Terug
Gepubliceerd op 17/01/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 11/01/2024 - 21:30

Retributiereglement gemeentelijke uitleendienst Brecht

Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
Sven Deckers, Burgemeester
Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
Annemie Marnef, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
Advies

Advies van jeugd-, sport- en cultuurraad in bijlage terug te vinden.

Beleids- en beheerscyclus

Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000016 - Brecht zet in op een gezamenlijk vrijetijdsbeleid en optimalisatie van processen.
Actie: A000063 - Brecht verbetert de logistieke ondersteuning bij het ontlenen van (grote) materialen van de uitleendienst.

Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 - Dagelijkse werking bruisend/actief.
Actie: A000074 - Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 0750
ARK: 7026000
Omschrijving: Ontvangsten uitleenmateriaal

Historiek

Gemeenteraadsbeslissing van 12 december 2019 over het retributiereglement op het gebruik van het gemeentelijk podium.

Gemeenteraadsbeslissing van 12 mei 2022 - Wijziging van het retributiereglement op het gebruik van het gemeentelijk podium naar retributiereglement uitleendienst en wijziging van het uitleenreglement.

Motivatie

Ten gevolge van een aantal wijzigingen (aankoop herbruikbare bekers en digitalisering van de uitleendienst) is een herziening van de uitleenreglementen (zowel gebruik als retributie) noodzakelijk. Een eerste versie werd reeds voorgelegd aan de sport-, cultuur- en jeugdraad, en enkele kleine (vormelijke) wijzigingen werden reeds doorgevoerd in navolging van hun adviezen.

Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.

Schepen D. De Veuster vraagt om volgende wijzigingen aan de raad voor te leggen:

in punt 3 tarieven

Reinigingsonderdeel

Retributie

Administratieve kost

€ 12,10

per reservatie

Reiniging frisdrankbeker

€ 0,1089 – wordt € 0,109

per beker

Reiniging warmedrankenbeker

€ 0,1089 – wordt € 0,109

per beker

Reiniging jeneverbeker

€ 0,1452 wordt € 0,145

per beker

Reiniging champagnebeker

€ 0,1452 wordt € 0,145

per beker

Reiniging wijnbeker

€ 0,1452 wordt € 0,145

per beker

Reiniging opbergbak + deksel

€ 0,9075 wordt € 0,908

per opbergbak + deksel

 

De tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex.

Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand december 2023. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 10 cent voor het transport door de gemeentelijke diensten of de reinigingsfirma. Voor het reinigingsonderdeel wordt de indexering tot 3 cijfers na de komma afgerond.

Het totaalbedrag van de factuur zal steeds afgerond worden tot 2 cijfers na de komma.

 

bij punt 5 annulering

 

lndien de organisatie geen gebruik maakt van de ter beschikking gestelde materialen wordt een retributie toegepast afhankelijk van het moment waarop de annulering via e-mail kenbaar werd gemaakt. De annulering moet steeds gebeuren via het online uitleenplatform waar ook de reservatie werd gemaakt.

Kosteloos annuleren kan tot 2 weken voor datum van gebruik. Annuleringen na dit tijdstip geven aanleiding tot het betalen van de retributie.

Indien de termijn waarin kosteloos kan geannuleerd worden voorbij is, dient de gebruiker ieder niet-gebruik van aangevraagd materiaal vooraf te melden. Wanneer vooraf geen annulering werd doorgegeven, zal er een retributie aangerekend worden.

Vervangen door het volgende

lndien de organisatie geen gebruik maakt van de ter beschikking gestelde materialen wordt een retributie toegepast afhankelijk van het moment waarop de annulering kenbaar werd gemaakt. De annulering moet steeds gebeuren via het online uitleenplatform waar ook de reservatie werd gemaakt. Kosteloos annuleren kan tot 2 weken voor datum van gebruik. Annuleringen na dit tijdstip geven aanleiding tot het betalen van de retributie. Indien geen annulering ontvangen werd, wordt het bedrag van de retributie verdubbeld, en verhoogd met 50 euro.

 

Deze worden aangepast in de notulen. 

 

Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.17.25 uur tot 1.19.18 uur.

 

Juridisch kader

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Publieke stemming
Aanwezig: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Annemie Marnef
Voorstanders: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Ben Van Riel, Ludwig Anthonissen, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels
Onthouders: Christel Van Akeleyen, Luc Torfs, Marianne Van den Lemmer
Resultaat: Met 22 stemmen voor, 3 onthoudingen
Besluit

1.     Termijn

Vanaf 12 januari 2024 tot 31 december 2025 wordt een retributie geheven voor het gebruik van de materialen van de gemeentelijke uitleendienst.


2.     Toepassingsgebied

Organisaties die ervoor kiezen om het vervoer van uitgeleende materialen door de gemeentelijke diensten te laten uitvoeren, betalen hiervoor een retributie.

Onderstaande organisaties kunnen gebruik maken van de gemeentelijke uitleendienst:

-        Erkende Brechtse verenigingen

-        Brechtse onderwijsinrichtingen

-        Brechtse adviesraden

-        Gemeentelijke diensten

Uitlening voor privaat gebruik of commerciële doeleinden is niet toegestaan.

Alle retributies in dit reglement worden weergegeven inclusief (21%) btw.

De organisatie die gebruik maakt van de materialen van de uitleendienst verbindt zich ertoe deze materialen in geen geval uit te lenen of te verhuren aan derden. Bij  gegronde twijfels, betreffende vorig punt, kan de gemeente Brecht het ontleende materiaal ieder ogenblik terugvragen en wordt uitsluiting toegepast gedurende één jaar.


3.     Tarief

De retributie voor het vervoer door de gemeentelijke diensten van uitgeleende materialen wordt vastgesteld als volgt:

Transport (hen- en terugrit) materiaal door gemeentelijke diensten* Retributie
1 begonnen vrachtwagen € 75,00
2 of meer begonnen vrachtwagens € 150,00

*Transport enkel binnen de gemeente Brecht.

Voor de reiniging van de herbruikbare bekers en bakken gelden volgende tarieven:

Reinigingsonderdeel Retributie
Administratieve kost € 12,10 per reservatie
Reiniging frisdrankbeker € 0,109  per beker
Reiniging warmedrankenbeker € 0,109 per beker
Reiniging jeneverbeker € 0,145 per beker
Reiniging champagnebeker € 0,145 per beker
Reiniging wijnbeker € 0,145 per beker
Reiniging opbergbak + deksel € 0,908 per opbergbak + deksel
Uitsorteren indien meerdere types bevuilde bekers in dezelfde bak worden aangeboden € 0,024 per beker
Reiniging van extreem bevuilde bekers Reguliere reinigingskost van de beker maal 2

De ontlener kan ervoor kiezen om het transport van de herbruikbare bekers van en/of naar de reinigingsfirma door de reinigingsfirma te laten uitvoeren. Dit transport is optioneel, er kan ook in eigen transport voorzien worden. Indien gekozen wordt voor transport door de reinigingsfirma, gelden volgende tarieven:

Transport bekers door reinigingsfirma Retributie
Enkel transport (ophalen OF terugbrengen) € 96,80 per heen- en terugrit
Twee transporten (ophalen EN terugbrengen) € 193,60 per twee heen- en terugritten

De tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand december 2023. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 10 cent voor het transport door de gemeentelijke diensten of de reinigingsfirma. Voor het reinigingsonderdeel wordt de indexering tot 3 cijfers na de komma afgerond.

Het totaalbedrag van de factuur zal steeds afgerond worden tot 2 cijfers na de komma.


4.     Vrijstellingen

De retributie voor het vervoer door de gemeentelijke diensten van uitgeleende materialen is niet verschuldigd voor:

-        Gemeentelijke diensten

-        Brechtse onderwijsinrichtingen

-        Door de gemeente bevorderende initiatieven in samenwerking met het Rode Kruis en brandweer.


5.     Annuleringvoorwaarden

lndien de organisatie geen gebruik maakt van de ter beschikking gestelde materialen wordt een retributie toegepast afhankelijk van het moment waarop de annulering kenbaar werd gemaakt. De annulering moet steeds gebeuren via het online uitleenplatform waar ook de reservatie werd gemaakt. Kosteloos annuleren kan tot 2 weken voor datum van gebruik. Annuleringen na dit tijdstip geven aanleiding tot het betalen van de retributie. Indien geen annulering ontvangen werd, wordt het bedrag van de retributie verdubbeld, en verhoogd met 50 euro.

Tijdstip van annuleren Retributie
De annulering wordt meer dan 2 weken voor het gebruiksmoment geldig kenbaar gemaakt Gratis annuleren
De annulering wordt minder dan 2 weken voor het gebruiksmoment kenbaar gemaakt 100% van de retributie
Geen annulering of geen geldige annulering € 50,00 + 200% van de retributie


6.     Wijze van betaling

De gebruikers betalen na ontvangst van de rekening door overschrijving op een financiële rekening van het gemeentebestuur.


7.     Niet-betaling

Niet-betaling van het verschuldigde bedrag na vervaldatum brengt opschorting van bestaande ontleningen met zich mee, en heeft eveneens tot gevolg dat geen nieuwe aanvragen meer worden aanvaard.

Bij niet-betaling binnen de wettelijk bepaalde vervaltermijn, zal een gratis eerste aanmaning worden verzonden. Voor een tweede, en desgevallend elke volgende, aanmaning wordt telkens een kost van 20,00 euro aangerekend voor de verzending.

Als de debiteur een afbetalingsplan krijgt en dit vervolgens niet nakomt, wordt hem een aanmaning gestuurd. Voor deze aanmaning wordt een kost van € 20,00 aangerekend.

Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor het aanmaken van dit dwangbevel en het overmaken van een dossier aan de gerechtsdeurwaarder wordt een kost van € 30,00 aangerekend.

Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen. De rechtbanken van Antwerpen zijn bevoegd.


8.     Schade, verlies of laattijdig inleveren

Beschadigingen, diefstal en verlies van het uitleenmateriaal komen steeds volledig ten laste van de organisatie die gebruik maakt van de materialen.

-        Het retributiereglement op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden is van toepassing voor het uitleenmateriaal.

-        Eventuele schade aan de ontleende materialen dient gemeld te worden bij het terug inleveren.

-        Diefstal moet onmiddellijk gemeld worden aan de politie.

-        De organisatie is verplicht alle beschadigde onderdelen in te leveren. Ontbrekende onderdelen worden integraal aangerekend.

Het retributiereglement op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden is niet van toepassing voor de herbruikbare bekers voor het verlies of onherstelbare beschadiging van bekers of opbergbakken. Hiervoor gelden volgende tarieven:

Verlies of onherstelbare beschadiging Retributie
Frisdrankbeker € 0,60 per beker
Jeneverbeker € 1,20 per beker
Warmedrankenbeker € 1,30 per beker
Champagnebeker € 4,00 per beker
Wijnbeker € 5,20 per beker
Opbergbak L (B400 x L600 x H ± 420mm) € 40,00 per opbergbak
Opbergbak M1 (B400 x L600 x H ± 320mm) € 27,00 per opbergbak
Opbergbak M2 (B400 x L600 x H ± H220mm) € 18,00 per opbergbak
Opbergbak M3 (B400 x L600 x H ± 120mm) € 15,00 per opbergbak
Opbergbak S1 (B300 x L400 x H ± 236mm) € 13,00 per opbergbak
Opbergbak S2 (B300 x L400 x H ± 120mm) € 10,00 per opbergbak
Deksel 600x400mm € 11,00 per deksel
Deksel 400x300mm € 9,00 per deksel
Snapsluitingen (witte schuifclip, niet het verzegelingslint) € 2,00 per set van 2 sluitingen

Bij laattijdig terug inleveren van de ontleende materialen wordt een boete gevorderd ter waarde van de kosten voor reisuren en werkuren, zoals bepaald in het retributiereglement op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden, met een minimum van € 75,00.

Het retributiereglement op het opruimen van sluikstort en het herstel van schade door derden is niet van toepassing voor de herbruikbare bekers voor het laattijdig inleveren. Indien werd gekozen voor eigen transport van/naar de reinigingsfirma, gelden voor het laattijdig aanbieden van de bekers volgende tarieven:

Laattijdig inleveren Retributie
Niet binnenbrengen van de vervuilde bekers op het afgesproken tijdstip bij de reinigingsfirma € 0,10 per beker per dag vertraging
Niet ophalen van de gewassen bekers op het afgesproken tijdstip bij de reinigingsfirma € 0,10 per beker per dag vertraging


9.     Toezicht

Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.


10. Opheffing voorgaand reglement

Dit reglement vervangt alle voorgaande ten deze.