Terug
Gepubliceerd op 14/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 09/10/2025 - 21:30

Retributiereglement op afgifte en/of behandelen van administratieve stukken

Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter gemeenteraad
Frans Van Looveren, Burgemeester
Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Gemeenteraadsleden
Annemie Marnef, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Laurent Cooreman, Tweede schepen
Britt Verstappen, Machteld Francken, Gemeenteraadsleden
Beleids- en beheerscyclus

Beleidsdoelstelling: D000006 - Elke burger is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen.
Actieplan: AP000020 - Dagelijkse werking dienstverlening.
Actie: A000078 - Dagelijkse werking dienstverlening.
Beleidsveld: BV0130
ARK: 7054000
Omschrijving: Afgifte administratieve documenten (ook conformiteitsattesten, bestuurderspassen,...)

Historiek

Gemeenteraadsbeslissing van 16 mei 2024 betreffende het retributiereglement op afgifte en/of behandelen van administratieve stukken.

Motivatie

De afgifte en behandeling van administratieve stukken brengt een kost met zich mee voor de gemeente zodat het aangewezen is hiervoor een retributie te vragen. Deze kost staat los van en komt bovenop de eventuele aanmaakkosten die de federale overheid aan de gemeente doorrekent voor de aanmaak van bepaalde stukken.

Op aanraden van de federale overheid wordt voor kinderen (onder 12 jaar) geen retributie gevraagd.

Het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke diensten. Deze inzet om de meldings- of vergunningsprocedure te doorlopen is in het voordeel van de de aanvrager, waardoor het aannemelijk is dat een retributie op aanvragen wordt geheven.


 

Toelichting wordt gegeven door burgemeester F. Van Looveren. 

 

Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 2.11.09 uur tot en met 2.14.36 uur.

Juridisch kader

Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
Consulair wetboek van 21 december 2013 - artikels 50-67 en  artikel 2 MB van 15 september 2017 tot wijziging van het MB van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten.
KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar, gewijzigd bij K.B. van 22 oktober 2013.
KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs en het Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.
MB van 28 oktober 2019 tot wijziging van het MB van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
Decreet lokaal bestuur artikel 40§3 en artikel 41 14°.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Annemie Marnef
Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Termijn

Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken.


Artikel 2 - Toepassingsgebied

De retributie is verschuldigd door de persoon aan wie deze stukken op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.


Artikel 3 - Tarief

De retributie wordt bepaald als volgt:

        1. Afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen vanaf 12 jaar
            4 euro, bovenop de kosten aangerekend door de federale overheid en eventueel verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een spoedprocedure of zeer dringende spoedprocedure
 
        2. Afgifte van een  elektronisch verblijfsdocument voor vreemdelingen vanaf 12 jaar
            4 euro, bovenop de kosten aangerekend door de federale overheid en eventueel verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een spoedprocedure of zeer dringende spoedprocedure

3. Afgifte van een rijbewijs en een voorlopig rijbewijs

    6 euro, bovenop de kosten aangerekend door de federale overheid 

4. Afgifte van een internationaal rijbewijs

    14 euro bovenop de kosten aangerekend door de federale overheid

5. Afgifte van een internationaal paspoort voor Belgen

    12,50 euro voor een paspoort voor meerderjarigen volgens de gewone procedure, bovenop de kosten aangerekend door de federale overheid

    24,50 euro voor een paspoort voor meerderjarigen volgens de spoedprocedure, bovenop de kosten aangerekend door de federale overheid en verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een spoedprocedure

6. Afgifte van een reisdocument voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen

    12,50 euro voor een reisdocument voor meerderjarigen volgens de gewone procedure, bovenop de kosten aangerekend door de federale overheid

    24,50 euro voor een reisdocument voor meerderjarigen volgens de spoedprocedure, bovenop de kosten aangerekend door de federale overheid en verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een spoedprocedure

7. Afgifte van een trouwboekje: 24,50 euro

8. Behandelen van een melding of omgevingsvergunning:

Melding van een ingedeelde inrichting of activiteit 

  • 25 euro

Melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen 

  • 25 euro

Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van 

stedenbouwkundige handelingen of voor een ingedeelde inrichting of activiteit: 

  • gewone procedure
  • vereenvoudigde procedure

 

  
  • 75 euro
  • 45 euro   

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:

  • met wegenis
  • zonder wegenis

   

  • 125 euro per lot met een minimum van 300 euro
  • 125 euro per lot met een minimum van 300 euro       
                           
Verzoek tot bijstellen van de milieuvoorwaarden

 

  • 25 euro
      


Verzoek tot bijstellen van een verkavelingsvergunning


  • 365 euro

Melding van de overdracht van de omgevingsvergunning voor

een ingedeelde inrichting of activiteit

  • Volledige overdracht
  • gedeeltelijke overdracht
 
  • 75  euro
  • 75  euro

Openbaar onderzoek

  • per aangetekend schrijven
  • per gewoon schrijven
  • publicatie in de krant

 

  • 15 euro
  • 6  euro
  • 605 euro

 

  

 

 

De tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand december 2025. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 0,10 euro.


Artikel 4 - Vrijstellingen

De retributie voor rijbewijzen is niet verschuldigd voor de aanvraag van een rijbewijs met een hernieuwing van het medisch rijgeschiktheidsattest groep 1.

De retributie voor het behandelen van meldingen en omgevingsvergunningsaanvragen:

  • Voor de projecten die slechts gedeeltelijk op het grondgebied van de gemeente gelegen zijn wordt de retributie verminderd in dezelfde verhouding als deze welke bestaat tussen de oppervlakte van het gedeelte buiten de gemeente en de ganse oppervlakte.
  • Voor regularisatievergunningen (art. 81 omgevingsvergunningsdecreet) wordt de verschuldigde retributie met 10% verhoogd.

De retributie voor het behandelen van meldingen en omgevingsvergunningsaanvragen is niet verschuldigd voor:

  • De gemeente met al haar entiteiten; de politiezone, de hulpverleningszone, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar de eigen gemeente deel van uitmaakt en de scholen op Brechts grondgebied.
  • de bouw van sociale huurwoningen door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) en de door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappijen.
Indien een aanvraag onvolledig en onontvankelijk wordt verklaard, en de aanvrager de nodige aanpassingen doorvoert, zoals gevraagd door de gemeentelijke administratie, is er geen retributie verschuldigd bij herindiening van dezelfde aanvraag.
 

Artikel 5 - Wijze van betaling

De retributie wordt in de regel contant betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs bij de aanvraag op verzoek van de aanvrager. 

De retributie voor het behandelen van omgevingsvergunningsaanvragen wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van de factuur betaald door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur. De factuur wordt, na het indienen van de aanvraag, aan de aanvrager bezorgd.

De retributie voor het behandelen van een melding wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van de factuur betaald door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur. De factuur wordt, na het indienen van de melding, aan de aanvrager bezorgd.


Artikel 6 - Opheffing vorig reglement

Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen.

 

Artikel 7 - Toezicht

Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.