Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente wordt een retributie voorgesteld op pop-up afvalcontainer en ondergrondse afvalcontainer.
Voor het verwijderen van het huisvuil is er soms nood aan extra momenten van inzameling naast de veertiendaagse ophaling aan huis. Voor deze dienstverlening zal gewerkt worden met een ondergrondse container voor huisvuil.
Voor het verwijderen van het huisvuil tijdens o.a. wegenwerken is de straat niet bereikbaar voor de huis-aan-huis ophaalwagen en is er nood is aan een centrale plaats voor inzameling van huisvuil. Voor deze dienstverlening zal gewerkt worden met een pop-up container voor huisvuil.
De vulopening van de ondergrondse huisvuilcontainer heeft een volume van 40 liter. Per aanbieding kan slechts één maal gebruik gemaakt worden van voormeld volume.
Het aanbieden van het afval voor de huis-aan-huisinzameling zorgt op locaties met dichte bewoning soms voor hinder door het groot aantal huisvuil- of gft-containers die samen aangeboden worden.
Om die reden zullen op bepaalde adressen, aangeduid door de gemeente, ondergrondse containers geplaatst worden.
In samenspraak met de gemeente en afhankelijk van de locatie, kunnen ondergrondse containers voorzien worden voor één of meerdere van volgende fracties: huisvuil, gft, pmd, papier en karton, glas.
De ondergrondse containers voor huisvuil, gft, pmd en papier en karton kunnen afhankelijk van de locatie gebruikt worden door alle inwoners van de gemeente of voor een aantal vastgelegde adressen. De inwoners van deze vastgelegde adressen kunnen dan geen afval aanbieden tijdens de huis-aan-huisinzameling.
De ondergrondse containers voor glas mogen, net als de glasbollen, door iedereen gebruikt worden.
De volumes van de vulopeningen van volgende ondergrondse containers zijn:
- huisvuil: 40 liter
- gft: 30 liter
- pmd: 40 liter
Per aanbieding en per fractie kan slechts één maal gebruik gemaakt worden van voormeld volume.
De inwoners bepalen zelf wanneer zij, tijdens de toegelaten uren, het afval in de ondergrondse container deponeren;
De inwoners maken hiervoor gebruik van een toegangskaart of elektronische identiteitskaart, behalve voor glas.
Per gezin wordt indien nodig één toegangskaart voorzien die gebruikt kan worden door alle gezinsleden.
De toegangskaarten worden bezorgd via de firma die door IGEAN werd aangeduid voor de nazorg van het diftarproject.
De houders van een toegangskaart kunnen met vragen terecht op het gratis nummer van de infolijn.
Het onderhoud en de lediging van de containers, de verwerking van de afvalstoffen en de nazorg brengen kosten met zich mee.
Daarom wordt er een retributie aangerekend voor het gebruik van de ondergrondse containers.
De retributie is afhankelijk van het type afval en het maximum volume dat per keer aangeboden kan worden.
De retributie moet gelijkaardig zijn aan de retributie voor de huis-aan-huisinzameling voor inwoners die verplicht gebruik maken van de pop-up afvalcontainer of ondergrondse containers. Een hoger tarief is van toepassing voor inwoners die gebruik maken van de ondergrondse container voor het aanbieden van extra huisvuil.
De retributie wordt betaald met voorschotten op een rekening van de gemeente.
Toelichting wordt gegeven door schepen K. Janssens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 48.10 minuten tot 52.04 minuten.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 41.
Het gemeentedecreet geeft de bevoegdheden van de gemeenteraad aan.
De gemeente Brecht is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan.
Het uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Dit uitvoeringsplan vormt het algemeen kader voor de selectieve inzameling van diverse fracties.
Het materialendecreet implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen.
Gelet op artikel 26 van het materialendecreet dat aan de gemeenten de opdracht geeft om huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk te voorkomen of te hergebruiken, op regelmatige tijdstippen op te halen of op een andere wijze in te zamelen.
Het Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen, VLAREMA, bevat o.a. voorschriften voor de selectieve inzameling van afvalstoffen.
Artikel 1 Termijn
Vanaf heden tot en met 31 december 2026 wordt een retributie geheven op de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval via pop-up afvalcontainers en ondergrondse afvalcontainers.
Artikel 2 Toepassingsgebied
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:
- de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister,
- de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening,
- iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die beroep doet op de dienstverlening,
- verenigingen, gemeenschapshuizen, openbare en semi-openbare instellingen, enz. die beroep doet op de dienstverlening.
Artikel 3 Tarief
Met ingang van heden wordt volgende retributie gevestigd op het aanbieden van afval in een pop-up afvalcontainer of ondergrondse container indien de inwoner hiervan verplicht gebruik maakt:
Voor het gebruik van ondergrondse containers via de elektronische identiteitskaart of een toegangskaart wordt een servicekost gevestigd van 0,2945 euro per maand voor elke inwoner die verplicht gebruik maakt van de ondergrondse containers, ongeacht het aantal keer dat het aansluitpunt huisvuil aanbiedt.
Voor de vervanging van een toegangskaart, wegens verlies, beschadiging of vernietiging, wordt een retributie aangerekend van 10,00 euro.
Artikel 4 Voorschot
De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd.
Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Telkens een aansluitpunt beroep doet op de selectieve inzameling van huisvuil of gft, wordt het daarmee samenhangend bedrag van de retributies van het voorschot afgehouden.
Het voorschot bedraagt 50 euro.
Aan inwoners die al een voorschot voorzien hebben voor de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil en/of het gft en/of papier en karton wordt geen extra betalingsuitnodiging verstuurd. De retributie per aanbieding wordt van dit voorschot afgehouden.
Artikel 5 Drempelbedrag
Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag, ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Dit voorschot kan afwijken van het initiële voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat.
Het drempelbedrag is 6 euro
Artikel 6 Minimum bedrag
Als het voorschot onder het minimum bedrag daalt, zal er geen toegang tot de pop-up afvalcontainer of ondergrondse containers meer zijn totdat er opnieuw een voldoende voorschot betaald werd. Het minimumbedrag is 1,50 euro voor de pop-up of ondergrondse containers. Als het aansluitpunt ook containers heeft voor huisvuil, gft en/of papier en karton, bepalen de minimumbedragen voor de containers het vereiste minimum bedrag van het voorschot.
Artikel 7
1. Bij het beëindigen van de dienstverlening van de pop-up afvalcontainer wordt er automatisch overgegaan op de twee wekelijkse huis-aan-huis ophaling
2. Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.
Artikel 8
Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.
Artikel 9
De retributies, vermeld in artikel 3, m.u.v. de retributie voor het aanbieden van pmd en voor de vervanging van de toegangskaart, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op vier decimalen.
Artikel 10
Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid.
Artikel 11 Opheffing voorgaand reglement
Dit reglement vervangt alle voorgaande ten deze.