De voorzitter opent de zitting op 08/05/2025 om 20:38.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad - GR 16 januari 2025.
Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 37.59 minuten tot en met 39.39 minuten.
Artikel 1
Het verslag van de voorgaande zitting van 10 april 2025, dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de raadsleden heeft gelegen, wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.
Beleidsdoelstelling: D00002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000009 - Dagelijkse werking leefbaar
Actie: AP000047 - Dagelijkse werking leefbaar
Beleidsveld: BV 0340
ARK: 2200000
Omschrijving: Aankoop, inrichting en beheer van natuur, groen en bos
Artikel 56 van het decreet over het lokaal bestuur.
Door het college van burgemeester en schepenen werd op 28 december 2023 beslist om een subsidieaanvraag in te dienen voor de aanplant van bos in Henxbroek op het perceel afdeling 4, sectie B, nr. 15A
Er werd voorgesteld om het perceel kadastraal gekend onder afdeling 4, sectie B, perceelnummer 15 A aan te kopen.
Er werd reeds een schattingsverslag opgemaakt door landmeter Neefs & Roos te Kerkblokstraat 11, 2990 Wuustwezel.
Het perceel heeft een oppervlakte van 6378 m² met een prijs van € 7,99/m² wat resulteert in een totale aankoop van € 51.000. De subsidie gebaseerd op 90% van het totaal aan € 7/m² bedraagt € 44.646 waardoor bij de aankoop de gemeente Brecht € 6.354 moet inbrengen. De subsidie voor de eigenlijke bebossing bedraagt € 0,54/m².
In de gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2024 werd het voorstel opgenomen van het college van burgemeester en schepenen om in een toekomstig Ruimtelijk uitvoeringsplan op te nemen dat gronden in Woonuitbreidingsgebied omgezet kunnen worden naar agrarisch gebied van dezelfde grootorde.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 39.40 minuten tot en met 45.10 minuten.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aankoopakte voor de aankoop van het perceel in Henxbroek kadastraal gekend onder Brecht, Afdeling 4, sectie B, nr. 15A goed.
Artikel 2
In het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan worden een aantal woonuitbreidingsgebieden als ‘te reserveren op lange termijn – na 2022’ aangeduid. Herbestemming naar agrarisch gebied wordt hier niet opgenomen.
De gemeenteraad keurt goed om in de toekomst in een ruimtelijk uitvoeringsplan op te nemen dat gronden in Woonuitbreidingsgebied omgezet kunnen worden naar agrarisch gebied van dezelfde grootorde, zijnde 6.378 m².
Artikel 3
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de verkoper om in het najaar van 2025 zijn gewassen van het desbetreffende perceel te halen.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000007 - Brecht voert een ruimtelijk beleid om in te spelen op de maatschappelijke behoeften, met aandacht voor de eigen identiteit van de gemeente.
Actie: A000043 - Dagelijkse werking omgeving.
- Splitsing: Op 5 maart 2025 werd een splitsing overeenkomstig artikel 5.2.2 opgesteld i.v.m. de grondafstand.
- OMVV2023/9: het verkavelen van een grond in 5 loten voor eengezinswoningen. De wijziging van de gemeenteweg werd aan de gemeenteraad voorgelegd op 11 januari 2024. De omgevingsvergunningsaanvraag voor verkavelen werd voorwaardelijk vergund op 12 maart 2024. In de beslissing werd de grondafstand als last opgenomen.
- OMV2024/115: het bouwen van 5 eengezinswoningen, voorwaardelijk vergund op 23 juli 2024.
- Ontwerpakte en opmetingsplan: Op 24 maart 2025 bezorgde notariaat Coppens het opmetingsplan van de grondafstand, met kenmerk 019-V-025-18-01. Op 25 maart 2025 bezorgde notariaat Coppens de ontwerpakte van grondafstand aan de dienst omgeving met het verzoek dit voor te leggen aan de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 41 tweede lid, 11°.
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. Voorliggende aanvraag dient dan ook voorgelegd te worden aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de grondafstanden.
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad is bevoegd omdat het gaat om een daad van beschikking over onroerende goederen.
Aan de gemeenteraad worden de ontwerpakte en het opmetingsplan voorgelegd ter goedkeuring.
De aard van de ontwerpakte betreft een kosteloze grondafstand aan de gemeente Brecht, in het kader van de toekomstige inlijving in het openbaar domein van een repel grond die nog in private eigendom is, gelegen te Brecht, Bosstraat (ter hoogte van het huidige nummer 35), kadastraal gekend als afdeling 4 sectie D 742C (deel) en 742/2C, met een oppervlakte van 277,41m², zoals dit onroerend goed omschreven en afgebeeld staat als LOT 8 in gele kleur op het opmetingsplan met kenmerk 019-V-025-18-01, opgemaakt door Frederik Vermeiren, landmeter-expert, te Brasschaat op 28 januari 2025. De gereserveerde perceelsidentificatie van lot 8 luidt, sectie D, 969F P0000.
Toelichting wordt gegeven door schepen R. Ruelens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 45.11 minuten tot en met 46.37 minuten.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte van de overdracht van onroerend goed, zijnde een strook grond bestemd om kosteloos te worden afgestaan ten titel van openbaar nut, gelegen te Brecht, Bosstraat, kadastraal gekend als afdeling 4 sectie D, nummer 742C (deel) en 742/2C, met een oppervlakte van 277,41m², zoals dit goed omschreven en afgebeeld staat als LOT 8 in gele kleur op het opmetingsplan met kenmerk 019-V-025-18-01, opgemaakt door Frederik Vermeiren, landmeter-expert, te Brasschaat op 28 januari 2025. De gereserveerde perceelsidentificatie van lot 8 luidt, sectie D, 969F P0000.
Artikel 2
Het besluit van de gemeenteraad en het bijhorend opmetingsplan zal worden opgenomen in het gemeentelijk wegenregister.
Artikel 3
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan notariaat Coppens, Cingel 14, 2350 Vosselaar en aan de dienst omgeving.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000007 - Brecht voert een ruimtelijk beleid om in te spelen op de maatschappelijke behoeften, met aandacht voor de eigen identiteit van de gemeente.
Actie: A000043 - Dagelijkse werking omgeving.
- OMVV2022/3: het verkavelen van gronden in 2 loten voor vrijstaande eengezinswoningen. De wijziging van de gemeenteweg werd aan de gemeenteraad voorgelegd op 28 juni 2022. De omgevingsvergunningsaanvraag voor verkavelen werd voorwaardelijk vergund op 13 september 2022.
- Ontwerpakte en opmetingsplan: Op 24 april 2025 bezorgde notariaat Van Hove & Aubry het plan van de grondafstand, met dossiernummer VK22005 WS en de ontwerpakte van grondafstand met het verzoek dit voor te leggen aan de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 41 tweede lid, 11°.
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. Voorliggende aanvraag dient dan ook voorgelegd te worden aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de grondafstanden.
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad is bevoegd omdat het gaat om een daad van beschikking over onroerende goederen.
Aan de gemeenteraad worden de ontwerpakte en het opmetingsplan voorgelegd ter goedkeuring.
De aard van de ontwerpakte betreft een kosteloze grondafstand aan de gemeente Brecht, in het kader van de toekomstige inlijving in het openbaar domein van een repel grond die nog in private eigendom is, gelegen te Brecht, Noorderveld, kadastraal gekend als afdeling 5 sectie A 1Y33 (deel), met een oppervlakte van 91m², zoals dit onroerend goed omschreven en afgebeeld staat als LOT 3 in gele kleur op het plan met dossiernummer VK22005 WS, opgemaakt door Alessandro Heylen, landmeter-expert, te Schilde op 25 februari 2022. De gereserveerde perceelsidentificatie van lot 3 luidt, sectie A, 1L51 P0000.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 46.38 minuten tot en met 47.53 minuten.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte van de overdracht van onroerend goed, zijnde een strook grond bestemd om kosteloos te worden afgestaan ten titel van openbaar nut, gelegen te Brecht, Noorderveld, kadastraal gekend als afdeling 5 sectie A, nummer 1Y33 (deel), met een oppervlakte van 91m², zoals dit goed omschreven en afgebeeld staat als LOT 3 in gele kleur op het plan met dossiernummer VK22005 WS, opgemaakt door Alessandro Heylen, landmeter-expert, te Schilde op 25 februari 2022. De gereserveerde perceelsidentificatie van lot 3 luidt, sectie A, 1L51 P0000.
Artikel 2
Het besluit van de gemeenteraad en het bijhorend opmetingsplan zal worden opgenomen in het gemeentelijk wegenregister.
Artikel 3
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan notariaat Van Hove & Aubry, Amerikalei 79, 2000 Antwerpen en aan de dienst omgeving.
De voorliggende wijzigingen in de personeelsformatie werden ter advies voorgelegd aan de vakbonden.
Hiervan werd een schriftelijk protocol opgemaakt.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 47.54 minuten tot en met 1.01.43 uur.
Beleidsdoelstelling: D00006 - Elke burger is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen
Actieplan: AP000020 - Dagelijkse werking dienstverlening
Actie: A000077 - Dagelijkse werking verloning
In het kader van de integratie van gemeente en OCMW en de goedkeuring van het nieuw decreet lokaal bestuur werd in zitting van de gemeenteraad van 14 juni 2018 goedkeuring gegeven aan een ééngemaakt organogram en personeelsformatie voor gemeente en OCMW en vervolgens gewijzigd door verschillende besluiten.
Cluster organisatie en personeel: Om in de noodwendigheden van de dienst communicatie te voorzien, is een bijkomende aanwerving als consulent communicatie vereist.
Artikel 161 van het decreet lokaal bestuur.
Besluiten gemeenteraad van 14 juni 2018, 11 april 2019, 10 oktober 2019, 9 september 2021, 14 april 2022.
Besluiten raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2018, 14 april 2019, 11 juni 2020 en 13 januari 2022.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de voorliggende wijzigingen in de personeelsformatie van het gemeentebestuur en ééngemaakt organogram van gemeente en OCMW:
CLUSTER ORGANISATIE EN PERSONEEL:
+ 1 VTE consulent communicatie (B1-3)
- 0,5 VTE administratief medewerker communicatie (C1-3)
Het managementteam gaf positief advies voor de toetreding tot aankoopcentrale Poolstok omwille van de mogelijkheden op vlak van HR beleid voor de toekomst.
Het college van burgemeester en schepenen gaf goedkeuring op de zitting van 29 april 2025.
De gemeenteraad besliste op 13 oktober 2022 om het begrip van dagelijks bestuur bij overheidsopdrachten als volgt vast te stellen waardoor de volgende overheidsopdrachten en bevoegdheden toekomen aan het college van burgemeester ne schepenen:
• de overheidsopdrachten waarvoor krediet is goedgekeurd in het meerjarenplan en waarvan het geraamde bedrag niet hoger ligt dan het bedrag bedoeld in art. 42 §1 1° a) van de wet overheidsopdrachten en art. 90 1° van het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten (of latere vervangingen/wijzigingen aan deze wet of dit koninklijk besluit)
• de toetreding tot aankoopcentrales.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - Artikel 56 §2-3
Wet van 17 juni 2016 inzake Overheidsopdrachten
Koninklijk Besluit plaatsing Overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - Artikel 40 en artikel 41 §2 betreffende de vaststelling van het begrip van dagelijks bestuur bij overheidsopdrachten
Gemeenteraadsbeslissing van 13 oktober 2022 waarin onder meer beslist werd om toetreding tot raamcontracten te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau
Op grond van volgende overweging, zowel feitelijk als juridisch:
Gezien de gemeente Brecht de dienstverlening meer bepaald het P&O-beleid in zijn globaliteit verder wenst te professionaliseren;
Gezien consultancy in deze gespecialiseerde materie een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid is en de aankoop ervan bijzondere expertise vergt;
Gelet op de oprichting van Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv (handelsnaam Poolstok cv) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart;
Gelet op het decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming en de wijziging van de opdracht van deze vennootschap;
Gelet op de statuten van deze vennootschap zoals goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 oktober 2023;
Gelet op het feit dat Poolstok een coöperatieve vennootschap van privaat recht is met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen;
Gelet op het feit dat Poolstok sinds 2000 operationeel is, en momenteel ruim 500 vennoten telt, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s, autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones, huisvestingsmaatschappijen en zorginstellingen;
Gelet op het feit dat de relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement;
Gelet op het feit Poolstok uitsluitend werkt voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de inhouse-kwalificatie van toepassing is;
Gezien Poolstok fungeert als een aankoopcentrale volgens artikel 2, 7°, van de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 dat stelt dat de aankoopcentrale diensten verwerft via raamcontracten die bestemd zijn voor haar vennoten (klanten), aanbestedende overheden;
Gezien Poolstok een heel breed dienstenpakket levert zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede P&O-activiteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer en bijgevolg elke vennoot gebruik kan maken van de meer dan 70 afgesloten raamovereenkomsten binnen meer dan 15 verschillende P&O domeinen;
Gezien Poolstok daartoe altijd samenwerkt met erkende dienstverleners na een grondige marktvergelijking en met correcte toepassing van de wetgeving inzake overheidsopdrachten;
Gezien Poolstok steeds kwaliteit garandeert op basis van evidence-based selectie- en gunningscriteria en er de voorkeur aan geeft om te werken met spelers die hun diensten verlenen op basis van wetenschappelijk onderbouwde methoden en technieken;
Gezien het bestuur door toetreding tot Poolstok gebruik kan maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners;
Gezien Poolstok de meest gunstige tarieven garandeert;
Gezien de relatie tussen Poolstok en haar vennoten op reglementaire basis stoelt en niet van contractuele aard is, en gezien de inhouse-kwalificatie, zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken;
Gezien Poolstok aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de P&O- en consultancysector garandeert;
Gezien de toetreding geen verplichting tot afname inhoudt en het bestuur dus zijn maximale keuzevrijheid behoudt. De gemeente Brecht beschikt zodoende over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid;
Gezien Poolstok niet in de plaats treedt van het bestuur doch de rol opneemt van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd;
Gelet op het feit dat openbare besturen vennoot kunnen worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden (voltijds equivalent) in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk € 24,79 aangekocht.
De totale kostprijs voor de gemeente Brecht wordt geschat op een totaal bedrag van € 1 041,18.
Dit betekent 14 x 3 aandelen (€ 24,79 per aandeel).
Dit op basis van de cijfers van het aantal voltijds equivalenten van 2023 uit de personeelsdatabank.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te voorzien in een afgevaardigde en een plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van aankoopcentrale Poolstok.
De kandidaturen hiervoor moesten ten laatste op dinsdag 6 mei 2025 ingediend worden bij secretariaat@brecht.be.
Er werd 1 kandidatuur ingediend voor de afvaardiging in de algemene vergadering van aankoopcentrale Poolstok: Patrick Van Assche, met als plaatsvervanger Frans Van Looveren.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester F. Van Looveren.
Goedkeuring toetreding: publieke stemming: goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Afgevaardigde AV Poolstok - Patrick Van Assche: geheime stemming met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Plaatsvervanger AV Poolstok - Frans Van Looveren: geheime stemming met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.01.44 uur tot en met 1.06.15 uur.
Afgevaardigde AV Poolstok - Patrick Van Assche: geheime stemming met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Plaatsvervanger AV Poolstok - Frans Van Looveren: geheime stemming met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft goedkeuring voor de toetreding tot aankoopcentrale Poolstok, ter ondersteuning van HR beleid en organisatieontwikkeling.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt Patrick Van Assche als afgevaardigde voor de algemene vergadering van aankoopcentrale Poolstok aan, met als plaatsvervanger Frans Van Looveren.
Artikel 3
Een afschrift zal worden overgemaakt aan de personeelsdienst, aankoopcentrale Poolstok en de afgevaardigden.
Art. 177 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor:
1. de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het OCMW;
2. het debiteurenbeheer.
De financieel directeur moet hierover rapporteren aan de raad. Volgens hetzelfde artikel moet de financieel directeur rapporteren over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. De laatste onderwerpen zitten vervat in de aanpassingen meerjarenplan en jaarrekeningen. Bijkomend aan de decretaal verplichte rapportering willen we op een transparante wijze over enkele andere zaken rapporteren.
Op 1 april 2025 vond een overleg plaats onder leiding van de voorzitter van de gemeenteraad met de fractievoorzitters over deze financiële rapportering. Daarin werd afgesproken dat de rapportering in deze vorm grotendeels behouden zal blijven. Er wordt telkens de laatste standopgave van alle budgetten toegevoegd in Excel, zodat de raadsleden in detail kunnen opvolgen wat de stand van zaken van het budget is. Dit vervangt de rapportering van de realisatiegraad. De rapportering over overheidsopdrachten wordt verschoven naar februari, zodat per kalenderjaar kan worden gerapporteerd (enige uitzondering is nog dit jaar, aangezien februari reeds gepasseerd is). Verder worden hier en daar de tabellen verduidelijkt of aangepast.
In deze rapportering, die periodiek hernomen zal worden in februari, mei en oktober, vindt u bijgevolg:
1. een overzicht van de aangevraagde en afgeleverde visa;
2. een rapportering over het debiteurenbeheer;
3. een overzicht van de overheidsopdrachten tussen 30.000 en 140.000 euro excl. btw (enkel in februari);
4. de investeringsaankopen boven 2.500 euro excl. btw;
5. een overzicht van de uitgevoerde interne budgetverschuivingen;
6. de thesaurietoestand en liquiditeitsprognose;
7. een standopgave van het budget van het huidige boekjaar in Excel.
Art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Kader voor organisatiebeheersing (cfr. art. 217 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de financiële rapportering door de financieel directeur.
De raad van bestuur van BisCuit heeft tijdens de vergadering van 12 maart 2025 het financieel verslag en het activiteitenverslag goedgekeurd.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.09.47 uur tot en met 1.09.54 uur.
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Gemeenteraadsbeslissing van 10 december 2015.
Gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2020.
De statuten van 11 juli 2021 van projectvereniging Biscuit.
Gemeenteraadsbeslissing van 13 februari 2025.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het financieel verslag 2024 en het activiteitenverslag 2024 van BisCuit.
Beleidsdoelstelling: D000003 - We streven naar een welvarend en ondernemend Brecht waarbij de basis wordt gelegd in kwalitatief onderwijs.
Actieplan: AP000010 - Brecht zet in op kwaliteitsvol onderwijs.
Actie: A000051 - Dagelijkse werking muziekschool.
Beleidsveld: BV 0820
ARK: 6143100
Omschrijving: Werkingsbijdrage muziekacademie Merksem (muziekschool)
De gemeentebesturen van Merksem en Brecht sloten op 22 oktober 1971 een overeenkomst voor de oprichting van een bijafdeling van de muziekacademie.
De stad Antwerpen en het gemeentebestuur Brecht sloten op 27 oktober 1998 een overeenkomst waarbij de stad Antwerpen op het grondgebied van de gemeente Brecht een filiaal oprichtte van de gemeentelijke Academie voor Muziek.
De gemeenteraad keurde op 11 december 2014 een aangepaste overeenkomst voor de stedelijke muziekacademie goed.
Deze convenant met het stedelijk onderwijs werd geoptimaliseerd en opnieuw ter goedkeuring voorgelegd op de gemeenteraad van 18 november 2021. De convenant heeft een duurtijd van 3 jaar, met ingangsdatum 1 januari 2022.
Artikel 5 - Ingang overeenkomst
Deze overeenkomst wordt aangegaan met ingangsdatum van 1 januari 2O22 voor een termijn van drie jaar en kan na evaluatie worden hernieuwd. Vooropzeg door één van de partijen kan nadien jaarlijks worden gegeven, zes maanden voor aanvang van het schooljaar (dit is vóór 1 maart van het voorgaande schooljaar).
Na elke periode van drie jaar zullen de contracterende partijen de mogelijkheid hebben bij onderling akkoord de inhoud van de overeenkomst te wijzigen of aan te vullen
Conform artikel 5 van de convenant werd een evaluatie met betrekking tot de samenwerking tussen Academie Merksem voor muziek, woord, dans en het gemeentebestuur Brecht uitgevoerd. Deze evaluatie had betrekking op
- de algemene samenwerking tussen beide partijen
- de instroom en het aanbod
- het nakomen van de afspraken conform de convenant.
Uit deze evaluatie blijkt dat de afspraken uitgevoerd werden zoals beschreven in de convenant. De convenant wordt verlengd voor één schooljaar (t.e.m. 31 augustus 2026). In tussentijd wordt de overheveling van het filiaal onderzocht.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de verlenging goed tot en met 31 augustus 2026 van de convenant afgesloten tussen Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs en het gemeentebestuur Brecht op 22 oktober 2021.
Het convenant tussen muziekacademie Merksem en gemeentebestuur Brecht, in bijlage toegevoegd, wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Inhoudelijk zijn er er volgende wijzigingen aangebracht:
- de looptijd werd aangepast van 3 jaar naar 1 schooljaar (Artikel 5 - ingang overeenkomst);
- het addendum dat bijkomend afgesloten werd op 23 juni 2023 integraal opgenomen in de convenant.
Overeenkomst tussen Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen en gemeente Brecht zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 november 2021.
Addendum aan de overeenkomst zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 14 september 2023.
Conform artikel 5 van de convenant werd een evaluatie met betrekking tot de samenwerking tussen Academie Merksem voor muziek, woord, dans en het gemeentebestuur Brecht uitgevoerd. Deze evaluatie had betrekking op
- de algemene samenwerking tussen beide partijen
- de instroom en het aanbod
- het nakomen van de afspraken conform de convenant.
Uit deze evaluatie blijkt dat de afspraken uitgevoerd werden zoals beschreven in de convenant. De convenant wordt verlengd voor één schooljaar (t.e.m. 31 augustus 2026). In tussentijd wordt de overheveling van het filiaal onderzocht.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de verlenging goed tot en met 31 augustus 2026 van de convenant afgesloten tussen Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs en het gemeentebestuur Brecht op 22 oktober 2021.
Het convenant tussen muziekacademie Merksem en gemeentebestuur Brecht, in bijlage toegevoegd, wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Inhoudelijk zijn er er volgende wijzigingen aangebracht:
- de looptijd werd aangepast van 3 jaar naar 1 schooljaar (Artikel 5 - ingang overeenkomst);
- het addendum dat bijkomend afgesloten werd op 23 juni 2023 integraal opgenomen in de convenant.
Toelichting wordt gegeven door schepen I. Van Den Heuvel.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.09.55 uur tot en met 1.14.44 uur (technisch probleem van een paar seconden).
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de verlenging van de convenant afgesloten tussen Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs en het gemeentebestuur Brecht tot en met 31 augustus 2026 goed.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst Cultuur.
Tijdens het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) van 31 maart 2025 werden de criteria voor advies besproken. Het LOK gaf aan om de criteria ruim te formuleren zodat nieuwe organisatoren voldoende kansen krijgen om nieuwe opvangplaatsen te creëren. De actualisering van de criteria voor advies inkomenstarief 2025-2029 wordt voorgelegd aan het LOK. Het advies is toegevoegd in de bijlagen.
Beleidsdoelstelling: D000004 - We bouwen de welzijnscampus Sociaal Huis verder uit met het oog op een integraal zorgzaam beleid in Brecht.
Actieplan: AP000015 - dagelijkse werking welzijn/zorgzaam
Actie: A000062 - dagelijkse werking welzijn/zorgzaam
Bekendmaking oproep opgroeien en aanvraagprocedure
De oproep en aanvraagprocedure worden bekendgemaakt bij alle organisatoren van groepsopvang in de gemeente per e-mail, bij de leden van het lokaal overleg kinderopvang per e-mail en bij andere geïnteresseerden via de gemeentelijke website.
Adviesrol lokaal bestuur
Lokale besturen spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van het lokale kinderopvangaanbod. Ze weten waar de extra plaatsen binnen de gemeente het meest nodig zijn.
Opgroeien verwacht van de organisator dat hij het lokaal bestuur op de hoogte brengt van de aanvraag op het moment de aanvraag wordt ingediend bij Opgroeien, vanaf het lanceren van de oproep.
Het lokaal bestuur zal een positief of negatief advies kunnen geven op elke aanvraag op basis van vooropgestelde criteria. Een goed opgesteld advies betekent een meerwaarde bij de beoordeling van aanvraagdossiers. Het advies bepaalt vaak mee wie de subsidies krijgt.
- bij het geven van geen advies, beslist Opgroeien op basis van algemene criteria uit het beslissingskader.
- bij positief advies, ken het lokaal bestuur ook een score toe op basis van de vooropgestelde criteria. Het advies met score bepaalt welke aanvraag in de gemeente de subsidie krijgt.
- bij negatief advies, kan ertoe leiden dat een aanvraag wordt uitgesloten en niet in aanmerking komt voor de subsidie.
Het lokaal bestuur kan in 2 situaties een gemotiveerd negatief advies uitbrengen over de aanvraag:
1. als het lokaal bestuur aantoont dat er geen bijkomende nood is aan plaatsen met inkomenstarief;
2. als de aanvrager weigert mee te werken aan het Lokaal Loket Kinderopvang, ondanks de vergunningsvoorwaarde.
Op 14 januari 2021 gaf de gemeenteraad zijn goedkeuring over de beoordelingsprocedure en criteria in kader van de uitbreidingsronde van baby's en peuters 2021.
Snelinfo 7 april 2025 - Opgroeien: Masterplan van de Vlaamse Regering voor de toekomst van kinderopvang
Snelinfo 8 april 2025 - Opgroeien: Meerjarenprogrammatie voor nieuwe plaatsen met subsidie inkomenstarief 2025-2029
Mail 11 april 2025 - Vertaling meerjarenprogammatie door Lokaal Loket Kinderopvang (LLK)
Op 4 april 2025 maakte de Vlaamse Regering het masterplan bekend voor de toekomst van de kinderopvang van baby's en peuters.
De Vlaamse Regering investeert onder meer in extra subsidies inkomenstarief (trap 2) op locaties waar een tekort is. De oproep wordt onder voorbehoud midden mei gelanceerd.
Brecht komt in aanmerking voor het realiseren van 19 nieuwe plaatsen inkomenstarief.
Voor de meerjarenprogrammatie 2025-2029 worden de beoordelingsprocedure, de criteria en de scores geactualiseerd.
Opgroeien zal later ook communiceren over andere oproepen:
- omschakeling van bestaande plaatsen met basissubsidie naar subsidie inkomenstarief
- herinzet van middelen door stopgezette locaties
- innovatieve projecten
Toelichting wordt gegeven door schepen R. Ruelens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.14.45 uur tot en met 1.22.07 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft goedkeuring voor de actualisering van de beoordelingsprocedure en criteria.
Artikel 2
Het afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst kinderopvang.
In 2015 richtten de gemeenten Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Stabroek en Wuustwezel de Interlokale Vereniging Jeugdregio Noorderkempen (ILV JoNK) op met als doelstelling:
• het jeugdbeleid (in de ruime zin van het woord) van de deelnemende gemeenten te stimuleren en op elkaar af te stemmen
• intergemeentelijk overleg te creëren
• intergemeentelijke jeugdactiviteiten en projecten op te zetten
• de beschikbare middelen voor jeugdbeleid efficiënt in te zetten
In de gemeenteraad van 11 april 2019 werd, na installatie van de nieuwe gemeentebesturen, deze interlokale vereniging JoNK opnieuw erkend.
De gemeenten Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Stabroek en Wuustwezel werden opnieuw lid van de ILV JoNK. Kapellen trad niet meer toe.
Om in aanmerking te komen voor een eenmalige subsidielijn vanuit de Vlaamse overheid voor intergemeentelijke samenwerkingen die structureel samenwerken in de vrijetijd, diende de ILV omgevormd te worden tot een Projectvereniging. Tijdens de gemeenteraad van 11 juni 2020 werd hiermee principieel ingestemd.
De oprichtingsakte werd op 11 augustus 2020 gepubliceerd in het staatsblad.
Op de gemeenteraad van 13 februari 2025 werden Roeland Ruelens en Britt Verstappen aangesteld voor de raad van bestuur van projectvereniging Jeugdregio Noorderkempen (JONK), respectievelijk als stemgerechtigd en raadgevend lid.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Publicatie Belgisch Staatsblad d.d. 11 augustus 2020
Statuten Projectvereniging Jeugdregio Noorderkempen (JONK) - 9 juli 2020
Voor elk stemgerechtigd lid mag een vervanger worden aangesteld.
Er wordt door de jeugddienst gevraagd om ook een plaatsvervangend stemgerechtigd lid aan te stellen.
Uitsluitend gemeenteraadsleden, burgemeesters of schepenen kunnen dit mandaat vervullen.
De kandidaturen hiervoor moesten ten laatste op dinsdag 6 mei 2025 ingediend worden bij secretariaat@brecht.be.
Er werd 1 kandidatuur ingediend voor de plaatsvervangende afvaardiging voor de raad van bestuur van projectvereniging Jeugdregio Noorderkempen (JONK): Andreas Ooms.
Geheime stemming met 29 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.22.08 uur tot en met 1.23.52 uur.
Geheime stemming met 29 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
De gemeenteraad duidt Andreas Ooms aan als plaatsvervangend stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur van projectvereniging Jeugdregio Noorderkempen (JONK).
Artikel 2
Afschrift wordt bezorgd aan projectvereniging Jeugdregio Noorderkempen (JONK) en de afgevaardigden.
De gemeente Brecht is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gemeenteraadsbeslissing 13 februari 2025 - Aanduiding van Leo Nicolaï als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van IKA, met als plaatsvervanger Peggy De Winter.
De gemeente Brecht werd per aangetekend schrijven opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 17 juni 2025 plaats heeft.
Een dossier met documentatiestukken werd per brief op 7 april 2025 overgemaakt aan de gemeente Brecht.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.23.53 uur tot en met 1.24.53 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 17 juni 2025:
Kennisneming verslagen van IKA van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
Goedkeuring van de jaarrekening van IKA afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2024.
Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de dienstverlenende vereniging tijdens de vorige 6 jaar.
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente - die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 17 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) - op zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Statuten van Creat Services dv
Gemeenteraadsbeslissing 13 februari 2025 - Aanduiding van Esther Janssens als afgevaardigde op de algemene vergaderingen van Creat Services dv, met als plaatsvervanger Ilse Van Den Heuvel.
Gemeente Brecht is aangesloten bij Creat Services dv Regio 2.
Op 21 maart 2025 ontvingen we een oproepingsbrief voor de algemene vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.24.54 uur tot en met 1.26.01 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt alle punten op de agenda van de algemene vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten goed:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de aangeduide (plaatsvervangende) vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal hetzij bij voorkeur per elektronische post aan het e-mailadres 20250617AV@farys.be, hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent, verzonden worden.
Het feit dat de gemeente Brecht momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
Het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de raad van bestuur in zitting van 19 maart 2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gemeenteraadsbeslissing 13 februari 2025 - Aanduiding van Luc Aerts als effectieve vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Fluvius, met als plaatsvervanger Miranda Crynen.
Gemeenteraadsbeslissing 13 februari 2025 - Aanduiding van Kris De Pooter als effectieve vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Fluvius, met als plaatsvervanger Esther Janssens.
Het feit dat de gemeente Brecht per aangetekend schrijven van 3 april 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen die op 18 juni 2025 plaatsheeft.
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Brecht op digitale wijze op 3 april 2025 ter beschikking werd gesteld.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.26.02 uur tot en met 1.28.09 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen van 18 juni 2025:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius Antwerpen van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Antwerpen afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Antwerpen met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente Brecht die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 18 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Op 19 februari 2025 vond er overleg plaats in het gemeentehuis met Frans Van Looveren (burgemeester), Jef Anthonissen (consulent Erfgoed), Wim Selderslaghs (vicaris-generaal), Nicolas-Alexander Goossens (stafmedewerker bisschop), Toon Janssen (verantwoordelijke Sint-Franciscus), Ivo Bylemans (voorzitter CKB), Ria Verheyen (lid CKB) en pastoor Alvi Vasquez (Heilige Veronica).
Het verslag van dit overleg, opgemaakt door het vicariaat, bevindt zich in bijlage.
Bij deze vergadering werden de voorlopige statuten van de kerken medegedeeld.
Hierin werden de volgende statuten naar voren geschoven: Sint-Michiel (C-statuut), Sint-Leonardus (C-statuut), Onze Lieve vrouw van wonderbare medaille (B-statuut), Sint-Willibrordus (B-statuut), Heilige Man Job (A-statuut) en Onze Lieve Vrouw van Lourdes (A-statuut).
Op 26 maart 2025 vond opnieuw overleg plaats met dezelfde personen (met uitzondering van Toon Janssen). In aanvulling hiervan werden de statuten van vorige vergadering aangepast. In Sint-Job-in-‘t-Goor krijgen Heilige Man Job en Onze Lieve Vrouw van Lourdes, respectievelijk een C en A statuut.
Op 8 april 2025 aktename college van burgemeester en schepenen van de finale voorstellen van de statuten van de kerken in Brecht.
Op 15 april 2025 goedkeuring door college van burgemeester en schepenen van het finale voorstel van het kerkenbeleidsplan.
Op 16 april 2025 goedkeuring door Mgr. Johan Bonny, bisschop van Antwerpen.
Op 8 mei 2025 goedkeuring door gemeenteraad Brecht.
Volgende statuten worden opgenomen in het kerkenbeleidsplan:
Deelgemeente (en wijk) | Kerk | Toekomstvisie | PE |
Brecht - Brecht | Sint-Michiel | C* – nadenken tegen het einde van deze legislatuurof er voor dit kerkgebouw ingezet wordt op een valorisatie of het een neven en/of herbestemming zal kennen. | Sint-Fransciscus |
Sint- Lenaarts, Brecht | Sint-Leonardus | C* – nadenken tegen het einde van deze legislatuurof er voor dit kerkgebouw ingezet wordt op een valorisatie of het een neven en/of herbestemming zal kennen. | Sint-Fransciscus |
Sint- Lenaarts (Veerle), Brecht | Onze-Lieve-Vrouw van wonderbare medaille | B – onderzoek binnen deze legislatuur voor een neven en/of herbestemming van het kerkgebouw | Sint-Fransciscus |
Overbroek, Brecht | Sint-Willibrordus | B – onderzoek binnen deze legislatuur voor een neven en/of herbestemming van het kerkgebouw | Heilige Veronica |
Sint-Job-in-'t-Goor, Brecht | Heilige Man Job | C – nadenken tegen het einde van deze legislatuurof er voor dit kerkgebouw ingezet wordt op een valorisatie of het een neven en/of herbestemming zal kennen. | Heilige Veronica |
Sint-Job-in-'t-Goor (Lochtenberg), Brecht | Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes | A – valorisatie van het kerkgebouw | Heilige Veronica |
(*) Indien er voor één van deze kerken wordt gekozen voor een neven- en/of herbestemming wordt er automatisch een A-statuut gegeven aan het andere kerkgebouw.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.28.10 uur tot en met 1.41.00 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het kerkenbeleidsplan Brecht 2025 goed.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst erfgoed voor verdere afhandeling.
Vraag aan schepen voor Mobiliteit Ilse Van den Heuvel:
Na enkele meldingen van bewoners van de wijk Kloosterveld in Sint-Job over de verwarrende en soms tegenstrijdige verkeersborden, ben ik tijdens de zonnige Dag van de Arbeid op mijn fiets gesprongen om de situatie even zelf te gaan bekijken en te fotograferen.
Ik kon volgende tegenstrijdige en/of verwarrende situaties vaststellen:
1) Aan het begin van de Zandgroefweg, te starten vanaf de Eikenlei, bevinden zich 2 verkeersborden die een verschillende snelheid aangeven: een tijdelijk bord ‘zone 30’ ter hoogte van het voetpad evenwijdig met de Eikenlei; en een twintigtal meter verder in de Zandgroefweg een vast verkeersbord van maximaal 50 km/u. Dit bord was tot voor kort nog afgeplakt, maar nu dus opnieuw zichtbaar.
Is men vergeten het verkeersbord ‘zone 30’ weg te halen? Of is het nog steeds de bedoeling dat de zone 30 hier behouden blijft? Want dan moet dat andere bord opnieuw afgeplakt worden. Dit is verwarrend en kan voor discussie zorgen bij het al dan niet handhaven van de juiste snelheid.
2) Als men de wijk inrijdt vanaf de Beukenlei, via de Winkelhaakstraat en de Meidoornlaan, dan staat er aan het begin van de Berkenlaan ook nog zo’n tijdelijk verkeersbord ‘zone 30’. Wat dan toch doet vermoeden dat het hier weldegelijk de bedoeling is om in de wijk nog steeds maximum 30 km/u te rijden?
3) Nochtans als je de wijk binnenrijdt via het Lochtenbergplein, is er geen bord ‘zone 30’ meer te bespeuren.
4) Aan het begin van de Kastanjelaan, komende van de Berkenlaan, staat ook een tijdelijk bord ‘zone 30’, maar heel misschien werd dit er geplaatst voor de werken die er zich enkele huizen verder plaatsvinden?
Want als je vanuit diezelfde Berkenlaan, de Platanendreef inrijdt, staat er geen tijdelijk bord ‘zone 30’ aan het begin van de straat,
maar uiteraard wel een vast bord ‘zone 30’ in de loop van de straat, waar logischerwijze de nodige snelheidsbeperking begint om de veiligheid van de kleuters van de wijkschool te kunnen garanderen.
Mijn vraag aan de schepen is dus:
Los van de zone 30 die uiteraard rond de wijkschool geldt, welke snelheid moet er nu gehanteerd worden in de rest van de wijk Kloosterveld? 30 of 50 km/u? En kan dit dan zo snel mogelijk correct en consequent aangegeven worden met de nodige borden?
Toelichting wordt gegeven door schepen I. Van Den Heuvel.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.41.01 uur tot en met 1.45.18 uur.
Vraag aan schepen voor Mobiliteit Ilse Van den Heuvel:
Op de Gemeenteraad van 13/3 polste onze fractie naar de resultaten van de enquête van het circulatieplan rond basisschool Maria Middelares en het enkelrichtingsverkeer in de Kapelweg.
U lichtte de 3 mogelijke opties toe waaruit de buurtbewoners konden kiezen, zijnde:
Optie A: huidige situatie enkelrichting Kapelweg van Vaartlaan nr Hogebaan
Optie B: oude situatie, zijnde tweerichtingsverkeer Kapelweg
Optie C: enkelrichting Kapelweg, maar in andere richting, dus van Hogebaan nr Vaartlaan
U zei dat de verwerkte resultaten van Tree Company de eerstvolgende maandag 17/3 ’s morgens werden verwacht. En dat u die maandagnamiddag al zou samenzitten met de dienst mobiliteit om de resultaten te bespreken en verder uit te werken. Daarna zou het geagendeerd worden op het college van 25/3, waarna de resultaten zeer snel zouden kenbaar gemaakt worden via de geijkte kanalen. U vermeldde ook nog dat, afhankelijk van het gekozen scenario, de definitieve circulatie zeker vóór de vakantie in voege zou gaan. En wellicht zelfs sneller.
Op moment van indienen van deze vraag, dd 2/5, stellen we vast dat er nog geen beslissing werd gecommuniceerd via die geijkte kanalen. Op de website 2960mijngedacht.be staat bij het bewuste onderwerp ‘Circulatieplan schoolomgeving’ de tijdlijn nog steeds op ‘Verwerking resultaten’. De ijkpunten ‘Beslissing bestuur’ en ‘Toepassen verkeersmaatregelen’ zijn nog niet afgevinkt.
Het doorzoeken van de goedgekeurde notulen van het college sinds de gemeenteraad van 13/3 tem 22/4 leverden helaas ook geen extra informatie op over dit onderwerp.
Onze vraag is opnieuw drieledig:
- Welke optie heeft uiteindelijk de meeste stemmen gekregen?
- Wanneer zal dit gecommuniceerd worden aan de buurtbewoners?
- Wanneer zal de definitieve circulatie in voege gaan?
Toelichting wordt gegeven door schepen I. Van Den Heuvel.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.45.19 uur tot en met 1.49.35 uur.
We vernamen via een bericht in de media dat verscheen op 24/4/25 dat de gemeente zal tussenkomen in het verdelgen van de nesten van de Aziatische hoornaar. Brechtse inwoners hebben reeds meldingen gemaakt van nesten, maar kregen te horen dat er nog geen contracterende partij zou zijn gekozen en het dus nog niet duidelijk is wanneer de nesten verdelgd kunnen worden.
Klopt deze informatie? Zo ja, wanneer zal er iemand gekozen worden? Want wij lazen dat dit door de imkervereniging zou gebeuren?
Hoeveel meldingen van Aziatische hoornaars zijn er al binnengekomen?
Wat is de kostprijs voor de gemeente om een nest te verdelgen?
Toelichting wordt gegeven door schepen M. Crynen.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de video-opname van 1.49.36 uur tot en met 1.55.13 uur.
De voorzitter sluit de zitting op 12/05/2025 om 14:17.
Namens Gemeenteraad,
Annemie Marnef
Algemeen Directeur
Patrick Van Assche
Voorzitter gemeenteraad