Beleidsdoelstelling: D000001 - De Brechtenaar is partner van de gemeente in het beleid en in de gemeenschap.
Actieplan: AP000004 - Brecht werkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid voor alle vervoersmodi.
Actie: A000011 - Dagelijkse werking mobiliteit.
De Frans De Meyerstraat betreft een doorlopende straat, als zijstraat van de Handelslei, gelegen binnen de bebouwde kom (met huidig snelheidsregime 50 km/uur).
Het jaagpad wordt zeer frequent aangewend door fietsers, voortbewegingstoestellen en speedpedelecs. De snelheid op jaagpaden werd door de Vlaamse Waterweg reeds beperkt tot 30 km/uur, maar het is aangewezen dat ook de gemotoriseerde voertuigen op de aanliggende straat hetzelfde snelheidsregime verkrijgen gezien de korte lengte van deze straat.
Bij een snelheid van max. 30 km/uur is de kans op een ongeval kleiner dan bij een snelheid van 50 km/uur. De weggebruikers hebben dan immers meer tijd om te reageren en gevaarlijke situaties te voorkomen. Bovendien is de stopafstand (= reactieafstand + remafstand) veel kleiner. Ook de gevolgen van een ongeval zijn veel minder ernstig bij lagere rijsnelheden. Zo heeft een voetganger een overlevingskans van 95% als hij wordt aangereden door een auto aan 30 km/uur, maar overleeft gemiddeld slechts 55% van de voetgangers een botsing aan 50 km/uur.
Binnen de zone 30 gelden dezelfde verkeersregels en voorrangsregels als erbuiten, alleen is de toegelaten snelheid beperkt. Door deze te verlagen naar 30 km/uur krijg je als weggebruiker meer tijd om oogcontact te maken en tot wederzijds respect te komen. Bovendien kan je het verkeersgedrag van andere weggebruikers door de lagere snelheid beter inschatten.
Een zone 30 is een gebied waarin je nergens sneller mag rijden dan 30 km/uur. De zone wordt aangeduid op alle toegangen en uitgangen van de zones door een vast begin- én eindbord F4a en F4b.
De borden worden rechts geplaatst en mogen links herhaald worden. Binnen de zone 30 worden de verkeersborden niet meer herhaald.
Voorstel tot inrichten zone 30 in de Frans De Meyerstraat om tegemoet te komen aan de verkeersveiligheid in deze straat werd mits tijdelijk politiereglement goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 4 juni 2024.
Toelichting wordt gegeven door schepen I. Van Den Heuvel.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar het geluidsbestand van 2.38.25 uur tot en met 2.40.10 uur.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer.
Het KB van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het MB van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Artikelen 119 en 130 bis van de Nieuwe Gemeentewet.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt een zonale snelheidsbeperking van 30 km/uur ingevoerd in de Frans De Meyerstraat goed.
Artikel 2
De getroffen maatregelen werden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van verkeersborden F4a + F4b.
Artikel 3
Onverminderd de toepassing van de straffen voorgeschreven bij artikel 29 van het KB van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie van het wegverkeer worden inbreuken op deze verordening bestraft met politiestraffen.
Artikel 4
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.