De voorzitter opent de zitting op 12/09/2024 om 20:02.
Het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 17 januari 2019.
Welkom door voorzitter L. Nicolaï.
Raadsleden K. Kenis en G. Paulussen zijn verontschuldigd.
Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.00 minuten tot 01.59 minuten.
Artikel 1
Het verslag van de voorgaande zitting d.d. 13 juni 2024 dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de RVMW-raadsleden heeft gelegen wordt door de raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd.
RVMW/2019/052 (13 juni 2019) - Organisatiebeheersing: goedkeuring kader organisatiebeheersing - kennisname rapportering organisatiebeheersing
Artikel 171 §1 lid 2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 217 tot en met artikel 224 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet over het lokaal bestuur definieert organisatiebeheersing als volgt: Het geheel van maatregelen en procedures om een redelijke zekerheid te verschaffen dat de organisatie:
- De vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
- De wetgeving en procedures naleeft;
- Over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
- Effectief en efficiënt werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
- De activa beschermt en fraude voorkomt;
Beheersing wil zeggen: sturing geven en onder controle hebben. Zo kan de organisatie de juiste dingen doen en de dingen juist doen. Deze beheersing situeert zich zowel op het globale niveau van de organisatie, als op dienstniveau en op procesniveau.
Een goed functionerende organisatie realiseert 3 doelstellingen met haar aanpak van organisatiebeheersing:
Het is de algemeen directeur die, in overleg met het managementteam, hiervoor verantwoordelijk is. Het kader van de organisatiebeheersing werd goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 13 juni 2019 door zowel gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn. Verdere verfijning van dit kader werd goedgekeurd door zowel gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn tijdens de zitting van 11 juni 2020.
Ook dient er jaarlijks gerapporteerd te worden aan het politieke niveau over de beheersing van de organisatie. Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de algemeen directeur rapporteert aan de raden. Aangezien gemeente en OCMW optimaal inzetten op de integratie van beide organisaties, wordt telkens een geïntegreerde nota opgesteld door de algemeen directeur.
Heden wordt het rapport betreffende organisatiebeheersing ter aktename voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn. Het rapport behelst de periode juni 2023 tot en met augustus 2024.
Toelichting wordt gegeven door algemeen directeur A. Marnef.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 02.00 minuten tot 05.46 minuten.
Artikel 1
De de raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de geïntegreerde rapportering over de periode juni 2023 tot en met augustus 2024, zoals opgesteld door de algemeen directeur.
De gemeenteraad van 13 december 2018 bepaalde een vervanging voor de afwezigheid van de financieel directeur.
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van deze beslissing op 18 december 2018.
Artikel 166 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad is bevoegd om de vervanging van de financieel directeur te regelen bij afwezigheid of verhindering. Op basis van dit besluit kan de financieel directeur voor elke afwezigheid een waarnemend financieel directeur aanstellen om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.
In het verleden werden bepaalde personeelsleden vermeld als vervangers. In het belang van continuïteit is het beter te spreken van functies die de vervanging van de financieel directeur op zich kunnen nemen. Op deze manier hoeft dit besluit niet telkenmale aangepast te worden wanneer een andere persoon de functie invult.
De voorkeur wordt gegeven aan functies met financiële expertise in de organisatie van gemeente en OCMW. Volgende rangorde wordt voorgesteld:
1. expert financiën
2. coördinator financiële dienst
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 05.47 minuten tot 06.18 minuten.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de gemeenteraad van 13 juni 2024 dat stelt dat bij afwezigheid of verhindering van de financieel directeur de titularissen van volgende functies aangesteld worden voor de functie van waarnemend financieel directeur in volgende rangorde:
1. expert financiën
2. coördinator financiële dienst
Artikel 2
Bij elke afwezigheid van meer dan 2 dagen stelt de financieel directeur één van deze vervangers aan. Het college van burgemeester en schepenen wordt van deze aanstelling op de hoogte gebracht.
Artikel 3
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de personeelsdienst, aan de expert financiën en aan de coördinator financiële dienst.
Op datum van 27 juni 2024 heeft OCMW Brecht via e-mail een schrijven ontvangen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, met een kopie van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2023.
Dit schrijven wordt voor aktename voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 06.19 minuten tot 06.32 minuten.
Decreet lokaal bestuur: artikel 332 - §1 (3de lid): alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid worden ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2023.
Artikel 2
Afschrift wordt overgemaakt aan de financiële dienst.
De vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Brecht werd door de bevoegde organen goedgekeurd in november 2023.
Besluit van het vast bureau van 27 augustus 2024 over de opvolgingsrapportering van het eerste semester 2024.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41 (bevoegdheid gemeenteraad), artikels 77 en 78 (bevoegdheid raad voor maatschappelijk welzijn), artikel 249 (beleidsrapporten), artikels 263 (opvolgingsrapportering).
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2024 werd opgesteld en is te vinden in bijlage.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 06.33 minuten tot 07.45 minuten.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste semester 2024 van gemeente en OCMW Brecht.
De voorzitter sluit de zitting op 16/09/2024 om 15:48.
Namens OCMW Raad,
Annemie Marnef
Algemeen Directeur
Leo Nicolaï
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn