De voorzitter opent de zitting op 13/06/2024 om 19:58.
Het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 17 januari 2019.
Welkomstwoord door voorzitter L. Nicolaï.
Verontschuldigd: Roeland Ruelens (raadslid), Eline Peeters (schepen), Ilse De Beuckelaer (raadslid).
Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.00.30 uur tot 00.03.32 uur.
Artikel 1
Het verslag van de voorgaande zitting d.d. 16 mei 2024 dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de RVMW-raadsleden heeft gelegen wordt door de raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd.
Het advies van de vakbonden m.b.t. onderstaande wijziging aan de rechtspositieregeling werd reeds bekomen via protocol van akkoord van april 2024.
In de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 mei 2024 werd goedkeuring gegeven tot het wijzigen van de rechtspositieregeling met betrekking tot de opstart van fietslease. De volledige fietspolicy moet nog worden geagendeerd.
Het decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel, zoals gewijzigd bij besluiten van 9 januari 2009 en 23 november 2012.
Het OCMW-raadsbesluit van 16 december 2008 en latere wijzigingen houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van het OCMW-personeel.
Het KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel.
Het lokaal bestuur wil inzetten op duurzame verplaatsingen van de medewerkers. Om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven wensen we in te zetten op fietslease via het cafetariaplan. Werknemers kunnen - een deel van - hun eindejaarspremie inzetten om een fiets te leasen. De fietspolicy wordt als bijlage toegevoegd.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.03.33 uur tot 00.15.24 uur.
In artikel 3.2 wordt nog een aanpassing gedaan: 'tewerkstelling van onbepaalde duur' wordt vervangen door 'contract van onbepaalde duur'.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat de fietspolicy als bijlage wordt toegevoegd aan de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement.
Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2023 evenals aan de jaarrekening 2023. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoemen bedrijfsrevisor en bepalen van de vergoeding
Artikel 31 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen. De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft kennis genomen van het voorstel om de benoeming van HLB Dodémont - Van Impe & Co (IBR B 00013) uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox (IBR A 02465) bedrijfsrevisor, voor de periode 2024-2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 20 juni 2024 aan een forfaitair ereloon van 5.650,36 euro excl. btw en toezichtsbijdragen aan het IBR/geïndexeerd.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft beslist om de jaarvergadering van 20 juni 2024 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding.
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 10 mei 2024 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 20 juni 2024 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Statuten van IGEAN dienstverlening.
Besluit RVMW d.d. 14 maart 2022 - aanstelling raadslid T. Vandekeere.
Besluit RVMW d.d. 10 november 2022 - aanstelling plaatsvervanger raadslid P. Poriau.
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 op de raad van bestuur van 8 mei 2024.
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.15.25 uur tot 00.17.04 uur.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 20 juni 2024 om 19.00 uur evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
Artikel 2
De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 20 juni 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2023 evenals aan de jaarrekening 2023. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoemen bedrijfsrevisor en bepalen van de vergoeding
Artikel 32 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen. De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft kennis genomen van het voorstel om de benoeming van HLB Dodémont - Van Impe & Co (IBR B 00013) uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox (IBR A 02465) bedrijfsrevisor, voor de periode 2024-2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20 juni 2024 aan een forfaitair ereloon van 6.905,98 euro excl. btw en toezichtsbijdragen aan het IBR/geïndexeerd.
Benoemen leden adviescomités
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Met de raadsbeslissing van de stad Antwerpen van 25 maart 2024 werd mevrouw Tatjana Scheck aangeduid als lid van het adviescomité milieu ter vervanging van de heer Tom Meeuws.
De benoeming wordt voorgelegd aan de algemene vergadering.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft beslist om de jaarvergadering van 20 juni 2024 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
6. Benoemen van leden adviescomités
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 10 mei 2024 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 20 juni 2024 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Besluit RVMW d.d. 14 maart 2022 - aanstelling raadslid T. Vandekeere.
Besluit RVMW d.d. 10 november 2022 - aanstelling plaatsvervanger raadslid P. Poriau.
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 op de raad van bestuur van 8 mei 2024.
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.17.05 tot 00.18.13 uur.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 20 juni 2024 om 19.00 uur evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
6. Benoemen van leden adviescomités
Artikel 2
De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20 juni 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
Besluit raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 14 maart 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van het OCMW op de Algemene vergaderingen van Cipal, lid vast bureau Charlotte Beyers.
Oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 met de volgende agendapunten:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”).
Art. 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
Statuten van Cipal.
Documenten en toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.
Voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.18.14 uur tot 00.19.43 uur.
Artikel 1
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De voorzitter sluit de zitting op 19/06/2024 om 15:39.
Namens OCMW Raad,
Annemie Marnef
Algemeen Directeur
Leo Nicolaï
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn