Advies marktcommissie van 2 oktober 2025:
Advies VLAIO:
Artikel 3 §1: ...uitgevoerd activiteiten... aanpassen naar ...uitgevoerde ambulante activiteiten...
Artikel 4 §5 : ...rekening houdend met de specialisatie van de abonnementhouder: als gemeente heeft u de vrije keuze of de losse deelnemer de specialisatie van de abonnementhouder moet behouden of niet moet behouden.
Artikel 10: Laatste punt "- Wegens onbeschikbaarheid van de standplaats wegens wegenwerken, festiviteiten enz... : staat niet op de juiste plaats. In tegenstelling tot de vorige punten is dit hier geen strafmaatregel met als sanctie het intrekken van het abonnement. Best in een ander artikel opnemen om verwarring te voorkomen.
Artikel 13 B.: Binnen de eerste 2 jaar kan de standplaats niet opnieuw overgenomen worden,... : Moet zijn het eerste jaar. Is wettelijk vastgelegd en mag je niet afwijken in het reglement.
Artikel 13 §3: De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als burgemeester, zijn afgevaardigde of concessionaris heeft vastgesteld dat... : Concessionaris schrappen. Enkel de burgemeester of zijn afgevaardigde kan de uitzondering goedkeuren en niet de concessionaris. Dir betekent bij een in concessie gegeven openbare markt dat de concessionaris zich steeds moet wenden tot de burgemeester of zijn afgevaardigde om een goedkeuring te verkrijgen voor de overnemer om niet de specialisatie van de overlater te moeten verder zetten.
Artikel 14 §1: Een standplaats mag nooit onderling doorgegeven worden noch door anderen bezet worden... : ook de echtgenoot of echtgenote of samenwonende partner kan de standplaats voor de eigen rekening innemen (zie artikel 12)
Specifieke vraag aan VLAIO tot nazicht toekenning van de bevoegdheden in het reglement:
"Wat de bevoegdheden betreft kan ik het volgende meedelen. Overal waar in de Vlaamse regelgeving ambulante activiteiten staat aangeven dat de beslissing door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris moet genomen worden, neemt een persoon de beslissing en kan het college als orgaan de uiteindelijke beslissing niet nemen. Waar de Vlaamse regelgeving verwijst naar een beslissing van het college kan het schepencollege als orgaan wel een beslissing nemen. In bepaalde gevallen verwijst de Vlaamse regelgeving enkel naar de burgemeester of zijn afgevaardigde. In deze gevallen kan ook een concessionaris geen beslissing nemen. Indien er in de Vlaamse regelgeving niets wordt bepaalt, heeft de gemeente de vrije keuze wie bevoegd is.
De punten die je in je mail vermeld kloppen qua bevoegdheid. Via het reglement kan de gemeenteraad bijgevolg nog steeds de plaatsen, dagen en uren van de openbare markt, het plan van de standplaatsen, hun eventuele specialisaties en technische specificaties doorverwijzen naar een beslissing van het college.
Jaarmarkten, avondmarkten, kerstmarkten die de gemeente erkent als een manifestatie ter bevordering van de lokale handel en of het lokaal gemeenschapsleven vallen niet onder het toepassingsgebied van de regelgeving ambulante activiteiten. De gemeente is hier dus vrij te bepalen wie bevoegd is, dit kan dus het college zijn."
Beleidsdoelstelling: D000003 - We streven naar een welvarend en ondernemend Brecht waarbij de basis wordt gelegd in kwalitatief onderwijs.
Actieplan: AP000013 - Dagelijkse werking welvarend/ondernemend.
Actie: A000055 - Dagelijkse werking welvarend/ondernemend
Reglement m.b.t. ambulante activiteiten op openbare markten en het openbaar domein van de gemeente Brecht van 11 oktober 2012.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 30 maart 2015 betreffende ambulante handel op het openbaar domein buiten de openbare markten.
De Vlaamse regering had de ambitie om de regelgeving rond ambulante en kermisactiviteiten te hervormen. Het doel was de regelgeving te actualiseren zodat deze inspeelt op nieuwe consumententrends, de lokale autonomie verhoogt, de administratieve lasten verlaagd worden en er meer rechtszekerheid geboden wordt.
Vanaf 1 april 2024 zijn de wijzigingen van deze hervorming ingegaan.
Dit impliceert dat gemeenten hun gemeentelijk reglement dienen te actualiseren.
Wat wijzigt er vanaf 1 april 2024:
1) Een voorafgaande machtiging (leurkaart) is niet langer nodig.
Een onderneming moet in Vlaanderen niet langer over een machtiging ambulante activiteiten beschikken om een dergelijke activiteit uit te oefenen. De leurkaart is met andere woorden in Vlaanderen afgeschaft.
Er blijft uiteraard gelden dat om beroepsmatig ambulante activiteiten uit te oefenen, het minstens moet gaan om een onderneming die correct ingeschreven is in de KBO. Dit vloeit voort uit het Wetboek van economisch recht en de wetgeving op de btw.
2) Het toewijzen van standplaatsen op de openbare markt of het openbaar domein
Vanaf 1 april 2024 geldt dat standplaatsen op de openbare markt of op het openbaar domein maar kunnen worden toegewezen aan “ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.”
3) Standplaats toewijzen via mandaathouder mogelijk
Door de wetswijziging en de nieuwe formulering kan vanaf 1 april 2024 ook eventueel via een mandaathouder een standplaats aangevraagd en toegekend worden. Een mandaat impliceert dat de wettelijke vertegenwoordiger expliciet aan een bepaalde persoon het mandaat geeft om een standplaats aan te vragen namens zijn onderneming.
4) Voorwaarden verzekering en volksgezondheid nu gekoppeld aan de toelating
De verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten op het grondgebied van de gemeente en buiten de vestigingen van de verkoper wordt pas toegelaten als de verkoper al de volgende elementen aantoont:
5) Wijziging minimumopzegtermijn bij definitief opheffen van een standplaats
De minimumtermijn van de vooropzeg in geval van definitieve opheffing, verhuizing of absolute noodzakelijkheid wordt in de wetgeving bepaald.
De gemeente kan er voor opteren om een langere termijn te voorzien.
6) Belang van het gemeentelijk reglement
Met de wetswijziging wordt duidelijk gestipuleerd dat de regels of de voorwaarden die de gemeente oplegt, bepaald moeten zijn in het gemeentelijk reglement.
Het gemeentelijk reglement zorgt ervoor dat de regels voor iedereen duidelijk en transparant zijn.
7) Belangrijke wijziging voor occasionele verkopen zonder commercieel karakter.
De stickerverkoop van het Rode Kruis, de plantenverkoop van Kom op tegen Kanker of de wafelverkoop van de jeugdbeweging. Het zijn enkele bekende voorbeelden van een ‘occasionele verkoop met een niet-commercieel karakter.
De wetgeving ambulante handel definieert enkel nog een verkoop met niet-commercieel karakter en voorziet dat de gemeente in haar reglement bijkomende voorwaarden kan bepalen. Verder legt de wetgeving geen voorwaarden meer op aan deze verkopen. VLAIO is dan ook niet langer bevoegd om toestemmingen af te leveren voor dergelijke verkopen, ook niet als ze de gemeentegrens overschrijden.
8) Niet langer nationaliteitsvoorwaarden
Samen met de voorafgaande machtiging verdwijnt vanaf 1 april 2024 ook de nationaliteitsvoorwaarde voor de aanvrager van zo’n machtiging. Dat maakt dat vanaf 1 april 2024 in principe ook ondernemers van buiten de Europese Economische Ruimte (EER), die in België geen verblijf hebben, ambulante activiteiten kunnen uitoefenen. Uiteraard moeten ze daarvoor aan minstens dezelfde voorwaarden voldoen als ondernemers van binnen de EER.
9) Niet langer moraliteitsvoorwaarden voor verkoop ten huize van de consument
Samen met de voorafgaande machtiging verdwijnt vanaf 1 april 2024 ook de moraliteitsvoorwaarde voor de aanvrager van een specifieke machtiging voor verkoop ten huize van de consument. Uiteraard blijven voor deze verkopen de federale regels op vlak van identificatie en consumentenbescherming van toepassing.
10) Geen aangifte meer nodig van tijdelijke promotionele verkopen
Vanaf 1 april 2024 is er niet langer een aangifte nodig van tijdelijke promotionele verkopen die gebeuren buiten een vestiging of buiten een manifestatie, zoals bedoeld in art. 12, §1 van het KB. Hiermee verdwijnt een administratieve verplichting die in de praktijk amper of niet meer werd toegepast. De activiteiten blijven net als voorheen niet onderworpen aan de wetgeving ambulante handel op voorwaarde dat de activiteiten uitzonderlijk en tijdelijk zijn.
11) Afschaffen specifieke identificatieverplichting
Vanaf 1 april 2024 zijn enkel nog identificatieverplichtingen uit andere regelgevingen, zoals uit het Wetboek van economisch recht van toepassing. De wetgeving ambulante handelt regelt dit niet langer.
12) Ook maatschappen kunnen voortaan een standplaats aanvragen
Sinds de nieuwe vennootschapswetgeving kunnen maatschappen zich inschrijven in de KBO en een ondernemingsnummer krijgen. Door de wijziging aan de wetgeving ambulante activiteiten kunnen vanaf 1 april 2024 ook maatschappen met een inschrijving in de KBO die de ambulante activiteit toelaat een standplaats op een openbare markt of het openbaar domein verkrijgen.
13) Efficiëntere controle, opvragen identiteitsbewijs mogelijk
Door de wetswijziging van 2023 zal vanaf 1 april 2024 de controle nu steeds gebeuren op basis van de actuele gegevens en niet op basis van de gegevens op het moment van de uitreiking van de machtiging.
De wetswijziging van 2024 voorziet ook dat voor de controle het identiteitsbewijs kan worden gevraagd om de hoedanigheid van de persoon die een standplaats aanvraagt of inneemt te controleren.
14) Definitie afgevaardigde en concessionaris
In de wetgeving worden de begrippen ‘de afgevaardigde van de burgemeester’ en ‘de concessionaris’ gebruikt.
De wetgeving definieert ze nu als volgt:
15) Verkoop door particulieren van private overschotten
De gemeente kan een voorafgaande toestemming vragen voor een individuele particuliere verkoop. Die verplichting moet voortaan in een gemeentelijk reglement opgenomen worden.
Toelichting wordt gegeven door schepen M. Crynen.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar het geluidsbestand van 2.13.41uur tot en met 2.16.27 uur.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 artikelen 8 tot en met 10.
KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en 23 tot en met 44.
Artikel 8 §1 van de wet van 25 juni 1993 bepaalt dat de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij een gemeentelijk reglement.
Volgens artikel 9 §1 van de wet van 25 juni 1993 wordt de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, geregeld bij een gemeentelijk reglement.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026.
AFDELING 1 - ORGANISATIE VAN AMBULANTE ACTIVITEITEN OP DE OPENBARE MARKTEN
Artikel 1 - Gegevens van openbare markten (wet art. 8 §2)
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markten in:
- Openbare markt Sint-Lenaarts:
Plaats: Vanaf het kruispunt Kerkstraat – Dorpsstraat tot en met huisnummer 31 in de Kerkstraat
Dag: donderdagvoormiddag
Uur: van 08.00 uur tot 12.30 uur
Specialisatie: allerlei koopwaar – zie quotalijst bijlage 1
Plan van de standplaatsen: zie bijlage 2
- Openbare markt Sint-Job-in-‘t-Goor:
Plaats: Max Wildiersplein
Dag: woensdagnamiddag
Uur: van 14.00 uur tot 17.00 uur
Specialisatie: allerlei koopwaar – zie quotalijst bijlage 3
Plan van de standplaatsen: zie bijlage 4
De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen.
Het college van burgemeester en schepenen zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.
Betreffende de avond- en jaarmarkten berust de leiding enkel en alleen bij de burgemeester, zijn afgevaardigde of concessionaris die de verantwoordelijkheid heeft over de plaatsing en alle eventuele geschillen oplost.
De verkoopmanifestaties die niet onder de openbare markten in dit reglement worden opgenomen en die onder verschillende benamingen (feestmarkten, jaarmarkten, beurzen, braderijen, ...) georganiseerd worden in de gemeente naar aanleiding van allerlei gelegenheden en/of feesten, worden beschouwd als manifestaties ter bevordering van de lokale handel en ter bevordering van het leven in de gemeente.
Deze verkoopmanifestaties, georganiseerd door of voorafgaand toegelaten door de gemeente, zijn onderworpen aan de specifieke regelgeving die van toepassing is op elke manifestatie afzonderlijk en die voorzien zijn in hoofdstuk III art. 9 van het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten.
Artikel 2 - Participatie
Er wordt een overlegorgaan tot stand gebracht bestaande uit vertegenwoordigers van de marktkramers en vertegenwoordigers van de gemeente.
De bepalingen rond de samenstelling en werking van dit overlegorgaan worden opgenomen in een huishoudelijk reglement.
Het overlegorgaan heeft tot doel advies te geven over alle zaken die betrekking hebben op de toekenning van standplaatsen, regeling van alle marktaangelegenheden en vooral de goede orde tijdens de verkoopuren.
De marktcommissie zal haar adviezen voor verder gevolg overmaken aan het college van burgemeester en schepenen.
AFDELING 1.1 - TOEWIJZING STANDPLAATSEN
Artikel 3 - Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8 §2, art. 10 §1 en KB art. 25)
Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die overeenkomt met de uitgevoerde ambulante activiteiten, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.
Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:
1° de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's
2° bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid
De burgemeester, zijn afgevaardigde of concessionaris kan ook altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.
De organisatie van de markt zal zodanig geregeld worden dat slechts een verantwoord aantal kandidaten met bepaalde artikelen toegelaten wordt met een vaste standplaats.
Quota wekelijkse markt Sint-Lenaarts: zie bijlage 1.
Quota wekelijkse markt Sint-Job-in-‘t-Goor: zie bijlage 3.
Markthandelaars die de aard van hun koopwaar wensen te wijzigen of uit te breiden, dienen daarvoor een schriftelijke aanvraag te richten aan het college van burgemeester en schepenen.
De standplaatsen op de openbare markt te Sint-Job-in-‘t-Goor kunnen occasioneel ook toegewezen worden aan wie producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt met het oog op de verkoop.
De standplaatsen op de openbare markt te Sint-Lenaarts kunnen niet toegewezen worden aan wie producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt met het oog op verkoop. Er wordt een plaats voorzien ter hoogte van het monument in de Dorpsstraat, net buiten maar aanleunend aan de marktzone. Deze plaats kan ingenomen worden door Brechtse erkende verenigingen, scholen, ...
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen, is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot twee (wet art. 8).
Artikel 4 - Verhouding abonnementen – losse plaatsen (KB art. 23)
De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen,
- hetzij per abonnement (maximum 95% van het totale aantal standplaatsen)
- hetzij van dag tot dag (minimum 5% van het totale aantal standplaatsen)
Artikel 5 - Toewijzingsregels losse plaatsen (KB art. 27)
De toewijzing van losse plaatsen op de markt te Sint-Lenaarts gebeurt bij loting.
De toewijzing van losse plaatsen op de markt te Sint-Job-in-‘t-Goor gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt, in voorkomend geval, op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.
De standplaatsen worden op basis van het benodigde aantal meter en specialisatie toegekend. De persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, moet bij de toewijzing van de losse standplaats aanwezig zijn.
De quota zijn niet van toepassing op de losse marktkramers.
Losse markthandelaars zijn verplicht de plaats in te nemen die hun toegewezen wordt door de marktleider.
Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt de standplaatsvergoeding aan de marktleider tegen afgifte van een ontvangstbewijs. De inname van een losse standplaats doet geen recht ontstaan op deze locatie.
Bij tijdelijke afwezigheid van een abonnementhouder, mag deze ingenomen worden door een losse markthandelaar. Indien er zich meer losse handelaars zouden aanbieden dan er open plaatsen zijn, kan de marktleider het aantal toegekende meter per handelaar beperken tot 6 meter, rekening houdend met de specialisatie van de abonnementhouder.
Artikel 6 - Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten
6.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement (KB art. 28 & 30)
Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de burgemeester, zijn afgevaardigde of concessionaris na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de website www.brecht.be en/of via sociale media.
De wijze waarop kandidaturen kunnen ingediend worden en de termijn van indiening wordt bekend gemaakt via het kennisgevingsbericht.
6.2. Register van de kandidaturen (KB art. 31)
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van het tijdstip van de indiening van de kandidatuur
- eerst volgens categorie zoals bepaald in punt 5.3.
- dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie
- tenslotte volgens datum (overhandiging, indiening bij de post, ontvangst op duurzame drager)
Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur.
6.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register (KB art. 29 en 31)
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen :
De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:
6.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement (KB art. 33)
De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager:
- bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs
- of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs
- of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs
6.5 Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:
- de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend
- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon of maatschap aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel
- het ondernemingsnummer
- de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden
- de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht
- indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit
- de prijs van de standplaats, behalve indien deze op een uniforme wijze vastgelegd is via retributiereglement
- desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht
Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.
AFDELING 1.2 - ABONNEMENTEN
Artikel 7 - Periodiciteit van abonnement (KB art. 32 en 37)
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 1 kalenderjaar.
Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 7en 8 van dit marktreglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op duurzame drager tegen ontvangstbewijs door de burgemeester, zijn afgevaardigde of concessionaris in de gevallen bepaald in artikel 9 van dit marktreglement
Een seizoensgebonden activiteit (art 37 KB) is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden.
De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van hoger vernoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.
Als seizoensgebonden producten worden aanzien:
- bloemen en planten
Artikel 8 - Opschorting abonnement (KB art. 32)
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond
De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats.
Artikel 9 - Afstand van het abonnement (KB art. 32)
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement
- bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
- bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 7 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig.
- op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
- bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs
- overhandiging per brief aan de marktleider
- op een duurzame drager (e-mail) tegen ontvangstbewijs
Artikel 10 - Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente (KB art. 32 laatste lid)
Het abonnement zal door de burgemeester, zijn afgevaardigde of concessionaris geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
- bij niet of niet tijdige betaling standplaatsvergoeding
- drie keer op jaarbasis afwezig zijn zonder de marktleider vooraf ervan op de hoogte te stellen.
- niet beschikken over 40 aanwezigheden op jaarbasis bij een voltijdse abonnementhouder of evenredig aantal aanwezigheden bij seizoen abonnement, zelfs als de abonnementhouder verwittigde; (uitgezonderd de bepalingen inzake opschorting van het abonnement, bepaald in artikel 7)
- bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 12 van onderhavig gemeentelijk reglement
- wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement
- bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider, politie of brandweer.
- bij het niet naleven van het bevel van de burgemeester
- het achterlaten van afval op het marktterrein
- bij aanstootgevend, ongepast of bedrieglijk gedrag
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt voorafgegaan door een hoorzitting en wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Artikel 11 - Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 §2)
Wanneer de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement
Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.
Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare markt of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.
In gevallen van absolute noodzakelijkheid wegens de onbeschikbaarheid van de standplaats wegens wegenwerken, festiviteiten enz…kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.
Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement (cf. artikel 5.3).
Artikel 12 - Inname standplaatsen (KB art. 26)
De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
De personen vermeld in B tot E kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.
Artikel 13 - Overdracht standplaats (KB art. 35)
De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.
De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde heeft vastgesteld dat :
Artikel 14 - Onderverhuur standplaats (KB art. 36)
Een standplaats mag nooit onderling doorgegeven worden noch door anderen bezet worden met uitzondering van de in artikel 12 genoemde personen en standwerkers die een vaste plaats hebben gekregen. Voor elke vaste deelnemende handelaar is het verboden zijn toegewezen plaats te verlaten of zich op een andere vrij gebleven plaats op te stellen.
De standwerkers, die een abonnement voor een standplaats verkregen hebben, kunnen hun tijdelijk gebruiksrecht op deze standplaats onderverhuren aan andere standwerkers namelijk:
- rechtstreeks aan een andere standwerker
- via een vereniging om die voor alle standwerkers zonder discriminatie openstaat
Al naargelang, deelt de standwerker of de vereniging de lijst van standwerkers mee, aan wie het tijdelijk gebruiksrecht van de standplaats werd onderverhuurd.
De prijs van de onderverhuring mag niet hoger zijn dan het deel van de abonnementsprijs voor de duur van de onderverhuring.
Onder standwerker wordt verstaan: de ambulante handelaar, ook demonstreerder genoemd, die één artikel of een pakket artikelen voor 1 vaste prijs verkoopt onder de vorm van een verbaal betoog waarbij hij op rondreizende wijze wekelijks andere markten aandoet.
AFDELING 2 - ORGANISATIE VAN AMBULANTE ACTIVITEITEN OP HET OPENBAAR DOMEIN BUITEN DE OPENBARE MARKTEN
AFDELING 2.1 - PLAATSEN OP HET OPENBAAR DOMEIN WAAR DE AMBULANTE ACTIVITEIT MAG PLAATSVINDEN ZIJN VOORAF BEPAALD
Artikel 15 - Toepassingsgebied
Op volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na de voorafgaande machtiging van de burgemeester, zijn afgevaardigde of concessionaris:
- Max Wildiersplein – Sint-Job-in-‘t-Goor
Aantal standplaatsen: maximum 2 tegelijkertijd
Tijdstip: maandagnamiddag en vrijdagnamiddag
Specialisatie: niet bepaald
- Parking Schoolplein – Brecht
Aantal standplaatsen: maximum 2 tegelijkertijd
Tijdstip: woensdagvoormiddag en vrijdagnamiddag
Specialisatie: niet bepaald
- Parking aan het voetbalterrein – Sint-Lenaarts
Aantal standplaatsen: maximum 2 tegelijkertijd
Tijdstip: dinsdag hele dag.
Specialisatie: niet bepaald
- Parking station Noorderkempen
Specialisaties:
Fietspunt
Drank
Snacks uit het vuistje
Kranten, tijdschriften, boeken/rookwaren/snoepgoed/reisgebonden artikelen/verkooppunt Nationale Loterij
Naar aanleiding van Moederdag (op 15 augustus) en Allerheiligen (1 november) worden 2 standplaatsen per deelgemeente toegestaan voor de verkoop van bloemen en planten.
Op andere plaatsen (op het openbaar domein) en tijdstippen is geen ambulante handel toegelaten.
De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente.
Artikel 16 - Voorafgaande machtiging (KB art. 38)
16.1 Aanvraag machtiging
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 14 om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 van dit reglement en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging.
Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.
De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.
16.2 Beslissing machtiging (KB art. 42)
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
- identiteit van de aanvrager
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
- de plaats
- de datum en duur van de verkoop
Artikel 17 - Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen (KB art. 40 en 41)
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Afdeling 1 artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Afdeling 1 artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 18 - Toewijzingsregels losse standplaatsen (art. 42 §2)
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.
Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting
Artikel 19 - Toewijzingsregels en bepalingen abonnement
Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten (cf. artikel 5 tot en met 9 van dit reglement).
AFDELING 2.2 - AMBULANTE ACTIVITEIT OP RONDTREKKENDE WIJZE
Artikel 20 - Toepassingsgebied (wet art. 4 en 9)
Bij een ambulante activiteit op rondtrekkende wijze verplaatst de handelaar zich langs een traject (al dan niet vooraf bepaald), waarbij een verkooppunt telkens voor een korte stoptijd wordt ingenomen. De stoptijd beperkt zich tot de duur van de directe transactie(s), waarna het traject onmiddellijk verdergezet wordt. De ambulante handelaar dient deze ambulante activiteit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.
Artikel 21 - Voorafgaande machtiging
21.1 Aanvraag machtiging (KB art. 43, gewijzigd door BVR)
Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, als vermeld in artikel 19, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de burgemeester, zijn afgevaardigde of concessionaris.
21.2 Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
- identiteit van de aanvrager
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
- de toegestane route
- de datum en duur van de verkoop
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
- redenen van openbare orde en veiligheid
- redenen van volksgezondheid
- bescherming van de consument
- wanneer de voorwaarden vermeld in artikel 2 niet in orde zijn
- de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden
De burgemeester, zijn afgevaardigde of concessionaris zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
AFDELING 3 - AANVULLENDE BEPALINGEN
Artikel 22 - Bevoegdheid marktleider (KB art. 44)
De marktleider, aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde, is bevoegd om documenten die de identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten te controleren.
Artikel 23 - Bepalingen betreffende marktkramers
De vaste marktkramers mogen slechts twee uur voor de aanvang van de markt hun waren uitstallen. Anderhalf uur na afloop van de markt mogen geen kramen, voertuigen of andere voorwerpen op de markt blijven staan.
Het is de marktkramers verboden:
- voorbijgangers op de markt tegemoet te gaan of aan te klampen om aanbiedingen te doen
- binnen het marktgebied al rondgaand te leuren
- koopwaar te verkopen of aan te bieden wat niet vooraf geprijsd is
- geluidshinder te veroorzaken
- onbetamelijke taal, gedrag en gebaren te gebruiken t.o.v. marktbezoekers, collega’s, politie, brandweer of marktleiding
- bedrieglijke publiciteit te voeren
Ernstige inbreuken op bovenstaande verbodsregels kunnen, aanleiding geven om met onmiddellijke ingang aan de betrokkene de toegang tot onze markten te weigeren.
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris neemt bij de beslissingsvorming de regels van behoorlijk bestuur in acht.
Het is verboden verwarmingstoestellen te gebruiken die niet voldoen aan alle veiligheidsnormen of die gassen of rook uitstoten. Open vuur maken op de markt is eveneens verboden.
De markthandelaars die gebruik maken van verwarmingstoestellen, dienen bovendien voorzien te zijn van een brandblusser van 6 kg bluspoeder ABC, die gekeurd werd en voldoet aan alle wettelijke voorschriften.
De houder van een standplaats bezorgt jaarlijks na elke vervaldag een attest dat aantoont dat hij behoorlijk gedekt is door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en brand en ontploffing.
De toegang tot de woningen moet steeds vrij blijven voor voetgangers (minimaal 1 meter).
Teneinde de toegankelijkheid voor hulpdiensten te waarborgen, dient tussen overstaande kramen een vrije doorgang van minstens 4 meter voorzien te worden. De marktkramers dienen er eveneens voor te zorgen dat zowel bovengrondse als ondergrondse hydranten steeds bereikbaar zijn voor de brandweer.
Tijdens de markturen en de uren van het in- en uitstallen van de waren is alle doorgaand verkeer op de markt verboden of behoudens een voorafgaande schriftelijke toelating van de burgemeester of zijn afgevaardigde.
Voor de markt van Sint-Lenaarts komt het erop neer dat elke donderdag tussen 06.00 uur en 14.00 uur alle doorgaand verkeer van voertuigen vreemd aan de markt, net zoals parkeren en stilstaan op het marktterrein verboden zijn.
Voor de markt van Sint-Job-in-‘t-Goor geldt dit verbod tussen 12.30 uur en 18.00 uur.
Abonnementhouders mogen op donderdag tussen 08.00 uur en 12.30 uur niet met hun voertuigen over de markt tijden. Op woensdag niet tussen 14.00 uur en 17.00 uur.
Een uitzondering geldt voor hulpdiensten en voor marktkramers op risico. Marktkramers op risico moeten onmiddellijk na het toewijzen van hun standplaats stapvoets en met de vier richtingaanwijzers naar hun plaats rijden op de markt.
Bij het op- en afrijden van de markt dienen de nadarhekken steeds door de marktkramers zelf terug geplaatst te worden, derwijze dat de nodige verkeerssignalisatie zichtbaar blijft.
Marktkramers op risico parkeren hun voertuig achteraan op de markt in afwachting van de loting.
Op het marktterrein is leurhandel verboden tijdens de markturen. Ook het verspreiden van reclame is verboden door personen vreemd aan de markt, tenzij de burgemeester of zijn afgevaardigde vooraf een schriftelijke toelating afleverde.
Artikel 24 - Zuiverheid marktterrein
De markthandelaars zullen er zorg voor dragen dat het marktterrein zuiver blijft. Het afval zal tijdens de verkoopuren op degelijke wijze worden bijeengehouden, zodat het niet op de tussengangen of in de aanpalende straten of bermen terecht komt. De marktkramers dienen hun afval zelf mee te nemen en hun standplaats zuiver achter te laten. Kramen met voedingswaren voor consumptie ter plaatse dienen een afvalbak te plaatsen.
Bij een inbreuk zal de markthandelaar hiervan schriftelijk op de hoogte worden gebracht. Bij twee inbreuken tegen dit artikel wordt de markthandelaar door de burgemeester of de marktleider van de markt verwijderd.
Artikel 25 - Opheffing vorig reglement
Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen.
Artikel 26 - Toezicht
Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.