
Voor het Marum is een apart toewijzingsreglement van toepassing. Dit reglement werd als basis genomen voor het voorliggend toewijzingsreglement. Er zijn dus overeenkomsten maar ook een aantal verschillen.
Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.12.05 uur tot 00.18.19 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het toewijzingsreglement landbouwgronden goed.
Op 1 augustus 2024 ontving de gemeente een klacht die ingediend werd bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Het betrof een klacht over glas in de kinderspeeltuin t.h.v. de Kwikstaartlaan en de Klaverheide.
Op het college van burgemeester en schepenen van 6 augustus 2024 werd deze klacht ter aktename voorgelegd.
Op het college van burgemeester en schepenen van 27 augustus 2024 werd het gemotiveerd antwoord aan het Agentschap Binnenlands Bestuur geagendeerd.
Op 17 september 2024 werd deze klacht afgerond en werden de antwoorden in bijlage door Agentschap Binnenlands Bestuur aan de klager en het college van burgemeester en schepenen bezorgd.
Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.18.20 uur tot 00.21.40 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het antwoord van het Agentschap Binnenlands Bestuur (d.d. 17 september 2024) op de klacht over glas in de kinderspeeltuin t.h.v. de Kwikstaartlaan en Klaverheide.
Art. 177 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor:
1. de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het OCMW;
2. het debiteurenbeheer.
De financieel directeur moet hierover rapporteren aan de raad. Volgens hetzelfde artikel moet de financieel directeur rapporteren over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. De laatste onderwerpen zitten vervat in de aanpassingen meerjarenplan en jaarrekeningen.
Bijkomend aan de decretaal verplichte rapportering willen we op een transparante wijze over enkele andere zaken rapporteren. Aan de voorzitter van de gemeenteraad werd voorgesteld om enkele zaken toe te voegen aan de rapportering, én de timing aan te passen naar oktober, februari en mei.
In deze vernieuwde vorm van rapportering, die periodiek hernomen zal worden, vindt u bijgevolg:
1. een overzicht van de aangevraagde en afgeleverde visa;
2. een rapportering over het debiteurenbeheer;
3. een overzicht van de overheidsopdrachten tussen 30.000 en 140.000 euro excl. btw (enkel in mei);
4. de investeringsaankopen boven 2.500 euro excl. btw;
5. een overzicht van de uitgevoerde interne budgetverschuivingen;
6. een standopgave en realisatiegraad van het budget van het huidige boekjaar;
7. de thesaurietoestand en liquiditeitsprognose.
Art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Kader voor organisatiebeheersing (cfr. art. 217 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de financiële rapportering door de financieel directeur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Opmaak landschapsplan en aanleg van speelruimte Domein De Schakel” werd een bestek met nr. 2024/018 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 202.479,34 excl. btw of € 245.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.23.52 uur tot 00.29.34 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2024/018 en de raming voor de opdracht “Opmaak landschapsplan en aanleg van speelruimte Domein De Schakel”, opgesteld door de ontwerper goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 202.479,34 excl. btw of € 245.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Beleidsdoelstelling: D000005 Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP00018 Dagelijkse werking bruisend en actief.
Actie: A000074 Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: 0703
ARK: 613300
Omschrijving: Aankoop collectie bibliotheek
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst levering van niet-uitleenklare boeken, e-boeken en strips 2025-2028” werd een bestek met nr. 2024/021 opgesteld.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Basisopdracht (Raamovereenkomst levering van niet-uitleenklare boeken, e-boeken en strips 2025-2028), raming: € 81.000,00 excl. btw of € 85.860,00 incl. 6% btw;
* Verlenging 1 (Raamovereenkomst levering van niet-uitleenklare boeken, e-boeken en strips 2025-2028), raming: € 81.000,00 excl. btw of € 85.860,00 incl. 6% btw;
* Verlenging 2 (Raamovereenkomst levering van niet-uitleenklare boeken, e-boeken en strips 2025-2028), raming: € 81.000,00 excl. btw of € 85.860,00 incl. 6% btw;
* Verlenging 3 (Raamovereenkomst levering van niet-uitleenklare boeken, e-boeken en strips 2025-2028), raming: € 81.000,00 excl. btw of € 85.860,00 incl. 6% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 324.000,00 excl. btw of € 343.440,00 incl. 6% btw. Het maximale bestelbedrag van de raamovereenkomst bedraagt € 390.000,00 excl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De huidige opdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één enkele deelnemer waarbij niet alle voorwaarden in de raamovereenkomst werden bepaald. De aanbestedende overheid kan de deelnemer aan de raamovereenkomst indien nodig schriftelijk raadplegen om hem te verzoeken zijn offerte aan te vullen.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.29.35 uur tot 00.32.19 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2024/021 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst levering van niet-uitleenklare boeken, e-boeken en strips 2025-2028”, opgesteld door de ontwerper goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 324.000,00 excl. btw of € 343.440,00 incl. 6% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Op 15 februari 2021 openden in Vlaanderen 95 vaccinatiecentra in het licht van de bestrijding van de Corona-pandemie. Voor de eerstelijnszone Voorkempen richten de betrokken gemeenten en de eerstelijnszone Voorkempen een Interbestuurlijk Samenwerkingsverband (IBSV) op, op grond van artikel 392, vierde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), genaamd ‘Vaccinatiecentrum Voorkempen’.
De deelnemers aan het Vaccinatiecentrum Voorkempen, verder ‘de deelnemers’,
zijn:
De gemeente Malle is de beherende gemeente van het Vaccinatiecentrum Voorkempen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), meer bepaald artikelen 392-395.
Overeenkomst met statutaire draagkracht van het interbestuurlijk samenwerkingsverband “Vaccinatiecentrum Voorkempen”.
De activiteiten van het interbestuurlijk samenwerkingsverband ‘Vaccinatiecentrum Voorkempen’ zijn stopgezet.
Artikel 6 van de overeenkomst met statutaire draagkracht van het interbestuurlijk samenwerkingsverband “Vaccinatiecentrum Voorkempen” stelt dat “De ontbinding van het IBSV gebeurt slechts na schriftelijk akkoord van een drie-vierde meerderheid van de bevoegde organen van de deelnemers.”
Artikel 19 van de overeenkomst met statutaire draagkracht van het interbestuurlijk samenwerkingsverband “Vaccinatiecentrum Voorkempen” stelt dat “wanneer aan het bestaan van de vereniging een einde komt, worden door de deelnemers in gezamenlijk akkoord één of meerdere vereffenaars aangesteld. De in de vereniging aanwezige middelen worden in voorkomend geval verdeeld over de deelnemers a rato van dezelfde verdeelsleutel als vermeld in artikel 17. Ook eventuele tekorten worden op deze basis evenredig verdeeld over de deelnemers.”
Er wordt voorgesteld de volgende personen aan te stellen als vereffenaars:
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.32.20 uur tot 00.35.42 uur.
Artikel 1 – ontbinding
De gemeenteraad gaat akkoord om tot de ontbinding van het interbestuurlijk samenwerkingsverband “Vaccinatiecentrum Voorkempen” over te gaan.
Artikel 2 – vereffenaars
De gemeenteraad gaat akkoord om de volgende personen aan te stellen als vereffenaars van het Vaccinatiecentrum Voorkempen:
Raadslid P. Poriau vervoegt de zitting.
Toelichting wordt gegeven door schepen K. Janssens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.35.43 uur tot 00.37.56 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de ontbinding van Noordertuin van Antwerpen vzw.
Gemeenteraadsbesluit van 14 maart 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal, namelijk schepen C. Beyers.
Oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 met de volgende agendapunten:
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van gemeente Borsbeek met stad Antwerpen
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De statuten van Cipal.
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.
Voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.37.57 uur tot 00.39.08 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goed.
Artikel 2
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Gemeenteraadsbesluit d.d. 8 december 2022 - rechtstreeks vertegenwoordiger raadslid P. Poriau en plaatsvervangend vertegenwoordiger schepen C. Beyers.
De gemeente Brecht is aangesloten bij Creat Services dv (voorheen TMVS).
Oproepingsbrief voor de Buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024, waarin de agenda wordt meegedeeld:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
De statuten van Creat Services dv.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.39.09 uur tot 00.41.33 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone algemene vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en zijn/haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
Het feit dat de gemeente Brecht momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
Het feit dat de gemeente Brecht per aangetekend schrijven van 19 september 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen die op woensdag 27 november 2024 plaatsheeft in "Vestar", Van Diepenbeeckstraat 12 te 2018 Antwerpen.
Het feit dat de documentatiestukken betreffende deze agendapunten elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Antwerpen.
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Het Energiedecreet van 8 mei 2009.
Gemeenteraadsbesluit 14 maart 2019 - aanstelling schepen C. Beyers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.41.34 uur tot 00.45.46 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen van 27 november 2024:
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente Brecht die zal deelnemen aan de Buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 27 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De kerkraad keurde op 1 juli 2024 het budget voor 2025 goed.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV0790
ARK: 6640000
Omschrijving: Investeringstoelage erediensten
Het budget van 2025 van Onze Lieve Vrouw van Lourdes past binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van Onze Lieve Vrouw van Lourdes.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erediensten – artikel 48.
Er wordt een investeringstoelage gevraagd van 2 000 euro in 2025. Dit budget is ook voorzien in het meerjarenplan van de gemeente.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.45.47 uur tot 00.46.12 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget voor 2025 van de kerkfabriek van Onze Lieve Vrouw van Lourdes.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Onze Lieve Vrouw van Lourdes, het provinciebestuur en het bisdom.
De kerkraad keurde op 18 juni 2024 het budget voor 2025 goed.
Voorzitter L. Nicolaï geeft het voorzitterschap tijdelijk aan L. Aerts, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV0790
ARK: 6640000
Omschrijving: Investeringstoelage erediensten
Het budget van 2025 van Sint-Leonardus past binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van Sint-Leonardus.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erediensten – artikel 48.
Er worden geen toelages gevraagd.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.46.12 uur tot 00.46.50 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget voor 2025 van de kerkfabriek Sint-Leonardus.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Sint-Leonardus, het provinciebestuur en het bisdom.
De budgetwijziging 2024 past binnen het meerjarenplan 2020-2025 voor Sint-Leonardus.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 0790
ARK: 6640000
Omschrijving: Investeringstoelage erediensten
De kerkraad keurde op 23 maart 2024 de budgetwijziging goed.
Decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erediensten – artikel 50.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
De budgetwijziging wordt ter aktename voorgelegd.
De in het meerjarenplan voorziene investeringstoelage van 20.000 euro wordt niet opgevraagd in 2024. In het gemeentelijk meerjarenplan zal dit budget verschoven worden naar 2025.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.46.51 uur tot 00.49.27 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Sint-Leonardus.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Sint-Leonardus, het provinciebestuur en het bisdom.
De kerkraad keurde op 24 juni 2024 het budget 2025 goed.
Voorzitter L. Nicolaï vervoegt de zitting en neemt het voorzitterschap terug op.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV0790
ARK: 6640000
Omschrijving: Investeringstoelage erediensten
Het budget van 2025 van Sint-Willibrordus past binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van Sint-Willibrordus.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erediensten – artikel 48.
Er wordt een investeringstoelage van 30 000 euro gevraagd voor 2025. De voorziene exploitatietoelage van 500 euro in het meerjarenplan van Sint-Willibrordus wordt niet opgevraagd en zal dus ook geschrapt worden uit het meerjarenplan van de gemeente.
Voorzitter L. Nicolaï vervoegt de zitting.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.49.28 uur tot 00.49.41 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Sint-Willibrordus, het provinciebestuur en het bisdom.
De budgetwijziging 2023 past binnen het meerjarenplan 2020-2025 voor Sint-Willibrordus.
De eerder gevraagde investeringstoelage van 5 000 euro wordt geschrapt. Dit bedrag kan in het meerjarenplan van de gemeente dan gebruikt worden om de investeringstoelage van Heilig Man Job te financieren.
Het is nodig dit in budgetjaar 2023 te doen, omdat dit bedrag destijds in 2023 was ingeschreven. Doordat het bedrag toen niet is opgevraagd, is het nog beschikbaar in 2024.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 0790
ARK: 6640000
Omschrijving: Investeringstoelage erediensten
De kerkraad keurde op 17 maart 2024 de budgetwijziging goed.
Decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erediensten – artikel 50.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017
De budgetwijziging wordt ter aktename voorgelegd.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.49.42 uur tot 00.49.59 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Sint-Willibrordus, het provinciebestuur en het bisdom.
De kerkraad keurde op 1 juli 2024 het budget voor 2025 goed.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV0790
ARK: 6640000 en 6492000
Omschrijving: Investeringstoelage en werkingstoelage erediensten
Het budget van 2025 van Heilige Man Job past binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van Heilige Man Job.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erediensten – artikel 48.
Er wordt een investeringstoelage gevraagd van 2 000 euro en een exploitatietoelage van 5 325,06 euro in 2025. De verhoogde exploitatietoelage was nog niet voorzien in het meerjarenplan van de gemeente, maar zal bij aanpassing meerjarenplan bijgevraagd worden aan de gemeenteraad.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.50.00 uur tot 00.51.02 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget voor 2025 van de kerkfabriek Heilige Man Job.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Heilige Man Job, het provinciebestuur en het bisdom.
De budgetwijziging past binnen het meerjarenplan 2020 - 2025.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 0790
ARK: 6640000
Omschrijving: Investeringstoelage erediensten
De kerkraad keurde op 1 juli 2024 de budgetwijziging goed.
Decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erediensten – artikel 50.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
Er wordt een investeringstoelage gevraagd van 5 000 euro in 2024. Dit budget was niet voorzien in het meerjarenplan van de gemeente. Doordat Sint-Willibrordus zijn investeringstoelage laat vallen in 2024, kan het budget verschoven worden naar Heilig Man Job.
De budgetwijziging wordt ter aktename voorgelegd.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.51.03 uur tot 00.51.19 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Heilige man Job.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Heilige Man Job, het provinciebestuur en het bisdom.
De kerkraad keurde op 27 juni 2024 het budget voor 2025 goed.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV0790
ARK: 6640000
Omschrijving: Investeringstoelage erediensten
Het budget van 2025 van Sint-Michiel past binnen het meerjarenplan 2020 – 2025 van Sint-Michiel.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erediensten – artikel 48.
Er wordt een investeringstoelage gevraagd van 30 000 euro in 2025. Dit budget is voorzien in het meerjarenplan van de gemeente.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.51.20 uur tot 00.51.33 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget voor 2025 van de kerkfabriek Sint-Michiel.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Sint-Michiel, het provinciebestuur en het bisdom.
De budgetwijziging 2024 past binnen het meerjarenplan 2020-2025 voor Sint-Michiel.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 0790
ARK: 6640000
Omschrijving: Investeringstoelage erediensten
De kerkraad keurde op 2 september 2024 de budgetwijziging goed.
Decreet van 7 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erediensten – artikel 50.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
De budgetwijziging wordt ter aktename voorgelegd.
Er wordt een investeringstoelage gevraagd van 60 000 euro in plaats van 85 000 euro. De 25 000 euro die niet wordt opgevraagd, schuift in het meerjarenplan van de gemeente door naar 2025.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.51.34 uur tot 00.51.48 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijzing 2024 van de Kerkfabriek Sint-Michiel.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Sint-Michiel, het provinciebestuur en het bisdom.
Situatie:
Tijdens vorige zitting van deze Raad konden we van Schepen Beyers vernemen dat welgeteld 3 - drie - geïnteresseerden de GR online aan het volgen waren.
Mogelijk waren dat onze nijvere lokale perscommentatoren?
Bent u het met me eens dat dat bedroevend – en zelfs imo choquerend - weinig is?
Jullie weten hoe belangrijk ik deze vorm van participatie - participatie begint namelijk bij informatie - vind. Een vorige Burgemeester zegde ooit dat geïnteresseerden “dan maar naar het gemeentehuis moesten komen". Gelukkig zijn we van deze visie afgestapt en het is de verdienste van het huidige N-VA-CD&V/CDB bestuur dat zij deze live streaming en audiovisueel verslag gerealiseerd hebben.
Weliswaar geholpen door “Corona”~”Teams” en na ja-ren-lange stevige druk van de Vlaams Belangfractie.
Het is mijn overtuiging dat politiek leven in een gemeente niet enkel zaak van lokale politici is, maar de zaak van onze hele bevolking zou moeten zijn. Op 30.000 kijkers moeten we natuurlijk niet hopen maar 3…?
Denken jullie even met me mee.
Hoe zouden we deze lage interesse kunnen verklaren? Welke zouden de oorzaken kunnen zijn en kunnen we hier iets aan doen?
Mag ik opperen dat kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid hier alleszins “iets” mee te maken hebben?
Is er onvoldoende bekendheid?
Het aantal abonnees van het gemeentelijk YT-kanaal bedraagt 51 en het aantal views gaat van 8 tot 214.
Het aantal abonnees van het VB YT-kanaal (dat niet meer up-to-date is) bedroeg 17 met een view-rate van 4 tot 192.
Vraag:
Vindt het Bestuur dit belangrijk genoeg om hier actie op te ondernemen?
Mag ik daarbij meteen een suggestie opperen, zonder daar een formeel “voorstel” aan te koppelen?
Kunnen we geen “incentive” voorzien gekoppeld aan een (maandelijkse) “prijsvraag”?
Bij incentive denk ik aan iets kleins (dat het budget niet uit evenwicht brengt) en toch nuttig, zelfs noodzakelijk is, voor al onze inwoners.
Een “bon” in de lokale handel of - beter nog - een rol vuilzakken. Kost “niets” en iedereen heeft het nodig.
Toelichting wordt gegeven door schepen C. Beyers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.51.49 uur tot 00.58.30 uur.
Situatie:
6 maanden geleden, tijdens onze zitting van Apr24, stelde ik het Bestuur een vraag aangaande de verkeerssituatie aan het T-kruispunt Tilburgbaan-Westmallebaan.
Dat naar aanleiding van een verkeersongeval waarbij iemand op dat T-kruispunt rechtdoor was gereden en bij de aangelanden in de tuin was terechtgekomen. Dat was toen, naar betrokken aangelanden me vertelden, de 8ste maal op enkele jaren tijd.
Het antwoord van Schepen Peeters luidde destijds dat:
Ik wil niet lastig doen maar 2 weken geleden was het wéér zover. Alweer een ongeval. Geen gewonden, enkel materiële schade. Dat wil zeggen de hele poort, poortpalen, elektrische aandrijving en omheining weggemaaid.
Betrokkenen waren op dat moment met vakantie in het buitenland en werden door een familielid op de hoogte gebracht. De verzekering van de automobilist zal de schade wellicht vergoeden maar prettig is anders.
Wanneer in een tijdsbestek van enkele jaren voor de 9de maal eenzelfde verkeersongeval voorkomt, kunnen we dan niet spreken van een “zwart punt”?
Ik stel vast dat het “onderbord” waarvan eerder sprake nog steeds niet opnieuw geplaatst werd en dat de verlichting nog steeds dezelfde is.
Dat is imo een nogal losse interpretatie van de tijdsaanduiding “meteen”.
Dit geeft aan betrokken bewoners de indruk dat het Bestuur hen knal vergeten is en kan men hen dat kwalijk nemen?
Vraag:
Welke actie gaat het bestuur ondernemen en welke timing staat daarop?
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.58.31 uur tot 01.05.17. uur.
Situatie:
Na mijn interventie van Dec ‘23 in deze raad deelde de Schepen mee dat het Bestuur de bewoners van Kooldriespark zou contacteren.
Ik heb toen ook aangekondigd regelmatig op deze kwestie terug te komen.
Groot was mijn verbazing toen de bewoners me drie weken geleden lieten verstaan dat ze sindsdien geen enkele communicatie met het Bestuur gehad hebben.
Er zijn intussen, naar ik begrepen heb, wel enkele ontwikkelingen geweest inzake de houding van de eigenaars tov het al dan niet verder bebouwen van deze site.
Vraag:
Waarom werden de bewoners van Kooldriespark niet gecontacteerd en zal het Bestuur dat alsnog doen. Er heerst daar - niet geheel onbegrijpelijk - nogal wat ongeduld, om niet te zeggen onvrede, in het licht van hun uitdovend woonrecht 2029 is, in administratieve termen, niet zo heel lang meer.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.05.18 uur tot 01.16.56 uur.
Wanneer zullen de werken aan Handelslei en omgeving (kruispunt) volledig gedaan zijn?
Het afgelopen jaar leken de werken meer stil te liggen dan dat er werd gewerkt.
Krijgen de aannemers toch hun premie van 50.000 Euro?
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.16.57 uur tot 01.25.22 uur.
We hebben de mensen in Sint-Job bevraagd, en daaruit blijkt overduidelijk dat de inwoners zélf het Goorhof willen behouden, en dat het Goorhof (café en feestzaal) moet behouden blijven zoals het nu is, met uitvoering van de nodige herstellingswerken. Wat zijn de concrete plannen van het gemeentebestuur? Waarom werden de inwoners niet door de gemeente bevraagd? De inwoners van Sint-Job voelen zich zeker geen VIP.
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.25.23 uur tot 01.33.34 uur.
Bij een recent etentje in feestzaal Goorhof hoorden wij daar vertellen dat iemand uit deze gemeenteraad - uit het college - heeft beweerd dat die 30 km/uur er NIET komt. De gemeente heeft een bevraging gedaan met 'uitgekozen' bevraagden, echter blijkt - uit onze eigen bevraging - dat de grote meerderheid van de mensen tegen de uitbreiding van 30 km/uur is, en dat de huidige toestand (30 km/uur rond scholen en gevaarlijke plaatsen) prima wordt gevonden.
Hoe zit het met die 30 km/uur?
Gaat de gemeente de inwoners nog ECHT ondervragen en inspraak geven?
Wanneer komt die 30 km/uur er dan?
Waarom beweert een lid uit de coalitie dan dat die 30 km/uur is UITGESLOTEN?
Wordt er gelogen tegen de bevolking?
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.33.34 uur tot 01.44.16 uur.
De voorzitter sluit de zitting op 15/10/2024 om 13:56.
Namens Gemeenteraad,
Annemie Marnef
Algemeen Directeur
Leo Nicolaï
Voorzitter gemeenteraad