Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 - Dagelijkse werking bruisend/actief.
Actie: A000074 - Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 0705
ARK: 7026000
Omschrijving: Ontvangsten retributies gebruik lokalen GC en OC
Gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2024 betreffende het retributiereglement van de gemeentelijke cultuurinfrastructuur.
Door het stopzetten van de concessie door de huidige concessiehouder van OC 't Centrum moet een nieuwe opdracht in de markt gezet worden.
Om deze opdracht goed en grondig uit te werken, werken we met een overgangsperiode waarbij een tijdelijk beheerder de werking van OC 't Centrum op zich zal nemen.
Hierdoor voldoet het bestaande retributiereglement niet meer en dient het te worden herzien.
De prijszetting van de verschillende zalen voor categorie 2 is afgestemd op de prijzen die door de huidige concessiehouder gehanteerd worden.
Voor categorie 3 hebben we in vergelijking met onze andere infrastructuur een prijszetting bepaald.
Toelichting wordt gegeven door schepen R. Ruelens.
Met de goedkeuring van de raadsleden worden de tarieven van Goorhof nog aangepast.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 2.53.42 uur tot en met 2.57.50 uur.
Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1 - Termijn
Vanaf 1 november 2025 tot en met 31 december 2026 wordt een retributie geheven voor het gebruik van de gemeentelijke cultuurinfrastructuur. Hieronder wordt verstaan:
Brecht:
Sint-Job-in-'t-Goor:
Sint-Lenaarts:
Artikel 2 - Definitie
Dit reglement maakt duidelijk wie de retributie verschuldigd is, wie vrijgesteld is, wat de hoogte van de retributie bedraagt en op welke manier betaald dient te worden.
In het kader van dit retributiereglement worden volgende begrippen gebruikt:
- Erkende Brechtse Vereniging: vereniging met geldige erkenning door het college van burgemeester en schepenen.
- Erkende Brechtse Welzijnsorganisatie: vereniging die werkt voor/met mensen in armoede, met geldige erkenning door college van burgemeester en schepenen.
- Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden: samenwerking van minstens twee gemeenten inclusief Brecht.
Artikel 3 - Toepassingsgebied
De retributie is verschuldigd door: de particuliere personen, vennootschappen, stichtingen of de verenigingen die het gebruik van een lokaal/zaal aanvragen.
| Gebruikers worden ingedeeld volgens volgende categorieën |
|
| Categorie 0 |
Gemeentelijke diensten, erkende Brechtse adviesraden, Brechtse scholen, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en welzijnsschakels |
| Categorie 1 |
Erkende Brechtse verenigingen of stichtingen, politieke partijen van Brecht |
| Categorie 2 |
Niet-erkende Brechtse verenigingen, particulieren woonachtig in Brecht, vennootschappen met hun maatschappelijke zetel in Brecht |
| Categorie 3 |
Niet-Brechtse verenigingen en vennootschappen, niet-Brechtse particulieren |
Artikel 4 - Tarief
| VM |
Voormiddag: 08.00 uur – 13.00 uur |
| NM |
Namiddag: 13.00 uur – 18.00 uur |
| AV |
Avond: na 18.00 uur |
| WK |
Elk dagdeel op zaterdag/zondag |
A. Zaalhuur
Voor de periode van 1 november 2025 tot en met 31 december 2026 wordt de retributie vastgesteld op:
OC ’t CENTRUM - Categorie 0
Geen retributie verschuldigd.
OC ’t CENTRUM - Categorie 1
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Podiumzaal |
26 euro |
38,90 euro |
64,90 euro |
| Foyer |
13 euro |
19,50 euro |
32,40 euro |
| Keuken |
8,70 euro |
13 euro |
21,70 euro |
| Café |
8,70 euro |
13 euro |
21,70 euro |
| Vergaderzaal 1 |
8,70 euro |
13 euro |
21,70 euro |
| Vergaderzaal 2 |
8,70 euro |
13 euro |
21,70 euro |
| Vergaderzaal 3 |
4,40 euro |
6,50 euro |
10,70 euro |
OC ’t CENTRUM - Categorie 2
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Podiumzaal |
230 euro |
320 euro |
550 euro |
| Foyer |
150 euro |
200 euro |
350 euro |
| Keuken |
80 euro |
120 euro |
200 euro |
| Café |
80 euro |
120 euro |
200 euro |
| Vergaderzaal 1 |
80 euro |
120 euro |
200 euro |
| Vergaderzaal 2 |
80 euro |
120 euro |
200 euro |
| Vergaderzaal 3 |
30 euro |
50 euro |
80 euro |
OC ’t CENTRUM - Categorie 3
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Podiumzaal |
345 euro |
480 euro |
825 euro |
| Foyer |
225 euro |
300 euro |
525 euro |
| Keuken |
120 euro |
180 euro |
300 euro |
| Café |
120 euro |
180 euro |
300 euro |
| Vergaderzaal 1 |
120 euro |
180 euro |
300 euro |
| Vergaderzaal 2 |
120 euro |
180 euro |
300 euro |
| Vergaderzaal 3 |
45 euro |
75 euro |
120 euro |
OC ’t CENTRUM:
’t GEMEENTEHUIS - Categorie 0
Geen retributie verschuldigd.
’t GEMEENTEHUIS - Categorie 1
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Zaal Kleiput |
10,90 euro |
16,20 euro |
27 euro |
| Zaal Schietbaan |
10,90 euro |
16,20 euro |
27 euro |
| Raadzaal |
- |
- |
- |
| ‘t Cafeetje |
4,30 euro |
6,60 euro |
10,80 euro |
Voor (grotere) evenementen waarbij er andere drank dan koffie, thee en water geschonken wordt, kan 't Cafeetje mee gehuurd worden.
’t GEMEENTEHUIS - Categorie 2
Niet van toepassing.
’t GEMEENTEHUIS - Categorie 3
Niet van toepassing.
UNIQ - Categorie 0
Geen retributie verschuldigd.
UNIQ - Categorie 1
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Polyvalente zaal |
26 euro |
38,90 euro |
64,90 euro |
UNIQ - Categorie 2
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Polyvalente zaal |
77,70 euro |
116,70 euro |
194,50 euro |
UNIQ - Categorie 3
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Polyvalente zaal |
234 euro |
349,50 euro |
583,50 euro |
KAPEL OUDE KLOOSTER - Categorie 0
Geen retributie verschuldigd.
KAPEL OUDE KLOOSTER - Categorie 1
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Zaal |
8,70 euro |
13 euro |
21,70 euro |
Tentoonstelling: Voor het gebruik van de Kapel als tentoonstellingsruimte zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van 123,80 euro per week voor een tentoonstelling met gratis inkom.
KAPEL OUDE KLOOSTER - Categorie 2
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Zaal |
26 euro |
38,90 euro |
64,90 euro |
Tentoonstelling: Voor het gebruik van de Kapel als tentoonstellingsruimte zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van 123,80 euro per week voor een tentoonstelling met gratis inkom.
KAPEL OUDE KLOOSTER - Categorie 3
Niet van toepassing.
BIJENKORF - Categorie 0
Geen retributie verschuldigd.
BIJENKORF - Categorie 1
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Koninginnezaal |
26 euro |
38,90 euro |
64,90 euro |
| De Dar |
8,70 euro |
13 euro |
21 euro |
| De Werkbij |
8,70 euro |
13 euro |
21 euro |
| Keuken |
8,70 euro |
13 euro |
21 euro |
BIJENKORF - Categorie 2
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Koninginnezaal |
77,70 euro |
116,70 euro |
194,50 euro |
| De Dar |
26 euro |
38,90 euro |
64,90 euro |
| De Werkbij |
26 euro |
38,90 euro |
64,90 euro |
| Keuken |
26 euro |
38,90 euro |
64,90 euro |
Particulieren vermeld in van categorie 2 kunnen de zalen van de Bijenkorf niet huren voor privé-aangelegenheden.
BIJENKORF - Categorie 3
|
|
VM / NM |
AV / WK |
DAG |
| Koninginnezaal |
194,50 euro |
234 euro |
349,50 euro |
| De Dar |
88,30 euro |
131,80 euro |
219,70 euro |
| De Werkbij |
88,30 euro |
131,80 euro |
219,70 euro |
| Keuken |
88,30 euro |
131,80 euro |
219,70 euro |
Particulieren vermeld in van categorie 3 kunnen de zalen van de Bijenkorf niet huren voor privé-aangelegenheden.
GOORHOF - Categorie 0
Geen retributie verschuldigd.
GOORHOF - Categorie 1
Feestzaal: via concessiehouder.
GOORHOF - Categorie 2
Feestzaal: via concessiehouder.
GOORHOF - Categorie 3
Feestzaal: via concessiehouder.
| KORTINGEN |
|
| Korting voor gebruikers in categorie 1, voor cultuurinfrastructuur vermeld in art. 1 (berekend op huurfrequentie). Dit is een eenmalige terugbetaling van korting gegeven op aantal boekingen van het afgelopen boekingsjaar, volgens de regels die hier vermeld staan. Deze zal in september of oktober terugbetaald worden. |
|
| 10 tem 29 boekingen per jaar |
10% korting |
| 30 tem 49 boekingen per jaar |
30% korting |
| +50 boekingen per jaar |
50% korting |
De tarieven worden jaarlijks op 1 september aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand maart van het huidige jaar te delen door het indexcijfer van de maand september in 2025. Bij indexering worden de tarieven afgerond tot op het dichtstbijzijnde 0,10 euro.
B. Schoonmaak
De huurder is verantwoordelijk voor de basisschoonmaak van de gebruikte infrastructuur.
De ruimtes moeten in oorspronkelijke staat teruggebracht worden, afval moet meegenomen zijn of op de daartoe bestemde plaats gezet worden.
De ruimte moet bezemschoon achtergelaten worden; dit wil zeggen, als een schone vloer zonder vlekken.
Bij vlekken die niet verwijderd werden, zal sowieso een poetsbeurt aangerekend worden.
Bij grote schade worden de bedragen toegepast zoals beschreven in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”
Kostprijs extra poetsbeurt: 23 euro per half uur - te rekenen vanaf ieder begonnen half uur (*).
(*) Volgens tarieven beschreven in art. 4 van het retributiereglement "sluikstort en het herstel van schade door derden"
C. Overschrijden van de huurperiode
| OC 't Centrum - Podiumzaal, foyer, keuken |
150 euro |
| OC 't Centrum - Vergaderzalen |
75 euro |
| ‘t Gemeentehuis - Polyvalente zalen |
75 euro |
| UNIQ - Polyvalente zaal |
150 euro |
| Kapel Oude Klooster |
75 euro |
| Bijenkorf - De Dar, De Werkbij, keuken |
75 euro |
| Bijenkorf - Koninginnezaal |
150 euro |
D. Huur bergruimte
| OC ‘t CENTRUM |
||
|
|
Huur opbergruimte per werkingsjaar |
Eenheid |
| Vergaderzaal 1 |
61,90 euro |
per kast |
| Vergaderzaal 2 |
61,90 euro |
per kast |
| Vergaderzaal 3 |
61,90 euro |
per kast |
| Podiumzaal |
18,60 euro |
per m² |
|
|
|
|
| UNIQ |
||
|
|
Huur opbergruimte per werkingsjaar |
Eenheid |
| Polyvalente ruimte |
61,90 euro |
per kast |
| Berging |
18,60 euro |
per kast |
|
|
|
|
| BIJENKORF |
||
|
|
Huur opbergruimte per werkingsjaar |
Eenheid |
| Berging |
Via concessiehouder |
per kast |
Artikel 5 - Vrijstellingen
De retributie is niet verschuldigd voor de door de gemeente bevorderende initiatieven in samenwerking met het Rode Kruis.
Artikel 6 - Annuleringsvoorwaarden
lndien de aanvrager geen gebruik maakt van de ter beschikking gestelde accommodatie wordt een retributie toegepast afhankelijk van het moment waarop de annulering via e-mail kenbaar werd gemaakt:
| Tijdstip van annuleren |
Retributie |
| Meer dan 2 weken voor gebruik |
Gratis |
| Minder dan 2 weken voor gebruik |
100% retributie |
| Geen annulatie of geen geldige annulatie |
50 euro + 200% retributie |
De annulering moet steeds gebeuren via: reservatie@brecht.be
In geval van bewezen en manifeste overmacht m.b.t. het wegvallen van de activiteit of het tijdig indienen van de annulering, kan op advies van het beheersorgaan van het gemeenschapscentrum aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgesteld af te zien van het innen van deze vergoedingen.
De aanvraag hiertoe moet gericht worden aan het beheersorgaan.
Indien het gemeentebestuur door bewezen en manifeste overmacht de ruimtes niet ter beschikking kan stellen, zal de gebruiker/aanvrager geen enkel recht op schadevergoeding kunnen laten gelden.
Artikel 7 - Wijze van betaling
De retributie wordt eisbaar zodra de dienstverlening aanvangt.
De gebruikers betalen maandelijks na ontvangst van de rekening door overschrijving op een financiële rekening van het gemeentebestuur
Artikel 8 - Oneigenlijk gebruik
Wie een lokaal aanvraagt, moet dit doen in de hoedanigheid van organisator of namens de organisator. De organisator mag de ter beschikking gestelde ruimte niet laten gebruiken door derden of voor andere doeleinden dan opgegeven in de aanvraag.
Als oneigenlijk gebruik wordt beschouwd bv: een privéaangelegenheid, terwijl de zaal werd aangevraagd door een vereniging.
Indien oneigenlijk gebruik vastgesteld wordt, dient de gebruiker een retributie te betalen van: 50 euro + 300% van de voorziene retributie.
Artikel 9 - Opheffing vorig reglement
Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen.
Artikel 10 - Toezicht
Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.