Terug
Gepubliceerd op 14/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 09/10/2025 - 21:30

Retributiereglement deelname gemeentelijke speelpleinwerking

Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter gemeenteraad
Frans Van Looveren, Burgemeester
Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Gemeenteraadsleden
Annemie Marnef, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Laurent Cooreman, Tweede schepen
Britt Verstappen, Machteld Francken, Gemeenteraadsleden
Beleids- en beheerscyclus

Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 - Dagelijkse werking bruisend en actief
Actie: A000072 -  Niet-kostendekkend aanbod
Beleidsveld: BV0751
ARK: 7025200
Omschrijving: Ontvangsten speelpleinwerking

Historiek

Gemeenteraadsbeslissing van 9 februari 2023 betreffende het retributiereglement op de gemeentelijke speelpleinwerking.

Motivatie

Aan de speelpleinwerking zijn kosten verbonden, waardoor het redelijk is hiervoor een retributie te vragen.

 

Toelichting wordt gegeven door schepen R. Ruelens. 

Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 2.59.54 uur tot en met 3.01.07 uur.

Juridisch kader

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Annemie Marnef
Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Termijn

Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven op deelname aan de gemeentelijke speelpleinwerking.


Artikel 2 - Definitie

De gemeentelijke speelpleinwerking wordt georganiseerd door de gemeente.

De voor- en naopvang is inbegrepen in de speelpleinwerking.


Artikel 3 - Toepassingsgebied

De retributie is verschuldigd door de ouders van het deelnemende kind of de personen die het hoederecht hebben over het deelnemende kind.


Artikel 4 - Tarief

De retributie wordt vastgesteld op 5 euro per dag per kind.

De tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand december 2025. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 0,10 euro. 

 

Artikel 5 - Vrijstellingen

Er zijn geen vrijstellingen voorzien.

De regeling van het kansentarief (UiTPAS) is geldig op deze retributie.


Artikel 6 - Annuleringsvoorwaarden

lndien de aanvrager geen gebruik maakt van de dienstverlening wordt een retributie toegepast afhankelijk van het moment waarop de annulering via e-mail kenbaar werd gemaakt. De annulering moet steeds gebeuren via jeugddienst@brecht.be.

Een inschrijving kan niet kosteloos geannuleerd worden. Op deze regel zijn twee uitzonderingen:

Uitzondering 1: annulering minder dan twee weken voor de start van de activiteit:

  • Annulering om medische redenen: Terugbetaling van het deelnamegeld kan enkel op schriftelijk verzoek met bijgevoegd een doktersattest. De terugbetaling gebeurt a rato van het aantal dagen. Deze terugbetaling wordt schriftelijk aangevraagd ten laatste twee weken nadat de activiteit eindigde.
  • Annulering vanwege overlijden: Bij overlijden van een gezinslid van de eerste of tweede graad is annulering mogelijk met volledige terugbetaling na voorlegging van een overlijdensbericht. De terugbetaling gebeurt a rato van het aantal gemiste dagen. Deze terugbetaling wordt schriftelijk aangevraagd ten laatste twee weken nadat de activiteit eindigde.

Uitzondering 2: annulering meer dan twee weken voor de start van de activiteit

  • Vanaf aankoopdatum tot twee weken voor aanvang van de activiteit geldt een annuleringskost van 50% van het aankoopbedrag.
  • Vanaf twee weken voor aanvang van de activiteit is terugbetaling niet meer mogelijk tenzij in de gevallen gespecifieerd in uitzondering 1.


Artikel 7 - Wijze van betaling

De gebruikers betalen bij voorkeur voorafgaand aan het gebruik de vastgestelde retributie (bij inschrijving via het online ticketprogramma).

Indien een inschrijving ter plaatse voor de activiteit mogelijk is en er geen voorafgaande inschrijving plaatsvond, wordt de retributie voor aanvang betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs op aanvraag. 


Artikel 8 - Opheffing vorig reglement

Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen.

 

Artikel  - Toezicht

Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.