Terug
Gepubliceerd op 14/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 09/10/2025 - 21:30

Retributiereglement gemeentelijke cultuurinfrastructuur

Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter gemeenteraad
Frans Van Looveren, Burgemeester
Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Gemeenteraadsleden
Annemie Marnef, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Laurent Cooreman, Tweede schepen
Britt Verstappen, Machteld Francken, Gemeenteraadsleden
Beleids- en beheerscyclus

Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 - Dagelijkse werking bruisend/actief.
Actie: A000074 - Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 0705
ARK: 7026000
Omschrijving: Ontvangsten retributies gebruik lokalen GC en OC

Historiek

Gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2024 betreffende het retributiereglement van de gemeentelijke cultuurinfrastructuur.

Motivatie

Door het stopzetten van de concessie door de huidige concessiehouder van OC 't Centrum moet een nieuwe opdracht in de markt gezet worden.

Om deze opdracht goed en grondig uit te werken, werken we met een overgangsperiode waarbij een tijdelijk beheerder de werking van OC 't Centrum op zich zal nemen.

Hierdoor voldoet het bestaande retributiereglement niet meer en dient het te worden herzien.

De prijszetting van de verschillende zalen voor categorie 2 is afgestemd op de prijzen die door de huidige concessiehouder gehanteerd worden.

Voor categorie 3 hebben we in vergelijking met onze andere infrastructuur een prijszetting bepaald.

 

Toelichting wordt gegeven door schepen R. Ruelens.  

Met de goedkeuring van de raadsleden worden de tarieven van Goorhof nog aangepast.

Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 2.53.42 uur tot en met 2.57.50 uur.

Juridisch kader

Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Annemie Marnef
Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Termijn

Vanaf 1 november 2025 tot en met 31 december 2026 wordt een retributie geheven voor het gebruik van de gemeentelijke cultuurinfrastructuur. Hieronder wordt verstaan:

Brecht:

  •     ’t Gemeentehuis (Gemeentepark 1, 2960 Brecht)
  •     UNIQ (Mudaeusstraat 7, 2960 Brecht)
  •     Kapel Oude Klooster (Gasthuisstraat 42, 2960 Brecht)

Sint-Job-in-'t-Goor:

  •     Bijenkorf (Lochtenbergplein 32, 2960 Brecht)
  •     Goorhof (Kerklei 16/22, 2960 Brecht)

Sint-Lenaarts:

  •     OC ’t Centrum – (Dorpsstraat 73, 2960 Brecht)


Artikel 2 - Definitie

Dit reglement maakt duidelijk wie de retributie verschuldigd is, wie vrijgesteld is, wat de hoogte van de retributie bedraagt en op welke manier betaald dient te worden.

In het kader van dit retributiereglement worden volgende begrippen gebruikt:

-         Erkende Brechtse Vereniging: vereniging met geldige erkenning door het college van burgemeester en schepenen.

-         Erkende Brechtse Welzijnsorganisatie: vereniging die werkt voor/met mensen in armoede, met geldige erkenning door college van burgemeester en schepenen.

-         Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden: samenwerking van minstens twee gemeenten inclusief Brecht.

     

Artikel 3 - Toepassingsgebied

De retributie is verschuldigd door: de particuliere personen, vennootschappen, stichtingen of de verenigingen die het gebruik van een lokaal/zaal aanvragen.

 

 Gebruikers worden ingedeeld volgens volgende categorieën

 Categorie 0

Gemeentelijke diensten, erkende Brechtse adviesraden, Brechtse scholen, intergemeentelijke    samenwerkingsverbanden en welzijnsschakels

 Categorie 1

Erkende Brechtse verenigingen of stichtingen, politieke partijen van Brecht

 Categorie 2

Niet-erkende Brechtse verenigingen, particulieren woonachtig in Brecht, vennootschappen met hun maatschappelijke zetel in Brecht

 Categorie 3

Niet-Brechtse verenigingen en vennootschappen, niet-Brechtse particulieren

 

Artikel 4 - Tarief


 VM

 Voormiddag: 08.00 uur – 13.00 uur

 NM

 Namiddag: 13.00 uur – 18.00 uur

 AV

 Avond: na 18.00 uur

 WK

 Elk dagdeel op zaterdag/zondag


A. Zaalhuur

 

Voor de periode van 1 november 2025  tot en met 31 december 2026 wordt de retributie vastgesteld op: 

 

 

OC ’t CENTRUM - Categorie 0     

Geen retributie verschuldigd.

 


OC ’t CENTRUM - Categorie 1

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Podiumzaal

     26 euro

38,90 euro

64,90 euro

 Foyer

     13 euro

19,50 euro

32,40 euro

 Keuken

       8,70 euro

13 euro

21,70 euro

 Café

8,70 euro

13 euro

21,70 euro

 Vergaderzaal 1

8,70 euro

13 euro

21,70 euro

 Vergaderzaal 2

8,70 euro

13 euro

21,70 euro

 Vergaderzaal 3

4,40 euro

6,50 euro

10,70 euro



OC ’t CENTRUM - Categorie 2

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Podiumzaal

     230 euro

320 euro

550 euro

 Foyer

     150 euro

200 euro

350 euro

 Keuken

       80 euro

120 euro

200 euro

 Café

80 euro

120 euro

200 euro

 Vergaderzaal 1

80 euro

120 euro

200 euro

 Vergaderzaal 2

80 euro

120 euro

200 euro

 Vergaderzaal 3

30 euro

50 euro

80 euro



OC ’t CENTRUM - Categorie 3

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Podiumzaal

     345 euro

480 euro

825 euro

 Foyer

     225 euro

300 euro

525 euro

 Keuken

       120 euro

180 euro

300 euro

 Café

120 euro

180 euro

300 euro

 Vergaderzaal 1

120 euro

180 euro

300 euro

 Vergaderzaal 2

120 euro

180 euro

300 euro

 Vergaderzaal 3

45 euro

75 euro

120 euro



OC ’t CENTRUM:

  •      Bij gebruik podiumzaal en keuken: huur foyer verplicht. Korting op foyerprijs in dit geval -50%.
  •      Indien het café, ongeacht de vorm, in uitbating wordt genomen, is verhuring van het café als afzonderlijke ruimte niet mogelijk en komt dit te vervallen.
  •      Gebruik van tribune (kost incl. opstellen en afbreken): 216,70 euro - eenheidsprijs.


 


’t GEMEENTEHUIS - Categorie 0

 Geen retributie verschuldigd.

 


’t GEMEENTEHUIS - Categorie 1

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Zaal Kleiput

  10,90 euro

16,20 euro

27 euro

 Zaal Schietbaan

     10,90 euro

16,20 euro

27 euro

 Raadzaal

-

-

-

 ‘t Cafeetje

4,30 euro

6,60 euro

10,80 euro

 

Voor (grotere) evenementen waarbij er andere drank dan koffie, thee en water geschonken wordt, kan 't Cafeetje mee gehuurd worden.



’t GEMEENTEHUIS - Categorie 2

Niet van toepassing.



’t GEMEENTEHUIS - Categorie 3

Niet van toepassing.

 

 

 

UNIQ - Categorie 0

Geen retributie verschuldigd.

 


UNIQ - Categorie 1

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Polyvalente zaal

  26 euro

38,90 euro

64,90 euro



UNIQ - Categorie 2

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Polyvalente zaal

  77,70 euro

116,70 euro

194,50 euro



UNIQ - Categorie 3

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Polyvalente zaal

  234 euro

349,50 euro

583,50 euro

 

 

KAPEL OUDE KLOOSTER - Categorie 0

Geen retributie verschuldigd.

 


KAPEL OUDE KLOOSTER - Categorie 1

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Zaal

  8,70 euro

13 euro

21,70 euro

 

Tentoonstelling: Voor het gebruik van de Kapel als tentoonstellingsruimte zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van 123,80 euro per week voor een tentoonstelling met gratis inkom.



KAPEL OUDE KLOOSTER - Categorie 2

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Zaal

  26 euro

38,90 euro

64,90 euro

 

Tentoonstelling: Voor het gebruik van de Kapel als tentoonstellingsruimte zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van 123,80 euro per week voor een tentoonstelling met gratis inkom.



KAPEL OUDE KLOOSTER - Categorie 3

Niet van toepassing.

 

 

BIJENKORF - Categorie 0

Geen retributie verschuldigd.

 

BIJENKORF - Categorie 1

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Koninginnezaal

     26 euro

38,90 euro

64,90 euro

 De Dar

     8,70 euro

13 euro

21 euro

 De Werkbij

       8,70 euro

13 euro

21 euro

 Keuken

8,70 euro

13 euro

21 euro

 


BIJENKORF - Categorie 2

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Koninginnezaal

     77,70 euro

116,70 euro

194,50 euro

 De Dar

     26 euro

38,90 euro

64,90 euro

 De Werkbij

       26 euro

38,90 euro

64,90 euro

 Keuken

26 euro

38,90 euro

64,90 euro

 

Particulieren vermeld in van categorie 2 kunnen de zalen van de Bijenkorf niet huren voor privé-aangelegenheden.



BIJENKORF - Categorie 3

 

VM / NM

AV / WK

DAG

 Koninginnezaal

     194,50 euro

234 euro

349,50 euro

 De Dar

     88,30 euro

131,80 euro

219,70 euro

 De Werkbij

       88,30 euro

131,80 euro

219,70 euro

 Keuken

88,30 euro

131,80 euro

219,70 euro

 

Particulieren vermeld in van categorie 3 kunnen de zalen van de Bijenkorf niet huren voor privé-aangelegenheden.

 

 


GOORHOF - Categorie 0

Geen retributie verschuldigd.

 


GOORHOF - Categorie 1 

Feestzaal: via concessiehouder. 


GOORHOF - Categorie 2

Feestzaal: via concessiehouder.

 


GOORHOF - Categorie 3

Feestzaal: via concessiehouder.

 

 

KORTINGEN

Korting voor gebruikers in categorie 1, voor cultuurinfrastructuur vermeld in art. 1 (berekend op huurfrequentie).

Dit is een eenmalige  terugbetaling van korting gegeven op aantal boekingen van het afgelopen boekingsjaar, volgens de regels die hier vermeld staan.

Deze zal in september of oktober terugbetaald worden.          

10 tem 29 boekingen per jaar    

10% korting

30 tem 49 boekingen per jaar   

30% korting

+50 boekingen per jaar

50% korting

 

De tarieven worden jaarlijks op 1 september aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand maart van het huidige jaar te delen door het indexcijfer van de maand september in 2025. Bij indexering worden de tarieven afgerond tot op het dichtstbijzijnde 0,10 euro.

  

B. Schoonmaak

De huurder is verantwoordelijk voor de basisschoonmaak van de gebruikte infrastructuur.

De ruimtes moeten in oorspronkelijke staat teruggebracht worden, afval moet meegenomen zijn of op de daartoe bestemde plaats gezet worden.

De ruimte moet bezemschoon achtergelaten worden; dit wil zeggen, als een schone vloer zonder vlekken.

Bij vlekken die niet verwijderd werden, zal sowieso een poetsbeurt aangerekend worden.

Bij grote schade worden de bedragen toegepast zoals beschreven in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”

 

Kostprijs extra poetsbeurt: 23 euro per half uur - te rekenen vanaf ieder begonnen half uur (*).

(*) Volgens tarieven beschreven in art. 4 van het retributiereglement "sluikstort en het herstel van schade door derden"


C. Overschrijden van de huurperiode


 OC 't Centrum - Podiumzaal, foyer, keuken

 150 euro

 OC 't Centrum - Vergaderzalen

   75 euro

 ‘t Gemeentehuis - Polyvalente zalen

   75 euro

 UNIQ - Polyvalente zaal

   150 euro

 Kapel Oude Klooster

 75 euro

 Bijenkorf - De Dar, De Werkbij, keuken

75 euro

 Bijenkorf - Koninginnezaal

150 euro

 

D. Huur bergruimte

OC ‘t CENTRUM

 

Huur opbergruimte per werkingsjaar

Eenheid

 Vergaderzaal 1

 61,90 euro

 per kast

 Vergaderzaal 2

 61,90 euro

 per kast

 Vergaderzaal 3

 61,90 euro

 per kast

 Podiumzaal

 18,60 euro

 per m²

 

 

 

 

UNIQ

 

Huur opbergruimte per werkingsjaar

Eenheid

 Polyvalente ruimte

61,90 euro

 per kast

 Berging

18,60 euro

 per kast

 

 

 

 

BIJENKORF

 

Huur opbergruimte per werkingsjaar

Eenheid

 Berging

 Via concessiehouder

 per kast


Artikel 5 - Vrijstellingen

De retributie is niet verschuldigd voor de door de gemeente bevorderende initiatieven in samenwerking met het Rode Kruis.

 

Artikel 6 - Annuleringsvoorwaarden

lndien de aanvrager geen gebruik maakt van de ter beschikking gestelde accommodatie wordt een retributie toegepast afhankelijk van het moment waarop de annulering via e-mail kenbaar werd gemaakt:

 

Tijdstip van annuleren

Retributie

 Meer dan 2 weken voor gebruik

 Gratis

 Minder dan 2 weken voor gebruik

 100% retributie

 Geen annulatie of geen geldige annulatie

 50 euro + 200% retributie

 

De annulering moet steeds gebeuren via: reservatie@brecht.be

In geval van bewezen en manifeste overmacht m.b.t. het wegvallen van de activiteit of het tijdig indienen van de annulering, kan op advies van het beheersorgaan van het gemeenschapscentrum aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgesteld af te zien van het innen van deze vergoedingen.

De aanvraag hiertoe moet gericht worden aan het beheersorgaan.

Indien het gemeentebestuur door bewezen en manifeste overmacht de ruimtes niet ter beschikking kan stellen, zal de gebruiker/aanvrager geen enkel recht op schadevergoeding kunnen laten gelden.

 

Artikel 7 - Wijze van betaling

De retributie wordt eisbaar zodra de dienstverlening aanvangt.

De gebruikers betalen maandelijks na ontvangst van de rekening door overschrijving op een financiële rekening van het gemeentebestuur

 

Artikel 8 - Oneigenlijk gebruik

Wie een lokaal aanvraagt, moet dit doen in de hoedanigheid van organisator of namens de organisator. De organisator mag de ter beschikking gestelde ruimte niet laten gebruiken door derden of voor andere doeleinden dan opgegeven in de aanvraag.

Als oneigenlijk gebruik wordt beschouwd bv: een privéaangelegenheid, terwijl de zaal werd aangevraagd door een vereniging.

Indien oneigenlijk gebruik vastgesteld wordt, dient de gebruiker een retributie te betalen van: 50 euro + 300% van de voorziene retributie.

  

Artikel 9 - Opheffing vorig reglement

Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen.

 

Artikel 10 - Toezicht

Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.