Terug
Gepubliceerd op 14/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 09/10/2025 - 21:30

Retributiereglement repetitieruimte 't Jop

Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter gemeenteraad
Frans Van Looveren, Burgemeester
Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Gemeenteraadsleden
Annemie Marnef, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Laurent Cooreman, Tweede schepen
Britt Verstappen, Machteld Francken, Gemeenteraadsleden
Beleids- en beheerscyclus

Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 - Dagelijkse werking bruisend en actief.
Actie: A000074 - Dagelijkse werking bruisend en actief
Beleidsveld: BV 0752
ARK: 7026000
Omschrijving: Ontvangsten repetitieruimte Sint Job SJ

Historiek

Gemeenteraadsbeslissing van 9 maart 2023 over het retributiereglement op het gebruik van repetitieruimte jeugdhuis 't Jop.

Motivatie

Aan de verhuur van de repetitieruimte in jeugdhuis 't Jop zijn kosten verbonden door de gemeente waardoor het redelijk is hiervoor een retributie te vragen.

 

Toelichting wordt gegeven door schepen R. Ruelens. 

Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 3.01.08 uur tot en met 3.02.50 uur.

Juridisch kader

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Annemie Marnef
Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Termijn

Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven voor het gebruik van de gemeentelijke repetitieruimte in de kelder van jeugdhuis ’t Jop, Kattenhoflaan 102, 2960 Brecht.

 

Artikel 2 - Toepassingsgebied

De retributie is verschuldigd door de (rechts)persoon die het gebruik van het repetitielokaal aanvraagt.

 

Artikel 3 - Tarief

De repetitieruimte kan worden gehuurd per dagdeel:

  • Ochtend: 10.00 uur tot 14.00 uur
  • Middag: 14.00 uur tot 18.00 uur
  • Avond: 18.00 uur tot 22.00 uur (niet op vrijdag- en zaterdagavond)

 

De retributie wordt vastgesteld op: 9,70 euro per dagdeel

 

Kortingen voor gebruikers (berekend op huurfrequentie per locatie):

+10 x per jaar 

10%

+30 x per jaar

30%

+50 x per jaar

50% 



 

 

Bijkomende kosten:

Huur opbergruimte per werkingsjaar (voor zover beschikbaar):

50 euro/kast/jaar

Indien na het gebruik van de infrastructuur van de repetitieruimte de zalen niet of onvoldoende proper achtergelaten zijn,
wordt de gebruiker hiervan op de hoogte gesteld. De uitbater rekent een retributie aan om de nalatigheid van de gebruiker recht te zetten

50 euro/begonnen uur

Overschrijden van huurperiode

50 euro/begonnen uur




 

Schade en sluikstorten en verlies van sleutel: Zie retributiereglement op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden.

 

De tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand december 2025. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 0,10 euro.


Artikel 4 - Annuleringsvoorwaarden

Indien de aanvrager geen gebruik maakt van de ter beschikking gestelde accommodatie wordt een retributie toegepast afhankelijk van het moment waarop de annulering kenbaar werd gemaakt. De annulering moet steeds gebeuren via het reservatiesysteem.
Gebruikers kunnen kosteloos annuleren tot 48 uur voor moment van gebruik. Annuleringen na dit tijdstip geven aanleiding tot het betalen van de retributie.
Indien de termijn waarin kosteloos kan geannuleerd worden voorbij is, dient de gebruiker ieder niet-gebruik van aangevraagde zaal vooraf te melden. Wanneer vooraf geen annulering werd doorgegeven, zal er een administratieve kost aangerekend worden.


Tijdstip van annuleren

Administratieve kost

De annulatie wordt meer dan 48 uur voor het gebruiksmoment geldig kenbaar gemaakt

Gratis annuleren

De annulatie wordt minder dan 48 uur voor het gebruiksmoment geldig kenbaar gemaakt

100% van de retributie

Geen annulatie of geen geldige annulatie

50 euro + 200% van de retributie

 

Indien het gemeentebestuur door overmacht de ruimtes niet ter beschikking kan stellen, zal de gebruiker/aanvrager geen enkel recht op schadevergoeding kunnen laten gelden.

 

Artikel 5 - Wijze van betaling

De gebruikers betalen na ontvangst van de rekening door overschrijving op een financiële rekening van het gemeentebestuur.

 

Artikel 6 - Oneigenlijk gebruik

Wie een lokaal aanvraagt, moet dit doen in de hoedanigheid van organisator of namens de organisator. De organisator mag de ter beschikking gestelde ruimte niet laten gebruiken door derden of voor andere doeleinden dan opgegeven in de aanvraag. Indien oneigenlijk gebruik vastgesteld wordt, dient de gebruiker een administratieve kost te betalen van: 50 euro + 300% van de voorziene retributie.

 

Artikel 7 - Opheffing vorig reglement

Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen.

 

Artikel 8 - Toezicht

Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.