Beleidsdoelstelling: D000003 - We streven naar een welvarend en ondernemend Brecht waarbij de basis wordt gelegd in kwalitatief onderwijs.
Actieplan: AP000013 - Dagelijkse werking welvarend/ondernemend
Actie: A000055 - Dagelijkse werking welvarend/ondernemend
Beleidsveld: BV 0500
ARK: 7029000
Omschrijving: Ontvangst nieuwe richtingsborden
Gemeenteraadsbeslissing 14 november 2019 betreffende het retributiereglement op de plaatsing van nieuwe richtingsborden.
Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente wordt een retributie voorgesteld op de plaatsing van nieuwe richtingsborden.
Toelichting wordt gegeven door schepen I. Van Den Heuvel.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.25.00 uur tot en met 1.27.00 uur.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 41.
Artikel 1 - Termijn
Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven op de plaatsing van nieuwe richtingsborden.
Artikel 2 - Definitie
Onder de plaatsing van nieuwe richtingsborden moet worden verstaan het plaatsen van 1 bewegwijzeringsbord, waartoe 2 palen, 2 betonvoeten en 2 beugels geleverd worden. Bij beschadiging of verlies van de geleverde materialen zal de schade teruggevorderd worden van de schadeveroorzaker, of bij gebreke hieraan van de vergunningshouder. Het bewegwijzerbord dient aangekocht te worden door de aanvrager zelf.
Artikel 3 - Toepassingsgebied
De retributie is verschuldigd door de persoon, de vereniging of het bedrijf die een aanvraag tot het plaatsen van een bewegwijzeringsbord indienen.
Artikel 4 - Tarief
De retributie wordt vastgesteld op 95 euro per bewegwijzeringsbord, waartoe 2 palen, 2 betonvoeten en 2 beugels voorzien worden.
De tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand december 2025. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 0,10 euro.
Artikel 5 - Annuleringsvoorwaarden
lndien de aanvrager geen gebruik maakt van de ter beschikking gestelde accommodatie wordt een retributie toegepast afhankelijk van het moment waarop de annulering via e-mail kenbaar werd gemaakt. De annulering moet steeds gebeuren via wegendienst@brecht.be.
Gebruikers kunnen kosteloos annuleren tot 3 dagen voor datum van gebruik. Annuleringen na dit tijdstip geven aanleiding tot het betalen van de retributie.
Artikel 6 - Wijze van betaling
De gebruikers betalen voorafgaand aan het gebruik de vastgestelde retributie via factuur.
Bij niet betaling wordt er geen richtingsbord geleverd.
Artikel 7 - Opheffing vorig reglement
Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen.
Artikel 8 - Toezicht
Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.