Terug
Gepubliceerd op 17/09/2025

Notulen  OCMW Raad

do 12/06/2025 - 20:00 Raadszaal
Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Frans Van Looveren, Burgemeester
Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, OCMW raadsleden
Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Ludwig Anthonissen, Kris Janssens, OCMW raadsleden
Annemie Marnef, Algemeen Directeur

De voorzitter opent de zitting op 12/06/2025 om 20:01.

  • Openbaar

    • verslag - dagorde

      • Verslag voorgaande zitting van 8 mei 2025

        Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Frans Van Looveren, Burgemeester
        Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, OCMW raadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Ludwig Anthonissen, Kris Janssens, OCMW raadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Juridisch kader

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn - RVMW 16 januari 2025.

        Motivatie

        Voorzitter P. Van Assche heet iedereen welkom. 

        Raadsleden L. Anthonissen en K. Janssens zijn verontschuldigd. 

         

        Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

         

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 00.48 minuten tot en met 04.17 minuten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
        Onthouders: Sven Deckers, Rita De Pooter
        Resultaat: Met 27 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1

        Het verslag van de voorgaande zitting van 8 mei 2025, dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de raadsleden heeft gelegen, wordt door de raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd.

    • organisatie en personeel

      • Wijziging personeelsformatie en ééngemaakt organogram voor gemeente en OCMW

        Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Frans Van Looveren, Burgemeester
        Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, OCMW raadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Ludwig Anthonissen, Kris Janssens, OCMW raadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Advies

        De voorliggende wijzigingen in de personeelsformatie werden ter advies voorgelegd aan de vakbonden.

        Hiervan werd een schriftelijk protocol opgemaakt.

        Beleids- en beheerscyclus

        Beleidsdoelstelling: D00006 - Elke burger is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen
        Actieplan: AP000020 - Dagelijkse werking dienstverlening
        Actie: A000077 - Dagelijkse werking verloning

        Historiek

        In het kader van de integratie van gemeente en OCMW en de goedkeuring van het nieuw decreet lokaal bestuur werd in zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 juni 2018 goedkeuring gegeven aan een ééngemaakt organogram en personeelsformatie voor gemeente en OCMW en vervolgens gewijzigd door verschillende besluiten.

        Juridisch kader

        Artikel 161 van het decreet lokaal bestuur.

        Besluiten gemeenteraad van 14 juni 2018, 11 april 2019, 10 oktober 2019, 9 september 2021, 14 april 2022.

        Besluiten raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2018, 14 april 2019, 11 juni 2020 en 13 januari 2022.

        Motivatie

        Toelichting wordt gegeven door burgemeester F. Van Looveren.

         

        Raadslid S. Deckers dient een amendement in op dit agendapunt: 'Toevoeging consulent aankoop B1-B3'.

        Bij publieke stemming op "amendement Toevoeging consulent aankoop B1-B3": met 9 stemmen voor (Sven Deckers, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Britt Verstappen, Machteld Francken, Tinne Verlinden), 20 stemmen tegen (Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Tatiana Vandekeere, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Peggy De Winter, Suzy Vervoort)

        Het amendement 'Toevoeging consulent aankoop B1-B3' wordt afgewezen.

         

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 04.18 minuten tot en met 55.31 minuten.

        amendement Toevoeging consulent aankoop B1-3
        Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Sven Deckers, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Britt Verstappen, Machteld Francken, Tinne Verlinden
        Tegenstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Tatiana Vandekeere, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 20 stemmen tegen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Tatiana Vandekeere, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
        Onthouders: Sven Deckers, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Britt Verstappen, Machteld Francken, Tinne Verlinden
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Besluit

        Het amendement 'Toevoeging consulent aankoop B1-B3' wordt afgewezen.

        Bij publieke stemming op "amendement Toevoeging consulent aankoop B1-B3": met 9 stemmen voor (Sven Deckers, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Britt Verstappen, Machteld Francken, Tinne Verlinden), 20 stemmen tegen (Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Tatiana Vandekeere, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Peggy De Winter, Suzy Vervoort)

         

        Artikel 1

        De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de voorliggende wijzigingen in de personeelsformatie van het gemeentebestuur en ééngemaakt organogram van gemeente en OCMW:

         

        GEMEENTE

        CLUSTER RUIMTE/INFRASTRUCTUUR:

        + 1 VTE gebouwenbeheerder (B1-3)

        + 1 VTE projectverantwoordelijke (B4-5)

        + 1 VTE arbeider technische dienst WZC (IFIC 5)

         

        CLUSTER RUIMTE/RUIMTELIJKE ONTWIKKELING:

        + 1 VTE expert omgeving/ruimtelijk planner (A1a-A3a)

         

        CLUSTER ORGANISATIE EN PERSONEEL:

        + 1 VTE consulent subsidies (B1-B3)

        + 1 VTE consulent personeel (B1-B3)

        + 0,5 VTE administratief medewerker informatiebeheer in plaats van 0,8 VTE administratief medewerker informatiebeheer (C1-3)

         

        CLUSTER MENS:

        - 1 VTE verantwoordelijke burgerzaken Sint-Job (C4-5)

        + 3 VTE administratief medewerker (C1-3)

         

        OCMW

        CLUSTER WELZIJN - SOCIAAL HUIS:

        +1 VTE teamverantwoordelijke sociale dienst (B4-5)

         

        CLUSTER WELZIJN - ZORG:

        +1 VTE medewerker onderhoud (E1-3/IFIC 4)

        +1 VTE meewerkend verantwoordelijke onderhoud (D4-5/IFIC 13)

        +1 VTE consulent ouderenzorg (B1-3)

      • Delegatie bevoegdheid rechtspositieregeling, organogram en personeelsformatie van raad voor maatschappelijk welzijn naar vast bureau

        Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Frans Van Looveren, Burgemeester
        Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, OCMW raadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Ludwig Anthonissen, Kris Janssens, OCMW raadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Historiek

        Volgens artikel 78, tweede lid, 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 is de bevoegdheid van de raad met betrekking tot (onder meer) het organogram, de personeelsformatie en de rechtspositieregeling geen exclusieve bevoegdheid meer en kan ze gedelegeerd worden naar het vast bureau.

        De personeelsformatie wordt in het decreet lokaal bestuur niet meer opgelegd als een verplicht instrument.

        Juridisch kader

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - Artikel 78, tweede lid, 2°

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - Artikel 85

        Motivatie

        De delegatie van deze bevoegdheden maakt een flexibeler personeelsbeleid mogelijk.

         

        Toelichting wordt gegeven door burgemeester F. Van Looveren.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 55.32 minuten tot en met 59.25 minuten. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Tatiana Vandekeere, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Seppe Ooms, Tine Sips, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Kris De Pooter, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
        Tegenstanders: Sven Deckers, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Britt Verstappen, Machteld Francken, Tinne Verlinden
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 9 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1

        De raad voor maatschappelijk welzijn delegeert de bevoegdheid voor de lokale rechtspositieregeling naar het vast bureau.

        Deze beslissing gaat in vanaf 16 juni 2025 tot het einde van de legislatuur.

        Het vast bureau rapporteert hierover jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn.


        Artikel 2

        De raad voor maatschappelijk welzijn delegeert de bevoegdheid voor het organogram naar het vast bureau.

        Deze beslissing gaat in vanaf 16 juni 2025 tot het einde van de legislatuur.

        Het vast bureau rapporteert hierover jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn.


        Artikel 3

        De raad voor maatschappelijk welzijn delegeert de bevoegdheid voor de personeelsformatie naar het vast bureau.

        Dit houdt onder meer in dat het vast bureau bevoegd wordt om te beslissen of de personeelsformatie in dezelfde of in gewijzigde vorm behouden blijft. 

        Deze beslissing gaat in vanaf 16 juni 2025 tot het einde van de legislatuur.

        Het vast bureau rapporteert hierover jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

         

        Artikel 4

        Het vast bureau kan de bevoegdheid over het organogram niet verder delegeren.


        Artikel 5

        Het vast bureau kan de bevoegdheid over de personeelsformatie niet verder delegeren.

      • Rapportering organisatiebeheersing - Juni 2024 t.e.m. juni 2025

        Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Frans Van Looveren, Burgemeester
        Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, OCMW raadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Ludwig Anthonissen, Kris Janssens, OCMW raadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Historiek

        RVMW/2019/052 (13 juni 2019) - Organisatiebeheersing: goedkeuring kader organisatiebeheersing - kennisname rapportering organisatiebeheersing

        Juridisch kader

        Artikel 171 §1 lid 2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Artikel 217 tot en met artikel 224 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Motivatie

        Het decreet over het lokaal bestuur definieert organisatiebeheersing als volgt: Het geheel van maatregelen en procedures om een redelijke zekerheid te verschaffen dat de organisatie:

        • De vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
        • De wetgeving en procedures naleeft;
        • Over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
        • Effectief en efficiënt werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
        • De activa beschermt en fraude voorkomt;

        Beheersing wil zeggen: sturing geven en onder controle hebben. Zo kan de organisatie de juiste dingen doen en de dingen juist doen. Deze beheersing situeert zich zowel op het globale niveau van de organisatie, als op dienstniveau en op procesniveau.

        Een goed functionerende organisatie realiseert 3 doelstellingen met haar aanpak van organisatiebeheersing:

        1. De organisatie hanteert een kader voor organisatiebeheersing.
        2. De organisatie kent haar belangrijkste verbeterpunten en risico’s voor de sturende en de ondersteunende processen, ze hanteert een strategie om deze te beheersen en volgt deze strategie op.
        3. De organisatie evalueert regelmatig de manier waarop ze werkt aan haar organisatiebeheersing en stuurt die bij.

        Het is de algemeen directeur die, in overleg met het managementteam, hiervoor verantwoordelijk is. Het kader van de organisatiebeheersing werd goedgekeurd tijdens de zitting van 13 juni 2019 door zowel gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn. Verdere verfijning van dit kader werd goedgekeurd door zowel gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn tijdens de zitting van 11 juni 2020.

        Ook dient er jaarlijks gerapporteerd te worden aan het politieke niveau over de beheersing van de organisatie. Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de algemeen directeur rapporteert aan de raden. Aangezien gemeente en OCMW optimaal inzetten op de integratie van beide organisaties, wordt telkens een geïntegreerde nota opgesteld door de algemeen directeur.

        Heden wordt het rapport betreffende organisatiebeheersing ter aktename voorgelegd aan de de raad voor maatschappelijk welzijn. Het rapport behelst de periode juni 2024 tot en met juni 2025.

         

        Toelichting wordt gegeven door burgemeester F. Van Looveren.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 59.26 minuten tot en met 1.00.54 uur. 

        Besluit

        Artikel 1

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de geïntegreerde rapportering over de periode juni 2024 tot en met juni 2025, zoals opgesteld door de algemeen directeur.

    • financiën

      • Jaarrekening 2024 OCMW Brecht

        Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Frans Van Looveren, Burgemeester
        Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, OCMW raadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Ludwig Anthonissen, Kris Janssens, OCMW raadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Historiek

        Besluit van het vast bureau van 27 mei 2025 over de jaarrekening 2024.

        Juridisch kader

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41 lid 2, 3° en artikel 249

        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen

        Omzendbrief KB/ABB/2020/3 - omzendbrief over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen

        Motivatie

        Er wordt een gezamenlijke rekening voorgesteld voor gemeente en OCMW.

        De documenten werden aan de raadsleden bezorgd op 28 mei 2025.

        Elke entiteit zal over zijn eigen deel moeten stemmen, nadien keurt de gemeente ook nog het deel van het OCMW goed waardoor de rekening in zijn geheel is goedgekeurd.

        De rekening van het OCMW Brecht voor het dienstjaar 2024 wordt ter vaststelling voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De kredieten voor het OCMW zijn de volgende:

          Jaarrekening
          Uitgaven Ontvangsten
        - OCMW    
        Exploitatie 12.579.786 10.603.816
        Investeringen -77.872 158.837
        Financiering 356.615 -121.899

         

        Toelichting wordt gegeven door schepen L. Cooreman.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.00.55 uur tot en met 1.14.40 uur. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2024 voor het OCMW Brecht vast.

      • Selectieleidraad verzekeringen gemeente en OCMW Brecht - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Frans Van Looveren, Burgemeester
        Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, OCMW raadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Ludwig Anthonissen, Kris Janssens, OCMW raadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Beleids- en beheerscyclus

        Diverse budgetsleutels in gemeente en OCMW met ARK 6120010, 6120020, 6120030, 6210000, 6211000, 6211100, 6211200, 6212000, 6212100, 6212200, 6212300, 6217000 en 6230400.

        Historiek

        Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 6 mei 2025 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Selectieleidraad verzekeringen gemeente - ocmw Brecht” toe te wijzen aan Verzekeringskantoor Van Dessel NV, Misstraat 112 te 2590 Berlaar.

        Verzekeringskantoor Van Dessel NV begeleidt de gemeente en OCMW in de procedure voor het aanstelling van een verzekeringsmaatschappij voor Brecht voor de komende 4 + 1 jaren (2026-2029+2030).

        Juridisch kader

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        De wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 26, § 2, 3° (wegens de aard van de te verlenen diensten kunnen de specificaties voor de opdracht niet voldoende nauwkeurig worden vastgesteld om de opdracht volgens openbare of niet-openbare procedures te kunnen plaatsen).
        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        Het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Motivatie

        In het kader van de opdracht “Selectieleidraad raamovereenkomst voor diverse verzekeringen voor gemeente en OCMW Brecht” werd een bestek  opgesteld door de ontwerper, Verzekeringskantoor Van Dessel NV, Misstraat 112 te 2590 Berlaar.

        De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden met een mogelijkheid tot verlenging van 12 maanden.

        De opdracht wordt geraamd op 800.000 euro excl. btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure met bekendmaking omwille van onderstaande redenen.

        Gelet op de specifieke aard van de te verzekeren materies is het onmogelijk alle voorwaarden reeds volledig in de opdrachtdocumenten vast te leggen.

        Het afsluiten van verzekeringen is een complex gegeven. Dit kan alleen tot het gewenste resultaat leiden wanneer inschrijvers de kans krijgen om na onderhandelingen de inhoud van hun offerte beter af te stemmen op de behoeften van de aanbestedende overheid.

        Het risico is groot dat er onvoldoende dekking en waarborgen zijn met een reële kans op financieel verlies voor de aanbestedende overheid, wanneer er geen mogelijkheid is om de opdracht te sluiten na onderhandeling.

        De kandidaten die een volledige en formeel regelmatige offerte hebben ingediend, worden dan ook uitgenodigd voor toelichtings- of onderhandelingsmomenten met de aanbestedende overheid. De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om meerdere onderhandelingsmomenten te voorzien. Deze onderhandelingen zullen toelaten van gedachten te wisselen over de door de inschrijver ingediende offerte en deze verder te optimaliseren in het licht van de doelstellingen van de aanbestedende overheid voor de realisatie van de opdracht.

         

        Toelichting wordt gegeven door schepen L. Cooreman.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.14.41 uur tot en met 1.17.55 uur. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Selectieleidraad verzekeringen gemeente - OCMW Brecht”, opgesteld door de ontwerper, Verzekeringskantoor Van Dessel NV (Misstraat 112 - 2590 Berlaar) goed.

        Artikel 2

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

        Artikel 3

        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

    • woonzorgcentrum

      • Kennisname beslissing vast bureau van 20 mei 2025 betreffende bestelbonnen en facturen GM Drankenservice voor WZC en DC

        Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Frans Van Looveren, Burgemeester
        Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, OCMW raadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Ludwig Anthonissen, Kris Janssens, OCMW raadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Beleids- en beheerscyclus

        Beleidsdoelstelling: D000004 - We bouwen de welzijnscampus verder uit met het oog op een integraal zorgzaam beleid in Brecht
        Actieplan: AP000015 - Dagelijkse werking welzijn/zorgzaam
        Actie: A000062 - Dagelijkse werking welzijn/zorgzaam
        Beleidsveld: BV 083 en 095101
        ARK: 6131000
        Omschrijving: aankoop voedingsmiddelen en dranken WZC en DC Sluisken

        Historiek

        De laatste overheidsopdracht voeding en dranken in het OCMW dateert van 2015. In deze opdracht werd brouwerij Cassimon aangesteld als leverancier voor dranken. De leverancier brouwerij Cassimon liet op 8 april 2025 weten een 'logistieke samenwerking' te zijn aangegaan met GM Drankenservice sinds 1 april 2025 en zal dus niet langer zelf leveren. OCMW Brecht moet nu bestellen via GM Drankenservice.

        Juridisch kader

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 84, 177, 266, 267

        Motivatie

        Er zijn twee bestelbonnen (nummers 155 en 156) opgemaakt op naam van GM Drankenservice voor de rest van het lopende jaar (2025) voor in totaal 32.095,20 euro incl. 6% btw.

        Dit bedrag overschrijdt enerzijds de bevoegdheid van de budgethouder en valt anderzijds onder de visumverplichting en onder het begrip 'dagelijks bestuur' waardoor het vast bureau bevoegd is. Er werd dan ook aan het vast bureau gevraagd om deze bestelbonnen goed te keuren.

        De financieel directeur verleende negatief visum (nummer 2025051501):

        "Er kan geen visum verleend worden aan deze uitgaven aangezien er geen passende overheidsopdracht is gevoerd. De nieuwe overheidsopdrachtenprocedure voor voeding en dranken loopt nog, maar het perceel voor dranken is niet verder uitgewerkt en zal dus met zekerheid niet gegund worden. Er is op korte termijn dus geen gunning voorzien voor dranken. Aangezien de vorige procedure reeds lang vervallen is en nu bovendien een andere firma wordt aangesteld, kan hier enkel een negatief visum worden gegeven.
        Ik zou voorstellen om heel snel een nieuwe overheidsopdracht te lanceren voor dranken in het OCMW, en in afwachting daarvan bij elke bestelling 3 prijzen te vragen.
        Ongunstig visum 2025051501 van Joni Terreur van 15-05-2025"

        Het vast bureau argumenteerde ter zitting dat in het kader van de continuïteit van de dienstverlening en de hoogdringendheid deze bestelbonnen worden goedgekeurd. Deze mogen echter slechts dienen voor zeer beperkte tijd (niet de rest van het jaar). Vanaf de volgende bestelling moeten er 3 prijzen gevraagd worden.

        Ondertussen moet er werk gemaakt worden van een raamovereenkomst (en gunnen voor het einde van het jaar).

        De beslissing van het vast bureau van 20 mei 2025 (VB/2025/162) is toegevoegd als bijlage aan dit agendapunt.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van deze beslissing.

        Nadat de raad voor maatschappelijk welzijn kennis heeft genomen, kan de verbintenis worden aangegaan.

         

        Toelichting wordt gegeven door de voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst L. Aerts.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.17.56 uur tot en met 1.23.08 uur.

        Besluit

        Artikel 1

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de beslissing van het vast bureau van 20 mei 2025 (VB/2025/162) betreffende bestelbonnen en facturen van GM Drankenservice voor WZC Sint-Maria en DC Sluisken.

    • intergemeentelijke samenwerking

      • IGEAN dienstverlening - Algemene vergadering - 19 juni 2025

        Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Frans Van Looveren, Burgemeester
        Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, OCMW raadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Ludwig Anthonissen, Kris Janssens, OCMW raadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Advies

        Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 op de raad van bestuur van 7 mei 2025.

        Toelichting en bespreking van de overige punten op de raad van bestuur van 23 april 2025 en van 7 mei 2025.

        Historiek

        Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.

        Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

        Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

        Op de algemene vergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

        Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

        Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.

         

        Jaarverslag en jaarrekening

        Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor. 

        De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2024 evenals aan de jaarrekening 2024. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

        De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

         

        Raad van bestuur

        a. benoemen kandidaat-bestuurder(s) met stemrecht ter vervanging

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 1a, waarmee de leden van de raad van bestuur met stemrecht benoemd werden.

        Voor de gemeente Edegem werd Sanne Descamps benoemd als lid van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening. Er is ondertussen een onverenigbaarheid ontstaan sinds ze werkt voor de stad Antwerpen als kabinetsmedewerker. Artikel 436 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en artikel 22§2 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen immers dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder en werknemer zijn van een deelnemend openbaar bestuur.

        Beslissing van de gemeenteraad van Edegem van 28 april 2025 waarmee Sylvia Lagrou voorgedragen wordt als vervangster in de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening voor de bestuursperiode 2025-2030. Sylvia Lagrou is geen gemeenteraadslid. Artikel 434§2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat wanneer een deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar waarvan de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, de gemeente deze voordracht uitdrukkelijk motiveert.

        De gemeenteraad van Edegem motiveert de voordracht als volgt: "Sylvia Lagrou heeft bijna 25 jaar ervaring als advocaat-jurist, gespecialiseerd in bouw- en ondernemingsrecht. Ze is vertrouwd met vennootschapsrecht en de vastgoedmarkt. Binnen het bouwrecht behandelt ze dossiers inzake overheidsopdrachten en private bouwprojecten voor architecten, aannemers en bouwheren. Als plaatsvervangend magistraat-vrederechter (voorheen bevoegd voor Kanton 2, centrum Antwerpen), en als jeugdadvocaat, kwam ze vaak in contact met de sociale dimensies van de samenleving, waaronder het nijpende woningtekort op de (sociale) huisvestingsmarkt. Haar mandaat als magistraat heeft ze neergelegd wegens onverenigbaar met haar politieke opdrachten."

        In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de benoeming van de voorgedragen kandidaat-bestuurder voor aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025.

         

        b. benoemen bestuurder(s) met raadgevende stem ter vervanging

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 1b, waarmee de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem aangeduid werden.

        De buitengewone algemene vergadering nam akte van de rangorde van de voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem en duidde voor regio zuid mevrouw Lea Den Abt, gemeente Aartselaar, aan.

        Mail van de algemeen directeur van de gemeente Hove van 18 maart 2025 met volgende inhoud: "Beste, We hadden vernomen dat er op de AV onduidelijkheden waren omtrent de notulering van de afgelopen raad, meer bepaald omtrent de kandidaatstelling van raadslid Anke Muylle. Om twijfel weg te nemen, is de notulering aangepast: Anke Muylle is wel degelijk unaniem verkozen – de stemming met onthouding en tegenstemming ging alleen over de keuze uit één van de 15 bestuurders. In bijlage vinden jullie de aangepaste besluiten. Kan dit rechtgezet worden in de verslaggeving van de AV?  Met vriendelijke groeten, Anke Dehuisser, algemeen directeur"

        Rekening houdend met de eenparigheid van stemmen wat de voordracht van Anke Muylle betreft, wijzigt de rangschikking van de kandidaten voor regio zuid en is Anke Muylle het best gerangschikt.

        In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de aangepaste rangorde voor aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025 op basis waarvan Anke Muylle kan worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem voor regio zuid.

         

        Goedkeuring aanpassing presentiegelden

        Artikel 448 van het decreet lokaal bestuur van 22 december2017 bepaalt het volgende (wijziging geldig vanaf 8 april 2023):

        De leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en de vertrouwenspersonen die hen bijstaan conform artikel 16 en 155, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.

        Het presentiegeld voor het bijwonen van de raad van bestuur is ten hoogste gelijk aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten. Aan de voorzitter van de raad van bestuur, aan zijn vervanger en aan de voormelde vertrouwenspersonen kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

         De algemene vergadering bepaalt het presentiegeld en, binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt, de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van de dienstverlenende of de opdrachthoudende vereniging kunnen worden toegekend.
        In het kader van de verlenging van IGEAN in 2016 heeft de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur vastgelegd op 100,51 euro per zitting (gekoppeld aan de index). Deze beslissing was gebaseerd op een quasi identieke samenstelling van de raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening én IGEAN milieu & veiligheid. De (meeste) bestuurders ontvingen finaal 2x 100,51 euro of 201,02 euro per avond, aangezien de raden van bestuur achtereenvolgens op eenzelfde avond georganiseerd werden.

        Beslissing van de jaarvergadering van 19 juni 2020 onder punt 5, die luidt als volgt:

        Besluit de jaarvergadering:

        Enig art.: De jaarvergadering past per 1 januari 2020 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan tot 213,33 euro per zitting (op basis van spilindex 160,84). Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.

        Deze beslissing hield rekening met het nieuwe decreet lokaal bestuur dat in 2019 in werking is getreden en op basis waarvan de raad van bestuur uit maximaal 15 leden mag bestaan. In uitvoering hiervan werd in 2019 de raad van bestuur zo samengesteld dat elke gemeente één vertegenwoordiger had, maar niet in beide raden van bestuur zat.

        De presentiegelden die vandaag van toepassing zijn, bedragen 265,25 euro (d.i. 124,98 euro tegen 100%, gekoppeld aan spilindex 138,01, cfr. https://www.vlaanderen.be/lokaalestuur/mandatarissen/presentiegeld-raadslid). 

        De verplaatsingsvergoeding bedraagt in toepassing van het Besluit Rechtspositieregeling van 20 januari 2023 momenteel 0,4320 euro per kilometer heen en terug.

        Intussen is de raad van bestuur voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 samengesteld. De raad van bestuur telt 15 leden met stemrecht en 3 leden met raadgevende stem en is identiek voor IGEAN dienstverlening én voor IGEAN milieu & veiligheid.

        Gelet op de identieke samenstelling van de raad van bestuur en om mogelijke extra kosten die dat met zich meebrengt te vermijden, wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening vanaf 19 maart 2025 te halveren tot 132,63 euro per zitting (gekoppeld aan de index).

         

        Bekrachtiging oprichting algemeen comité en benoemen leden algemeen comité

        Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat er een algemeen comité kan opgericht worden.

        Het algemeen comité heeft als doel de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen.  Het is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten.

        Tot op heden heeft IGEAN dienstverlening  geen algemeen comité.

        In voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” opgemaakt. In zitting van 16 oktober 2024 heeft de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening kennis genomen van deze inspiratienota en deze eveneens onderschreven. In de nota wordt o.m. verwezen naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming.

        Voormelde nota werd eveneens voorgelegd en besproken op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18.12.2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.

        Beslissing van de raad van bestuur van 23 april 2025 die het voorstel goedkeurt om in uitvoering van artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening een algemeen comité op te richten. De oprichting van een algemeen comité wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025.

        Aan deze algemene vergadering wordt eveneens gevraagd om de burgemeesters als lid van het algemeen comité te benoemen.

         

        Benoemen leden adviescomités

        Artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat er één of meerdere adviescomités kunnen opgericht worden. Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen.

        De intergemeentelijke werking van het EnergieK huis is een van de activiteiten die IGEAN dienstverlening uitvoert als zelfstandige groepering. Om deze intergemeentelijke werking invulling te geven en op te volgen, werd in 2019 de vroegere beleidsgroep Energie omgevormd tot een adviescomité EnergieK Huis.

        Enkel de gemeenten die deel uitmaken van het EnergieK Huis zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité met één effectief lid. Het adviescomité bestaat bij voorkeur uit de bevoegde schepen (energie, klimaat of duurzaamheid). De voordracht én het mandaat van het lid van het adviescomité geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.

        Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur leden voor de adviescomités voordragen, die door de algemene vergadering worden benoemd.

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van het adviescomité EnergieK Huis benoemd werden.

        Nog niet alle gemeenten hadden een lid voorgedragen voor dit adviescomité. De benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.

         

        Goedkeuren uittreding deelnemers

        In zitting van 29 april 2025 heeft de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht beslist om de bestaande samenwerking met IGEAN dienstverlening stop te zetten. Het betreft een volledige uittreding van zowel de gemeente als het OCMW van Zwijndrecht uit IGEAN dienstverlening.

        De deelnemer die uittreedt, vergoedt de schade die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers. Wanneer de uittreding echter kadert in het regiodecreet (conform maken aan de referentieregio), dan is een uitstap mogelijk zonder schadevergoeding.

        Aangezien het om een volledige uittreding gaat, geldt verder artikel 6:120 van het wetboek Vennootschappen en Verenigingen en zullen de aandelen uitbetaald worden aan hetzelfde bedrag waarvoor zij ingebracht werden.

        De goedkeuring van de uittreding wordt overeenkomstig artikel 422 van het decreet lokaal bestuur genomen door de algemene vergadering.

         

        Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

        De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft beslist om de jaarvergadering van 19 juni 2025 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem. 

        De dagorde werd als volgt vastgelegd:

        1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

        2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024

        3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024

        4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024

        5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging

        6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging

        7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden

        8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité

        9. Benoemen van leden van het algemeen comité

        10. Benoemen van leden adviescomités

        11. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

         

        Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 8 mei 2025 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 19 juni 2025 aan alle deelnemers bezorgd.

        Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

        1. uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 23 april 2025 en 7 mei 2025
        2. het jaarverslag 2024 met de jaarrekening 2024.

        Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering

        De raad voor maatschappelijk welzijn heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
        Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

        Juridisch kader

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        Statuten van IGEAN dienstverlening.
        Besluit gemeenteraad van 13 februari 2025 - aanstelling afgevaardigde - raadslid Kris De Pooter.
        Besluit gemeenteraad van 13 februari 2025 - aanstelling plaatsvervangend afgevaardigde - raadslid Leo Nicolaï.

        Motivatie

        De raad van bestuur van IGEAN DV heeft op 4 juni 2025 beslist om agendapunt 7 (goedkeuring aanpassing presentiegelden) te verdagen. Dit punt wordt tijdens de zitting niet behandeld en uit het besluit geschrapt.

         

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.23.09 uur tot en met 1.25.37 uur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 19 juni 2025 om 19.00 uur evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

        1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

        2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024

        3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024

        4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024

        5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging

        6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging

        7. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité

        8. Benoemen van leden van het algemeen comité

        9. Benoemen van leden adviescomités

        10. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

        Artikel 2
        De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken. 

        Artikel 3
        Uittreksel van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zal aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

      • IGEAN milieu & veiligheid - Algemene vergadering - 19 juni 2025

        Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Frans Van Looveren, Burgemeester
        Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, OCMW raadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Ludwig Anthonissen, Kris Janssens, OCMW raadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Advies

        Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 op de raad van bestuur van 7 mei 2025.

        Toelichting en bespreking van de overige punten op de raad van bestuur van 23 april 2025 en van 7 mei 2025.

        Historiek

        Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

        Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

        Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

        Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

        Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

        Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.

         

        Jaarverslag en jaarrekening

        Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

        De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2024 evenals aan de jaarrekening 2024. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

        De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

         

        Raad van bestuur

        a. benoemen kandidaat-bestuurder(s) met stemrecht ter vervanging

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1a, waarmee de leden van de raad van bestuur met stemrecht benoemd werden.

        Voor de gemeente Edegem werd Sanne Descamps benoemd als lid van de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid. Er is ondertussen een onverenigbaarheid ontstaan sinds ze werkt voor de stad Antwerpen als kabinetsmedewerker. Artikel 436 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en artikel 23§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen immers dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder en werknemer zijn van een deelnemend openbaar bestuur.

        Beslissing van de gemeenteraad van Edegem van 28 april 2025 waarmee Sylvia Lagrou voorgedragen wordt als vervangster in de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid voor de bestuursperiode 2025-2030. Sylvia Lagrou is geen gemeenteraadslid. Artikel 434§2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat wanneer een deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar waarvan de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, de gemeente deze voordracht uitdrukkelijk motiveert.

        De gemeenteraad van Edegem motiveert de voordracht als volgt: "Sylvia Lagrou heeft bijna 25 jaar ervaring als advocaat-jurist, gespecialiseerd in bouw- en ondernemingsrecht. Ze is vertrouwd met vennootschapsrecht en de vastgoedmarkt. Binnen het bouwrecht behandelt ze dossiers inzake overheidsopdrachten en private bouwprojecten voor architecten, aannemers en bouwheren. Als plaatsvervangend magistraat-vrederechter (voorheen bevoegd voor Kanton 2, centrum Antwerpen), en als jeugdadvocaat, kwam ze vaak in contact met de sociale dimensies van de samenleving, waaronder het nijpende woningtekort op de (sociale) huisvestingsmarkt. Haar mandaat als magistraat heeft ze neergelegd wegens onverenigbaar met haar politieke opdrachten."

        In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de benoeming van de voorgedragen kandidaat-bestuurder voor aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025.

         

        b. benoemen bestuurder(s) met raadgevende stem ter vervanging

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1b, waarmee de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem aangeduid werden.

        De buitengewone algemene vergadering nam akte van de rangorde van de voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem en duidde voor regio zuid mevrouw Lea Den Abt, gemeente Aartselaar, aan.

        Mail van de algemeen directeur van de gemeente Hove van 18 maart 2025 met volgende inhoud: "Beste, We hadden vernomen dat er op de AV onduidelijkheden waren omtrent de notulering van de afgelopen raad, meer bepaald omtrent de kandidaatstelling van raadslid Anke Muylle. Om twijfel weg te nemen, is de notulering aangepast: Anke Muylle is wel degelijk unaniem verkozen – de stemming met onthouding en tegenstemming ging alleen over de keuze uit één van de 15 bestuurders. In bijlage vinden jullie de aangepaste besluiten. Kan dit rechtgezet worden in de verslaggeving van de AV?  Met vriendelijke groeten, Anke Dehuisser, algemeen directeur"

        Rekening houdend met de eenparigheid van stemmen wat de voordracht van Anke Muylle betreft, wijzigt de rangschikking van de kandidaten voor regio zuid en is Anke Muylle het best gerangschikt.

        In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de aangepaste rangorde voor aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025 op basis waarvan Anke Muylle kan worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem voor regio zuid.

         

        Goedkeuring aanpassing presentiegelden

        Artikel 448 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende (wijziging geldig vanaf 8 april 2023):

        De leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en de vertrouwenspersonen die hen bijstaan conform artikel 16 en 155, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.

        Het presentiegeld voor het bijwonen van de raad van bestuur is ten hoogste gelijk aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten. Aan de voorzitter van de raad van bestuur, aan zijn vervanger en aan de voormelde vertrouwenspersonen kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

        De algemene vergadering bepaalt het presentiegeld en, binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt, de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van de dienstverlenende of de opdrachthoudende vereniging kunnen worden toegekend.
        In het kader van de verlenging van IGEAN in 2016 heeft de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur vastgelegd op 100,51 euro per zitting (gekoppeld aan de index). Deze beslissing was gebaseerd op een quasi identieke samenstelling van de raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening én IGEAN milieu & veiligheid. De (meeste) bestuurders ontvingen finaal 2x 100,51 euro of 201,02 euro per avond, aangezien de raden van bestuur achtereenvolgens op eenzelfde avond georganiseerd werden.

        Beslissing van de jaarvergadering van 19 juni 2020 onder punt 5, die luidt als volgt: 

        Besluit de jaarvergadering:

        Enig art.: De jaarvergadering past per 1 januari 2020 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan tot 213,33 euro per zitting (op basis van spilindex 160,84). Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.

        Deze beslissing hield rekening met het nieuwe decreet lokaal bestuur dat in 2019 in werking is getreden en op basis waarvan de raad van bestuur uit maximaal 15 leden mag bestaan. In uitvoering hiervan werd in 2019 de raad van bestuur zo samengesteld dat elke gemeente één vertegenwoordiger had, maar niet in beide raden van bestuur zat.

         

        De presentiegelden die vandaag van toepassing zijn, bedragen 265,25 euro (d.i. 124,98 euro tegen 100%, gekoppeld aan spilindex 138,01, cfr. https://www.vlaanderen.be/lokaalestuur/mandatarissen/presentiegeld-raadslid). 

        De verplaatsingsvergoeding bedraagt in toepassing van het Besluit Rechtspositieregeling van 20 januari 2023 momenteel 0,4320 euro per kilometer heen en terug.

        Intussen is de raad van bestuur voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 samengesteld. De raad van bestuur telt 15 leden met stemrecht en 3 leden met raadgevende stem en is identiek voor IGEAN dienstverlening én voor IGEAN milieu & veiligheid.

        Gelet op de identieke samenstelling van de raad van bestuur met één voorzitter voor beide verenigingen, wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid aan de voorzitter een dubbel presentiegeld toe te kennen. De toekenning van het dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

         

        Bekrachtiging oprichting algemeen comité en benoemen leden algemeen comité

        Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen dat er een algemeen comité kan opgericht worden.

        Het algemeen comité heeft als doel de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen. Het is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten.

        Tot op heden heeft IGEAN milieu & veiligheid  geen algemeen comité.

        In voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” opgemaakt. In zitting van 16 oktober 2024 heeft de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening kennis genomen van deze inspiratienota en deze eveneens onderschreven. In de nota wordt o.m. verwezen naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming.

        Voormelde nota werd eveneens voorgelegd en besproken op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18 december 2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.

        Beslissing van de raad van bestuur van 23 april 2025 die het Voorstel goedkeurt om in uitvoering van artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid een algemeen comité op te richten. De oprichting van een algemeen comité wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025.

        Aan deze algemene vergadering wordt eveneens gevraagd om de burgemeesters als lid van het algemeen comité te benoemen.

         

        Benoemen leden adviescomités

        Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.

        Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.

        Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.

        Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van de adviescomités benoemd werden.

        Nog niet alle gemeenten of deelnemers hadden een lid voorgedragen voor deze adviescomité. De benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.

         

        Goedkeuring oprichting van IGEAN Energie nv

        Kennisneming van de ruling door de bestuurders tijdens de raad van bestuur van 23 april 2025.

        Opdracht aan Deloitte Legal om juridische bijstand en ondersteuning te verlenen, o.m. bij het opstellen van de nodige documenten voor:

        1. de oprichting van de nieuwe vennootschap,
        2. de gedeeltelijke overdracht van de overheidsopdracht,
        3. de dienstverleningsovereenkomst tussen IGEAN en de nieuw op te richten vennootschap.

        Toelichting door Danny Stas, partner bij Deloitte Legal, bij de ruling en de verder te ondernemen stappen aan de raad van bestuur van 7 mei 2025.

        De goedkeuring van de oprichting van IGEAN Energie nv wordt voorgelegd aan een volgende raad van bestuur en aan de algemene vergadering van 19 juni 2025.

         

        Goedkeuren uittreding deelnemers

        In zitting van 29 april 2025 heeft de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht beslist om de bestaande samenwerking met IGEAN dienstverlening stop te zetten. Het betreft een volledige uittreding van zowel de gemeente als het OCMW van Zwijndrecht uit IGEAN dienstverlening.

        De deelnemer die uittreedt, vergoedt de schade die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers. Wanneer de uittreding echter kadert in het regiodecreet (conform maken aan de referentieregio), dan is een uitstap mogelijk zonder schadevergoeding. 

        Aangezien het om een volledige uittreding gaat, geldt verder artikel 6:120 van het wetboek Vennootschappen en Verenigingen en zullen de aandelen uitbetaald worden aan hetzelfde bedrag waarvoor zij ingebracht werden.

        De goedkeuring van de uittreding wordt overeenkomstig artikel 422 van het decreet lokaal bestuur genomen door de algemene vergadering.

         

        Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

        De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft beslist om de jaarvergadering van 19 juni 2025 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.

         

        De dagorde werd als volgt vastgelegd:

        1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

        2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024

        3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024

        4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024

        5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging

        6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging

        7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden

        8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité

        9. Benoemen van leden van het algemeen comité

        10. Benoemen van leden adviescomités

        11. Oprichting van IGEAN Energie nv: goedkeuring

        12. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

         

        Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 8 mei 2025 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 19 juni 2025 aan alle deelnemers bezorgd.

        Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

        1. uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 23 april 2025 en 7 mei 2025
        2. het jaarverslag 2024 met de jaarrekening 2024.

         

        Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering

        De raad voor maatschappelijk welzijn heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
        Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

        Juridisch kader

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        Statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
        Besluit gemeenteraad van 13 februari 2025 - aanstelling afgevaardigde - raadslid Kris De Pooter.
        Besluit gemeenteraad van 13 februari 2025 - aanstelling plaatsvervangend afgevaardigde - raadslid Leo Nicolaï.

        Motivatie

        De raad van bestuur van IGEAN MV heeft op 4 juni 2025 beslist om agendapunt 7 (goedkeuring aanpassing presentiegelden) en agendapunt 11 (Oprichting van IGEAN Energie nv: goedkeuring) te verdagen. Deze punten worden tijdens de zitting niet behandeld en uit het besluit geschrapt.

         

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.25.38 uur tot en met 1.27.09 uur. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 19 juni 2025 om 19.00 uur evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

        1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

        2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024

        3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024

        4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024

        5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging

        6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging.

        7. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité

        8. Benoemen van leden van het algemeen comité

        9. Benoemen van leden adviescomités

        10. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

        Artikel 2
        De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken. 

        Artikel 3
        Uittreksel van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zal aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

      • Cipal dv - Algemene vergadering - 24 juni 2025

        Aanwezig: Patrick Van Assche, Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Frans Van Looveren, Burgemeester
        Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, OCMW raadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Ludwig Anthonissen, Kris Janssens, OCMW raadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Historiek

        Oproeping tot de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025 met de volgende agendapunten:

        1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
        2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal dv over het boekjaar 2024
        3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal dv over het boekjaar 2024 met bestemming van het resultaat
        4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal dv over het boekjaar 2024
        5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal dv over het boekjaar 2024
        6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal dv voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2024
        7. Benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding
        8. Bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de raad van bestuur
        9. Goedkeuring van het evaluatierapport 2019-2024 met inbegrip van het ondernemingsplan 2025-2030
        10. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
        Juridisch kader

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
         
        OCMW Brecht is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal dv.
         
        De statuten van Cipal dv.

        Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 13 maart 2025 - aanstelling afgevaardigde - raadslid Patrick Van Assche
        Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 13 maart 2025 - aanstelling plaatsvervangend afgevaardigde - raadslid Peggy De Winter

        Motivatie

        De toelichtende nota van Cipal dv betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering. 

        Voorstellen van de raad van bestuur van Cipal dv. 

        Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

         

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.27.10 uur tot en met 1.28.23 uur. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Patrick Van Assche, Frans Van Looveren, Daan De Veuster, Laurent Cooreman, Ilse Van Den Heuvel, Roeland Ruelens, Miranda Crynen, Luc Aerts, Leo Nicolaï, Sven Deckers, Tatiana Vandekeere, Natalie Schoonbaert, Charlotte Beyers, Katrien Scheirs, Ingrid Van Gaver, Christel Covens, Rita De Pooter, Tom Vorsselmans, Seppe Ooms, Tine Sips, Britt Verstappen, Esther Janssens, Jef Verschueren, Andreas Ooms, Machteld Francken, Kris De Pooter, Tinne Verlinden, Peggy De Winter, Suzy Vervoort
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt - op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota - de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025 goed.
        Artikel 2
        De raad voor maatschappelijk welzijn mandateert de vertegenwoordiger van het OCMW om op de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
        Artikel 3
        De raad voor maatschappelijk welzijn gelast het vast bureau met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv.

De voorzitter sluit de zitting op 18/06/2025 om 09:59.

Namens OCMW Raad,

Tinne Rombouts
Algemeen Directeur wnd.

Patrick Van Assche
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn