De voorzitter opent de zitting op 11/04/2024 om 19:41.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
Gemeenteraadsbeslissing d.d. 17 januari 2019 - Huishoudelijk reglement gemeenteraad.
Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.08 minuten tot 01.49 minuten.
Artikel 1
Het verslag van de voorgaande zitting d.d. 14 maart 2024, dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de gemeenteraadsleden heeft gelegen, wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.
Het jaarverslag 2023 van de politiezone Voorkempen wordt toegelicht door korpschef Geert Smet tijdens de zitting van de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
Raadslid H. Verbeeck vervoegt de zitting.
Het jaarverslag wordt verstuurd via WeTransfer. Het document is te groot om op te laden in de E-notulen.
Vragen over het jaarverslag kunnen verstuurd worden naar het secretariaat (secretariaat@brecht.be) tot 8 april 2024 en worden dan gebundeld overgemaakt aan de korpschef.
Toelichting wordt gegeven door de korpschef G. Smet.
Indien er nog bijkomende vragen zijn, kunnen deze nog steeds verstuurd worden naar secretariaat@brecht.be. De vragen zullen gebundeld overgemaakt worden aan de korpschef. De antwoorden van de korpschef worden daarna doorgestuurd aan de leden van de gemeenteraad.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.50 minuten tot 44.20 minuten.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het verslag van de politiezone Voorkempen voor het dienstjaar 2023.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de politiezone Voorkempen.
Beleidsdoelstelling: D00002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren
Actieplan: AP000006 - Brecht focust op een hedendaags patrimonium
Actie: A000030 - Rioleringsproject Kloosterstraat
Beleidsveld: BV 0200
ARK: 2240000
Omschrijving: Hidrorio: aanleg fietspad Kloosterstraat
Het raadsbesluit van d.d. 12 juni 2008 waarbij een overeenkomst werd afgesloten tussen de gemeente Brecht en de gemeente Wuustwezel tot opmaak van het dossier ‘Aanleg fietspad langsheen de Sint-Lenaartseweg (Wuustwezel) en Kloosterstraat (Brecht)'.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 januari 2011 waarbij IGEAN, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem werd aangeduid als studiebureau tot opmaak van het dossier ‘Aanleg fietspad langsheen de Sint-Lenaarsteweg (Wuustwezel) en Kloosterstraat (Brecht)’.
Het besluit van de gemeenteraad van 8 maart 2018 waarbij IGEAN, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem de opdracht kreeg een rooilijn- en innemingsplan voor de realisatie van het fietspad in de Kloosterstraat op te maken.
Goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van het voorgestelde rooilijnplan d.d. 11 juni 2018 door Igean op 20 augustus 2018.
Goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen voor de samenwerkingsovereenkomst met Pidpa op d.d. 9 augustus 2022.
Aktename door het college van burgemeester en schepenen voor de onteigeningen Kloosterstraat - vonnis vredegerecht op d.d. 16 mei 2023.
Goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen voor de lastvoorwaarden Pidpa project K14-004: aanleg van fietspad + rioleringswerken Kloosterstraat op d.d. 26 maart 2024.
Artikel 56 Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
IGEAN dienstverlening heeft als studiebureau met Pidpa als bouwheer een bijzonder bestek opgesteld voor de aanleg fietspad en rioleringswerken Kloosterstraat, wat als bijlage is toegevoegd.
Er zal een openbare procedure gevoerd worden om hiervoor een opdrachtnemer aan te kunnen stellen.
De raming van deze opdracht bedraagt € 2.341.227,00 excl. btw of € 2.609.954,55 incl. 21% btw. waarvan € 1.059.257,00 excl. btw ten laste komt van Pidpa.
Het gemeentelijk aandeel voor het geraamde bedrag voor de aanleg fietspad en rioleringswerken komt bijgevolg neer op € 1.281.970,00 excl. btw of € 1.550.697,55 incl. btw waarvan de gemeente als volgt moet betalen:
- derde betaler ten last van gemeente: € 2.315,00
- werken ten laste van gemeente: € 1.279.655,00
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 44.58 minuten tot 53.32 minuten.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de lastvoorwaarden Kloosterstraat Project nr. K-14-004.
Artikel 2
Er zal een openbare procedure gevoerd worden voor de aanstelling van een opdrachtnemer voor de uitvoering van de werken.
Artikel 3
De raming voor deze opdracht bedraagt € 2.341.227,00 excl. btw of € 2.609.954,55 incl. 21% btw. waarvan € 1.059.257,00 excl. btw ten laste komt van Pidpa. Het gemeentelijk aandeel komt neer op € 1.279.655,00 excl. btw of € 1.548.382,55 incl. btw.
Artikel 4
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Pidpa.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000007 - Brecht voert een ruimtelijk beleid om in te spelen op de maatschappelijke behoeften, met aandacht voor de eigen identiteit van de gemeente.
Actie: A000043 - Dagelijkse werking omgeving.
OMVV2021/5:
In de zitting van de gemeenteraad van 9 september 2021 werd goedkeuring verleend aan de kosteloze grondafstand van de zone gelegen in openbare wegenis van de verkavelingsaanvraag van de heer Bart Palmers met als contactadres Hoevensebaan 48 te 2950 Kapellen en mevrouw Christel De Leeuw wonende te Hof ter Heide 3 te 2920 Kalmthout voor het verkavelen van gronden voor 9 loten voor open bebouwing met nieuw aan te leggen wegenis in Hogebaan (nieuwe zijstraat) te Brecht, kadasternummer (afd. 5) sectie A 32 G, (afd. 5) sectie A 32 F, (afd. 5) sectie A 34 S17, (afd. 5) sectie A 34/2 P, (afd. 5) sectie A 247 G, (afd. 5) sectie A 247 C, (afd. 5) sectie A 247 A, (afd. 5) sectie A 247 H, (afd. 5) sectie A 247 F en (afd. 5) sectie A 247 E. De grond gelegen in de wegenis dient gratis en zonder kosten te worden overgedragen aan het gemeentebestuur.
Op 5 oktober 2021 verleende het college van burgemeester en schepen vergunning aan de heer Bart Palmers met als contactadres Hoevensebaan 48 te 2950 Kapellen en mevrouw Christel De Leeuw wonende te Hof ter Heide 3 te 2920 Kalmthout voor het verkavelen van gronden voor 9 loten voor open bebouwing met nieuw aan te leggen wegenis in Hogebaan (nieuwe zijstraat) te Brecht, kadasternummer (afd. 5) sectie A 32 G, (afd. 5) sectie A 32 F, (afd. 5) sectie A 34 S17, (afd. 5) sectie A 34/2 P, (afd. 5) sectie A 247 G, (afd. 5) sectie A 247 C, (afd. 5) sectie A 247 A, (afd. 5) sectie A 247 H, (afd. 5) sectie A 247 F en (afd. 5) sectie A 247 E.
Akte van overdracht onroerend goed voor openbaar nut
De gemeente ontving van notariaat Frank Buyssens, Melselestraat 25, 2070 Zwijndrecht, de ontwerpakte voor de grondoverdracht van de zone gelegen in openbare wegenis.
Voorliggende grondoverdracht betreft lot AW15, zoals dit wordt weergegeven op het opmetingsplan van 24 oktober 2023 van landmeter Bart Palmers.
De aard van de ontwerpakte betreft een kosteloze grondafstand aan de gemeente Brecht, in het kader van de toekomstige inlijving in het openbaar domein van een grond die momenteel nog in private eigendom is.
Het betreft een perceel grond gelegen aan de Hogebaan (nieuwe zijweg) met een oppervlakte van 1.195,53m², kadastraal gekend onder afdeling 5, sectie A, deel van nummer 32G, zoals dit goed staat afgebeeld in gele kleur als lot AW op het opmetingsplan, opgesteld door landmeter Bart Palmers op 24 oktober 2023.
Aan lot AW werd het perceelnummer afdeling 5 sectie AA 255P P0000 als gereserveerde nieuwe perceelsidentificatie gegeven.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 41 tweede lid, 11°
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. Voorliggende aanvraag dient dan ook voorgelegd te worden aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de grondafstanden.
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad is bevoegd omdat het gaat om een daad van beschikking over onroerende goederen.
Aan de gemeenteraad wordt het ontwerp van akte van voormelde grondoverdracht ter goedkeuring voorgelegd. De grondoverdracht is kosteloos en zonder kosten voor de gemeente. Het komt de gemeenteraad toe goedkeuring te verlenen aan deze kosteloze overdracht en de voorwaarden van de overdrachtsakte.
Toelichting door schepen E. Peeters.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 53.33 minuten tot 56.06 minuten.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het ontwerp van akte van de overdracht van onroerend goed voor openbaar nut, kosteloos en zonder kosten, van een perceel grond gelegen aan de Hogebaan (nieuwe zijstraat) met een gemeten oppervlakte van 1.195,53m², kadastraal gekend onder sectie A, deel van nummer 32G, zoals dit goed staat afgebeeld in gele kleur als lot AW op het opmetingsplan opgesteld door landmeter Bart Palmers op 24 oktober 2023.
Deze grondafstand dient bijgevolg niet meer als last opgelegd te worden bij een toekomstige omgevingsvergunning.
Artikel 2
Het besluit van de gemeenteraad en bijhorende rooilijnplannen zullen worden opgenomen in het gemeentelijk wegenregister.
Artikel 3
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan notariaat Frank Buyssens en aan de dienst Omgeving.
Beleidsdomein: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000009 - Dagelijkse werking leefbaar
Actie: A000047 Dagelijkse werking leefbaar
De gemeente Brecht ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 14 oktober 2021.
De gemeente Brecht ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op 13 oktober 2022.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Het Burgemeestersconvenant 2030 aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, ondertekend door de gemeente Brecht op 14 oktober 2021.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het LEKP-rapport bevat de ontvangen cijfers voor de voorgelegde doelstelling binnen het LEKP van Brecht. Het geeft de evolutie weer van Brecht binnen alle doelstellingen van het LEKP vanaf 2021 tot 31 december 2023. Het biedt ook een vergelijking met het Vlaams Gewest. De doelstellingen zijn opgedeeld volgens de 4 werven en de algemene doelstellingen. Bij elke doelstelling wordt uitleg gegeven waarom de doelstelling het klimaat verbetert en hoe dit LEKP-rapport de resultaten van Brecht verzamelt.
Toelichting door schepen K. Janssens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 56.07 minuten tot 1.01.17 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering over de voortgang van de doelstellingen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren
Actieplan: AP000009 - Dagelijkse werking leefbaar
Actie: A000047 - Dagelijkse werking leefbaar
Beleidsveld: BV 0340
ARK: 6640000
Omschrijving: Investeringstoelage Kempens Landschap (aankoop gronden)
Sinds de eerste aankoop in 2006 in de Brechtse Heide heeft VZW Kempens Landschap reeds een zestigtal percelen in eigendom.
Kempens Landschap VZW (Peredreef 5 - 2580 Putte) vraagt in haar schrijven d.d. 22 maart 2024 goedkeuring van de gemeente Brecht om over te gaan tot de aankoop van één bosperceel, aangeduid als landschappelijk waardevol agrarisch gebied op het gewestplan en kadastraal gekend onder Brecht, Sectie K, nrs. 170x3 met een totale oppervlakte van 2 300 m² (kaart in bijlage). Het perceel is gelegen naast andere percelen in eigendom van Kempisch Landschap.
Overzicht van de huidige eigenaars in bijlage.
Gemeenteraadsbeslissing d.d. 9 april 1998 over de toetreding tot vzw Stichting Kempens Landschap
Gemeenteraadsbeslissing d.d. 9 november 2006 over de gezamenlijke financiering van het landschapsbeheerplan Brechtse Heide
Ministerieel besluit d.d. 20 oktober 2009 over Landschapsbeheerplan De Brechtse Heide
Deze aankoop zou een verderzetting betekenen van het eerder genomen engagement tot landschappelijke opkuis van de Noenheuvel en zou bijdragen aan een verdere vrijwaring van de Brechtse Heide in het kader van het landschapspark de Voorkempen.
De gemeente Brecht engageert zich om tussen te komen voor 20% bij de totale aankoopkost en het beheer en de inrichting van het verworven terrein waar te nemen. De vermoedelijke grootteorde van het gemeentelijk aandeel bij de aankoop van het perceel is 700 euro.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.01.18 uur tot 1.03.33 uur.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de aankoop van het bosperceel door de VZW Kempens Landschap VZW: Brecht, sectie K, nrs. 170X3.
Artikel 2
Het gemeentebestuur van Brecht komt voor 20 % tussen in de aankoop van de grond, namelijk voor een bedrag in de vermoedelijke grootteorde van 700 euro.
Het gemeentelijk aandeel in de kosten van de aankoop en de registratie zijn hierin opgenomen.
Artikel 3
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de VZW Kempens Landschap, Peredreef 5 te 2580 Putte en aan de financieel directeur.
Op 4 januari 2024 ontving de gemeente een klacht die ingediend werd bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Het betrof een klacht over de concessie voor de uitbating van café het Goorhof.
Op het college van burgemeester en schepenen van 30 januari 2024 werd het gemotiveerd antwoord aan het Agentschap Binnenlands Bestuur geagendeerd.
Op 1 maart 2024 werd deze klacht afgerond en werden de antwoorden in bijlage door Agentschap Binnenlands Bestuur aan de klager en het college van burgemeester en schepenen bezorgd.
Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.03.34 uur tot 1.04.29 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het antwoord van het Agentschap Binnenlands Bestuur (d.d. 1 maart 2024) op de klacht betreffende de concessie voor de uitbating van café het Goorhof.
Diverse budgetsleutels, steeds beginnend met ARK 649:
| Actie |
ARK |
Beleidsveld |
Omschrijving |
| A000047 |
6497000 |
0300 |
Toelage ophaling materialen De Cirkel, ophaling oud papier, compostmeesters |
| A000047 |
6497000 |
0320 |
Toelage Clara Fey project JOVO - landschapspark (Jobtuin) |
| A000047 |
6497000 |
0340 |
Toelage natuurverenigingen (VMPA) |
| A000055 |
6497000 |
0500 |
Toelage aan middenstandsverenigingen (Unizo's) |
| A000049 |
6497000 |
0800 |
Toelage De Cirkel voor actie fietsjes in de scholen |
| A000074 |
6491000 |
0709 |
Toelage culturele verenigingen en vaderlandslievende verenigingen |
| A000074 |
6492000 |
0709 |
Subsidie BisCuit |
| A000074 |
6497000 |
0710 |
Evenementen groot publiek: Sint Job Zomert + pasenmarkt Brecht + processie Sint Lenaarts |
| A000078 |
6491000 |
0112 |
Toelage vriendenkring gemeentepersoneel Brecht |
In de oude BBC (tot en met 2019) werd er jaarlijks een lijst van nominatieve subsidies geïntegreerd in het budget. Door de goedkeuring van het budget, verklaarde de raad zich ook automatisch akkoord met de nominatieve subsidies. Met de invoering van de nieuwe BBC is het budget als document verdwenen. Er bestaat dus geen automatische goedkeuring meer van nominatieve subsidies. De gemeenteraad is nog steeds als enig orgaan bevoegd om subsidiereglementen vast te stellen, en bij gebrek aan een reglement, nominatieve subsidies.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 41 23°.
In principe worden subsidies toegekend via een reglement waarin objectieve criteria zijn vastgelegd waaraan de begunstigde moet voldoen. In afwijking van deze algemene regel kan de gemeenteraad ook subsidies toekennen aan bepaalde organisaties die ze zelf kiest. Tot een bedrag van 1.250,00 euro kunnen subsidies worden toegekend zonder bijkomende voorwaarden. Er wordt dan ook voorgesteld om volgende organisaties een nominatieve subsidie toe te kennen zonder voorwaarden:
| Oud-Strijders Brecht |
300 euro |
| Oud-Strijders Overbroek |
150 euro |
| Oud-strijders Sint-Lenaarts |
150 euro |
| Vriendenkring gemeentepersoneel Brecht |
1239 euro |
| Kringloopkrachten Brecht |
1000 euro |
| Orthopedagogisch centrum Clara Fey (landschapspark) |
250 euro |
| Toelage natuurverenigingen (VMPA)/Kerkuiltje |
500 euro |
| Projectvereniging BisCuit |
500 euro |
Voor organisaties die meer dan 1.250,00 euro ontvangen worden voorwaarden vastgelegd. We vragen aan de organisaties om een jaarverslag voor te leggen en een specifieke verantwoording over de besteding van de middelen (inhoudelijk en financieel, door bewijs van effectieve kosten):
| Unizo Brecht (junistempels) |
1.500 euro |
| Unizo Brecht (pasenmarkt) |
1.850 euro |
| De Cirkel (fietsjes in de scholen) |
6.000 euro |
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.04.30 uur tot 1.08.21 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de uitbetaling van volgende nominatieve subsidies goed in 2024:
| Oud-Strijders Brecht |
300 euro |
| Oud-Strijders Overbroek |
150 euro |
| Oud-strijders Sint-Lenaarts |
150 euro |
| Vriendenkring gemeentepersoneel Brecht |
1239 euro |
| Kringloopkrachten Brecht |
1000 euro |
| Orthopedagogisch centrum Clara Fey (landschapspark) |
250 euro |
| Toelage natuurverenigingen (VMPA)/Kerkuiltje |
500 euro |
| Projectvereniging BisCuit |
500 euro |
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de uitbetaling van volgende nominatieve subsidies goed in 2024 met volgende bijkomende voorwaarden: jaarverslag en inhoudelijke + financiële verantwoording over de besteding van de middelen:
| Unizo Brecht (junistempels) |
1.500 euro |
| Unizo Brecht (pasenmarkt) |
1.850 euro |
| De Cirkel (fietsjes in de scholen) |
6.000 euro |
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid
Actieplan: A000018 - Dagelijkse werking bruisend/actief.
Actie: A000072 - Niet kostendekkend aanbod
Beleidsveld: BV 0751
ARK: 6100000
Omschrijving: speelpleinwerking: huur en huurlasten van infrastructuur
Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
De private stichting vicariaat Kempen wenst het perceel gelegen op Lochtenbergplein 3/Kloosterveld te verhuren aan gemeente Brecht. Het perceel heeft een oppervlakte van 2.104 m² en wordt momenteel gebruikt als speelterrein.
De huur zal aangegaan worden voor een onbepaalde duur, jaarlijks verlengbaar.
Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.08.22 uur 1.10.32 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de huurovereenkomst die voorgesteld wordt door de private stichting vicariaat Kempen voor het perceel Lochtenbergplein 3/Kloosterveld goed.
De erfgoedraad van Brecht heeft 13 september 2023 gunstig advies uitgebracht over de schenking aan de Heemkundige kring van Zoersel vzw
De dienst erfgoed geeft gunstig advies voor de schenking aan de Heemkundige kring van Zoersel vzw.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 - Dagelijkse werking bruisend en actief
Actie: A000074 - Dagelijkse werking bruisend en actief
Op de binnenplaats van het Kempuseum is een historische hoefstal aanwezig. Deze hoefstal is hier blijven staan na de renovatiecampagnes. De objecten zijn afkomstig van de "Smidse Bogaerts" Zoersel. Het alaam van deze smidse werd reeds aan de Heemkundige Kring van Zoersel geschonken.
Door de schenking komt er plaats vrij om een replica waterput van het archeologisch depot van provincie Antwerpen een plaats te geven.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur Art. 41 en Art 78.
De hoefstal zou een plaats krijgen bij het gebouw voor de smidse Bogaerts bij het Heemhuisje van de Heemkundige Kring Zoersel. Dit gebouw is bijna volledig voltooid. Enkel de ramen en de deur ontbreken nog voor de buitenafwerking. De binnenafwerking is eveneens ver gevorderd. Het smidsevuur dient nog opgemetst te worden met het materiaal dat de Heemkundige kring van Zoersel vzw heeft opgehaald in het voormalige Kempisch museum te Brecht, die het destijds geschonken kreeg van de Smidse Bogaerts uit Zoersel.
De heemkundige kring van Zoersel zou het gemeentebestuur van Brecht zeer erkentelijk zijn om ook de hoefstal te ontvangen. Het gemeentebestuur van Zoersel verleent de volle medewerking en kan zorgen voor transport.
Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.10.33 uur tot 1.18.03 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de schenking van de hoefstal aan de Heemkundige kring van Zoersel vzw goed.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst erfgoed.
De dienst erfgoed geeft gunstig advies voor de ontvangst van de schenking.
De erfgoedraad van 13 september 2023 geeft gunstig advies voor de ontvangst van de schenking.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 - Dagelijkse werking bruisend en actief
Actie: A000074 - Dagelijkse werking bruisend en actief
Provincie Antwerpen heeft op 24 januari 2024 officieel de vraag gericht aan de gemeente en het Kempuseum of ze interesse hebben voor de schenking van een replica van een waterput.
Hier werd positief op geantwoord.
Provincie Antwerpen heeft op 30 januari 2024 het ontwerp van de schenkingsakte doorgemaild.
Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.18.04 uur tot 1.19.11 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de schenking van de replica waterput Overbroek door de Provincie Antwerpen - zoals in bijlage wordt voorgesteld - goed.
Beleidsdoelstelling: D000006 - Elke burger is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen.
Actieplan: AP000020 - Dagelijkse werking dienstverlening
Actie: A000078 - Dagelijkse werking dienstverlening
Beleidsveld: BV011901
ARK: 6143100
Omschrijving: Lidmaatschappen gemeente en OCMW
Op 10 december 2015 heeft de gemeenteraad haar akkoord gegeven voor de oprichting en statuten van BisCuit. Op 16 juni 2017 zijn de statuten van BisCuit gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, waardoor de projectvereniging BisCuit ook daadwerkelijk is opgericht.
Op 12 maart 2020 heeft de gemeenteraad de wijziging van de statuten van BisCuit goedgekeurd. Op 18 juni 2021 zijn de gewijzigde statuten van BisCuit gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Op 26 maart 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen akte genomen van het jaarverslag en de jaarrekening 2023 van BisCuit.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
Volgens artikel 12 van de statuten van BisCuit dienen het jaarverslag en de jaarrekening jaarlijks voorgelegd te worden aan de eerstvolgende gemeenteraad na 31 maart.
Titel wordt aangepast naar 'goedkeuring' in plaats van 'aktename'.
Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.19.12 uur tot 1.21.20 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het jaarverslag en de jaarrekening 2023 van projectvereniging BisCuit goed.
Wijk-werken is bedoeld als activeringsinstrument. Werkzoekenden (inclusief leefloongerechtigden) met een grote afstand tot de arbeidsmarkt kunnen binnen het wijk-werken enkele uren per week ervaring opdoen in een reële arbeidsmarktomgeving, dicht bij huis. Daarvoor krijgen ze een kleine vergoeding bovenop de werkloosheidsuitkering van 4,10 euro per gepresteerd uur vanuit VDAB. Een werkzoekende of leefloongerechtigde kan maximaal 12 maanden werkervaring opdoen via wijk-werken. Hij/zij mag maximum 60 uur/maand én max 630 uur/jaar prestaties verrichten in het kader van wijk-werken.
Binnen lokaal bestuur Brecht wordt het wijk-werken momenteel georganiseerd door VDAB.
Tijdens de zitting van de gemeenteraad d.d. 11 januari 2024 gaf de gemeenteraad reeds principiële goedkeuring om de samenwerking met VDAB voor organisatie van wijk-werk in Brecht stop te zetten en zich aan te sluiten bij het wijk-werk initiatief van Kina.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 6 juli 2001 houden de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet van 7 juli 2017 houdende wijk-werken en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming.
Het besluit van de Vlaamse regering betreffende wijk-werken van 29 september 2017.
Op 1 januari 2018 ging het regionaal wijk-werk-initiatief KINA pv van start. Wijk-werkorganisator KINA treedt op voor volgende gemeentes: Wijnegem, Schelle, Ranst, Schilde, Zandhoven en Zoersel.
De samenwerking met KINA zou als voordeel hebben dat de inwoners en personeel van het lokaal bestuur een aanspreekpunt hebben voor het wijk-werken. De coördinator bij de wijk-werkorganisator KINA slaat de brug tussen de verschillende lokale besturen en VDAB. Daarnaast genereert het lokaal bestuur Brecht met de instap bij KINA voor het wijk-werken mee middelen die terugvloeien naar het lokaal bestuur voor acties omtrent activering van hun inwoners.
Om aan te sluiten bij het regionaal wijk-werkinitiatief KINA pv moet het lokaal bestuur een goedkeuring bekomen van de gemeenteraad. Lokaal bestuur Brecht dient tevens een locatie te voorzien waar de wijk-werkbemiddelaar ontmoetingen kan plannen met wijk-werkers en gebruikers. De gemeente voorziet een lokaal, stoel, tafel, kast, internetaansluiting en eventueel een (gebruik van) printer.
Toelichting wordt gegeven door de voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst L. Aerts.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.21.21 uur tot 1.25.43 uur.
Artikel 1
De leden van de gemeenteraad gaan akkoord met een aansluiting van lokaal bestuur Brecht tot het regionaal wijk-werk-initiatief KINA pv.
Artikel 2
De leden van de gemeenteraad gaan akkoord met de aanrekening van 7,45 euro per cheque. Deze prijs geldt voor alle deelnemende lokale besturen binnen het regionaal wijk-werk-initiatief KINA pv.
Artikel 3
De leden van de gemeenteraad gaan akkoord een locatie te voorzien waar de wijk-werkbemiddelaar ontmoetingen kan plannen met wijk-werkers en gebruikers. De gemeente voorziet een lokaal, stoel, tafel, kast, internetaansluiting en eventueel een (gebruik van) printer.
Artikel 4
De leden van de gemeenteraad gaan ermee akkoord dat wijk-werkers alle activiteiten kunnen uitvoeren die binnen het regionaal wijk-werk-initiatief KINA pv. genoteerd staan. Dit betreft de Vlaamse lijst van VDAB en de uitzonderingen aangevraagd door en goedgekeurd voor KINA.
Artikel 5
Liselotte Hofmans, coördinator welzijn, wordt aangeduid als vertegenwoordiger namens lokaal bestuur Brecht in de stuurgroep 'wijk-werken' en wordt gemandateerd om de organisatie van het wijkwerken op te volgen en de operationele vragen/aspecten op het college van burgemeester en schepenen te bespreken.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Besluit van gemeenteraad d.d. 14 maart 2019 betreffende de aanduiding van:
- Mevr. Tatiana Vandekeere als afgevaardigde en
- Dhr. Kris Kenis plaatsvervangend afgevaardigde
voor de huidige legislatuur op de Algemene Vergaderingen van Pidpa.
Brief van Pidpa van 23 februari 2024 met agenda en bijlagen:
- begroting 2024
- model als raadsbeslissing
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Op vrijdag 19 april 2024 om 11.30 u organiseert Pidpa een algemene vergadering op afstand.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
- Vragen van vennoten
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2024.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.25.44 uur tot 1.32.03 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de door de Raad van Bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2024 en het toelichtend verslag.
Artikel 2
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 19 april 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Het ondernemersevent vorige maand was een groot succes, nogmaals proficiat aan de organisatie! Dat ondernemers er met elkaar in gesprek gaan en van elkaar leren is zeer positief. Door er samen met Ludwig ook aanwezig te zijn merkten we dat Brecht heel wat top ondernemers in huis heeft, maar sterker nog dat wij velen hiervan niet kenden. Het zou goed zijn mocht de gemeente een ondernemersbeurs kunnen organiseren waarop iedereen welkom zou zijn en zo kennis kan maken met de Brechtse zelfstandigen. Want wat hebben wij mensen met talent en passie voor hun vak in Brecht!
Op die manier kunnen we ondernemers van onze gemeente, groot en klein, binnen of buiten het winkelgebied, kennis met elkaar laten maken en hun activiteiten aan elkaar en aan het grote publiek laten voorstellen. Zo steunen we de lokale ondernemers nog meer, zij zijn immers het kloppend hart van onze samenleving.
Wanneer we nog verder durven denken, koppelen we daar een jobbeurs aan vast. Open Vld kreeg reeds meerdere keren de vraag waarom dat niet in Brecht kan georganiseerd worden. Werken dicht bij huis biedt immers tal veel voordelen, niet in het minst op gebied van mobiliteit.
Ons voorstel is daarom:
De gemeente Brecht bekijkt de mogelijkheden om een ondernemersbeurs te organiseren, uiteraard met de intentie ze ook effectief te organiseren. Desnoods niet jaarlijks maar op regelmatige basis, na evaluatie van de eerste editie. Indien mogelijk wordt hier een jobbeurs aan gekoppeld.
Toelichting wordt gegeven door schepen K. Janssens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.32.04 uur tot 1.37.52 uur.
Artikel 1
Het voorstel - De gemeente Brecht bekijkt de mogelijkheden om een ondernemersbeurs te organiseren, uiteraard met de intentie ze ook effectief te organiseren. Desnoods niet jaarlijks maar op regelmatige basis, na evaluatie van de eerste editie. Indien mogelijk wordt hier een jobbeurs aan gekoppeld - wordt goedgekeurd.
We kunnen wel stellen dat 'dierenwelzijn' in Brecht steeds stiefmoederlijk werd en wordt behandeld. Meer dan tien jaren werd onbeschaamd gebruik gemaakt (of noem het misbruik) van Het Dierenthuisje, de organisatie waarvan de vrijwilligers vele duizenden kilometers reden met hun persoonlijk voertuig om dieren in nood te helpen en te vangen, zonder ooit enige vergoeding voor benzine of auto te krijgen van onze gemeente. Toen het autootje van de laatste vrijwilliger het uiteindelijk lief afweten, stopte ook die mevrouw omdat, zoals ze zegde "ik geen geld heb voor een nieuwe auto en mijn wagen ook niet op water rijdt". Ja, zo normaal vond de gemeente het dat iedereen gratis 'werkte' voor de gemeente. Want 'dierenwelzijn' is een verplichte bekommernis voor elke gemeente.
Ontvangt de gemeente hier trouwens geen subsidies voor?
Nadat Het Dierenthuisje verhuisde ontstond er een probleem voor het steriliseren van de 'zwerfpoezen', die meestal natuurlijk wel gewoon niet-gesteriliseerde achtergelaten huisdieren zijn.
Er werd een oproep gedaan in het gemeentelijk maandblad Brechts Nieuws om nieuwe vrijwilligers te zoeken. Vreemd genoeg heb ik (Marianne) me opgegeven, maar daarna nooit meer iets gehoord van de gemeente.
Sinds enige tijd is er een mevrouw die met enkele vrienden en vriendinnen een klein maar nu zelfs erkend asieltje oprichtte : Kittycat VZW.
En ja, de gemeente betaalt de sterilisatie van de zwerfkatten. Na sterk aandringen van ondermeer het Vlaams Belang zag de schepen voor Dierenwelzijn ook in dat ook sterilisatie van de geboren kittens zich opdrong. Werd er eerst niet gezegd dat die wel weer konden 'uitgezet' worden, niet gesteriliseerd dus?
Het verschil tussen de VZW's Het Dierenthuisje en Kittycat is het aantal 'leden' dat financieel steunt. Aangezien VZW Kittycat nog maar kort bestaat zijn er nog niet zoveel 'vrienden' van die nieuwe VZW. Dat kan natuurlijk later wel komen.
De gemeente draagt niet bij aan het huren van de ruimte voor VZW Kittycat, aan voedsel voor de dieren, aan de operaties die ook noodzakelijk zijn: zoals wanneer een zwangere kattin met een gebroken poot wordt binnengebracht. Wel steriliseren, niet de poot verzorgen dan maar? Want die dierenarts moet wel door iemand betaald worden, natuurlijk. Niet echt 'diervriendelijk', nietwaar? Dat kan je niet verlangen van die dierenvrienden.
Sommige van de gevangen zwerfkatten zijn ziek, en die hebben meer verzorging nodig dan alleen maar sterilisatie, en natuurlijk ook medicatie.
Er zijn ook nog een aantal gesteriliseerde zwerfpoezen in de gemeente - uitgezet na sterilisatie - waarvoor vrijwilligers eten brengen. U herinnert zich misschien dat minister Weyts eens aankondigde dat er gratis eten zou worden gegeven voor die zwerfpoezen wanneer de gemeente een aanvraag indiende.
Wij van Vlaams Belang hebben toen gevraagd aan onze Brechtse schepen om eten voor de katten bij minister Weyts aan te vragen, volgens onze schepen voor dierenwelzijn was dat echter 'niet nodig', later werd er gezegd 'niet mogelijk'. Dat 'niet nodig' was wel sterk uitgedrukt, want het betekende dat de gemeente de vrijwilligers niet WILDE helpen.
Nee, dat eten moet maar bijeen gebedeld worden door het zetten van mandjes en bakken waar de bewoners van Brecht eten kunnen 'doneren'.
Nu, dat lukt soms wel aardig, en op andere momenten is er gewoon niet genoeg 'gedoneerd'.
De vrijwilligers die de zwerfkatten gaan voederen vragen dan aan VZW Kittycat voedsel, denkend dat de gemeente daar geld voor geeft.
Die brave mevrouw van VZW Kittycat probeert dan te geven, maar ze heeft het zelf financieel niet breed, en er zijn al hoge rekeningen die nog te betalen zijn voor de dierenartsen.
Ja, de vrijwilligers die zwangere poezen of ongewenste 'zwerfpoezen' gaan vangen (met vangbakken meestal) mogen nu een kleine vergoeding van de gemeente ontvangen ALS ze hun BOEKHOUDING indienen. Meestal is daar geen tijd of goesting voor, want ze hebben het toch al veel te druk met al de rest.
Wat vraagt Vlaams Belang nu concreet voor 'ons asieltje', de VZW Kittycat:
- een vast bedrag per jaar voor de km-vergoeding, zonder dat iedere km moet verantwoord worden. Misschien een 1.600 Euro, zoals in andere gemeenten?
- een bedrag voor de zieke dieren, medicatie, katteneten, kattenzand, voedsel voor de zwerfpoezen in de gemeente...
- het afgeven van de sinds 2019 beloofde schuilhokken (ze staan naar verluidt nog steeds in de opslag);
- meer en betere communicatie tussen gemeente en het asiel (dit kost niets);
- misschien is het mogelijk in de toekomst om een plaats in de gemeente te vinden waar het asiel kan gehuisvest worden? Zo zouden de vrijwilligers veel tijd en kilometers kunnen besparen.
De vrijwilligers werken dag en nacht, veel mensen begrijpen niet hoeveel tijd het vraagt om alles in goede banen te leiden: het invullen van papieren, de adopties, het vangen van de moederkatten en de kittens, de ritten naar dierenartsen, het voederen van de dieren...
We kunnen niet verwachten dat enkele mensen voor alles - ook FINANCIEEL - instaan. Dat is onredelijk en oneerlijk.
DAAROM : een jaarlijkse subsidie van 6.500 euro PER JAAR is toch zeker haalbaar?
Dit in een gemeente die zoveel subsidies weggeeft aan niet altijd even populaire 'evenementen'?
Het is maar zoveel als 1 lawaaierig 2-daags evenement, de Ballekesfeesten, krijgt.
Die 6.500 euro voor dierenwelzijn is dan maar - ochottekes - 22 centiem per inwoner per jaar.
U begrijpt het goed, in dat bedrag is de sterilisatie van de katten NIET inbegrepen.
Het kan toch niet onmogelijk zijn in onze gemeente, waar ieder jaar 70.000 euro wordt ingeschreven voor de vernietiging van de processierupsen (waarvan er maar weinig zijn de laatste jaren). En nee, die rupsen vernietigen, dat kunnen we niet rekenen onder 'dierenwelzijn'.
We veronderstellen ook dat het grootste deel van dit bedrag niet wordt gebruikt?
Onze gemeente geeft wel een premie van 50.000 euro voor de aannemer(s) van de Handelslei, opdat die hun werk op normale wijze en op tijd zouden uitvoeren.
Er is dus genoeg geld in kas voor zulke uitgaven.
Vandaar onze interpellatie : kunnen we VZW Kittycat op een gullere manier steunen met een betere en ruimere jaarlijkse vergoeding, tot welzijn van de (zwerf)katten in onze gemeente? Kan ook aan de andere verzuchtingen (zoals een plaats in de gemeente voor het asiel) worden gewerkt?
Toelichting wordt gegeven door schepen K. Janssens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 1.37.53 uur tot 2.00.20 uur.
Onze gemeente wil haar inwoners DUIDELIJK EN HELDER INFORMEREN over de werking van de gemeenteraad, de besluiten aldaar genomen en de interpellaties en vragen gesteld door de oppositie en de antwoorden daarop.
Daarom vindt Vlaams Belang het niet kunnen dat in het verslag van de gemeenteraad bij vragen en interpellaties ALLÉÉN wordt verwezen naar de digitale opname van de gemeenteraad.
Er kan niet worden verwacht van de geïnteresseerden dat ze meer dan een uur moeten luisteren naar wat er wordt gevraagd en geantwoord.
Bovendien is de geluidskwaliteit soms niet goed (te stil, of andere problemen, zoals stukken die niet opgenomen zijn).
Mensen die niet goed horen, kunnen daar dan ook niets mee.
Daarom vraagt Vlaams Belang dat bij de vragen en interpellaties in het kort, dus in enkele zinnen, een geschreven samenvatting wordt gegeven van vragen/interpellaties en de antwoorden en resultaten voor de geïnteresseerden.
Het is toch zeker niet de bedoeling dat de werking van de oppositie op de huidige manier moeilijk te vinden en te vatten is?
Wij streven toch naar goede communicatie met onze inwoners en duidelijke, heldere verslaggeving?
Nu is het zoiets van : we zetten het gewoon online en trekt er uw plan mee.
Vlaams Belang vindt dit geen goede dienstverlening aan onze burgers.
Wat wordt er gedaan om dit probleem terdege op te lossen?
Toelichting wordt gegeven door voorzitter L. Nicolaï.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 2.00.21 uur tot 2.10.09 uur.
Vóór Corona lagen er op de stoelen voor het publiek dat de gemeenteraad volgde ook een papieren agenda van raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad.
Met Corona achter de rug en met de verkiezingen in het vooruitzicht zien we dat er weer een beetje belangstelling komt voor het ter plaatse volgen van de gemeenteraad.
Kunnen we opnieuw voor de geïnteresseerden enkele afgedrukte papieren exemplaren van de agenda's leggen, zodat het publiek gemakkelijker kan volgen wat er gebeurt?
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 2.10.10 uur tot 2.11.28 uur.
Iedereen weet dat een onderneming starten veel inspanningen vraagt, wat steun van de gemeente kan beginnende ondernemers nog meer motiveren hun dromen na te jagen. Een starterspremie zou hierbij kunnen helpen. Extra inkomsten om dit te realiseren kunnen mogelijk gehaald worden uit het aanpakken van leegstand in de gemeente. Gemeenten dienen bovendien een vermoedenlijst op te stellen van langdurig leegstaande en verwaarloosde bedrijfsgebouwen. Het Vlaams gewest keert hiervoor, na inventarisatie, een bedrag uit aan de gemeente. Hoewel dat misschien niet heel veel is kan dit mogelijk gebruikt worden om de starterspremie uit te keren.
Daarom onze vraag;
Is het mogelijk dat de gemeente een starterspremie voor beginnende ondernemers voorziet?
Toelichting wordt gegeven door schepen K. Janssens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 2.11.29 uur tot 2.15.03 uur.
Naar wij vernemen in het krantenartikel van Elke Lamens in het Nieuwsblad van woensdag 27 maart 2024 (hierbijgevoegd) komt er een tweede editie van de beruchte 'Ballekesfeesten' in september.
Er is een filmpje bij dit artikel, waaruit duidelijk blijkt waarom het Max Wildiersplein in Sint-Job een slechte lokatie is : het plein is immers gelegen in het midden van honderden huizen in het centrum van de gemeente waar weer een weekend niet zal kunnen worden geslapen door het - door de burgemeester tot 's morgens toegestane - lawaai.
Interessant is het echter te lezen dat er een 'grondige evaluatie' is geweest na de eerste editie, die trouwens al dateert van de zomer van vorig jaar. Dan moet dus het financieel resultaat ook al bekend zijn, ook bij de gemeente. Reeds tweemaal vroeg Vlaams Belang naar dit resultaat, omdat wij vernamen dat er een (groot?) deficiet zou zijn.
De gemeente zal dus nu het antwoord kunnen geven waarop wij al lang wachten.
Hoeveel bedroeg het deficiet van de vorige Ballekesfeesten, waarvan de organisatie zelfs een mooie subsidie van de gemeente mocht ontvangen van 6.500 Euro?
Er werd ons gevraagd om die vraag niet meer te stellen. Nochtans vinden wij dat de Brechtenaren recht hebben op die informatie.
Er werd ook een bericht rondgestuurd na de vorige gemeenteraad, zeggend dat Vlaams Belang 'tegen evenementen zou zijn waarbij sociale contacten mogelijk zijn'.
Niets is minder waar, er is echter een groot verschil tussen 'sociale' evenementen die stoppen op een normaal, redelijk uur (zegge 23u of 24u), en lawaaierige toestanden die verschillende nachten na elkaar razen, en waar na middernacht een hoop zatte mensen rondlopen die - wat niet onverwacht is - overlast veroorzaken in de omliggende straten, van het weggooien en dumpen van afval tot plassen in de brievenbussen, autospiegels en ruitenwissers aftrekken van auto's, meisjes lastigvallen, om nog te zwijgen van de zatte chauffeurs...
Bovendien vernamen we uit goede bron dat de organisatoren de 'Ballekesfeesten' niet willen organiseren naast het Jeugdhuis in de buurt van het containerpark, louter omdat enkele ouders het niet 'veilig' vinden dat hun kindjes in die donkere straat met de fiets zouden moeten rijden of te voet gaan.
Dus 'moet' het evenement maar in het midden van de gemeente plaatsvinden, ondanks de grote last voor alle bewoners daar?
Gaan die kinderen dan op alle andere dagen niet naar het Jeugdhuis, ook in het donker?
Of vinden die ouders dus ook dat het na middernacht niet meer zo veilig is in Sint-Job?
Gaat er dit jaar wél rekening gehouden worden met een maximum toegestaan aantal decibels, uit respect voor de omwonenden ?
En blijft het bij 1 dag of gaan ze weer 2 dagen en nachten 'lawaai' maken tot de vroege ochtenduren?
Bovendien lazen we recent in een artikel van Gazet Van Antwerpen dat de nieuwe trend bij de jeugd is : 'Vroeg uitgaan en niet meer nachtbraken'!
Kan er tegemoet gekomen worden aan de klachten van vele Sint-Jobbenaren die (weer) een gans weekend niet kunnen slapen door : de 'festiviteiten' vroeger te starten, en dus ook vroeger te laten ophouden?
Zouden veel ouders dat ook niet veel prettiger vinden, dat hun kindjes op een menselijk uur thuiskomen en niet in de vroege ochtend? Hoeveel moeders slapen er niet voordat ze de sleutel horen omdraaien en weten dat hun pubers eindelijk veilig thuis zijn gekomen?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240327_97342448
https://www.gva.be/cnt/dmf20240402_95237024
Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren en burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 2.15.04 uur tot 2.28.28 uur.
WAT IS HET PROBLEEM bij het toekennen van een uitbater (voor ocharme anderhalf jaar) van het café Het Goorhof?
Die beslissing moest reeds genomen zijn op 1 februari 2024.
Dat was beloofd aan de kandidaten!
De kandidaten wachten nog steeds op de beslissing om te weten waar ze aan toe zijn en verder te kunnen met hun leven. Zijn zij geen VIP?
Vlaams Belang vindt dat het schandalig is en respectloos naar de kandidaten toe dat zij nog steeds geen antwoord hebben!
Waarom die beslissing blijven uitstellen?
Is het in de hoop dat de interesse van de kandidaten zal 'doodbloeden', en er zo maar 1 kandidaat meer zal overblijven?
Wel, dat is dan toch zeker niet het geval, vermits er nog altijd 3 geïnteresseerden zijn.
Het antwoord van het 'Agentschap Binnenlands Bestuur' werd reeds verstuurd op 20/12/2023.
De klacht is dus schijnbaar/blijkbaar slechts een 'afleidingsmanoeuvre' om het dossier uit te stellen.
WAAROM wordt dit dossier verder uitgesteld?
Waarom wordt 'de aktename' van dit 'antwoord' pas op 11/04/2024 in de gemeenteraad voorgelegd?
Waarom en om welke effectieve reden blijft het dossier dan nog 'hangen' en wordt er nog steeds geen concessiehouder toegekend?
Dient nog opgemerkt dat inderdaad door veel mensen in Sint-Job wordt verteld dat een gemeenteraadslid (zie punt 7 van deze gemeenteraad (de klacht), en vroegere vragen door Vlaams Belang op vorige gemeenteraden) zich al als 'uitbater' gedraagt, bv omdat hij de sleutel heeft en toegang tot het café Het Goorhof.
Doet dit inderdaad geen duister vermoeden rijzen van 'vriendjespolitiek'?
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 2.28.29 uur tot 2.37.45 uur.
Raadslid R. Ruelens vervoegt opnieuw de zitting.
Ons gemeentebestuur zegt dat het ook mensen zonder computer wil helpen en informeren.
Op welke wijze kunnen mensen zonder computer (die toch ook VIP zijn?) TELEFONISCH info vragen over de werken in de Handelslei?
Op welk telefoonnummer kunnen die mensen (en alle anderen) hun vragen stellen?
De infolijn pop-upcontainer (0800.146.46) kan die informatie niet geven.
Een lieve mevrouw daar gaf ons een telefoonnummer van de gemeente waar we vragen zouden kunnen stellen : 03/660.25.69.
Helaas, dit nummer is niet meer in werking.
Vandaar dus opnieuw - ook al voor de derde keer - onze vraag : op welk telefoonnummer kunnen de inwoners van onze gemeente info krijgen over de werken in de Handelslei?
Toelichting wordt gegeven door schepen C. Beyers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 2.37.46 uur tot 2.42.46 uur.
Situatie: Volgens cijfers van het RIVIZ zou de kritische ondergrens van het aantal huisartsen bij 9 per 10.000 inwoners liggen. Voor onze gemeente (+30.000 inwoners) zou dat neerkomen op minimaal 27 huisartsen.
Volgens de cijfers uit een artikel in GvA https://www.gva.be/cnt/dmf20240312_97952171 zouden we in Brecht slechts 25 actieve huisartsen tellen, waarvan 44% jonger is dan 45j en -ook- 44% ouder dan 60j. We zitten dus onder de kritische minimumgrens.
Het huisartsenberoep is de laatste jaren nogal gewijzigd: het archetype van de oudere mannelijke huisarts die tot 80 uur per week werkte, gaat er uit. De instromende huisartsen willen niet zoveel uren werken, en werken zo'n 50 uur per week. Daar is niets mis mee. Het is belangrijk dat onze huisartsen niet overwerkt zijn en dat ze met energie in hun job staan. Maar dat betekent ook dat de uren niet opgevuld raken.
Wat tot gevolg heeft dat sommige huisartsen met een patiëntenstop werken. Daar zit natuurlijk wel niemand op te wachten. Vinden nieuwe inwoners in onze gemeente nog een vaste huisarts ?
Huisartsen worden ook méér en anders bevraagd. De zorgvraag vanuit de bevolking verandert. Op 15 jaar tijd is het aantal consultaties met 20 procent gestegen. Dat komt onder andere door de vergrijzing. Dat zijn allemaal mensen die een plekje moeten krijgen. En dat is dus veel meer werk voor huisartsen. Maar dat patiënten met een medisch probleem dagen zouden moeten wachten eer ze op consultatie kunnen, is natuurlijk niet aanvaardbaar.
Er zijn initiatieven om het tij te keren.
Zo wil bv de gemeente Bredene een vestigingspremie uitkeren per consultatieruimte in een leegstaande huisartsenpraktijk. https://www.gva.be/cnt/dmf20240311_96819100
Een ander vb: Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke heeft het plan om verpleegkundigen mee in dienst te nemen.
Het lanceren van een nieuw “profiel”, met name de “praktijkassistent”: geen volwaardige verpleger, maar iemand die zou kunnen helpen met een aantal zorgtaken.
Vraag:
Toelichting wordt gegeven door de voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst L. Aerts.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 2.42.47 uur tot 2.55.55 uur.
Situatie: Niet ver van het Politiecommissariaat loopt de Westmallebaan in een T-kruispunt op de Tilburgbaan. Naar men me zegt (en ik heb het zelf ook al vastgesteld) gebeuren daar regelmatig verkeersongevallen.
Men zegt me dat de poort van het eigendom dat in het verlengde van de T ligt er de voorbije jaren reeds 8 (acht!) maal uit gereden werd.
Er ís weliswaar signalisatie en verlichting. Maar blijkbaar is dat -adh van het aantal ongevallen- nog te weinig.
Vraag: Het zou misschien nuttig zijn te weten:
1. Rond welk uur van de dag/nacht genoemde ongevallen zich voordeden;
2. Welke de weersomstandigheden waren;
3. Of de bestuurder bekend was in de regio;
4. Welke de specifieke kenmerken van de ongevallen waren: overdreven snelheid, alcohol,…;
5. Zou het mogelijk zijn méér signalisatie/verlichting aan te brengen;
6. Het verkeersbord “T-kruispunt” bestaat bij mijn weten niet in de Vlaamse verkeerscodex maar zou er bezwaar zijn toch zo’n melding aan te brengen?
Toelichting wordt gegeven door schepen E. Peeters.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 2.55.56 uur tot 3.02.48 uur.
De voorzitter sluit de zitting op 16/04/2024 om 08:12.
Namens Gemeenteraad,
Tinne Rombouts
Algemeen Directeur wnd.
Leo Nicolaï
Voorzitter gemeenteraad