Terug
Gepubliceerd op 14/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 09/10/2025 - 21:30

Retributiereglement gemeentelijke sportinfrastructuur

Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter gemeenteraad
Frans Van Looveren, Burgemeester
Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Gemeenteraadsleden
Annemie Marnef, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Laurent Cooreman, Tweede schepen
Britt Verstappen, Machteld Francken, Gemeenteraadsleden
Advies

Positief advies sportraad op datum van 18 november 2024.

Beleids- en beheerscyclus

Beleidsdoelstelling: D00005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid

Actieplan: AP000018 - Dagelijkse werking bruisend/actief

Actie: A000074 - Dagelijkse werking bruisend en actief

Beleidsveld: BV 0742

ARK: 7026000

Omschrijving: Ontvangsten retributies gebruik sportlokalen

Historiek

Gemeenteraadsbeslissing van 8 juni 2023 betreffende het retributiereglement gemeentelijke sportinfrastructuur.

Motivatie

Een aanpassing aan het huidige retributiereglement sportinfrastructuur dringt zich op. Er zijn immers enkele bepalingen binnen het huidige reglement die niet worden toegepast omwille van de complexe of omslachtige administratieve procedure en deze dienden aangepast te worden:

  • Aanpassing categorie 2. We willen zoveel mogelijk Brechtse inwoners de kans geven om te sporten en bewegen in onze sportinfrastructuur. Hierdoor zijn we genoodzaakt om de retributie van de privé- en duolessen te verhogen.  
  • Door de aankoop van de afdekmatten zijn we genoodzaakt deze retributie bij de extra's te plaatsen. 
  • De bepalingen rond vervuiling en schade zijn verduidelijkt. 
  • De annuleringsvoorwaarden zijn aangescherpt.

 

Toelichting wordt gegeven door burgemeester F. Van Looveren.  

Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 2.58.47 uur tot en met 2.59.53 uur.

Juridisch kader

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Annemie Marnef
Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Termijn

Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven op het gebruik van sportinfrastructuur.


Artikel 2 - Definitie

In het kader van dit retributiereglement worden de volgende begrippen gebruikt.

- Erkende Brechtse vereniging: Een vereniging die in het bezit is van een geldige erkenning als Brechtse vereniging, uitgereikt door het college van burgemeester en schepenen.

- Erkende Brechtse welzijnsorganisatie: Een vereniging die in het bezit is van een geldige erkenning als Brechtse vereniging, uitgereikt door het college van burgemeester en schepenen, en die in het bijzonder werkt voor/met mensen in armoede in de gemeente Brecht.

- Doelgroepenwerking binnen een erkende Brechtse vereniging: Een specifieke afdeling binnen of een deel van een erkende Brechtse vereniging die een sport- of beweegactiviteit organiseert uitsluitend bestemd voor één van de volgende doelgroepen:

  • jeugd (-18 jaar)
  • ouderen (+50 jaar)
  • personen met een handicap

- Erkende bovenlokale of landelijke organisatie met een Brechtse doelgroepenwerking: Een niet-commerciële bovenlokale vereniging, landelijke sportorganisatie of koepelorganisatie die een sport- of beweegactiviteit organiseert bestemd voor één van de volgende doelgroepen:

  • Brechtse jeugd (-18 jaar)
  • Brechtse ouderen (+50 jaar)
  • Brechtse personen met een handicap


Artikel 3 - Toepassingsgebied 

De retributie is verschuldigd door de gebruikers van de sportinfrastructuur.

De gebruikers worden opgedeeld in volgende categorieën.

  • Categorie 0: gemeentelijke diensten, erkende Brechtse adviesraden, Brechtse scholen, erkende Brechtse welzijnsorganisaties.
  • Categorie 1A: doelgroepenwerking binnen een erkende Brechtse vereniging, erkende bovenlokale of landelijke organisatie met een Brechtse doelgroepenwerking
  • Categorie 1B: erkende Brechtse verenigingen, politieke partijen actief in Brecht
  • Categorie 2: niet-erkende Brechtse verenigingen, particulieren woonachtig in Brecht, vennootschappen met hun maatschappelijke zetel in Brecht, erkende Brechtse verenigingen die privé- of duolessen organiseren.
  • Categorie 3: niet-Brechtse verenigingen en vennootschappen, niet-Brechtse particulieren.


Artikel 4 - Tarieven


Tarieven voor het gebruik van Sporthal de Ring:

 

Tarieven (per uur) inclusief gebruik kleedkamers:

 

 

Cat 0

Cat 1A

Cat 1B

Cat 2

Cat 3

Kleine zaal

Gratis

5 euro

8,40 euro

12 euro

18 euro

Grote zaal

Gratis

15 euro

25,20 euro

36 euro

54 euro

1/3e van de grote zaal

Gratis

5 euro

8,40 euro

12 euro

18 euro

2/3e van de grote zaal

Gratis

10 euro

16,80 euro

24 euro

36 euro

 

Tarieven voor lastminute reservaties (per uur) inclusief gebruik kleedkamers:

 

 

Cat 0

Cat 1A

Cat 1B

Cat 2

Cat 3

Kleine zaal

Gratis

18 euro

18 euro

18 euro

18 euro

Grote zaal

Gratis

54 euro

54 euro

54 euro

54 euro

1/3e van de grote zaal

Gratis

18 euro

18 euro

18 euro

18 euro

2/3e van de grote zaal

Gratis

36 euro

36 euro

36 euro

36 euro

 

Tarieven voor evenementen per dag (*) inclusief gebruik kleedkamers:

 

 

Cat 0

Cat 1A

Cat 1B

Cat 2

Cat 3

Evenementen

Gratis

150 euro

150 euro

300 euro

450 euro

(*) Het dagtarief geldt voor evenementen die binnen de reguliere openingstijden plaatsvinden. De openingsuren staan vermeld in het huishoudelijk reglement sportinfrastructuur. Voor elk uur dat buiten de openingsuren valt, wordt de van toepassing zijnde uurprijs bijkomend in rekening gebracht.

 

Tarieven voor het gebruik van Brechtse schoolturnzalen (per uur):


 

Cat 0

Cat 1A

Cat 1B

Cat 2

Cat 3

VBS Maria Middelares

Gratis

5 euro

8,40 euro

12 euro

18 euro

GBS De Sleutelbloem

Gratis

5 euro

8,40 euro

12 euro

18 euro

GBS De Schakel

Gratis

5 euro

8,40 euro

12 euro

18 euro

GBS Klavertje 3

Gratis

5 euro

8,40 euro

12 euro

18 euro


Tarieven voor extra’s: 

  

Gebruik van een kleedkamer per uur (zonder gebruik sportzaal)

of bijkomende kleedkamer per uur

       8,40 euro/stuk

Gebruik van sportkoffers in Sporthal De Ring

       6 euro/stuk

Gebruik van badmintonracket (inclusief pluimpje)

       1,20 euro/stuk

Gebruik van tafeltennispallet (inclusief balletje)

       1,20 euro/stuk

Gebruik van een materiaalkast

     24 euro/stuk/jaar

Gebruik van de materiaalberging (*)

       6 euro/m²/jaar

Overschrijden van de huurperiode

     50 euro/begonnen uur

Gebruik afdekmatten in Sporthal de Ring

 50 euro/begonnen transportkar

   (circa 190 matten per kar)

Opbouw en afbraak afdekmatten

door personeel gemeente Brecht

 50 euro/begonnen transportkar

   (circa 190 matten per kar)

Reinigen afdekmatten bij sterke vervuiling

door personeel gemeente Brecht

50 euro/begonnen transportkar

   (circa 190 matten per kar)

  

(*) Deze retributie wordt aangerekend voor het opbergen van (sport)materialen die niet ter beschikking worden gesteld aan andere gebruikers.

 

De tarieven worden jaarlijks op 1 september aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand maart voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand september 2025. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 0,10 euro.


Artikel 5 - Oneigenlijk gebruik 

Degene die een zaal aanvraagt, moet dit doen als organisator of namens de organisator. De organisator mag de ter beschikking gestelde ruimte niet door derden laten gebruiken of voor andere doeleinden aanwenden dan die welke in de aanvraag zijn opgegeven. Onder oneigenlijk gebruik valt bijvoorbeeld het organiseren van een privéaangelegenheid wanneer de zaal werd aangevraagd namens een vereniging. 

 

Vaststelling van oneigenlijk gebruik

 50 euro + 300% van de voorziene retributie

 

De tarieven worden jaarlijks op 1 september aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand maart voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand september 2025. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 0,10 euro.

 

Artikel 6 - Vervuiling en schade

Indien na gebruik de accommodatie vervuild achtergelaten wordt ten gevolge van het buitensporig sportieve gebruik, dan zal er een retributie aangerekend worden volgens onderstaande tarieven:

 

Vuil achterlaten kleedkamer

  50 euro

Vuil achterlaten sportzaal

  50 euro

Vuil achterlaten toiletten

  50 euro

Niet opruimen (of niet correct opruimen) sportmateriaal

  50 euro

Laattijdig verlaten kleedkamer

  50 euro

Laattijdig verlaten sportzaal

  50 euro

Kauwgom

  50 euro

Nodeloos laten afgaan van het brandalarm

  50 euro

Verlies sleutel of badge

  50 euro

 

 

 

 

 

 

 

Voor andere gevallen van vervuiling en schade, die niet expliciet vermeld staan, wordt verwezen naar het retributiereglement op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden.

De gebruiker is tevens aansprakelijk voor alle schade die, hetzij opzettelijk hetzij onopzettelijk, toegebracht werd aan de accommodatie en het materiaal aanwezig tijdens de periode dat de accommodatie ter beschikking werd gesteld. De kosten voor het herstellen van schade die toegebracht werd aan de accommodatie en het materiaal tijdens de periode dat deze aan de gebruiker ter beschikking werd gesteld, zullen verhaald worden op deze gebruiker volgens de tarieven vermeld in het retributiereglement op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden. Het reglement is raadpleegbaar via www.brecht.be

De tarieven worden jaarlijks op 1 september aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand maart voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand september 2025. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 0,10 euro.

 

Artikel 7 - Annuleringsvoorwaarden

Indien de gebruiker de accommodatie niet gebruikt, kunnen er bijkomende kosten in rekening worden gebracht. Annuleringen dienen steeds schriftelijk te gebeuren via sporthaldering@brecht.be. Het tijdstip van verzending van deze e-mail is bepalend voor de hoogte van de kosten:

  • Annulatie meer dan één week voor gebruik: gratis annuleren.
  • Annulatie minder dan één week voor gebruik: 100% van de voorziene retributie zal aangerekend worden, aangevuld met een administratieve kost van 25 euro.
  • Geen annulatie of ongeldige annulatie: 200% van de voorziene retributie zal aangerekend worden, vermeerderd met een administratieve kost van 50 euro. 
  • Indien het totaal aantal geannuleerde uren (binnen dezelfde gebruiker in het lopende schooljaar) meer dan 10% van het totaal aantal gehuurde uren bedraagt, zal 100% retributie aangerekend worden, aangevuld met een administratieve kost van 25 euro.
  • Indien het totaal aantal geannuleerde uren (binnen dezelfde gebruiker in het lopende schooljaar) meer dan 20% van het totaal aantal gehuurde uren bedraagt, geldt bovenstaande regel, aangevuld met het verlies van zijn/haar voorrangsrecht bij de toewijzing van sportaccommodaties voor het volgende jaar. Deze gebruiker mag echter nog steeds reserveren, maar enkel na de toewijzing aan andere gebruikers met een voorrangsrecht.

 

Enkel wanneer er door de gemeente ontegensprekelijk en onmiddellijk overmacht kan vastgesteld worden vanwege de gebruiker (zoals winterse weeromstandigheden, buitentemperatuur hoger dan 30°C of algemene afgelastingen van competitiespeeldagen door een bond), worden geen annuleringskosten aangerekend. De gebruiker dient in dat geval nog steeds een annulatieverzoek te bezorgen en expliciet melding te maken dat er overmacht wordt ingeroepen.


Artikel 8 - Wijze van betaling

De gebruikers betalen maandelijks na ontvangst van de rekening door overschrijving op een financiële rekening van het gemeentebestuur. 

Aan niet-erkende gebruikers die occasioneel gebruik maken van de accommodatie kan gevraagd worden om de vastgestelde retributie te betalen voorafgaand aan het gebruik.


Artikel 9 - Opheffing vorig reglement

Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen.

 

Artikel 10 - Toezicht

Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.