Terug
Gepubliceerd op 14/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 09/10/2025 - 21:30

Retributiereglement op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden

Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter gemeenteraad
Frans Van Looveren, Burgemeester
Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Gemeenteraadsleden
Annemie Marnef, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Laurent Cooreman, Tweede schepen
Britt Verstappen, Machteld Francken, Gemeenteraadsleden
Afwezig: Natalie Schoonbaert, Gemeenteraadslid
Beleids- en beheerscyclus

Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren 
Actieplan: AP000009 - Dagelijkse werking leefbaar
Actie: A000047 - Dagelijkse werking leefbaar
Beleidsveld: BV0300
ARK: 7062000
Omschrijving: Sluikstorten

en 

Beleidsdoelstelling: D000006 - Elke burger is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen 
Actieplan: AP000020 - Dagelijkse werking dienstverlening
Actie: A000078 - Dagelijkse werking dienstverlening
Beleidsveld: BV011901
ARK: 7460000
Omschrijving: Schadevergoedingen

Historiek

Gemeenteraadsbeslissing van 9 februari 2023 betreffende het retributiereglement op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden.

Motivatie

Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente werd een retributie geheven op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden.

De gemeentelijke diensten voeren op regelmatige basis een aantal werkzaamheden uit die in privaat belang van de burger zijn. Zo moet de gemeente schade herstellen aan gemeentelijke eigendommen, toegebracht door derden. De gemeentelijke diensten moeten ook regelmatig sluikstort opruimen.

Dit brengt financiële kosten met zich mee in de vorm van inzet van personeel en materiaal. De uitvoering hiervan bezorgt de gemeente een financiële kost. Het is daarom wenselijk dat er een duidelijke regeling in de vorm van een retributiereglement behouden blijft, zodat dit de gemeente toelaat correct de geleverde prestaties door te rekenen aan de vervuiler of schadeveroorzaker.

Deze aanpassing bestaat uit een jaarlijkse indexering van de tarieven, gezien ook de kostprijzen voor de gemeente jaarlijks stijgen. Op deze manier blijft de vergoeding in verhouding staan tot de geleverde diensten.

 

Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.

Met de goedkeuring van de raadsleden worden de bedragen nog aangepast.

Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 49.24 minuten tot en met 54.09 minuten.

Juridisch kader

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 41.

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Annemie Marnef
Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Ludwig Anthonissen, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Termijn

Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven op het weghalen door het gemeentebestuur van gesluikstort afval en op het herstellen van schade toegebracht door derden aan het openbaar domein of het patrimonium van de gemeente.


Artikel 2 - Definitie

Onder sluikstort moet worden verstaan: het achterlaten van elke vorm van afval:

  • op niet-reglementaire plaatsen en/of
  • op niet-reglementaire tijdstippen en/of
  • in niet-reglementaire recipiënten.


Artikel 3 - Toepassingsgebied

De retributie is verschuldigd door de persoon die het afval heeft achtergelaten of de schade heeft toegebracht, of door de voor hem burgerlijk verantwoordelijke persoon.


Artikel 4 - Tarief

De retributie voor de ophaling van sluikstort wordt als volgt bepaald:

  1. Opruimen van achtergelaten huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen gelijkgesteld bedrijfsafval:
    • Loonkost werklieden: 48 euro per uur, te rekenen vanaf ieder begonnen uur.
    • Inzetten van een vrachtwagen met chauffeur (tijdens het opruimen van achtergelaten afvalstoffen): 84 euro per uur, te rekenen vanaf ieder begonnen uur.
    • Loonkost toezichter: 60 euro per uur, te rekenen vanaf ieder begonnen uur.
  2. Voor de overslag, het verwerken en storten of verbranden: 360 euro/ton.
  3. Gebruikte materialen: kostprijs van het materiaal. 

De retributie voor het herstel van schade aan het openbaar domein of patrimonium van de gemeente wordt als volgt bepaald:

  1. Loonkost werklieden: 48 euro per uur, te rekenen vanaf ieder begonnen uur.
  2. Inzetten van een vrachtwagen met chauffeur (in het kader van het herstellen van de schade): 84 euro per uur, te rekenen vanaf ieder begonnen uur.
  3. Loonkost toezichter: 60 euro per uur, te rekenen vanaf ieder begonnen uur.
  4. Gebruikte materialen of grondstoffen: kostprijs van het materiaal of grondstof.
  5. Vergoedingen aan derden voor herstel van schade aan het openbaar domein of patrimonium van de gemeente: gefactureerde kost.

De bedragen zijn cumuleerbaar. Bovendien dient een administratieve last van 25% op totale kost te worden vergoed. Deze bedraagt minimum 30 euro en maximum 105 euro. 

De tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand december 2025. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 0,10 euro.


Artikel 5 - Wijze van betaling

De retributie wordt betaald na ontvangst van de rekening door overschrijving op een financiële rekening van het gemeentebestuur.


Artikel 6 - Opheffing vorig reglement

Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen.

 

Artikel 7 - Toezicht

Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.