Terug
Gepubliceerd op 13/05/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 06/05/2025 - 09:00

Tijdelijk politiereglement voor de inrichting van een fietszone in de Bergsebaan en het beveiligen van de fietsdoorgang ter hoogte van de verkeersremmende obstakels door middel van parkeerverbod en fietssuggestie

Aanwezig: Frans Van Looveren, Burgemeester
Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Annemie Marnef, Algemeen Directeur
Beleids- en beheerscyclus

Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.

Actieplan: AP000004 - Brecht werkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid voor alle vervoersmodi.

Juridisch kader

De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer.

Het KB van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Het MB van 11 oktober 1976  waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Artikelen 119 en 130 bis van de Nieuwe Gemeentewet.

Historiek

Item besproken in de werkvergadering van het college d.d. 11 maart 2025.

Groendienst en mobiliteitsdienst bekeken samen de verkeerssituatie in Bergsebaan met het oog op vernieuwen van de bloembakken. Momenteel staan er 6 bloembakken opgesteld die het verkeer stremmen. Dit lijkt voldoende daar de asverschuivingen worden afgewisseld met zijstraten in voorrang van rechts en verkeersplateaus en kruispunten. Groendienst zal nieuwe, zwaardere (betonnen) bloembakken bestellen met mogelijkheid tot groenvoorziening. De oude worden op dezelfde locaties vervangen door de nieuwe.

Met het oog op extra verkeersveiligheid voor de fietsers is het advies van mobiliteit om deze opstellingen extra te verduidelijken door middel van fietssuggestiestrook op korte afstand langsheen de opstelling (2tal meter voor en na de bloembak), gepaard gaande met gele onderbroken lijnen op de stoeprand om parkeren ter hoogte van de fietsdoorgang te vrijwaren. Het paaltje aan de overzijde op de stoep verhindert auto's ervan er snel langs te willen en hiermee voetgangers in gevaar te brengen. In deze opstellingen dient wel steeds rekening te worden gehouden met plaatsgesteldheid en opritten van bewoners.

Bovendien werd de Bergsebaan in de actieplannen van het mobiliteitsplan opgenomen als fietszone. 

De getroffen maatregelen zullen ter kennis gebracht worden van de weggebruikers door passende belijning en zonale verkeersborden F111 en F113.

Deze maatregelen kunnen na enkele maanden geëvalueerd worden en nadien als aanvullend reglement voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

Motivatie

In een fietszone zijn fietsers de belangrijkste bestuurders, maar andere gemotoriseerde voertuigen mogen er ook rijden. Er gelden specifieke regels.

 FIETSERS

  • Fietsers mogen over de hele breedte van de rijbaan rijden, als de fietszone een eenrichtingsstraat is.
  • Fietsers mogen de volledige rechterrijstrook/-helft innemen, als het om een straat met verkeer in beide richtingen gaat.
  • Fietsers mogen elkaar wél inhalen in een fietszone.
  • Fietsers mogen niet sneller dan 30 km/u rijden.


BESTUURDERS VAN MOTORVOERTUIGEN, BV. AUTOMOBILISTEN

  • Bestuurders van motorvoertuigen mogen geen fietsers inhalen in een fietszone.
  • Bestuurders mogen niet sneller dan 30 km/u rijden.


SPEEDPEDELECS

  • Speedpedelecs mogen wél andere fietsers inhalen in een fietszone.
  • Speedpedelecs mogen niet sneller dan 30 km/u rijden.


VOORRANG

  • In de fietszone geldt de normale voorrangsregeling op kruispunten.
  • Op kruispunten (zonder verkeerslichten of -borden en zonder agent), geldt de voorrang van rechts. Elke bestuurder móet voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen op een kruispunt (behalve op rotondes of als de bestuurder uit een verboden rijrichting komt).
  • Fietsers zijn ook ‘bestuurders’. Zij moeten net zoals andere bestuurders altijd voorrang verlenen aan andere bestuurders (bv. fietsers, automobilisten, bromfietsen, enz.) die van rechts komen op kruispunten zonder lichten, borden of agent. 


PARKEREN

  • In een fietszone gelden de gewone parkeerregels of worden ze aangeduid door verkeersborden of wegmarkeringen. Er is geen algemeen parkeerverbod in de fietszone, tenzij aangegeven door specifieke borden.
  • Ter hoogte van de obstakels ter verkeersremming (bloembakken) worden fietssuggestie op de rijbaan aangebracht. 
  • Aanvullend worden gele onderbroken lijnen aangebracht op de stoepranden om te voorkomen dat fietsers geen ruimte hebben om te obstakels langs rechts veilig te passeren.
Besluit

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het voorstel van het parkeerverbod ter hoogte van de verkeersremmende obstakels in de Bergsebaan goed.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen keurt goed dat een fietszone wordt ingericht in de Bergsebaan.

Artikel 3

De getroffen maatregelen zullen ter kennis gebracht worden van de weggebruikers door het aanbrengen van de nodige wegmarkeringen en het plaatsen van de zonale verkeersborden F111 en F113 en de nodige wegmarkeringen.

Artikel 4

Deze maatregel zal na 6 maanden geëvalueerd worden en nadien als aanvullend reglement voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

Artikel 5

Overtreders van onderhavig politiereglement worden gestraft met de voorziene politiestraffen.

Artikel 6

Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de lokale politie, de Hoofdgriffier van de Politierechtbank en van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen, afdeling Antwerpen.