Advies vanuit dienst mobiliteit: te kiezen voor scenario A.
Overwegende dat:
Beleidsdoelstelling: D000001 - De Brechtenaar is partner van de gemeente in het beleid en in de gemeenschap.
Actieplan: AP000004 - Brecht werkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid voor alle vervoersmodi.
Actie: A000011 - Dagelijkse werking mobiliteit.
Mobiliteitsplan als basis
De circulatie aan de schoolomgevingen van Sint-Job-in-'t-Goor werd besproken, uitgewerkt en in 2024 door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd in de herwerking van het mobiliteitsplan. De gemeente koos hiervoor voor een uitgebreid participatietraject met inwoners.
In het beleidsplan van dit nieuwe mobiliteitsplan werd de strategische visie en het actieplan gepresenteerd. Een van de visies uit het beleidsplan betreft de ontvlechting van fietsroutes.
Het actieplan kwam tot stand op basis van de bevraging van de bewoners, de participatie met de klankbordgroep en de verschillende burgerpanels.
Participatietraject - van november 2022 tot juni 2024
Belangrijke visie in het mobiliteitsplan: ontvlechting van fietsroutes
Ontvlechting = via lokale ingrepen fietsroutes proberen te scheiden van autoroutes, mogelijk door:
Wijken zone 30: gemengd verkeer auto-fiets mogelijk
Invoering fietszones = benadrukken van bevoorrechte positie van de fiets
Evaluatie circulatie
Tijdelijke proefopstellingen zijn een belangrijk instrument om het effect van de aanpassingen te evalueren. Met die reden werd door het college van burgemeester en schepenen beslist een evaluatie door te voeren omtrent de circulatiemaatregelen.
Er werd een infomarkt georganiseerd op 24 februari 2025 die de inwoners de kans gaf de achtergrondinformatie te bekijken, vragen te stellen en de voorstellen van de nieuwe scenario's door te nemen.
Vanaf 24 februari 2025 tot en met 5 maart 2025 liep een online bevraging via het gemeentelijk participatieplatform; onder de vorm van een enquête met meerkeuzevragen.
Keuze voor scenario A: huidige circulatie
Keuze voor scenario B: vroegere verkeerssituatie zonder circulatiemaatregelen
Dit gaf klachten i.v.m. onveilige verkeerssituaties op fietszones:
Keuze voor scenario C: nieuw scenario met andere rijrichting Kapelweg
Een veilige schoolomgeving
In een schoolomgeving moet er ruimte zijn voor kinderen en jongeren. Schoolomgevingen en -routes die als aangenaam, veilig en kindvriendelijk worden ervaren, hebben een duidelijk effect op het verplaatsingsgedrag van mensen.
Kenmerken voor een veilige schoolomgeving:
Waarom de keuze voor circulatie?
De schoolomgevingen:
Door schoolwijken rustiger te maken wil men:
De (fiets)infrastructuur
De invoering van een fietszone accentueert de bevoorrechte positie van de fiets. Enkelrichtingsstraten geven fietsers:
On street parkeren
Wanneer ook geparkeerde auto’s de beschikbare ruimte op de rijbaan innemen geeft circulatie:
Wegencategorisering
via circulatiemaatregelen is het mogelijk om:
De (potentiële) verkeerssamenstelling
De aanwezigheid van actieve weggebruikers heeft invloed op de gewenste doorstroming van het gemotoriseerd verkeer.
De conflictdichtheid en de zichtbaarheid
Zien en gezien worden, daar draait het om. Vele mogelijke conflicten vragen veel aandacht van de bestuurder en maken de rijtaak moeilijker.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2025:
Het college van burgemeester en schepenen opteert voor scenario B, afwijkend van het advies van dienst mobiliteit, zijnde een terugkeer naar de oorspronkelijke verkeerscirculatie (met uitzondering van de Alfons De Clerckstraat waar de enkelrichting behouden blijft). Het college van burgemeester en schepenen besliste in januari om een participatiemoment met bevraging te organiseren op 24 maart 2025. Deze kwam er nadat eerder werd beloofd de genomen tijdelijke maatregelen te evalueren. Op de participatieavond werden de verschillende scenario’s getoond en gemotiveerd. Vanaf het begin werd duidelijk gemaakt dat we rekening zouden houden met de resultaten van deze bevraging. De resultaten lieten even op zich wachten omdat we dit zeer zorgvuldig wilden evalueren. Na filtering zorgden de rechtsgeldige resultaten voor volgend resultaat; 29% koos voor scenario A, 60% voor scenario B en 11% voor scenario C. Scenario B werd veruit het meest gekozen waardoor we ons aan ons woord houden en de Kapelweg dus terug dubbelrichting zullen maken. Hoewel deze maatregel niet volledig in lijn ligt met het mobiliteitsplan kiezen we ervoor deze door te voeren. Het is duidelijk dat veel buurtbewoners hinder ondervonden van de tijdelijke circulatie. We kregen bovendien veel extra opmerkingen en zijn hiermee aan de slag gegaan om toch voor een veilige schoolomgeving te zorgen. Dat is dan ook meteen de reden waarom er bijkomende flankerende maatregelen gekoppeld worden aan het terugdraaien van de huidige situatie. Wij zijn ervan overtuigd dat we met de flankerende maatregelen een veilige schoolomgeving kunnen creëren.
Bijkomende flankerende maatregelen ter uitvoering van scenario B dienen voorzien te worden:
- De mogelijkheid te onderzoeken om de verkeerslichten van het kruispunt Braakstraat x Brugstraat te verplaatsen naar het kruispunt Hogebaan x Brugstraat;
- Invoering van parkeerverbod aan één zijde van de Hogebaan (even huisnummers) tussen huisnummer 10 en het kruispunt Hogebaan x Kapelweg x Alfons De Clerckstraat;
- Behoud van enkelrichting in de Alfons De Clerckstraat omwille van beperkte breedte en verkeersveiligheid;
- Parkeerverbod aan één zijde van de Edith Cavelllaan (even nummers) tussen Henri Dunantlei en huisnummer 26;
- Onderzoek door de technische dienst naar de aanleg van twee opstelstroken aan het kruispunt Hogebaan x Brugstraat ter bevordering van de doorstroming.
- Onderzoek naar snelheidsremmende maatregelen in Kapelweg.
Toelichting wordt gegeven door schepen I. Van Den Heuvel.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 2.30.59 uur tot en met 2.53.27 uur.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 - artikel 119 en 135.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijkomende plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de keuze van het college van burgemeester en schepenen, scenario B, goed; zijnde een terugkeer naar de oorspronkelijke verkeerscirculatie.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt goed dat de flankerende maatregelen verder worden uitgewerkt en geïmplementeerd in het straatbeeld.
Artikel 3
De getroffen maatregelen zullen ter kennis gebracht worden van de weggebruikers door enerzijds het verwijderen van de nodige signalisatie en anderzijds het definitief opstellen van de benodigde verkeersborden en wegmarkeringen voor de invoering van de definitieve verkeerssituatie.
Artikel 4
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.