Terug
Gepubliceerd op 21/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 12/10/2023 - 21:30 Raadszaal
Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
Sven Deckers, Burgemeester
Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
Annemie Marnef, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Hans Verbeeck, Sofie Faes, Gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 12/10/2023 om 20:06.

  • Openbaar

    • verslag - dagorde

      • Verslag voorgaande zitting d.d. 14 september 2023

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Sven Deckers, Burgemeester
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Hans Verbeeck, Sofie Faes, Gemeenteraadsleden
        Juridisch kader

        Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.

        Gemeenteraadsbeslissing d.d. 17 januari 2019 - Huishoudelijk reglement gemeenteraad.

        Motivatie

        Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.03 minuten tot 01.29 minuten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Annemie Marnef
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Tatiana Vandekeere, Ben Van Riel, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels
        Onthouders: Christel Van Akeleyen, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Marianne Van den Lemmer, Ilse Van Den Heuvel
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1

        Het verslag van de voorgaande zitting d.d. 14 september 2023, dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de gemeenteraadsleden heeft gelegen, wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.

    • ruimte - infrastructuur

      • Weg- en rioleringswerken Handelslei Pidpa - Lastvoorwaarden Project nr. K-21-046 - Goedkeuring

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Sven Deckers, Burgemeester
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Hans Verbeeck, Sofie Faes, Gemeenteraadsleden
        Beleids- en beheerscyclus

        Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren
        Actieplan: AP000006 - Brecht focust op een hedendaags patrimonium
        Actie: A000016 - Handelslei
        Beleidsveld: BV 0200
        ARK: 2240000
        Omschrijving: Herinrichting Handelslei

        en

        ARK: 2903000
        Omschrijving: Ontvangst Hidrorio Handelslei via investeringsfonds

        Historiek

        Gelet op de collegebeslissing van 23 november 2021 waarin de samenwerkingsovereenkomst met Pidpa voor de weg- en rioleringswerken voor de Handelslei werd goedgekeurd met de bedoeling om het bestaand gemengde rioleringsstelsels te vervangen door een gescheiden stelsel en de lastvoorwaarden van de aanstelling van een studiebureau werden goedgekeurd.
        Gelet op de collegebeslissing van 22 februari 2022 waarin de aanstelling van groep Infrabo als studiebureau voor de weg- en rioleringswerken voor de Handelslei werd goedgekeurd.

        Juridisch kader

        Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.

        Motivatie

        Groep Infrabo NV heeft als studiebureau met Pidpa Cv als bouwheer een bijzonder bestek opgesteld voor de weg- en rioleringswerken in de Handelslei, wat als bijlage is toegevoegd.

        Er zal een openbare procedure gevoerd worden om hiervoor een opdrachtnemer aan te kunnen stellen. 

        De raming van deze opdracht bedraagt € 1.013.515,81 excl. btw of € 1.065.889,77 incl. 21% btw. waarvan € 563.626,76 excl. btw ten laste komt van Pidpa Cv.
        Het gemeentelijk aandeel voor het geraamde bedrag van de weg en rioleringswerken komt bijgevolg neer op € 449.489,24 excl. btw of € 502.263,01 incl. btw waarvan de gemeente als volgt moet betalen:
        - derde betaler ten last van gemeente: € 200.489,24 (budgetpost Ontvangst Hidrorio Handelslei via investeringsfonds)
        - werken ten laste van gemeente: € 301.773,77 (budgetpost Herinrichting Handelslei)

        Er wordt daarnaast een bonus voorzien voor de aannemer die de werken sneller dan de geplande uitvoeringstermijn kan voltooien. Deze bonus wordt ook betaald door de gemeente Brecht en wordt cumulatief bepaald volgens de volgende richtlijnen:
        - Vergoeding voor het inkorten van de uitvoeringstermijn met ten minste 7 kalenderdagen = € 10.000,00 incl. btw
        - Vergoeding voor het inkorten van de uitvoeringstermijn met minimaal 8 kalenderdagen = € 10.000,00 incl. btw
        - Vergoeding voor het inkorten van de uitvoeringstermijn met minimaal 15 kalenderdagen = € 10.000,00 incl. btw
        - Vergoeding voor het inkorten van de uitvoeringstermijn met minimaal 22 kalenderdagen = € 10.000,00 incl. btw
        - Vergoeding voor het inkorten van de uitvoeringstermijn met minimaal 29 kalenderdagen = € 10.000,00 incl. btw

        De maximale bonus die de aannemer kan krijgen bedraagt met andere woorden € 50.000,00 incl. btw waardoor de maximale uitgaven voor de gemeente Brecht € 552.263,01 incl. btw kunnen bedragen. 

        Toelichting wordt gegeven door schepenen D. De Veuster en E. Peeters.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.30 minuten tot 29.29 minuten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Annemie Marnef
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels
        Tegenstanders: Christel Van Akeleyen, Marianne Van den Lemmer
        Resultaat: Met 25 stemmen voor, 2 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de lastvoorwaarden Handelslei Project nr. K-21-046. 

        Artikel 2
        Er zal een openbare procedure gevoerd worden voor de aanstelling van een opdrachtnemer voor de uitvoering van de werken. 

        Artikel 3
        De raming voor deze opdracht bedraagt € 1.013.515,81 excl. btw of € 1.065.889,77 incl. 21% btw. waarvan € 563.626,76 excl. btw ten laste komt van Pidpa Cv. Het gemeentelijk aandeel voor de uitvoering van de opdracht komt neer op € 449.489,24 excl. btw of € 502.263,01 incl. btw. Daarnaast voorziet de gemeente Brecht een maximale bonus van € 50.000,00 incl. btw voor de aannemer die de werken sneller dan de geplande uitvoeringstermijn kan voltooien. 

        Artikel 4
        Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Pidpa.

    • ruimte - ruimtelijke ontwikkeling

      • V2007/37 - Ontwerp van akte van de overdracht van onroerend goed voor openbaar nut - A. Daenslaan ZN - Goedkeuring

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Sven Deckers, Burgemeester
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Hans Verbeeck, Sofie Faes, Gemeenteraadsleden
        Beleids- en beheerscyclus

        Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
        Actieplan: AP000007 - Brecht voert een ruimtelijk beleid om in te spelen op de maatschappelijke behoeften, met aandacht voor de eigen identiteit van de gemeente.
        Actie: A000043 - Dagelijkse werking omgeving.

        Historiek

        VV2007/37:

        In de zitting van de gemeenteraad d.d. 11 juni 2009 werd goedkeuring verleend aan het wegentracé van de verkavelingsaanvraag van dhr. Jos van Hooydonck voor Igean dienstverlening voor 59 vrijstaande eengezinswoningen gelegen in Brecht, verkaveling J. Cardijnlaan, A. Daenslaan, ten Colcke. Na realisatie van het wegentracé dient deze na de definitieve goedkeuring van de werken gratis en zonder kosten te worden overgedragen aan het gemeentebestuur.

        Op 9 november 2009 verleende de Vlaamse Overheid vergunning aan dhr. Jos VAN HOYDONCK namens IGEAN dienstverlening met als adres Doornaardstraat 60 2160 Wommelgem voor het verkavelen van gronden gelegen te A. Daenslaan, J. Cardijnlaan, Ten Colcke, kadastraal gekend als (afd. 4) sectie B 611 W, (afd. 4) sectie B 613 E, (afd. 4) sectie B 613 D, (afd. 4) sectie B 613 C, (afd. 4) sectie B 618 Z4, (afd. 4) sectie B 618 Y4, (afd. 4) sectie B 618 S4, (afd. 4) sectie B 618 D3, (afd. 4) sectie B 618 A3, (afd. 4) sectie B 618 M4, (afd. 4) sectie B 618 B3, (afd. 4) sectie B 618 K2, (afd. 4) sectie B 618 Z2, (afd. 4) sectie B 620 E, (afd. 4) sectie B 622 R, (afd. 4) sectie B 622 S4, (afd. 4) sectie B 622 R4, (afd. 4) sectie B 622 T, (afd. 4) sectie B 622 B3, (afd. 4) sectie B 622 D3, (afd. 4) sectie B 622 H, (afd. 4) sectie B 622 V2, (afd. 4) sectie B 622 N, (afd. 4) sectie B 622 X2, (afd. 4) sectie B 622 Z2, (afd. 4) sectie B 622 D, (afd. 4) sectie B 622 F, (afd. 4) sectie B 622 A4, (afd. 4) sectie B 622 P4, (afd. 4) sectie B 622 N3, (afd. 4) sectie B 622 Y, (afd. 4) sectie B 622 S2, (afd. 4) sectie B 622 L, (afd. 4) sectie B 622 C2, (afd. 4) sectie B 622 E2, (afd. 4) sectie B 622 G2, (afd. 4) sectie B 622 K2, (afd. 4) sectie B 622 R3, (afd. 4) sectie B 622 F3, (afd. 4) sectie B 622 L3, (afd. 4) sectie B 622 H3, (afd. 4) sectie B 622 P2, (afd. 4) sectie B 622 M2, (afd. 4) sectie B 622 W en (afd. 4) sectie B 622 Y3. De loten 1-3, 38-42, 46-50 worden uitgesloten uit de verkaveling.

        IGEAN maakt in opdracht van het gemeentebestuur van Brecht de akten op voor overdracht van de wegenis en het openbaar groen van de aangelanden van de A. Daenslaan aan de gemeente Brecht.

        Akte van overdracht onroerend goed voor openbaar nut

        De gemeente ontving van dhr. Coelus, aanwijzend schatter, IGEAN, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem, de ontwerpakte voor de grondoverdracht die nog dient te gebeuren voor perceel 4-B-618A5, met het verzoek dit voor te leggen aan de Gemeenteraad inzake de grondafstand openbaar domein voor eventuele opmerkingen, en hiervan een uittreksel van de gemeenteraad te ontvangen.

        Voorliggende grondoverdracht betreft een deel van het openbaar domein van de verkaveling V2007/37. In de bestaande toestand komt het eigendom 4 B 618A5 tot ongeveer het midden van de openbare wegenis.
        De aard van de ontwerpakte betreft een kosteloze grondafstand aan de gemeente Brecht, in het kader van de toekomstige inlijving in het openbaar domein van een repel grond die momenteel nog in private eigendom is.

        Het betreft een perceel grond gelegen aan de A. Daenslaan met een gemeten oppervlakte van 180,40m², kadastraal gekend onder sectie B, deel van nummer 618A5

        Juridisch kader

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 41 tweede lid, 11°.

        Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. Voorliggende aanvraag dient dan ook voorgelegd te worden aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de grondafstanden.

        Motivatie

        Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad is bevoegd omdat het gaat om een daad van beschikking over onroerende goederen.

        Aan de gemeenteraad wordt het ontwerp van akte van voormelde grondoverdracht ter goedkeuring voorgelegd. De grondoverdracht is kosteloos en zonder kosten voor de gemeente. Het komt de gemeenteraad toe goedkeuring te verlenen aan deze kosteloze overdracht en de voorwaarden van de overdrachtsakte.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 29.30 minuten tot 31.02 minuten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Annemie Marnef
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels
        Tegenstanders: Ilse De Beuckelaer
        Resultaat: Met 26 stemmen voor, 1 stem tegen
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het ontwerp van akte van de overdracht van onroerend goed voor openbaar nut, kosteloos en zonder kosten, van een perceel grond gelegen aan de A. Daenslaan met een gemeten oppervlakte van 180,40m², kadastraal gekend onder sectie B, deel van nummer 618A5.
        Deze grondafstand dient bijgevolg niet meer als last opgelegd te worden bij een toekomstige omgevingsvergunning.

        Artikel 2
        Het besluit van de gemeenteraad zal worden opgenomen in het gemeentelijk wegenregister.

        Artikel 3
        Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan dhr. Coelus, aanwijzend schatter, IGEAN, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem en aan de dienst omgeving.

    • financiën

      • Financiële rapportering oktober 2023 - Aktename

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Sven Deckers, Burgemeester
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Hans Verbeeck, Sofie Faes, Gemeenteraadsleden
        Historiek

        Art. 177 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor:
        1. de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het OCMW;
        2. het debiteurenbeheer.

        De financieel directeur moet hierover rapporteren aan de raad. Volgens hetzelfde artikel moet de financieel directeur rapporteren over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. De laatste onderwerpen zitten vervat in de aanpassingen meerjarenplan en jaarrekeningen.

        Bijkomend aan de decretaal verplichte rapportering willen we op een transparante wijze over enkele andere zaken rapporteren. Aan de voorzitter van de gemeenteraad werd voorgesteld om enkele zaken toe te voegen aan de rapportering, én de timing aan te passen naar oktober, februari en mei. 

        In deze vernieuwde vorm van rapportering, die periodiek hernomen zal worden, vindt u bijgevolg:

        1. een overzicht van de aangevraagde en afgeleverde visa;
        2. een rapportering over het debiteurenbeheer;
        3. een overzicht van de overheidsopdrachten tussen 30.000 en 140.000 euro excl. btw (enkel in mei);
        4. de investeringsaankopen boven 2.500 euro excl. btw;
        5. een overzicht van de uitgevoerde interne budgetverschuivingen;
        6. een standopgave en realisatiegraad van het budget van het huidige boekjaar;
        7. de thesaurietoestand en liquiditeitsprognose.

        Juridisch kader

        Art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        Kader voor organisatiebeheersing (cfr. art. 217 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

        Motivatie
        Om de leesbaarheid van de rapportering te bevorderen, wordt de rapportering in bijlage meegegeven.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 31.03 minuten tot 31.26 minuten.

        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad neemt akte van de financiële rapportering door de financieel directeur.

    • mens - vrije tijd

      • Huurovereenkomst parketzaal Maria Middelares - Goedkeuring

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Sven Deckers, Burgemeester
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Hans Verbeeck, Sofie Faes, Gemeenteraadsleden
        Beleids- en beheerscyclus

        Beleidsdoelstelling: D00005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid

        Actieplan: AP000018 - Dagelijkse werking bruisend/actief

        Actie: A000074 - Dagelijkse werking bruisend en actief

        Beleidsveld: BV 0742

        ARK: 7026000

        Omschrijving: Ontvangsten retributies gebruik sportlokalen

        Historiek

        Sinds 2018 huurt de gemeente Brecht de schoolturnzaal van Maria Middelares via een huurovereenkomst. Op deze manier kan de turnzaal naschools gebruikt worden voor allerlei (sport)activiteiten van externe gebruikers (waaronder voornamelijk Brechtse verenigingen). De sportdienst staat in voor het verhuur van deze zaal. De huurovereenkomst met Maria Middelares loopt steeds voor een periode van 3 jaar. De laatste keer werd deze vernieuwd op de gemeenteraad van 8 april 2021. Voor deze zaal kon opgesteld worden, werden een aantal aanpassingswerken gedaan waarbij een subsidie werd aangevraagd bij de Vlaamse Overheid in samenwerking met de gemeente Brecht.

        De Vlaamse regering lanceerde in 2022 via een samenwerking tussen AGION en Sport Vlaanderen een tweede oproep voor de indiening van projectvoorstellen voor het naschools openstellen van sport- en bewegingsinfrastructuur. De school Maria Middelares deed hiervoor een aanvraag in samenwerking met de gemeente Brecht met o.a. als doel om de tweede turnzaal (= de parketzaal) ter beschikking te kunnen stellen van externe gebruikers mits er een aantal aanpassingswerken gebeuren in kader van de toegankelijkheid, gebruikskwaliteit alsook enkele sporttechnische aanpassingen binnen en buiten. Dit werd besproken in het schepencollege van 7 juni 2022 waar goedkeuring werd gegeven om ondersteuning te bieden aan de deelname van Maria Middelares. Het college van burgemeester en schepenen engageerde zich voor een verdere samenwerking voor het beheer van deze bijkomende turnzaal via overkoepelende werking van de sportdienst in de verdeling van de turnzalen.

        Intussen werd de globale subsidieaanvraag goedgekeurd door de Vlaamse Overheid, maar werden er nog bijkomende gedetailleerde bewijsstukken en offertes opgevraagd die door de schooldirectie alsnog dienen aangeleverd te worden. Gelijklopend zijn de aanpassingswerken intussen al opgestart en ook de zaal werd vanaf september in gebruik genomen gezien de vooropgestelde timing (opgemaakt in 2022) hierop geënt was gezien de grote behoefte aan extra sportlokalen.

        Juridisch kader

        GR/2021/046: Vernieuwing huurovereenkomst turnzaal Maria Middelares - Goedkeuring
        CBS/2022/1283: Projectoproep - Naschools openstellen van sport- en bewegingsinfrastructuur - turnzaal Maria Middelares

        Motivatie

        Voor het naschools gebruik van de parketzaal dient de gemeente Brecht een bijkomende huurovereenkomst af te sluiten met de school Maria Middelares.

        Het retributiereglement sportinfrastructuur alsook het huishoudelijk reglement sportinfrastructuur dient niet aangepast te worden, omdat deze zaal identiek is aan de werking en prijszetting van de andere turnzaal van Maria Middelares.

        Toelichting door schepen C. Beyers.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 31.27 minuten tot 33.34 minuten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Annemie Marnef
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad keurt de huurovereenkomst van de parketzaal van Maria Middelares goed.

    • gemeentelijke basisschool

      • Geactualiseerde gunningsleidraad DBFM scholencluster Antwerpen - Brecht

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Sven Deckers, Burgemeester
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Hans Verbeeck, Sofie Faes, Gemeenteraadsleden
        Historiek

        Op 25 november 2016 keurde de Vlaamse Regering het decreet goed voor een nieuw DBFM investeringsprogramma.

        Op 5 maart 2018 lanceerde Vlaamse Minister van Onderwijs de oproep voor het nieuwe DBFM-programma schoolinfrastructuur.

        Op 31 mei 2017 dienden de inrichtende machten, AG Stedelijk Onderwijs en de gemeente Brecht, samen een aanvraag in bij AGION.

        Verenigd onder de projectcluster Antwerpen-Brecht zullen samen drie scholenbouwprojecten gerealiseerd worden binnen het nieuwe DBFM-programma, twee scholen voor AG Stedelijk Onderwijs en één school voor de gemeente Brecht:

        School 1: De Leerexpert Schotensesteenweg, Antwerpen (pilootproject)

        School 2: Stedelijke Basisschool en Stedelijk Lyceum Madras, Antwerpen 

        School 3: Gemeentelijke basisschool De Sleutelbloem, Brecht

        Op 29 september 2017 keurde de Vlaamse Regering de selectie- en rangschikkingsbeslissing binnen het nieuwe DBFM-programma schoolinfrastructuur goed, waarbij de projecten van de Clusterverantwoordelijken en de Mandanten werden geselecteerd.

        De kandidatuur van de projectcluster Antwerpen-Brecht werd hierbij weerhouden.

        Op 10 maart 2020 en 13 maart 2020 werd door AGION de aankondiging van de opdracht gepubliceerd in respectievelijk het Bulletin der Aanbestedingen en in het Publicatieblad van de Europese Unie.

        Op 30 juni 2020 werden na publicatie 9 aanvragen tot deelneming ontvangen door AGION.

        Op 19 januari 2021 en op 1 februari 2021 namen respectievelijk het college van burgemeester en schepenen van Brecht en AG SO kennis van het selectieverslag en de selectiebeslissing genomen door AGION.

        Op 7 oktober 2022 en op 14 november 2022 werden na publicatie respectievelijk de technische en de financiële offertes ingediend.

        Juridisch kader

        Decreet van 25 november 2016 betreffende de alternatieve financiering van schoolinfrastructuur via projectspecifieke DBFM-overeenkomsten.

        De inrichtende machten, AG Stedelijk Onderwijs en de gemeente Brecht, hebben AG Vespa aangesteld als lasthebber voor de totstandkoming van de individuele DBFM-overeenkomst tussen de respectieve inrichtende macht en de opdrachtnemer voor de realisatie van drie scholenbouwprojecten.

        AG Vespa treedt in hoedanigheid van lasthebber voor wat betreft de operationele organisatie van de plaatsingsprocedure derhalve in naam en voor rekening van de aanbestedende overheid op, waarbij geldt dat de eigenlijke beslissingen door de aanbestedende overheid worden genomen.

        Gemeenteraadsbeslissing d.d. 13 januari 2022 waarin goedkeuring werd verleend aan de gunningsleidraad voor de cluster 'Antwerpen-Brecht' in het kader van de alternatieve financiering van schoolinfrastructuur via projectspecifieke DBFM-overeenkomsten.

        Motivatie

        Slechts door 1 inschrijver van de 5 geselecteerde kandidaten werd een offerte ingediend: - Consortium EPICo NV - Rebel Valley BV - Democo NV - Groep Van Roey NV ("Aurora") 

        Na nazicht van de technische en financiële offerte van Aurora en na de presentatie van de technische offerte door Aurora op 19 januari 2023, is het beoordelingsteam van mening dat de totale offerte voldoet aan de gestelde eisen binnen het volledigheid- en regelmatigheidsonderzoek, alsook aan de minimale vereisten van het bestek.

        Echter zijn optimalisaties en aanpassingen voor alle 3 scholenbouwprojecten nog noodzakelijk voor de technische offerte.

        Voor het pilootproject De Leerexpert blijken de optimalisaties en aanpassingen in die mate ingrijpend, waarbij een grondige herwerking van het ontwerp noodzakelijk is, alvorens kan overgegaan worden tot eventuele aanduiding voorkeursbieder.

        Het beoordelingsteam is van mening dat de functionele kwaliteit van de technische offerte slechts in geringe mate tegemoetkomt aan de eisen van de opdracht zoals vooropgesteld.

        Daarnaast besliste de inrichtende macht AG Stedelijk Onderwijs wijzigingen in het programma te willen doorvoeren, waarbij bepaalde stromen aangepast worden.

        Dit heeft gevolgen voor het leerlingenaantal, en bijgevolg ook repercussies naar de fysische en financiële norm AGION, en dus ook de technische en financiële offerte.

        Binnen het kader van de DBFM-procedure is het toegelaten om deze wijzigingen door te voeren.

        Hierdoor werd beslist onderhandelingen te voeren met Aurora (als regelmatige inschrijver) en een geactualiseerd offerte uit te vragen, op basis van een geactualiseerd bestek.

        Deze 'onderhandeling tijdens de offertefase' is binnen het kader van de DBFM-procedure voorzien teneinde offertes te specificeren, toe te lichten en te optimaliseren.

        Hierbij werd beslist om enkel te onderhandelen op het pilootproject De Leerexpert.

        Deze onderhandeling en het uitvragen van een geactualiseerde offerte hebben invloed op de totale projectplanning, die met een jaar opschuift.

        Derhalve werden van maart tot september 2023 onderhandelingen gevoerd met Aurora.

        De clusterspecifieke gunningsleidraad, met inbegrip van de bijlagen, en de projectspecifieke DBFM-overeenkomsten werden geactualiseerd en nagekeken door AGION.

        Na goedkeuring van deze geactualiseerde gunningsdocumenten door de inrichtende machten zal AG Vespa Aurora vervolgens opnieuw uitnodigen tot verdere deelname aan de gunningsfase van de plaatsingsprocedure en hen de benodigde gunningsdocumenten bezorgen.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 33.35 minuten tot 49.07 minuten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Annemie Marnef
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels
        Onthouders: Christel Van Akeleyen, Marianne Van den Lemmer, Ilse De Beuckelaer
        Resultaat: Met 24 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 

        De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de geactualiseerde clusterspecifieke gunningsleidraad, met inbegrip van de geactualiseerde bijlagen en de geactualiseerde projectspecifieke DBFM-overeenkomsten, die leiden tot aanduiding van een opdrachtnemer voor de realisatie van de alternatieve financiering van drie scholenbouwprojecten voor scholencluster Antwerpen - Brecht.

        Artikel 2 

        Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan AG Vespa.

    • intergemeentelijke samenwerking

      • IKA - Buitengewone algemene vergadering - 21 november 2023

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Sven Deckers, Burgemeester
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Hans Verbeeck, Sofie Faes, Gemeenteraadsleden
        Historiek

        Het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.

        Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 21 november 2023 plaats heeft. 

        Het feit dat een dossier met documentatiestukken met betrekking tot de statutenwijziging aan de gemeente per brief van 8 augustus 2023 en 13 september overgemaakt werden.

        Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 5 september 2023 overgemaakt werd. 

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        Juridisch kader

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Motivatie

        Luminus formuleert een voorstel tot deelname dat past in de strategische doelstellingen van IKA. 

        De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van 21 november 2023 bevat volgende agendapunten:

        1. Principebeslissing toetreding samenwerking met Luminus
        2. Verhoging inbreng aandelen kengetal 9f en 11
        3. Aanpassen van de statuten als volgt :
          • Wijziging van het doel/voorwerp
          •  Aanpassen van de bestaande artikels 1,2,3,4,5,6,7,7bis, titel III, 10,11,14,16,17,18,19,23,24,28,33,36
        4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur om de beslissingen genomen in agendapunt 3  bij authentieke akte te doen vaststellen
        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024.
        2. Statutaire benoemingen.
        3. Statutaire mededelingen.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 49.07 minuten tot 50.25 minuten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Annemie Marnef
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Ben Van Riel, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels
        Onthouders: Christel Van Akeleyen, Luc Torfs, Marianne Van den Lemmer, Ilse De Beuckelaer
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 21 november 2023:  

        1. Principebeslissing toetreding samenwerking met Luminus

        2. Verhoging inbreng aandelen kengetal 9f en 11

        3. Aanpassen van de statuten als volgt :

          • Wijziging van het doel/voorwerp

          •  Aanpassen van de bestaande artikels 1,2,3,4,5,6,7,7bis, titel III, 10,11,14,16,17,18,19,23,24,28,33,36

        4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur om de beslissingen genomen in agendapunt 3  bij authentieke akte te doen vaststellen

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024.

        2. Statutaire benoemingen.

        3. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2

        De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus  zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19,9% bedragen.  Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.

        Artikel 3

        In  te tekenen op de verhoging van de inbreng voor: 

        - 14 aandelen kengetal 9f (Storm OLEN) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00  voor een totale waarde € 7 000,00

        - 42 aandelen kengetal 11 (Luminus) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00  voor een totale waarde € 21 000,00

        En deze te volstorten met € 28 000,00 uitkering van reserves IKA.

        Artikel 4

        Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van de dienstverlenende vereniging IKA.

        Artikel 5

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 21 november 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 6

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.

    • aanvullende agenda

      • Voorstel - Inventarisatie ‘Moordstrookjes’ - P. Van Assche

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Sven Deckers, Burgemeester
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Hans Verbeeck, Sofie Faes, Gemeenteraadsleden
        Motivatie

        Voorstel: Brecht maakt/actualiseert/vervolledigt zijn fietspadenplan mbt ‘moordstrookjes’. Het College B&S beslist welke criteria we daartoe in aanmerking nemen.

        Motivatie: Vorige week gebeurde op de Lierselei (N14) in onze buurgemeente Malle een verkeersongeval. De Lierselei is een gewestweg met aanliggend dubbelrichting fietspad met een snelheidsregime van 70Km/u.

        Twee bromfietsers die elkaar kruisten raakten elkaar net op het moment dat een vrachtwagen passeerde die één van beide bromfietsers die op de rijweg terechtgekomen was, niet meer kon ontwijken. De jongen van 17 liet er het leven.
        Het gaat klaarblijkelijk om een ongeval met dramatische afloop.
        Daaropvolgend raakte ik in gesprek met mobiliteitsexpert Dirk Lauwers waarbij hij me het volgende zegde: “Beperk bij zulke ‘moordstrookjes’ de snelheid van het autoverkeer ook buiten bebouwde kom in afwachting van de realisatie van een gescheiden vrijliggend fietspad tot 50Km/u, wat ook een aanbeveling van het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid is.”
        Of zo’n snelheidsbeperking proportioneel en realistisch is, waaraan we maatschappelijke prioriteit geven en/of dit ongeval had kunnen voorkomen worden, is een zaak van politiek verantwoordelijken -deze Raad ondermeer- en experten. Dat zo’n snelheidsbeperking over het ganse land een grote impact zou hebben op het autoverkeer lijkt me wel duidelijk. De geschetste situatie doet zich namelijk nog steeds op veel plaatsen (dikwijls gewestwegen) voor.
        Om een idee van die impact te krijgen is het zaak te weten over welke orde van grootte in geaffecteerde kilometers het zou gaan: een inventaris dus. Luidens Dhr. Lauwers bestaat die inventaris niet maar “wordt die wel gemaakt”. Mogelijke criteria zouden kunnen zijn:

        • aanliggend dubbelrichting fietspad;
        • waar fietsers werden doodgereden voorbije jaren;
        • waar aandeel vrachtverkeer groot is (bv >20%);
        • waar afstand autoverkeer fietsers klein of fietsstrook smal is;
        • met snelheidsregime 70Km/u.

        Het is me niet bekend of onze gemeente over een dergelijke inventaris of oplijsting beschikt. Nochtans vind ik niet dat we de opmaak van zo’n inventaris -wie die dan ook aan het maken is- moeten afwachten. We kunnen daar zélf -in samenwerking met de geëigende organisaties- ook mee aan de slag. Het lijkt me een onontbeerlijke eerste stap in een -eventueel- opvolgend beslissingsproces in het beperken van snelheden/andere maatregelen.

        Toelichting wordt gegeven door schepen E. Peeters.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 50.26 minuten tot 1.00.28 uur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Annemie Marnef
        Resultaat: Met 27 niet gestemd
        Besluit

        Artikel 1

        Het voorstel wordt ingetrokken.

      • Interpellatie - Controle criteria sociale woningen - P. Van Assche

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Sven Deckers, Burgemeester
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Hans Verbeeck, Sofie Faes, Gemeenteraadsleden
        Motivatie

        Situatie: Tijdens vorige zitting van deze raad konden we vernemen dat onze sociale woonmaatschappijen over bedroevend weinig statistisch materiaal of data over hun huurders beschikken.
        Ik wil daar, naar aanleiding van -alweer- vragen van burgers, op doorgaan.
        Huurders van sociale woningen dienen aan bepaalde -wettelijk vastgelegde- criteria te voldoen.
        Het leven staat echter niet stil en de situatie van huurders kan met de jaren wijzigen. Dat heeft tot gevolg dat zij mogelijk niet meer aan de gestelde criteria voldoen en zij dus geen recht meer hebben op een sociale woning. In principe dient zo’n wijziging in bv “gezinssituatie” spontaan door betrokkene zelf aan de woonmaatschappij doorgegeven te worden. Ik heb zo’n licht vermoeden dat dat in een aantal gevallen niet gebeurt. Wat dan tot gevolg heeft dat andere kandidaten, die op de “wachtlijst” staan, een sociale woning mislopen.

        Vraag:

        • Bestaat een wettelijk kader om controles uit te voeren op het blijven voldoen aan de voorwaarden om een sociale woning te huren;
        • Ingeval zo’n kader bestaat: vanaf wanneer/om de hoeveel tijd is dergelijke controle toegelaten;
        • Ingeval zo’n kader niet bestaat: is het toegelaten zo’n controles uit te voeren;
        • Wie is bevoegd om dergelijke controles uit te voeren;
        • In voorkomend geval: voeren onze sociale woonmaatschappijen of andere dergelijke controles uit;
        • In voorkomend geval: welke zijn daarvan de resultaten;
        • Ingeval een huurder niet meer binnen de voorwaarden valt, welke zijn dan de gevolgen.
        Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.01.29 uur tot 1.16.04 uur.

      • Interpellatie - Statiegeld - P. Van Assche

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Sven Deckers, Burgemeester
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Tatiana Vandekeere, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Hans Verbeeck, Sofie Faes, Gemeenteraadsleden
        Motivatie

        Situatie: Op 22Sep23 ondersteunden “55 burgemeesters” een vraag aan Minister Demir m.b.t. de aangekondigde invoering van een “statiegeld”-systeem op blikjes en flesjes.
        Ik vond de naam van onze Burgemeester niet terug tussen deze 55.

        Ik heb het probleem van zwerfvuil in het verleden in deze raad reeds aangekaart. We leerden toen dat onze gemeente er jaarlijks zo’n 65Ton! van moet opruimen. Het betreft hier natuurlijk niet enkel blikjes en flesjes.

        Er wordt ons voorgehouden dat de invoering van statiegeld op blikjes/flesjes een vermindering van zwerfvuil tot gevolg zou hebben.
        Er bestaan verschillende systemen om de afhandeling van dit statiegeld te verwerken. Die “verwerking” zal wel altijd door iemand uitgevoerd moeten worden, hetzij de handel, hetzij de gemeentelijke diensten, hetzij een sui generis organisatie. Maar in alle gevallen rust een deel van die verwerking ook op de consument.
        Daarbij wordt ons steeds voorgehouden dat we zo’n goede “sorteerders” zijn en dat ons systeem “de blauwe zak” redelijk uniek is en goed werkt.
        Dan vraag ik me af of we niet beter dit systeem van de blauwe zak nog beter promoten dan er -alweer- een systeem naast te bouwen.
        Ik vind het trouwens “van de zotte” dat mensen ieder blikje/flesje zouden moeten gaan “scannen”. Dit is een typerend voorbeeld van over-digitalisering. Al te vaak zoeken we tegenwoordig ons heil in één- of andere “app”. De enigen die van zo’n systeem beter worden zijn de app-ontwikkelaars. Ten andere, ik heb dit argument nog niet vaak gehoord maar de “milieuvriendelijkheid” van die apps is ook niet onbesproken. Iedere bewerking in zo’n app transiteert namelijk via een datacenter, een serverpark. Laat nu net deze serverparken door de benodigde koelinstallaties een erg negatieve milieu-impact hebben. En dan heb ik het nog niet gehad over -mijn stokpaardje is bekend- de negatieve privacy-implicaties.
        In het andere geval dienen consumenten hun blikjes/flesjes terug naar de winkel te brengen wat onvermijdelijk resulteert in een hogere werkbelasting voor de handelaar.

        Vraag:

        • Indien we 65T zwerfvuil als 0-meting nemen, zitten we dan in een opgaande of neergaande lijn?
        • Is het mogelijk te bepalen welk het aandeel van blikjes/flesjes in die 65T is?
        • Wat is het standpunt van onze gemeente inzake de invoering van statiegeld?
        • Heeft onze gemeente een voorkeur inzake systeem en waarom?
        Toelichting wordt gegeven door schepen K. Janssens.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.16.05 uur tot 1.28.42 uur.

De voorzitter sluit de zitting op 17/10/2023 om 15:53.

Namens Gemeenteraad,

Annemie Marnef
Algemeen Directeur

Leo Nicolaï
Voorzitter gemeenteraad