Terug
Gepubliceerd op 21/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 08/02/2024 - 21:30 Raadszaal
Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
Tatiana Vandekeere, Gemeenteraadslid
Annemie Marnef, Algemeen Directeur

De voorzitter opent de zitting op 08/02/2024 om 20:26.

  • Openbaar

    • verslag - dagorde

      • Verslag voorgaande zitting d.d. 11 januari 2024

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
        Tatiana Vandekeere, Gemeenteraadslid
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Juridisch kader

        Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.

        Gemeenteraadsbeslissing d.d. 17 januari 2019 - Huishoudelijk reglement gemeenteraad.

        Motivatie

        Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Bij de eerste vier punten van de gemeenteraad was er een probleem met de geluidsopname. 

        Deze punten worden genotuleerd.

        Vanaf agendapunt vijf wordt er opnieuw verwezen naar de geluidsopname.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Annemie Van Dyck, Ben Van Riel, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens
        Onthouders: Christel Van Akeleyen, Joziena Slegers, Luc Torfs, Marianne Van den Lemmer
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1

        Het verslag van de voorgaande zitting d.d. 11 januari 2024, dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de gemeenteraadsleden heeft gelegen, wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.

      • Aanduiding lid van de politieraad na ontslag van raadslid S. Faes

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
        Tatiana Vandekeere, Gemeenteraadslid
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Historiek

        Op 4 oktober 2023 diende mevrouw Sofie Faes haar ontslag in als gemeenteraadslid.

        Mevrouw Sofie Faes was ook lid van de politieraad en dient hier ook vervangen te worden.

        Daar er voor voor mevrouw Sofie Faes geen opvolger was aangeduid, werd een nieuwe voordrachtsakte opgevraagd.

        Deze voordrachtsakte hebben wij ontvangen op 28 december 2023.

        Hierbij wordt de heer Gert Paulussen voorgedragen als kandidaat-effectief lid en de heer Kris Kenis als kandidaat-opvolger.

        Juridisch kader

        Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.

        Artikel 19 WGP.

        Motivatie

        Volgens artikel 19 WGP (wet geïntegreerde politie) worden de heer Gert Paulussen, kandidaat-effectief lid en de heer Kris Kenis, kandidaat-opvolger, verkozen verklaard.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.

         

        Besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad neemt akte van de opvolging van mevrouw Sofie Faes in de politieraad door de heer Gert Paulussen als effectief lid en de heer Kris Kenis als opvolger.

        Artikel  2

        Afschrift hiervan wordt overgemaakt aan de Politiezone Voorkempen en aan de toezichthoudende overheid.

    • ruimte - ruimtelijke ontwikkeling

      • Opmetingsplan en ontwerp van akte van de kosteloze grondoverdracht voor openbaar nut - BPA recreatief woongebied - Kromvenlaan (41) - Goedkeuring

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
        Tatiana Vandekeere, Gemeenteraadslid
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Beleids- en beheerscyclus

        Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
        Actieplan: AP000007 - Brecht voert een ruimtelijk beleid om in te spelen op de maatschappelijke behoeften, met aandacht voor de eigen identiteit van de gemeente.
        Actie: A000043 - Dagelijkse werking omgeving.

        Historiek

        - Verdeling: Op 27 december 2023 werd een aangetekende zending ontvangen van notariaat Vermander en Dewitte, betreffende kosteloze grondafstand overeenkomstig art. 5.2.2. van de VCRO. De zending bevat een opmetingsplan met kenmerk O.28019.VE (geen ontwerpakte).

        - Ontwerpakte: Op 17 januari 2024 werd de ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand bezorgd aan de dienst Omgeving via mail met het verzoek dit voor te leggen aan de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 41 tweede lid, 11°

        Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. Voorliggende aanvraag dient dan ook voorgelegd te worden aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de grondafstanden.

        Motivatie

        Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad is bevoegd omdat het gaat om een daad van beschikking over onroerende goederen.

        Aan de gemeenteraad worden de ontwerpakte en het opmetingsplan voorgelegd ter goedkeuring.

        De aard van de ontwerpakte betreft een kosteloze grondafstand aan de gemeente Brecht, in het kader van de toekomstige inlijving in het openbaar domein van een repel grond die nog in private eigendom is, gelegen te Brecht, Kromvenlaan (ter hoogte van huisnummer 41), kadastraal gekend als afdeling 1 sectie M 31C9, met een oppervlakte van 114 m², zoals dit onroerend goed omschreven en afgebeeld staat als LOT 2 op het opmetingsplan met kenmerk O.28019.VE, opgemaakt door dhr. Stef Neefs, landmeter-expert, te Loenhout op 30 augustus 2019.

        Toelichting wordt gegeven door schepen E. Peeters.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        Goedkeuring wordt verleend aan het ontwerp van akte van de overdracht van onroerend goed, zijnde een strook grond bestemd om kosteloos te worden afgestaan ten titel van openbaar nut, gelegen te Brecht, Kromvenlaan, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie M, nummer 31C9, met een oppervlakte van 114 m², zoals dit goed omschreven en afgebeeld staat als LOT 2 op het opmetingsplan met kenmerk O.28019.VE, opgemaakt door dhr. Stef Neefs, landmeter-expert te Loenhout, op 30 augustus 2019.

        Deze grondafstand dient bijgevolg niet meer als last opgelegd te worden bij een toekomstige omgevingsvergunning.

        Artikel 2
        Het besluit van de gemeenteraad en bijhorend opmetingsplan zal worden opgenomen in het gemeentelijk wegenregister.

        Artikel 3
        Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan notariaat Vermander en Dewitte, Gemeentepark 17, 2990 Wuustwezel en aan de gemeentelijke dienst Omgeving.

    • organisatie en personeel

      • Goedkeuring bestek, gevolgde procedure en raamovereenkomst Kampenhout voor de vervanging van de serverinfrastructuur en bijhorende diensten

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
        Tatiana Vandekeere, Gemeenteraadslid
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Beleids- en beheerscyclus

        Beleidsdoelstelling: D000006 - Elke burger is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen.

        Actieplan: A000020 - Dagelijkse werking dienstverlening

        Actie: A000078 - Dagelijkse werking dienstverlening

        Beleidsveld: BV 011901

        ARK: 2410000

        Omschrijving: Informatica materiaal en uitrusting (ICT hardware en software) alle diensten

         

        Beleidsdoelstelling: D000006 - Elke burger is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen.

        Actieplan: A000020 - Dagelijkse werking dienstverlening

        Actie: A000078 - Dagelijkse werking dienstverlening

        Beleidsveld: BV 011901

        ARK: 6140100

        Omschrijving: Werkingskosten informatica ICT (werkzaamheden en onderhoudscontracten) (incl copiers, terminals,…) gemeente en OCMW

        Historiek

        Begin 2018 zijn de servers van gemeente en OCMW vernieuwd. In 2023, na 5 jaar is de garantie-uitbreiding met 1 jaar verlengd. Eind april 2024 vervalt de garantie op deze servers. De servers zijn dus aan vervanging toe.

        Op 19 december 2023 is in agendapunt CBS/2023/2748 beslist om toe te treden tot de "Raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software" van gemeente Kampenhout. 

         

        Er is offerte gevraagd aan Group K voor de vernieuwing van deze servers.

        De offerte bestaat uit:

        -       Een éénmalige kost bestaande uit het leveren van hardware, licenties en diensten: 147 288,67 euro excl. btw

        -       Een terugkerende maandelijkse support kost voor een periode van 60 maanden: 42 667,20 euro excl. btw voor een periode van 60 maanden

        In totaal komt dit neer op 189 955,87 euro excl. btw of 229 846,60 euro incl. btw.

        Juridisch kader

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 42, § 1, 1°, a.
        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, in het bijzonder de artikels 29/1.
        De gemotiveerde gunningsbeslissing van het college van burgemeester en schepenen van Kampenhout van 6 maart 2023.

        Motivatie

        Group K kan via de raamovereenkomst van Kampenhout servers en de nodige diensten leveren die voldoen aan de vereisten van gemeente Brecht.

        Door gebruik te maken van dit raamcontract is het gemeentebestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Omdat we zelf geen gunningsprocedure moeten voeren, besparen we tijd en geld.

        Lokaal Bestuur Kampenhout gebruikte voor dit bestek volgende procedure: mededingingsprocedure met onderhandeling.

        De raamovereenkomst bevat 4 percelen en loopt van 6 maart 2023 tot en met 5 maart 2027, met de mogelijkheid om nadien elk perceel te verlengen met 2 maal 1 jaar.

        Toelichting wordt gegeven door schepen C. Beyers.

        Raadslid P. Van Assche heeft nog volgende vragen:

        • Hoe is men net op Kampenhout uitgekomen? Het is een gemeente die, zowel naar bevolkingsaantal (12.445) als oppervlakte (33Km²) slechts 1/3 van Brecht is ?  Toeval?
        • In welke mate zal onze ICT afhankelijk zijn van “de cloud”?
          De cloud is imo steeds een minder veilig alternatief gezien we er zelf geen controle over hebben én ook de verbinding met die cloud (onvrijwillig of vrijwillig!) verbroken kan worden. Is een volledige lokale backup voorzien zodat de diensten in voorkomend geval ook offline kunnen blijven werken?
        • Microsoft licenties voor meerdere jaren: "Dit is binnen het nieuwe licentiemodel van Microsoft niet mogelijk. De subscripties zullen voortaan maandelijks of jaarlijks (voor bepaalde type licenties max op 3 jaren) besteld kunnen worden."
          Dit “365”-abonnement-systeem is het nieuwe “verdienmodel” van software bedrijven. Dat het OS geupgradet wordt, kan ik om security redenen nog aannemen maar heel dikwijls is er geen enkele noodzaak om “Office” te upgraden en kan volstaan worden met een lokale installatie die dan gedurende 5 jaren of meer gebruikt wordt. Is onderzocht of dit (nog) kan?

        De installatie is voorzien in het NAC. Voorziet deze installatie ook ondersteuning voor een performant systeem van streaming (bv van deze Raad) ?

        ·         Off topic: kunnen we al zicht krijgen op de ICT mogelijkheden die binnen de raadzaal bruikbaar zullen zijn?

        Schepen C. Beyers antwoordt dat het gemakkelijker is om in te schrijven via een raamcontract.  In dit geval heeft Kampenhout al een bestek opgemaakt en kan de gemeente Brecht ook op hun bestek inschrijven.  Kampenhout heeft hier al offertes opgevraagd en onderzoek naar gedaan. De medewerkers van ICT hebben uiteraard bestudeerd of dit bestek ook relevant is voor de gemeente Brecht.

        Voor wat de cloud betreft, geeft onze dienst ICT volgende informatie: 

        De cloud is een algemeen begrip…

        Voor vele applicaties zijn we afhankelijk van externe leveranciers.

        Een heel deel van onze applicaties draait reeds in de cloud, wat inhoudt dat indien er een probleem is met de leverancier of aanbieder wij ook problemen ondervinden. Voorbeeld hiervan is de belpic toepassing die gebruikt wordt door burgerzaken maar volledig beheerd wordt door de federale overheid.

        Zelf hebben wij beslist om enkele cloud applicaties lokaal te houden. Dit heeft het voordeel dat we toch nog zelfstandigheid behouden en bij problemen dit intern kunnen operationeel houden.

        Bij elke applicatie maken wij de afweging of dit beter lokaal wordt gehouden of niet. Bij sommige applicaties hebben we die keuze gewoon weg niet.

         

        Momenteel is er een gelijklopend project dat een disaster recovery plan aan het opstellen is. Onze expert ICT zit daarbij samen met onze expert informatiebeheer en een delegatie van de andere diensten. Dit plan bevat verscheidene scenario’s waarbij het wegvallen van connectie en dergelijke wordt in opgenomen.

        Wij hebben zelf nog lokale backups van onze data waardoor, bij een incident met een cloudprovider, wij nog steeds een deel van de data kunnen recuperen.

        Een voordeel van de cloud is door het wegvallen van de internetconnectie van het gemeentebestuur wij nog steeds wel met onze cloud applicaties online kunnen werken.

        Microsoft: door de vernieuwing van Microsoft gedurende de jaren heen, is het nodig dat wij hiermee instappen. Momenteel werken wij nog met systemen van 2016. Er is nu een nieuw systeem 2022 waarbij wij nu die nieuwe upgrade vragen. Nu is het wel zo dat wij nog wel met aantal dingen op het systeem van 2016 werken.  Dit moet nog wel bekeken worden of dit ook het nieuwe systeem dient te worden.

        De installatie voor de streaming voor de gemeenteraad wordt ook bekeken en wordt zeker meegenomen in de bouw van het nieuwe gemeentehuis. Dit is trouwens al aanbesteed en zit in het pakket.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens
        Onthouders: Christel Van Akeleyen, Marianne Van den Lemmer
        Resultaat: Met 25 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad keurt het bestek en de gevolgde procedure met referentie 2022027 en als voorwerp "raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software" van lokaal bestuur Kampenhout goed.
        Artikel 2
        De gemeenteraad keurt goed dat de "vernieuwing van de serverinfrastructuur en bijhorende diensten" zal aangekocht worden via het raamovereenkomst van Kampenhout met referentie 2022027.
        Artikel 3
        De gunning van de opdracht zal conform artikel 56 §3 4° van het Decreet Lokaal Bestuur voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen.

    • financiën

      • Retributiereglement vastgoedinformatieplatform (VIP)

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
        Tatiana Vandekeere, Gemeenteraadslid
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Beleids- en beheerscyclus

        Beleidsdoelstelling: D000006 - Elke burger is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen.
        Actieplan: AP000020 - Dagelijkse werking dienstverlening.
        Actie: A000078 - Dagelijkse werking dienstverlening.
        Beleidsveld: BV 0130
        ARK: 7054000
        Omschrijving: Afgifte administratieve documenten (ook conformiteitsattesten, bestuurderspassen,...)

        Historiek

        Sinds oktober 2022 is het Vastgoedinformatieplatform van start gegaan voor notarissen en vastgoedmakelaars en behandelen steeds meer steden en gemeenten aanvragen via het nieuwe systeem. Recentelijk werd ook het Vastgoedinformatieplatform-decreet goedgekeurd. Dit trad in werking op 1 januari 2024. Sinds dat moment verlopen alle aanvragen voor elk perceel in Vlaanderen via het platform. Ook burgers en andere aanvragers kunnen nu terecht op het Vastgoedinformatieplatform. 

        Tot op heden werd de retributie voor het aanvragen van vastgoeddossiers geregeld via het retributiereglement voor het opvragen van vastgoedinformatie (GR 13/04/2023).

        Aangezien de aanvragen nu volledig via het vastgoedinformatieplatform lopen, incl. facturatie, dient het bestaande retributiereglement aangepast te worden. Vanuit Vlaanderen hebben alle gemeenten 2 maanden de tijd gekregen om zich hiermee in regel te stellen.

        Juridisch kader

        Gelet artikel 173, van de Grondwet.

        Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.

        Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.

        Motivatie

        Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.

        Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen.

        Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.

        Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.

        Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.

        Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.

        Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten.

        Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt.

        Overwegende dat de gemeente Brecht de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen.

        Toelichting wordt gegeven door schepen E. Peeters.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.00 minuten tot 05.54 minuten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens
        Onthouders: Ilse De Beuckelaer
        Resultaat: Met 26 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Artikel 1 - Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

        2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

        3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

        4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;

        5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;

        6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;

        8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;

        9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

        10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

        15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;  

        Artikel 2 - Algemeen

        De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.

        In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.

        Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Brecht een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

        Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie

        Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.

        Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi (https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform).

        Artikel 4 - Verschuldigde

        De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

        Artikel 5 - Vrijstellingen

        Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

        • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
        • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • gerechtelijke overheden;
        • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
        • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

        Artikel 6 - Bedrag

        Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

        Voorwerp aanvraag

        Retributiebedrag per kadastraal perceel

        Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

        93,00 EUR

        Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet. 

        De tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand december 2022. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde cent.

        Artikel 7 - Inning

        Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

        Artikel 8 - Verwerking van persoonsgegevens

        §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Brecht en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

        Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Brecht wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

        De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Brecht en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.

        Artikel 8 – Ondertekening

        De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Brecht via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

        Artikel 9 - Vervanging voorgaande reglementering

        Dit reglement vervangt vanaf 12 februari het retributiereglement betreffende het opvragen van vastgoedinformatie (GR 13/04/2023)

        Artikel 10 - Bekendmaking

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Artikel 11 - Toezicht 

        Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid. 

      • Financiële rapportering februari 2024 - Aktename

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
        Tatiana Vandekeere, Gemeenteraadslid
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Historiek

        Art. 177 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor:
        1. de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het OCMW;
        2. het debiteurenbeheer.

        De financieel directeur moet hierover rapporteren aan de raad. Volgens hetzelfde artikel moet de financieel directeur rapporteren over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. De laatste onderwerpen zitten vervat in de aanpassingen meerjarenplan en jaarrekeningen.

        Bijkomend aan de decretaal verplichte rapportering willen we op een transparante wijze over enkele andere zaken rapporteren. Aan de voorzitter van de gemeenteraad werd voorgesteld om enkele zaken toe te voegen aan de rapportering, én de timing aan te passen naar oktober, februari en mei. 

        In deze vernieuwde vorm van rapportering, die periodiek hernomen zal worden, vindt u bijgevolg:

        1. een overzicht van de aangevraagde en afgeleverde visa;
        2. een rapportering over het debiteurenbeheer;
        3. een overzicht van de overheidsopdrachten tussen 30.000 en 140.000 euro excl. btw (enkel in mei);
        4. de investeringsaankopen boven 2.500 euro excl. btw;
        5. een overzicht van de uitgevoerde interne budgetverschuivingen;
        6. een standopgave en realisatiegraad van het budget van het huidige boekjaar;
        7. de thesaurietoestand en liquiditeitsprognose.

        Juridisch kader

        Art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        Kader voor organisatiebeheersing (cfr. art. 217 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

        Motivatie
        Om de leesbaarheid van de rapportering te bevorderen, wordt de rapportering in bijlage meegegeven.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 05.55 minuten tot 06.23 minuten.

        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad neemt akte van de financiële rapportering door de financieel directeur.

    • welzijn

      • Gebruiksovereenkomst Pleegzorg provincie Antwerpen en gemeente Brecht

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
        Tatiana Vandekeere, Gemeenteraadslid
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Historiek

        Gemeente Brecht heeft de vraag ontvangen van Pleegzorg provincie Antwerpen of er binnen Brecht sporadisch een lokaal met speelruimte ter beschikking gesteld kan worden waar onder begeleiding ontmoetingen plaats kunnen vinden tussen kinderen en hun biologische ouders.

        Motivatie

        Pleegzorg Provincie Antwerpen begeleidt pleeggezinnen, kinderen en ouders binnen de Provincie Antwerpen. De hoofdvestiging is gelegen in Mechelen, op 5 locaties in de provincie is er een antennepunt. In Ekeren worden pleeggezinnen begeleid uit de regio Ekeren-Schoten-Kapellen-Brecht-Wuustwezel-Kapellen-Kalmthout-Esssen-Brasschaat-Berendrecht-Zandhoven-Stabroek.

        Op de locatie in Ekeren is een speelkamer aanwezig, echter is de vraag naar het gebruik van deze ruimte te groot en probeert Pleegzorg spelruimtes te vinden die dichter bij de pleeggezinnen en ouders liggen.

        Er wordt voorgesteld de speelruimte van de Speelbabbel Sint-Job-in-'t-Goor ter beschikking te stellen buiten de uren dat deze ruimte door de Speelbabbel wordt gebruikt (donderdagvoormiddag en zaterdag). 

        Voor Pleegzorg zullen de meeste afspraken plaatsvinden op woensdagnamiddag.

        Tijdens de zitting van CBS d.d. 16 januari 2024 werden de terbeschikkingstelling aan Pleegzorg van de gelijkvloerse verdieping te Kerklei 51, 2960 Brecht en bijhorende overeenkomst goedgekeurd en dit zonder gebruiksvergoeding. 

        Toelichting wordt gegeven door de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 06.24 minuten tot 09.10 minuten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad gaat akkoord met het ter beschikking stellen van een speelruimte in Kerklei 51 te 2960 Brecht voor ontmoetingsmomenten tussen ouders en kinderen onder begeleiding van Pleegzorg, en dit zonder gebruiksvergoeding.

        Artikel 2

        De gemeenteraad keurt de overeenkomst goed zoals opgesteld in bijlage.

    • aanvullende agenda

      • Voorstel - Eén rijrichting Handelslei tijdens de werken openhouden voor het verkeer en een aangepast circulatieplan - L. Torfs

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
        Tatiana Vandekeere, Gemeenteraadslid
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Motivatie

        Het lijkt voor iedereen ondertussen wel duidelijk dat we met de geplande werken aan de Handelslei afstevenen op een verkeersinfarct aan de toegangswegen en het kruispunt Beukenlei / Eikenlei / Brechtsebaan-Schotensteenweg.
        Oorzaak hiervan is dat al het in- en uitgaand verkeer van St-Job-centrum beurtelings over het bruggetje aan Sluis 5, Sluisvijfbaan, moet omrijden.
        Om de doorstroming enigszins te bevorderen, stellen wij voor om de Handelslei tijdens de werken toch in 1 richting vrij te houden voor het verkeer. Uiteraard kan er dan maar aan 1 zijde gewerkt worden en is het mogelijk dat de werken wat langer zullen duren. Maar wij zijn voorstander van “Minder hinder” voor het verkeer. De kost en de hinder voor het langer duren van de werken weegt waarschijnlijk niet op tegen de economische of maatschappelijke kost en frustraties van de dagelijkse verkeersellende.
        Ons voorstel is om het verkeer tijdens de werken in 1 richting toe te laten, meer bepaald vanuit de richting kruispunt Beukenlei / Eikenlei / Brechtsebaan-Schotensteenweg naar St-Job-centrum. Vanuit St-Job-centrum wordt men dan omgeleid vanaf de Brugstraat naar de Vaartlaan en zo via het bruggetje aan Sluis 5, Sluisvijfbaan richting Eikenlei. Het bruggetje is dan ook maar in 1 richting toegankelijk. Hierdoor wordt er een soort lus gecreëerd en wordt het verkeer niet gehinderd door het beurtelings wachten aan het bruggetje.
        De fietsomleidingen kunnen blijven bestaan zoals ze nu reeds werden voorgesteld in de communicatie.

        Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster en schepen E. Peeters.

        De bestuursmeerderheid stelt een amendement voor op het voorstel:

        Amendement:

        Het gemeentebestuur engageert zich om de hinder ten gevolge van de werken zo veel mogelijk te beperken en tijdens de fases van de werken waarbij dit mogelijk is, enkelrichting te voorzien in de Handelslei.

        Stemming over het amendement:

        Met 25 stemmen voor (Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens), 2 stemmen tegen (Luc Torfs, Ilse De Beuckelaer)

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 09.11 minuten tot 29.26 minuten.

         

        Stemming over het aangepaste voorstel.

        Amendement
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens
        Tegenstanders: Luc Torfs, Ilse De Beuckelaer
        Resultaat: Met 25 stemmen voor, 2 stemmen tegen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Tinne Rombouts
        Voorstanders: Leo Nicolaï, Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens
        Onthouders: Ilse De Beuckelaer
        Resultaat: Met 26 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Artikel 1

        Het amendement van de bestuursmeerderheid wordt aangenomen.

        Het gemeentebestuur engageert zich om de hinder ten gevolge van de werken zo veel mogelijk te beperken en tijdens de fases van de werken waarbij dit mogelijk is, enkelrichting te voorzien in de Handelslei.

      • Vraag - Werken in Sint-Job: Handelslei en omgeving - Update - M. Van den Lemmer en C. Van Akeleyen

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
        Kris Kenis, Tatiana Vandekeere, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Motivatie

        We lezen op www.brecht.be/handelslei : 'Deskundigen zullen hun best doen om de verkeerslichten in de omgeving van de werken op elkaar af te stellen'.
        Mijn persoonlijke ervaring als verkeersagent leert mij dat we daar niet teveel van moeten verwachten.
        Ook in het verleden werden, bij werken in Sint-Job, de lichten niet op elkaar afgesteld, toen zegde de gemeente 'dat dat niet mogelijk was', of 'dat het niet beter kón'.
        Op de GPS zien we nu reeds bijna elke ochtend de file in de Brugstraat, tot aan kruispunt met de Eikenlei.
        Vanaf daar is er geen file meer.
        Wanneer zullen onze verkeersagenten het kruispunt bemannen om het verkeer 'door te trekken' en te optimaliseren?
        Heeft onze burgemeester al plannen om ook tijdens de werken in de Handelslei verkeersagenten in te zetten, die wel degelijk in staat zijn om het verkeer in de omgeving van de werken 'op elkaar af te stellen'?
        We lezen dat onze burgers informatie zullen kunnen krijgen via 'het communicatiebureau Connect'. Is dit bureau al te contacteren? Wij hebben het nog niet gevonden.
        En, nogmaals, mensen die geen computer hebben willen ook graag op de hoogte worden gehouden van de vooruitgang van de werken.
        Hoe krijgen die informatie, of zijn die geen VIP?
        Zijn er door onze gemeente al afspraken gemaakt met de gemeente Schoten in verband met de werken aan de Brechtsebaan, aan bedrijvenpark De Zwaan? Die werken beginnen ook binnenkort, en die zullen mogelijk ook leiden tot meer hinder voor Sint-Job.

        Toelichting wordt gegeven door de schepen D. De Veuster en schepen E. Peeters.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 39.27 minuten tot 56.33 minuten.

      • Vraag - Wat zijn de plannen met het Goorhof? - M. Van den Lemmer en C. Van Akeleyen

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
        Kris Kenis, Tatiana Vandekeere, Roeland Ruelens, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Beleids- en beheerscyclus

        Raadsleden K. Kenis en R. Ruelens verlaten de zitting.

        Motivatie

        Zijn er nog steeds 4 kandidaat-uitbaters voor het café Goorhof 'in de running'?
        Klopt het dat er al iets over de 'tijdelijke' uitbating is beslist door de gemeente (of niet)?
        Wordt de wettelijke procedure wel of niet gevolgd?
        Zal de gemeente ook rekening houden met de verzuchtingen van het vroegere kliënteel, of zijn die geen VIP's?
        Wat met de feestzaal Goorhof?
        Worden de zaaltjes boven café en feestzaal nog verhuurd?
        Wordt Goorhof werkelijk afgebroken en is dat niet echt zonde?
        Zou een grote opknapbeurt niet beter zijn dan slopen?
        Is er wel geld voor een nieuw gebouw of moeten de mensen maar zien dat ze naar het Lochtenbergplein geraken?
        Zou het niet beter zijn om de mensen te bevragen om te weten wat de inwoners van Sint-Job willen?
        Wat als die 'hun' café willen houden?

        Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 56.34 minuten tot 1.08.52 uur.

      • Vraag - De Ballekesfeesten en toekomstig 'feest' in Sint-Job - M. Van den Lemmer en C. Van Akeleyen

        Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
        Daan De Veuster, Eline Peeters, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
        Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
        Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
        Tinne Rombouts, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Sven Deckers, Burgemeester
        Kris Kenis, Tatiana Vandekeere, Roeland Ruelens, Gemeenteraadsleden
        Annemie Marnef, Algemeen Directeur
        Motivatie

        Is het inderdaad zo dat de Ballekesfeesten financieel niet succesvol waren?
        Is het waar dat de gemeente met gemeentegelden de put heeft helpen vullen op een of andere manier?
        Is het dan inderdaad zo dat de mensen van Sint-Job niet alleen een hele nacht van hun nachtrust werden beroofd, maar ook nog eens hebben moeten meebetalen voor de financiële kater?
        Er wordt ook beweerd dat diezelfde organisator van de Ballekesfeesten voor een volgend 'feest' een bekende Vlaming zou willen uitnodigen, namelijk Bart Peeters. Die zal niet goedkoop zijn.
        Wat als het (opnieuw) misloopt? Hoe zal de gemeente zich indekken tegen eventuele onkosten?
        Zullen er voldoende grote voorschotten worden gevraagd die kunnen worden aangewend als het (weer) een fiasco wordt?

        Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren.

        Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.08.53 uur tot 1.16.30 uur.

De voorzitter sluit de zitting op 13/02/2024 om 14:01.

Namens Gemeenteraad,

Tinne Rombouts
Algemeen Directeur wnd.

Leo Nicolaï
Voorzitter gemeenteraad