De voorzitter opent de zitting op 10/04/2025 om 20:11.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad - GR 16 januari 2025.
Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 10.52 minuten tot en met 13.16 minuten.
Artikel 1
Het verslag van de voorgaande zitting van 13 maart 2025, dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de raadsleden heeft gelegen, wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.
Doelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000006 - Brecht focust op een hedendaags patrimonium.
Actie: A000015 - We realiseren een nieuw gemeentehuis.
Op 11 maart 2021 keurde de gemeenteraad het bestek voor de aanstelling van een multidisciplinair ontwerpteam voor de transformatie van het gemeenschapscentrum Jan Van der Noot tot volwaardig administratief centrum met gemeenschapscentrumfuncties goed en deze werd gegund aan Met zicht op zee architecten bv, Congresstraat 42 te 2060 Antwerpen.
Naar aanleiding van de bouwwerken voor het nieuwe administratieve centrum werd gekozen om de Mudaeusstraat te knippen voor het gemotoriseerde verkeer. De knip op de Mudaeusstraat gaf aanleiding tot het wijzigen van de circulatie van gemotoriseerd verkeer in het centrumgebied. De knip en bijhorende circulatie aan Gemeenteplaats en Museumstraat werd ingevoerd op 27 februari 2023.
Op donderdag 16 januari 2025 keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement voor de invoering van de voetgangerszone in de Mudaeusstraat goed.
Het voorstel betreffende de definitieve signalisatie en aangepaste verkeerssituatie Gemeenteplaats, Hendrik Schoofsstraat, Museumstraat en Schoolstraat keurde het college van burgemeester en schepenen in een tijdelijk politiereglement goed op 25 maart 2025.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer.
Het KB van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het MB van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Artikelen 119 en 130 bis van de Nieuwe Gemeentewet.
Nazicht ter plaatse en meldingen van burgers motiveren om de verkeerssituatie voor gemotoriseerd verkeer na de bouwwerken opnieuw grondig te analyseren en bij te sturen.
Omschrijving nieuwe verkeerssituatie:
Mudaeusstraat:
Er werd een voetgangerszone ingericht in de Mudaeusstraat, gedeelte tussen het Kempuseum en de gewestweg (Vaartstraat/Venusstraat). Een voetgangerszone wordt aangeduid met de verkeersborden F103 en F105 (uitgezonderd fiets in dit geval).
Aan het kruispunt Gemeenteplaats met Mudaeusstraat werd reeds een bord F45b (doorlopende weg) aangebracht ter verduidelijking van bovenvermelde inrichting en het filteren van gemotoriseerd verkeer.
Gemeenteplaats - zuidelijk gedeelte:
Door burgers en door de school GBS De Sleutelbloem werden meerdere meldingen gestuurd dat er sinds de enkelrichting aan de Gemeenteplaats verhoogde verkeersdruk ontstond in de Schoolstraat en langsheen het Schoolplein. Uiteraard wil de gemeente sluipverkeer liever niet langs een schoolomgeving zien passeren en werd de circulatie in de omgeving herbekeken.
Gezien de relatief lage verkeersintensiteiten kan het gedeelte van de Gemeenteplaats tussen het kruispunt met Museumstraat mogelijks opnieuw verkeer in beide rijrichtingen toestaan; georganiseerd als alternerend verkeer. De voorrangsrijrichting hierin betreft vanuit Gemeenteplaats richting Museumstraat. De rijrichting Hendrik Schoofsstraat richting Gemeenteplaats dient voorrang te verlenen. Het alternerend verkeer wordt aangeduid met bord B19 in de rijrichting vanuit Hendrik Schoofsstraat en met verkeersbord B21 in de rijrichting van Museumstraat. Om het rijden over het voetpad te vermijden - en hierbij conflicten met voetgangers uit te sluiten - wordt met de wegendienst verder bekeken het alternerend verkeer te sturen volgens aangepaste weginrichting (prefab drempel met paaltjes 'Amsterdammers'). Wegversmalling wordt gesignaleerd door middel van verkeersborden A7.
De enkelrichting in Museumstraat blijft behouden in de richting van de Schoolstraat; uitgezonderd fietsers en bromfietsers.
Fietszones in Hendrik Schoofsstraat, Museumstraat, Schoolstraat en Schoolplein blijven behouden ter beveiliging van actieve weggebruikers en ter gelding van de snelheidsbeperking 30km/uur.
Flankerende maatregel: parkeerverbod Schoolstraat:
De laatste maanden werd regelmatig hinder ondervonden door geparkeerde camionetten en voertuigen van de bouwwerven in de Schoolstraat. Het parkeren gebeurde echter reglementair waardoor handhaving momenteel niet mogelijk is en de verkeerssituatie tijdens de schoolspitsmomenten niet steeds veilig kan verlopen.
De Schoolstraat betreft een fietszone waarbij (jonge) fietsers op de rijbaan rijden. Als flankerende maatregel wordt daarom een parkeerverbod ingericht in de Schoolstraat. Voorstel tot geschrankt parkeren, uitgevoerd door het aanbrengen van gele onderbroken lijnen op de stoeprand en voorstel tot gedeelte van de Schoolstraat - ter hoogte van de school - te beveiligen met volledig parkeerverbod, aangeduid door rijstrookverdeling.
Toelichting wordt gegeven door schepen I. Van Den Heuvel.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 13.17 minuten tot en met 20.23 minuten.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de nieuwe verkeerssituatie in het dorpscentrum goed vanaf 1 juni 2025.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het voorstel voor parkeerverbod in de Schoolstraat goed vanaf 1 juni 2025.
Artikel 3
De getroffen maatregelen zullen ter kennis gebracht worden van de weggebruikers door het plaatsen van de beschreven verkeersborden en de nodige wegmarkeringen.
Artikel 4
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Beleidsdomein: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000009 - Dagelijkse werking leefbaar
Actie: A000047 - Dagelijkse werking leefbaar
De gemeente Brecht ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 14 oktober 2021.
De gemeente Brecht ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op 13 oktober 2022.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Het Burgemeestersconvenant 2030 aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, ondertekend door de gemeente Brecht op 14 oktober 2021.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur - Art. 2 § 2: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het LEKP-rapport bevat de ontvangen cijfers voor de voorgelegde doelstelling binnen het LEKP van Brecht.
Het geeft de evolutie weer van Brecht binnen alle doelstellingen van het LEKP vanaf 2021 tot 31 december 2024.
Het biedt ook een vergelijking met het Vlaams Gewest.
De doelstellingen zijn opgedeeld volgens de 4 werven en de algemene doelstellingen.
Bij elke doelstelling wordt uitleg gegeven waarom de doelstelling het klimaat verbetert en hoe dit LEKP-rapport de resultaten van Brecht verzamelt.
Toelichting wordt gegeven door schepen M. Crynen.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 20.24 minuten tot en met 26.31 minuten.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering over de voortgang van de doelstellingen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0 en 2.0.
Sinds 1997 is de organisatie ‘Kempens Landschap’ actief als landschapsvereniging in de provincie Antwerpen. Ondertussen werkt Stichting Kempens Landschap samen met 64 gemeenten, waaronder ook gemeente Brecht, en heeft zij meer dan 1.350 ha in eigendom en tal van projecten in beheer.
Op 3 maart 2025 stelde Stichting Kempens Landschap via mail de vraag om - naar aanleiding van de installatie van het nieuwe bestuur - de afspraken met de gemeente Brecht als deelnemend lokaal bestuur te herbevestigen via een samenwerkingsovereenkomst.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 9 april 1998 - Toetreding tot Stichting Kempens Landschap.
Naar aanleiding van de installatie van het nieuwe bestuur wil Stichting Kempens Landschap de afspraken met de gemeente Brecht als deelnemend lokaal bestuur herbevestigen via een samenwerkingsovereenkomst.
In deze samenwerkingsovereenkomst zullen de werkingsprincipes tussen de gemeente Brecht en Stichting Kempens Landschap worden hernomen.
In het bijzonder willen zij de aandacht vestigen op:
- de politieke verankering van het lokale bestuur in de besluitvorming van Stichting Kempens Landschap: de burgemeesters van de deelnemende lokale besturen blijven de verbindingspartner. Zij worden steeds uitgenodigd voor de Raad van Bestuur van Stichting Kempens Landschap.
- de financieringsprincipes m.b.t. de bijdragen van de lokale besturen: zoals eerder overeengekomen blijven deze onveranderd en behouden.
Aanvullend benadrukken zij nog de opportuniteit die de Stichting Kempens Landschap kan bieden aan de lokale besturen.
Zo is Stichting Kempens Landschap de uitgelezen partner op het vlak van beschermd erfgoed en landschap, enerzijds via verwerving en anderzijds via een surplus van 10% aan subsidies ‘onroerend erfgoed’.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 26.32 minuten tot en met 28.34 minuten.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen Stichting Kempens Landschap en gemeente Brecht goed.
Artikel 2
Afschrift wordt bezorgd aan Stichting Kempens Landschap.
Een schoolbestuur kan in het kader van de organisatie van zijn basisonderwijs een scholengemeenschap vormen met onderwijsinstellingen van andere schoolbesturen.
De gemeentebesturen van Brecht, Malle, Schilde en Wijnegem zijn vertegenwoordigd in de Scholengemeenschap De Voorkempen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Elk schoolbestuur heeft recht op één afgevaardigde en een plaatsvervanger, die zij volledig autonoom aanduidt.
Elk gemeentebestuur vaardigt een lid van het schepencollege af om de gemeente te vertegenwoordigen in een beheerscomité. Voor Brecht is dit Ilse Van Den Heuvel, schepen van onderwijs.
De bevoegdheden van de scholengemeenschap worden uitgeoefend door het beheerscomité.
Het overlegcomité is samengesteld uit alle leden van het beheerscomité samen met de afgevaardigden van de vakbonden.
Op de vergadering van 24 maart 2025 werd de voorzitter gekozen uit de schepenen van onderwijs: Maarten Janssens (schepen van Onderwijs Wijnegem).
Bij geheime stemming: met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 28.35 minuten tot en met 30.34 minuten.
Bij geheime stemming: met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 1
De gemeenteraad duidt Ilse Van Den Heuvel, schepen van onderwijs, aan als afgevaardigde voor het beheerscomité van Onderhandelingscomité Scholengemeenschap (OSCG) De Voorkempen.
Artikel 2
Een afschrift wordt bezorgd aan Onderhandelingscomité Scholengemeenschap (OSCG) De Voorkempen en de afgevaardigde.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Gemeenteraadsbesluit van 14 oktober 2010 waarbij het gemeentebestuur per 1 januari 2010 lid werd van het OFP Provant, Organisme voor de Financiering van Pensioenen van de contractuele medewerkers van de publieke werkgevers in de provincie Antwerpen.
Gemeenteraadsbesluit van 8 september 2022 waarbij het lidmaatschap bestendigd werd na omvorming van OFP Provant naar OFP Prolocus, pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Voor de algemene vergadering van OFP Prolocus mag zowel het OCMW als de gemeente een vertegenwoordiger en plaatsvervanger afvaardigen voor de Algemene vergadering van OFP Prolocus.
De vertegenwoordiger en plaatsvervanger kunnen politieke mandatarissen of ambtelijke vertegenwoordigers zijn.
De kandidaturen hiervoor moesten ten laatste op dinsdag 8 april 2025 ingediend worden bij secretariaat@brecht.be.
Er werd maar 1 kandidatuur ingediend voor de afvaardiging in de algemene vergadering van OFP Prolocus: Laurent Cooreman, met als plaatsvervanger Patrick Van Assche.
Bij geheime stemming "Afgevaardigde - Laurent Cooreman": met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 7 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming "Plaatsvervanger - Patrick Van Assche": met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 7 stemmen onthouden.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 30.35 minuten tot en met 32.33 minuten.
Bij geheime stemming "Afgevaardigde - Laurent Cooreman": met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 7 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming "Plaatsvervanger - Patrick Van Assche": met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 7 stemmen onthouden.
Artikel 1
De gemeenteraad duidt Laurent Cooreman aan als vertegenwoordiger in de Algemene vergadering van OFP Prolocus, met als plaatsvervanger Patrick Van Assche.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan OFP Prolocus en de afgevaardigden.
Gemeente Brecht is één van de 15 gemeenten in het werkingsgebied van Woonmaatschappij De Voorkempen H.E. en aandeelhouder.
Bij De Voorkempen H.E. zijn drie beheersorganen actief: de Algemene vergadering, Raad van Bestuur en de Toewijzingsraad.
Op de gemeenteraad van 13 februari 2025 werden de afgevaardigden hiervoor aangesteld.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige en een operationele opdracht inzake het toewijzen van sociale woningen binnen het werkingsgebied:
- Beleidsmatige opdracht: De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen. Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
- Operationele opdracht: De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Schepen Daan De Veuster werd in de gemeenteraad van 13 februari 2025 aangesteld als afgevaardigde voor de toewijzingsraad van woonmaatschappij De Voorkempen H.E.
Op de gemeenteraad van 9 november 2023 werd Niels Vertruyen, maatschappelijk assistent sociale dienst, als ambtelijke plaatsvervanger voor de toewijzingsraad van woonmaatschappij De Voorkempen-H.E. aangesteld.
Om de continuïteit van de werking te verzekeren, vragen de dienst Wonen en de Sociale dienst van het OCMW om opnieuw een ambtelijk plaatsvervanger aan te stellen.
Zij stellen voor om consulent Wonen, Liesbeth Van Looveren, hiervoor aan te duiden.
Zij volgt het beleidsmatige aspect op en werkt eveneens nauw samen met de Sociale dienst wat de sociale huisvesting betreft.
Bij geheime stemming 'Liesbeth Van Looveren': Met 27 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 32.34 minuten tot en met 36.00 minuten.
Bij geheime stemming 'Liesbeth Van Looveren': Met 27 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt Liesbeth Van Looveren, consulent wonen, aan als ambtelijk plaatsvervanger voor de toewijzingsraad van woonmaatschappij De Voorkempen-H.E.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan woonmaatschappij De Voorkempen H.E., de dienst Wonen en de Sociale dienst.
Gemeenteraadsbeslissing van 10 november 2016 - Goedkeuring oprichting en statuten VZW Brecht Werkt - dienstenchequebedrijf
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
In de statuten van VZW Brecht Werkt worden de formaliteiten van de algemene vergadering en het dagelijks bestuur vermeld.
Volgens de statuten van VZW Brecht Werkt worden er voor de algemene vergadering 3 leden (politiek) en voor de raad van bestuur 1 lid (politiek) afgevaardigd.
Het lid van de raad van bestuur moet één van de drie afgevaardigden van de algemene vergadering zijn.
In het verleden gold de afspraak dat twee leden van de algemene vergadering tot de bestuursmeerderheid behoorden en één lid van de algemene vergadering tot de oppositie behoorde.
In artikel 6 van de statuten wordt bepaald dat de gemeenteraad de leden zal aanduiden telkens de gemeenteraad wordt vernieuwd na de gemeenteraadsverkiezingen binnen de 6 maanden (...).
De kandidaturen hiervoor moeten ten laatste op het secretariaat worden ingediend op 8 april 2025.
Er werden 2 kandidaturen ingediend voor de afvaardiging in de algemene vergadering van VZW Brecht Werkt: Luc Aerts en Ilse Van Den Heuvel.
Vanuit de oppositie werd geen kandidatuur ingediend.
Voor de afvaardiging in de raad van bestuur van VZW Brecht Werkt werd 1 kandidatuur ingediend: Luc Aerts.
Het agendapunt wordt niet behandeld en verdaagd naar de gemeenteraad van mei 2025, omdat eerst alle nodige stukken dienen overgemaakt te worden aan de leden van de gemeenteraad.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 36.01 minuten tot en met 1.02.35 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad verdaagt dit agendapunt.
In de gemeenteraad van februari hebben we een gebruiksovereenkomst goedgekeurd voor de Gaanderij van het Kempuseum ten voordele van VZW ’t Kerkuiltje zodat ze hun werking konden voortzetten.
Omdat we wisten dat er wel wat werken moesten gebeuren, stelden we de vraag wat de kostprijs hiervoor was. Uiteindelijk blijkt dat de kosten oplopen tot bijna € 40.000.
Dat we als gemeente mee moesten uitkijken naar een andere ruimte, daar zijn we het als N-VA zeker mee eens. Wij vinden dat dit een leerzame vereniging is. Anderzijds hebben we wel wat bedenkingen dat dit dossier mogelijks wel wat anders had moeten lopen. Hierbij kijken we vooral naar de hoge kostprijs die hiermee gepaard is gegaan ten opzichte van de andere verenigingen in Brecht in combinatie met het exclusief gebruiksgenot er werd gegeven aan de vereniging.
- We nemen aan dat de meeste werken werden uitgevoerd door onze gemeentelijke diensten? Zo ja, kan hier ook een raming van gegeven worden qua werkuren en de daarbij horende kostprijs?
- Er is nood aan ruimte bij vele verenigingen, werden er ook andere verenigingen bevraagd?
- Werd er niet beter gekeken naar een andere ruimte binnen de gemeente vanwege het privégebruik? Om dan andere verenigingen naar deze locatie te verhuizen die geen exclusief gebruiksgenot vereisen?
- Krijgt het Kerkuiltje verder nog ondersteuning van de gemeente voor de vernieuwing van hun bestuur?
Toelichting wordt gegeven door burgemeester F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.02.36 uur tot en met 1.27.33 uur.
De voorzitter sluit de zitting op 14/04/2025 om 09:57.
Namens Gemeenteraad,
Annemie Marnef
Algemeen Directeur
Patrick Van Assche
Voorzitter gemeenteraad