Besluit van de gemeenteraad van 12 januari 2023 betreffende het retributiereglement op afgifte en/of behandelen van administratieve stukken.
Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente wordt een retributie voorgesteld op de afgifte van administratieve stukken.
Het afleveren van deze stukken brengt immers een kost met zich mee voor de gemeente zodat het aangewezen is hiervoor een retributie te vragen. Deze kost staat los van en komt bovenop de eventuele aanmaakkosten die de federale overheid aan de gemeente doorrekent voor de aanmaak van bepaalde stukken.
Op aanraden van de federale overheid wordt voor kinderen (onder 12 jaar) geen retributie gevraagd.
Volgens artikel 3.9 §1 , deel 4 van boek 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van de Vlaamse Codex Wonen 2021 van 11 september 2020 kan het gemeentebestuur een maximale vergoeding vragen voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning, deze is vastgelegd op 90.00 euro.
Volgens artikel 3.9 §2 , deel 4 van boek 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van de Vlaamse Codex Wonen 2021 van 11 september 2020 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers wordt de maximale vergoeding die een gemeente- of stadsbestuur kan vragen voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor een kamerwoning vastlegt op 90.00 euro, verhoogd met 15.00 euro per (studenten)kamer, met een maximum van 1.775 euro. Het bestuur stelt echter voor de geldende prijzen niet aan te passen. Wél wordt de retributie vanaf nu geïnd voor de aanvraag van een conformiteitsattest, en niet langer voor de afgifte, omdat het werk gebeurd is ook als er geen attest kan worden afgeleverd. Dit principe is ook opgenomen in de Vlaamse Codex Wonen.
Het behandelen van meldingen en aanvragen in kader van het omgevingsvergunningsdecreet vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke diensten. Deze inzet om de meldings- of vergunningsprocedure te doorlopen is in het voordeel van de de aanvrager, waardoor het aannemelijk is dat een retributie op aanvragen wordt geheven.
Deze wijziging betreft enkel een schrapping van de retributie op het identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder 12 jaar. Vanaf 15 januari 2024 zullen ook deze kinderen een elektronische verblijfskaart kunnen verkrijgen, waarvoor zij een bedrag betalen aan de Belgische staat (gelijk aan het bedrag voor een kids-ID). Indien we dit reglement niet wijzigen, zou er nog een gemeentelijke retributie bovenop komen van 2 euro, terwijl het bestuur ervoor kiest om alle kinderen onder 12 jaar gelijk te behandelen.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 38.41 minuten tot 48.09 minuten.
Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
Consulair wetboek van 21 december 2013 - artikels 50-67.
KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar, gewijzigd bij K.B. van 22 oktober 2013.
KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
MB van 11 september 2017 tot wijziging van het MB van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen.
MB van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten - artikel 2.
MB van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 41.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 betreffende de woningkwaliteitsbewaking.
Het ministerieel besluit van 29 juli 2013 tot vaststelling van de modellen van conformiteitsattesten voor woningen en kamerwoningen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
Artikel 1 Termijn
Vanaf heden tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken.
Artikel 2 Toepassingsgebied
De retributie is verschuldigd door de persoon aan wie deze stukken op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
Artikel 3 Tarief
De retributie wordt bepaald als volgt:
afgifte van een trouwboekje
20 euro
De verhuurder voegt bij de aanvraag tevens een afschrift van het eventuele brandweerattest en attesten van erkende keuringsdiensten voor de elektrische installaties en de gasinstallaties waarover hij beschikt.
Een ontvangstbewijs met vermelding van de aanvraagdatum wordt aan de aanvrager van het conformiteitsattest overgemaakt van zodra het aanvraagdossier volledig is. Als aanvraagdatum voor het attest geldt de datum waarop het dossier volledig is.
9. Het woonloket van de gemeente Brecht is gemachtigd tot opmaak van technische verslagen en adviezen in het kader van de conformiteit. De conformiteitsattesten dienen bekrachtigd te worden door het college van burgemeester en schepenen.
10. behandelen van een melding of omgevingsvergunning
| melding van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
| melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen |
|
| Het invullen van een standaardformulier voor de aanvraag van vastgoedinformatie ten behoeve van notarissen of andere personen of instellingen alsook andere formulieren voor gelijkaardige aanvragen om inlichtingen |
|
| Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen of voor een ingedeelde inrichting of activiteit:
|
|
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:
|
|
| Verzoek tot bijstellen van de milieuvoorwaarden |
|
| Verzoek tot bijstelling van een verkavelingsvergunning |
|
| melding van de overdracht van de omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit
|
|
| openbaar onderzoek
|
|
De tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand januari 2020. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 10 cent.
Artikel 4 Vrijstellingen
De retributie voor rijbewijzen is niet verschuldigd voor de hernieuwing van het rijbewijs van de categorieën Groep 1 omwille van medische redenen.
De retributie voor het behandelen van meldingen en omgevingvergunningsaanvragen:
De retributie voor het behandelen van meldingen en omgevingvergunningsaanvragen is niet verschuldigd voor:
De retributie wordt in de regel contant betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs bij de aanvraag op verzoek van de aanvrager.
De retributie voor het afleveren van een conformiteitsattest wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van het stuk en van de factuur betaald door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur. De factuur wordt, na het indienen van de aanvraag van het conformiteitsattest, aan de aanvrager bezorgd.
De retributie voor het behandelen van omgevingvergunningsaanvragen wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van de factuur betaald door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur. De factuur wordt, na het indienen van de aanvraag, aan de aanvrager bezorgd.
De retributie voor het behandelen van een melding wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van de factuur betaald door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur. De factuur wordt, na het indienen van de melding, aan de aanvrager bezorgd.
Bij niet-betaling binnen de wettelijk bepaalde vervaltermijn, zal een gratis eerste aanmaning worden verzonden. Voor een tweede, en desgevallend elke volgende, aanmaning wordt telkens een kost van 20,00 euro aangerekend voor de verzending.
Als de debiteur een afbetalingsplan krijgt en dit vervolgens niet nakomt, wordt hem een aanmaning gestuurd. Voor deze aanmaning wordt een kost van 20,00 euro aangerekend.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor het aanmaken van dit dwangbevel en het overmaken van een dossier aan de gerechtsdeurwaarder wordt een kost van 30,00 euro aangerekend.
Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen. De rechtbanken van Antwerpen zijn bevoegd.
Artikel 6 Toezicht
Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.
Artikel 7 Opheffing vorige reglement
Dit reglement vervangt het reglement van 12 januari 2023.