Terug
Gepubliceerd op 14/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 09/10/2025 - 21:30

Retributiereglement voor standplaatsen ambulante handel op het openbaar domein

Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter gemeenteraad
Frans Van Looveren, Burgemeester
Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Gemeenteraadsleden
Annemie Marnef, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Laurent Cooreman, Tweede schepen
Britt Verstappen, Machteld Francken, Gemeenteraadsleden
Advies

Advies marktcommissie voor de wekelijkse markten:

- tarief per lopende meter i.p.v. m² voor zowel facturen als contante betalingen ter plaatse.

- meerderheid is niet voor verhoging van tarieven:

          - er wordt al geïndexeerd: wordt in andere gemeenten niet gedaan.

          - enkel verhogen als er ook fysiek zichtbare tegenprestaties tegenover staan zoals acties op de markt, reclame, langere aanwezigheid marktleiding op de markt, verbetering verkeersveiligheid op de markt, ...

          - eerder voorstander voor een korting voor betaling op jaarbasis dan een verhoging van het tarief bij latere betaling (komt sympathieker over).

- prijsdifferentiatie voor markt Sint-Job tegenover markt Sint-Lenaarts, omdat Sint-Job veel kleiner is en minder druk.

- vrijstelling van standgeld voor Brechtse verenigingen, scholen, goede doelen die een occasionele standplaats innemen op de markt. 


Advies kermisoverleg voor de kermissen:

- hoger tarief voor attracties boven 50m² is niet eerlijk. Zij hebben geen hogere omzet dan de kleinere kramen.

- tarief elektriciteit is marktconform

- voorstel om voor de kleinere kermissen zoals Overbroek en Biest vrijstelling van standgeld geven of kleine forfait.

- andere kermissen: tarief -50m² voor alle attracties toepassen met een minimum en maximum tarief.

Beerse rekent enkel 6 euro aan als een bijdrage voor het afval.

Hoogstraten rekende tot dit jaar een vast tarief per soort attractie: 50 euro voor kinderstiel, 100 euro voor grote stiel en 150 euro voor eetkraam. Hier waren discussies over attracties die tussen klein en groot zaten. Op dit moment is het standgeld volledig afgeschaft in Hoogstraten.

- voorstel om in het begin van het jaar 1 factuur te sturen voor alle kermissen samen wanneer de tarieven laag genoeg zijn (In de winter hebben foorkramers geen inkomsten van de kermissen).

Beleids- en beheerscyclus

Beleidsdoelstelling: D000003 - We streven naar een welvarend en ondernemend Brecht waarbij de basis wordt gelegd in kwalitatief onderwijs.
Actieplan: AP000013 - Dagelijkse werking welvarend/ondernemend.
Actie: A000055 - Dagelijkse werking welvarend/ondernemend.
Beleidsveld: BV 0500
ARK: 7031000 en 7032000
Omschrijving: retributies markten en ambulante handel en retributies kermissen en circussen

Historiek

Gemeenteraadsbeslissing van 8 april 2021 over het belastingreglement op standplaatsen openbaar domein.

Motivatie

Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente wordt een retributie voorgesteld voor standplaatsen ambulante handel op wekelijkse openbare markten, op standplaatsen ambulante handel op het openbaar domein buiten de markten, op circussen en kermissen. 

Aan de toekenning van standplaatsen op het openbaar domein zijn diensten verbonden die door de gemeente dienen geleverd te worden (waaronder maar niet limitatief: personeelskosten marktleiding/plaatsmeester, signalisatie, onderhoud openbaar domein, veiligheid, schoonmaak, levering elektriciteit) en het is redelijk hiervoor een vergoeding te vragen aan degene die gebruik maakt van deze diensten. Aangezien de kosten van deze diensten onderhevig zijn aan indexeringen, wordt ook de vergoeding jaarlijks geïndexeerd.

Een gedifferentieerd tarief is te verantwoorden naargelang de aard van de inname en de frequentie van de inname. Om die reden zijn er verschillende tarieven bepaald voor (sporadische) ambulante handel, wekelijkse markten, kermissen en circussen. 

Afhankelijk van de mate van dienstverlening die nodig is voor de organisatie van de standplaatsen, wordt een verschillend tarief gehanteerd voor losse marktkamers en abonnementhouders op de openbare markten. Losse marktkramers dienen wekelijks een plaats toegewezen te krijgen en ter plaatse te betalen terwijl abonnementhouders een vaste plaats hebben en via factuur betalen. Dit rechtvaardigt de grotere bijdrage voor de losse marktkramers. 

Voor kermissen en circussen wordt een lager tarief gehanteerd omwille van de omvang van de attracties en de lagere frequentie van aanwezigheid per jaar.

De standplaatsen op jaarmarkten, feestmarkten e.d. vallen niet onder dit retributiereglement. Deze worden vrijgesteld van retributie cfr. het marktreglement, omdat ze gezien worden als bevorderend voor het gemeenschapsleven. Om diezelfde reden worden occasionele innames door erkende Brechtse verenigingen, goede doelen (bv Rode Kruis), of Brechtse scholen vrijgesteld van retributie.


 

Toelichting wordt gegeven door schepen M. Crynen. 

 

Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.21.42 uur tot en met 1.24.59 uur.

Juridisch kader

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 41.

Besluit van de Vlaams Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulverleningszones. 

Marktreglement goedgekeurd in gemeenteraad van 13 september 2012.
Kermisreglement goedgekeurd in gemeenteraad van 13 juni 2013.

Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Wet van 4 juli 2005 tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten.

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Annemie Marnef
Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Termijn

Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven op standplaatsen voor ambulante handel op de wekelijkse openbare markten, op standplaatsen ambulante handel op het openbaar domein buiten de openbare markten, op standplaatsen ambulante handel op kermissen, op standplaatsen ambulante handel op circussen en op het gebruik van elektriciteit via gemeentelijke verdeelkasten tijdens de inname van deze standplaatsen.


Artikel 2 - Definitie

Onder ambulante handelaar wordt verstaan de handelaar die buiten de vestigingen vermeld in zijn inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen producten en diensten die op deze producten betrekking hebben, verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt met het oog te verkopen aan de consument. De ambulante handelaar dient eveneens te beschikken over de vermelding van de correcte Nacebel-code in zijn inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen.

Onder standplaatsen ambulante handel op de wekelijkse openbare markten moet worden verstaan alle occasionele en vaste standplaatsen die worden ingenomen door ambulante handelaars op een manifestatie ingericht door de gemeente, om op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, personen samen te brengen die er producten en diensten verkopen, uitstallen met het oog op de verkoop of te koop aanbieden. De openbare markten worden vastgelegd in het gemeentelijk marktreglement.

Onder standplaatsen ambulante handel op het openbaar domein buiten de openbare markten wordt verstaan, alle standplaatsen buiten de openbare markten op het openbaar domein die worden ingenomen door ambulante handelaars, om op vooraf vastgestelde plaatsen en tijdstippen, producten en diensten te verkopen, uitstallen met het oog op de verkoop of het te koop aanbieden.  Deze standplaatsen en tijdstippen worden vooraf bepaald door de gemeente.

Onder standplaats ambulante handel op de kermissen wordt verstaan alle occasionele en vaste standplaatsen die worden ingenomen door uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie op de manifestaties ingericht door de gemeente op vastgestelde plaatsen en tijdstippen. De openbare kermissen worden vastgelegd in het gemeentelijk kermisreglement.

Onder standplaats ambulante handel voor circussen wordt verstaan de plaats die een tent van een rondtrekkend gezelschap inneemt om zijn kunsten en behendigheden te tonen aan publiek.


Artikel 3 - Toepassingsgebied

De retributie is verschuldigd door alle ambulante handelaren die een standplaats innemen:

- op de openbare markt

- op het openbaar domein buiten de openbare markten

- op de kermissen

- op de circussen


Artikel 4 - Tarief

Openbare markten en standplaatsen openbaar domein

De retributie voor standplaatsen ambulante handel op openbare markten en op het openbaar domein buiten de openbare markt bedraagt 1,28 euro per lopende meter per dag wanneer de retributie in eenmaal betaald wordt voor een heel jaar.

De retributie wordt verhoogd met 10% wanneer de retributie betaald wordt per kwartaal (1,40 euro per lopende meter/dag). De retributie wordt verhoogd met 20% wanneer de retributie wekelijks betaald wordt (1,54 euro per lopende meter per dag).

Voor de contante ontvangst van de wekelijkse retributie worden de tarieven afgerond naar 0,50 euro. Hierbij wordt enkel de gebruikte oppervlakte voor de verkoop in rekening genomen (dus enkel het kraam en niet de voertuigen). 

Kermissen:

De retributie voor standplaatsen ambulante handel voor kermissen op het openbaar domein bedraagt 50 euro per attractie/kraam voor de gehele duur van de kermis.

Circussen:

De retributie voor circussen op het openbaar domein wordt vastgesteld op 350 euro per standplaats. 

Elektriciteit:

De retributie voor het verbruik van elektriciteit via de gemeentelijke verdeelkasten op de openbare markten en standplaatsen ambulante handel buiten de openbare markten wordt bepaald op 3 euro per aansluiting per begonnen dag.

De retributie voor het verbruik van elektriciteit via de verdeelkasten door kermissen en circussen wordt als volgt vastgesteld:
Kleine blauwe stekker (16A 3polig 230V)         : 7,50 euro/dag
Grote blauwe stekker (32A 3-polig 230V)        : 11,50 euro/dag
Kleine rode stekker (16A 5-polig 400V)           : 26,50 euro/dag
Tussenmaat rode stekker (32A 5-polig 400V)   : 45 euro/dag
Grote rode stekker (63A 5-polig 400V)            : 67,50 euro/dag

Alle tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand december 2025. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 0,01 euro. Bij contante inning op de wekelijkse markten gebeurt de afronding van het totaalbedrag op 0,50 euro.


Artikel 5 - Vrijstellingen

Standplaatsen op verkoopsmanifestaties die worden georganiseerd onder verschillende benamingen zoals feestmarkten, jaarmarkten, beurzen, braderijen enz... worden beschouwd als manifestaties ter bevordering van de lokale handel en ter bevordering van het gemeenschapsleven in de gemeente. Zij worden in het marktreglement niet opgenomen onder openbare markten en zijn bijgevolg vrijgesteld van retributie. 

Occasionele inname van standplaatsen door erkende Brechtse verenigingen, goede doelen of Brechtse scholen zijn eveneens vrijgesteld van retributie.


Artikel 6 - Annuleringsvoorwaarden

Afwezigheden geven geen recht op terugbetaling of kwijting van de retributie.
De verplichting tot betaling van de retributie wordt wel opgeschort ingeval van "opschorting abonnement" door de standhouder, zoals bepaald in het gemeentelijk marktreglement 

De verplichting tot betaling van de retributie wordt opgeschort ingeval van "opschorting abonnement" door de standhouder, zoals bepaald in artikel 9 van het gemeentelijk kermisreglement.

(art 32 KB 24/09/2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten)


Artikel 7 - Wijze van betaling

De retributie op losse standplaatsen ambulante handel op de wekelijkse openbare markten worden contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Abonnementen op standplaatsen ambulante handel op wekelijkse markten, standplaatsen ambulante handel op het openbaar domein buiten de openbare markten en de retributie voor kermissen en circussen moeten betaald worden binnen de vervaldatum vermeld op de factuur. De retributie voor kermissen en circussen moet in elk geval betaald zijn voor aanvang van de betreffende kermis of circusvoorstelling. 

De retributie voor elektriciteit op kermissen wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs.


Artikel 8 - Niet betaling

Bij niet betaling van de onbetwiste en opeisbare retributie wordt deze ingevorderd conform het reglement houdende een retributie voor kosten verbonden aan de inning en invordering van fiscale en niet fiscale vorderingen.


Artikel 9 - Opheffing voorgaand reglement

Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen.

 

Artikel 10 - Toezicht

Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.