De voorzitter opent de zitting op 13/06/2024 om 20:21.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
Gemeenteraadsbeslissing d.d. 17 januari 2019 - Huishoudelijk reglement gemeenteraad.
Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.00.03 uur tot 00.04.59 uur.
Artikel 1
Het verslag van de voorgaande zitting d.d. 16 mei 2024, dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de gemeenteraadsleden heeft gelegen, wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.
Op 14 augustus 1989 werd door het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Brecht een verkavelingsvergunning afgeleverd aan de erven Neut voor het verkavelen van gronden te Brecht "Nieuw Rommersheide fase 2 - De Vijvers". In de gemeenteraadbeslissing betreffende het wegentracé werd opgenomen dat de aangelegde gronden binnen het goedgekeurde wegentracé kosteloos dienden te worden overgedragen. Evenwel zijn de gemeenschappelijke delen van het gebied momenteel nog eigendom van de Vereniging van Mede-eigenaars. Een overdracht van de wegenis en aanwezige nutsvoorzieningen heeft tot op heden niet plaatsgevonden omdat er niet volledig voldaan werd aan de verkavelingvoorwaarden zoals opgenomen in de vergunning zoals afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen op 14 augustus 1989.
Op 13 juni 2013 heeft de gemeente Brecht besloten om toe te treden tot het rioleringsproject Pidpa Hidrorio, waardoor Pidpa vanaf 1 september 2013 zou instaan voor het rioleringsbeheer op het grondgebied van de gemeente. Deze toetreding ging gepaard met een eigendomsoverdracht aan Pidpa van het gemeentelijk rioleringsstelsel. Aangezien er ten tijde van de toetreding nog geen overdracht van wegenis, gemeenschappelijke delen en nutsvoorzieningen naar het openbaar domein had plaatsgevonden en de gemeente dus geen eigenaar was, werd het rioleringsnet van deze verkavelingen niet mee overgenomen.
De gemeenteraad keurde op 9 september 2021 een principeovereenkomst goed om grondoverdracht van de gemeenschappelijke delen te realiseren in Nieuw Rommersheide en De Vijvers.
Artikel 41 lid 2, 11° van het decreet over het lokaal bestuur.
Besluit voorzitter gemeenteraad d.d. 21 januari 2019 - Delegatie handtekenbevoegdheid voorzitter.
Op 9 september 2021 keurde de gemeenteraad een principeovereenkomst goed tussen de gemeente Brecht, Pidpa Hidrorio en de vereniging van mede-eigenaars (kortweg de VME) waarin de principes van een samenwerking in functie van de overdracht van de gemeenschappelijke delen naar Pidpa Hidorio en de gemeente werden vastgelegd om zo in de toekomst te komen tot een definitieve heraanleg van de wegenis, gemeenschappelijke delen en nutsvoorzieningen.
Omwille van het juridisch kluwen omtrent de grondoverdracht besliste het college van burgemeester en schepenen op 15 september 2020 om professor N. Carette, hoogleraar bijzondere overeenkomsten en goederenrecht, vennoot Equator, aan te stellen voor juridisch advies.
Voor Nieuw Rommersheide betreft het dossier 77 kavels waarvan de eigenaars hun deel in de gemeenschap zullen moeten afstaan en voor de Vijvers gaat het over 238 eigenaars die hun deeltje in de gemeenschap afstaan.
De opmaak van de ontwerpakte heeft enige tijd in beslag genomen omdat men op verschillende problemen stootte. Er werd onder andere een opmetingsplan opgemaakt met kadastrale verwijzingen, maar in de loop van het proces dreigde de algemene administratie voor patrimoniumdocumentatie kadastrale percelen te muteren. Dit kon gelukkig vermeden worden. De opmaak van een akte gaat bovendien steeds gepaard met administratieve opzoekingen. Door het dossier enorm goed voor te bereiden en te bestuderen, slaagde men erin om de financiële inbreng van iedere eigenaar zo minimaal mogelijk te houden.
Bovendien bleek dat er meer ruimte ingenomen moest worden om in overeenstemming te zijn met de nieuwe hemelwaterverordening die in werking treedt in februari 2025. In Nieuw Rommersheide leverde dit een probleem op en moeten hierdoor een aantal private percelen aangesneden worden om de nutsleidingen te kunnen realiseren. Omwille van de nieuwe hemelwaterverordening is het immers geen optie meer om de riolering/nutsleidingen onder de weg te realiseren. Er is meer ruimte nodig dan de ruimte die onder het wegdek ter beschikking is. Het betreft 23 eigenaars. Er werd voorgesteld om op deze percelen een erfdienstbaarheid te vestigen. Deze akte zal nog voorgelegd worden aan de gemeenteraad in het najaar.
De ontwerpakte voor de grondoverdracht van de gemene delen werd op 29 juni 2023 voorgelegd aan de algemene vergaderingen van VME De Vijvers en VME Nieuw Rommersheide.
Momenteel ligt de akte voor de grondoverdracht in De Vijvers en Nieuw Rommersheide ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad zonder de bijlagen met gegevens over de hypothecaire staat en het overzicht van de mede-eigenaars. Beide overzichten zijn nog niet volledig en kunnen bovendien zeer snel wijzigen.
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.05.00 uur tot 00.11.35 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de grondoverdracht in Vijvers en Nieuw Rommersheide goed.
Artikel 2
Afschrift wordt overgemaakt aan advocatenkantoor Equator.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000005 - Brecht zet in op het groene karakter van de gemeente en degelijk onderhoud ervan.
Actie: A000013 - Dagelijkse werking wegen- en groendienst.
Beleidsveld: BV0200
ARK: 2240000
Omschrijving: Onderhouds- en herstellingswerken gemeentewegen, voet- en fietspaden (o.a. overlagingswerken)
Collegebeslissing van 7 december 2021 waarin Groep Infrabo werd aangesteld voor de opmaak van het dossier voor de onderhouds- en herstellingswerken aan de wegen voor de periode van 2022 tot en met 2025.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Raadslid L. Torfs vervoegt de zitting.
In het kader van de opdracht “Onderhouds- en herstellingswerken wegen 2024” werd een bestek met nr. 2024/014 opgesteld door de ontwerper, Groep Infrabo, Langstraat 65 te 2260 Westerlo.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 187.745,00 excl. btw of € 227.171,46 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.11.36 uur tot 00.14.35 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2024/014 en de raming voor de opdracht “Onderhouds- en herstellingswerken wegen 2024” goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 187.745,00 excl. btw of € 227.171,46 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000007 - Brecht voert een ruimtelijk beleid om in te spelen op de maatschappelijke behoeften, met aandacht voor de eigen identiteit van de gemeente.
Actie: A000043 - Dagelijkse werking omgeving.
Verdeling:
Op 13 mei 2024 werd een aangetekende zending ontvangen van notariaat Bracke betreffende de kosteloze grondafstand overeenkomstig art. 5.2.2. van de VCRO. De zending bevat een opmetingsplan met kenmerk 019-T-099-18-01 en referentienummer PRECAD 11009 - 10326 (geen ontwerpakte).
Ontwerpakte:
Op 24 mei 2024 werd de ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand bezorgd aan de dienst Omgeving via mail met het verzoek dit voor te leggen aan de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 41 tweede lid, 11°.
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. Voorliggende aanvraag dient dan ook voorgelegd te worden aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de grondafstanden.
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is de beslissing over de overdracht van gronden aan de gemeente een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad is bevoegd omdat het gaat om een daad van beschikking over onroerende goederen.
Aan de gemeenteraad worden de ontwerpakte en het opmetingsplan voorgelegd ter goedkeuring.
De aard van de ontwerpakte betreft een kosteloze grondafstand aan de gemeente Brecht, in het kader van de toekomstige inlijving in het openbaar domein van een repel grond die nog in private eigendom is, gelegen te Brecht, Jos Nuytsdreef 15, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie M 19S9 (deel), met een oppervlakte van 120 m², zoals dit onroerend goed omschreven en afgebeeld staat als LOT B op het opmetingsplan met kenmerk 019-T-099-18-01 en referentienummer PRECAD 11009 - 10326, opgemaakt door dhr. Frederik Vermeiren, landmeter-expert, te Brasschaat op 14 maart 2024.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.14.36 uur tot 00.16.03 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het ontwerp van akte van de overdracht van onroerend goed, zijnde een strook grond bestemd om kosteloos te worden afgestaan ten titel van openbaar nut, gelegen te Brecht, Jos Nuytsdreef 15, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie M 19S9 (deel), met een oppervlakte van 120 m², zoals dit onroerend goed omschreven en afgebeeld staat als LOT B op het opmetingsplan met kenmerk 019-T-099-18-01 en referentienummer PRECAD 11009 - 10326, opgemaakt door dhr. Frederik Vermeiren, landmeter-expert, te Brasschaat op 14 maart 2024.
Deze grondafstand dient bijgevolg niet meer als last opgelegd te worden bij een toekomstige omgevingsvergunning.
Artikel 2
Het besluit van de gemeenteraad en bijhorend opmetingsplan zal worden opgenomen in het gemeentelijk wegenregister.
Artikel 3
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan notariaat Bracke & De Weggheleire, Handelslei 33, 2960 Brecht en aan de gemeentelijke dienst Omgeving.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren
Actieplan: AP000009 - Dagelijks werking leefbaar
Actie: A000047 - Dagelijkse werking leefbaar
Beleidsveld: BV 0350
ARK: 6144000
Omschrijving: Gemeentelijk patrimonium: adviezen duurzaamheid
14 oktober 2021 - De gemeenteraad ondertekent het Lokaal Energie- en klimaatpact, waarmee de gemeente zich engageert tot de opmaak van een lokaal warmteplan
10 december 2021 - De Vlaams Regering stelt de Visienota Warmteplan 2025 op.
16 november 2021 - Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het eindrapport van het provinciaal onderzoek 'Ruimte en Energie' en keurt de samenwerking Energielandschap ‘Noordertuin’ goed.
9 februari 2022 - De stuurgroep Noordertuin leg de werkthema’s en prioriteiten vast.
2 mei 2022 - VVSG keurt het begeleidingstraject bij warmteplan Noordertuin goed.
20 mei 2022 - Provincie Antwerpen licht de Startanalyse Warmtezonering Provincie Antwerpen toe aan de ambtelijke werkgroep Noordertuin.
12 juli 2022 - Het college van burgemeester en schepenen keurt de opmaak van het warmteplan Noordertuin goed.
17 november 2022 - De stuurgroep Noordertuin keurt het actieplan Noordertuin goed waarbij de sleutelthema's "zon" en "warmte" als prioriteit naar voor worden geschoven.
13 december 2022 - Het college van burgemeester en schepenen keurt het actieplan 'Energielandschap Noordertuin 2050' goed.
13 januari 2023 - Provincie Antwerpen publiceert het bestek voor het gezamenlijk warmteplan ‘Warmtetransitie Energielandschap Noordertuin’ via de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
26 april 2023 - Provincie Antwerpen gunt als aankoopcentrale voor de opdracht een raamovereenkomst aan Arcadis. Provincie Antwerpen neemt hiermee de administratieve procedure voor de opdracht op zich. Alle gemeenten van Noordertuin kunnen hiervan gebruik maken.
13 juni 2023 - Het college van burgemeester en schepenen keurt de bijdrage aan het gezamenlijke warmteplan Noordertuin goed.
20 juni 2023 - Start van het traject voor de opmaak van het warmteplan met periodieke werkgroepen
3 mei 2024 - De stuurgroep Noordertuin keurt het warmteplan goed.
21 mei 2024 - Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het regionaal warmteplan Noordertuin.
Beleidsnota Energie 2019-2024 van de Vlaamse Regering - titel ‘OD 3.4 Warmteplan 2025 opstellen en implementeren’, laatste paragraaf op p.47
BIS-Visienota aan de Vlaamse Regering VR 2021 1012 DOC.1408/1BIS, betreffende Visienota Warmteplan 2025.
Wetende dat 75% van het energieverbruik in woningen naar verwarming en warm water gaat, is het belang van een doordacht warmtebeleid niet te onderschatten. Het is de taak van de gemeente om hierover een toekomstvisie te ontwikkelen en haar actieplannen hierop af te stemmen. Agentschap Binnenland Bestuur legt deze bevoegdheid expliciet bij de gemeenten en ondersteunt hen door hiervoor middelen uit te trekken binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Onder begeleiding van Provincie Antwerpen en dienstverlener Arcadis werd een gezamenlijk warmteplan opgesteld voor het Energielandschap Noordertuin (gemeenten Brasschaat, Brecht, Kapellen, Schilde, Schoten, Stabroek en Wijnegem). Binnen het traject werden alle uitdagingen onderzocht om de transitie naar duurzame warmte te realiseren. Hierbij werden stakeholders (o.a. Fluvius) nauw betrokken. Dit resulteerde in een warmtezoneringsplan op niveau van het energielandschap en een pilotcase per gemeente met uitwerking van richtlijnen. De grootste verbruikers werden in kaart gebracht en er werden zones afgebakend om prioritair in actie te schieten.
Het warmtebeleidsplan wordt uitgebouwd rond 8 focuspunten:
• We zetten in op een betaalbare warmtetransitie voor alle inwoners en bedrijven (betaalbaarheid)
• We maken no regret keuzes en vermijden lock-ins op het snelst mogelijk pad naar fossielvrije verwarming (snelheid)
• In warmtenetgebieden bereiden we ons nu al voor om een toekomstige implementatie mogelijk te maken (gebiedswerking)
• We zetten de nodige juridische instrumenten in om het warmtebeleid vorm te geven (instrumentarium)
• We werken resultaatgericht van pilootproject naar doorbraakprojecten tot opschaling (piloot naar doorbraak)
• We volgen de juiste processen binnen een duidelijke organisatie (proces)
• We rekenen op iedereen en nemen iedereen mee in ons verhaal (mensen)
• We communiceren duidelijk en brengen de nodige inzichten naar inwoners en bedrijven (communicatie)
Het warmtebeleidsplan bevat verder ook 8 beleidsaanbevelingen:
1. Voer een beleid om de uitrol van warmtepompen bij individuele woningen te versnellen
2. Voer een beleid om de uitrol van warmtepompen bij tertiaire gebouwen te versnellen in de all-electric zones
3. Voer een beleid om bij de uitfasering van stookolie een overstap naar aardgas- of propaangasketel te vermijden en meteen te investeren in fossielvrije warmte
4. Voer een duidelijke communicatie en bied ondersteuning rond isolatieaanpak en stappenplan transitiegereed
5. Stel een kader op voor de ontwikkeling van een (grootschalig) warmtenet o.b.v. aquathermie
6. Stel een kader op voor de ontwikkeling van lokale warmtenetten o.b.v. KWO of andere lokale bronnen in clusters met grote afnemers
7. Stel een kader op voor de ontwikkeling van een warmtenet met een industriële afnemer als startkans
8. Gebruik wijkrenovaties om de warmtetransitie te versnellen en meteen een wijkuitvoeringsplan fossielvrij op te maken
De gemeenten engageren zich om deze beleidsaanbevelingen verder uit te werken in samenwerking met de betrokken partijen. Dit hoeft elke gemeente niet afzonderlijk te doen, maar kan in samenwerking met de andere gemeenten in energielandschap Noordertuin opgepakt worden. Hiervoor werd per beleidsaanbeveling een ontwikkelplan opgesteld dat telkens door één gemeente zal getrokken worden. Brecht neemt de trekkersrol op voor beleidsdoelstelling 3. Deze doelstelling richt zich op het voeren van een beleid om bij de uitfasering van stookolie een overstap naar aardgas- of propaangasketel te vermijden en meteen te investeren in fossielvrije warmte.
De ontwikkelplannen voor de 6 andere gemeenten bieden leer- en kopieermogelijkheden gezien de onderling sterke gelijkenissen van de 7 gemeenten. De voordelen van regionale samenwerking zijn verdeling van de inspanningen, schaalvoordeel in de uitvoering, leren van elkaars ervaringen, en uniformiteit in communicatie en voorlichting richting inwoners.
Het doorvertalen van de resultaten in gemeentelijke besluitvorming maakt deel uit van het traject dat we afnemen bij Arcadis. Zo zal de dienst Ruimtelijke Ontwikkeling aan de hand van het warmtezoneringsplan onderbouwde adviezen voor toekomstige projectontwikkeling kunnen afleveren. Naast een rapport is het opmaken van een warmteplan ook een proces. Tijdens dit proces worden verschillende stakeholders betrokken in het verhaal, worden er verwachtingen en vereisten uitgesproken, worden toekomstplannen aan elkaar kenbaar gemaakt enz. Die gesprekken en dat proces zijn bijzonder waardevol en noodzakelijk om de energietransitie op gang te krijgen. Een warmteplan biedt dan een concreet “project” om samen aan te werken waarbij tegelijk de kiemen gelegd voor heel wat andere duurzame projecten.
De kosten voor de opmaak van dit plan worden gedragen door de 7 gemeenten van het energielandschap, Provincie Antwerpen en VVSG Netwerk Klimaat.
Toelichting wordt gegeven door schepen K. Janssens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.16.04 uur tot 00.26.51 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het regionaal warmteplan Noordertuin.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de principes uit het regionaal warmteplan Noordertuin, evenwel zonder op huidig ogenblik financiële engagementen aan te gaan.
Artikel 3
De gemeenteraad adviseert het volgende bestuur om op het warmtebeleidsplan verder te bouwen vanaf 2025.
OVAM is eigenaar van de terreinen van site noord (Terra Cotta) en verleent aan IGEAN een recht van opstal. IGEAN baat een afvalverwerkingsbedrijf uit op de betreffende site.
OVAM wenst de terreinen te verkopen en heeft hierover reeds diverse besprekingen gevoerd met IGEAN.
IGEAN heeft een gemotiveerde nota bezorgd aan de OVAM - waarvan kopie in bijlage - waarin 3 mogelijke scenario’s werden geformuleerd als volgt:
Langdurig zakelijk recht
IGEAN blijft er, zoals sinds 2017 meegedeeld, de voorkeur aan geven om te beschikken over een langdurig zakelijk recht (opstal of erfpacht) dat op korte termijn gevestigd wordt op de zones die volgens het RUP bestemd zijn voor afval- of energie gerelateerde activiteiten (hierna de zones AE genoemd).
Het staat OVAM vervolgens vrij de site, met vermelding van het zakelijk recht, te vervreemden.
Verkoop aan IGEAN als bevoorrechte partner van OVAM
Wanneer OVAM de hierboven vermelde zones AE toch wenst te vervreemden zonder de voorafgaande vestiging van een zakelijk recht aan IGEAN, is IGEAN bereid tot aankoop over te gaan op basis van een marktconforme schatting, die rekening houdt met alle beschikbare elementen.
Verkoop met mededinging
De optie van een openbare verkoop biedt voor IGEAN geen enkele zekerheid voor de continuïteit van de afval- en energie gerelateerde activiteiten op de site. IGEAN zou in dit scenario in concurrentie kunnen komen met andere geïnteresseerden die een hoger bod uitbrengen dan de schatting, die voor IGEAN als maximumbedrag geldt.
IGEAN behoudt zich daarom het recht voor om een onteigeningsdossier op te maken waarbij IGEAN als onteigenende macht wordt aangeduid.
Op 29 april 2024 vond een overleg plaats met de OVAM, na bespreking op haar directieraad, waarin volgende reactie werd geformuleerd:
Het decreet lokaal bestuur;
Artikel 6.4° van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24.02.2017 dat IGEAN als intergemeentelijk samenwerkingsverband bevoegd is om tot onteigening over te gaan
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 mei 2024 met de principiële instemming een onteigeningsprocedure te voeren en IGEAN aan te duiden als onteigenende macht;
Gelet op het standpunt dat OVAM heeft ingenomen, wordt aan de gemeenteraad de vraag gesteld een procedure te voeren waarbij IGEAN als onteigenende macht wordt aangeduid voor de site. Wanneer de gemeente Brecht hiermee instemt, zal IGEAN de volledige administratieve procedure die de gemeente moet voeren, voorbereiden en ondersteunen.
Het college van burgemeester en schepenen deelde aan Igean reeds mee dat steeds met een kritische blik gekeken dient te worden naar een eventuele waardebepaling van de opstallen.
De te betalen onteigeningsvergoeding zal gebaseerd worden op een schattingsverslag van de Vlaamse dienst Vastgoedtransacties. In het budget voor de realisatie van het VerdeR-project is reeds rekening gehouden met een jaarlijkse leninglast of te betalen canon.
Het is belangrijk dat er voortgang gemaakt kan worden met dit vooruitstrevende en positieve project, te meer dit project gunstig is voor het behalen van de gemeentelijke klimaatdoelstellingen en een vermindering van hinder voor omwonenden tot gevolg zal hebben.
Het college van burgemeester en schepenen deelde ook reeds aan Igean mee dat onderzocht dient te worden op welke wijze de inwoners beter kunnen worden van dit project, hetzij via participatie, hetzij via andere voordelen bij een eventuele energieoverschot.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.26.52 uur tot 00.34.10 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt Igean aan als onteigenende macht voor de verwerving van de terreinen van site Noord (Terra Cotta), kadastraal gekend onder 4de afdeling, sectie D, nummer 390 F.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan IGEAN, Doornaardstraat 60 te Wommelgem.
De gemeenteraad keurde op 12 september 2019 het systeem van klachtenbehandeling goed.
Het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 - artikel 78 - 13°.
Aan de gemeenteraad wordt het rapport van de klachtenbehandeling van 1 mei 2023 tot en met 30 april 2024 ter aktename voorgelegd.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.34.11 uur tot 00.34.42 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het rapport van de klachtenbehandeling van 1 mei 2023 tot en met 30 april 2024.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren
Actieplan: AP000009 - Dagelijkse werking leefbaar
Actie: A000047 - Dagelijkse werking leefbaar
Beleidsveld: BV 0340
ARK: 6640000
Omschrijving: Investeringstoelage Kempens Landschap (aankoop gronden)
Sinds de eerste aankoop in 2006 in de Brechtse Heide heeft VZW Kempens Landschap reeds een zestigtal percelen in eigendom.
Kempens Landschap VZW (Peredreef 5 - 2580 Putte) vraagt in haar schrijven d.d. 6 mei 2024 goedkeuring van de gemeente Brecht om over te gaan tot de aankoop van één perceel, aangeduid als landschappelijk waardevol agrarisch gebied op het gewestplan en kadastraal gekend onder Brecht, Afdeling 2, sectie K, nr. 170F2 met een totale oppervlakte van 1 350 m² (kaart in bijlage). Het perceel is gelegen naast andere percelen in eigendom van Kempisch Landschap.
Overzicht van de huidige eigenaars in bijlage.
Gemeenteraadsbeslissing d.d. 9 april 1998 over de toetreding tot vzw Stichting Kempens Landschap
Gemeenteraadsbeslissing d.d. 9 november 2006 over de gezamenlijke financiering van het landschapsbeheerplan Brechtse Heide
Ministerieel besluit d.d. 20 oktober 2009 over Landschapsbeheerplan De Brechtse Heide
Deze aankoop zou een verderzetting betekenen van het eerder genomen engagement tot landschappelijke opkuis van de Noenheuvel en zou bijdragen aan een verdere vrijwaring van de Brechtse Heide in het kader van het landschapspark de Voorkempen.
De gemeente Brecht engageert zich om tussen te komen voor 20% bij de totale aankoopkost en het beheer en de inrichting van het verworven terrein waar te nemen. De vermoedelijke grootteorde van het gemeentelijk aandeel bij de aankoop van het perceel is 781,75 euro.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.34.43 uur tot 00.35.44 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aankoop van het perceel door de VZW Kempens Landschap VZW: Brecht, afdeling 2, sectie K, nr. 170F2.
Artikel 2
Het gemeentebestuur van Brecht komt voor 20% tussen in de aankoop van de grond, namelijk voor een bedrag in de vermoedelijke grootteorde van 781,75 euro.
Het gemeentelijk aandeel in de kosten van de aankoop en de registratie zijn hierin opgenomen.
Artikel 3
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de VZW Kempens Landschap, Peredreef 5 te 2580 Putte, aan de dienst Omgeving en aan de financieel directeur.
Het advies van de vakbonden m.b.t. onderstaande wijziging aan de rechtspositieregeling werd reeds bekomen via protocol van akkoord van april 2024.
In de zitting van de gemeenteraad van 16 mei 2024 werd goedkeuring gegeven tot het wijzigen van de rechtspositieregeling met betrekking tot de opstart van fietslease. De volledige fietspolicy moet nog worden geagendeerd.
Het decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel, zoals gewijzigd bij besluiten van 9 januari 2009 en 23 november 2012.
Het gemeenteraadsbesluit van 11 december 2008 en latere wijzigingen houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.
Het KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel.
Het gemeentebestuur wil inzetten op duurzame verplaatsingen van de medewerkers. Om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven wensen we in te zetten op fietslease via het cafetariaplan. Werknemers kunnen - een deel van - hun eindejaarspremie inzetten om een fiets te leasen. De fietspolicy wordt als bijlage toegevoegd.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.35.45 uur tot 00.37.00 uur.
In artikel 3.2 wordt nog een aanpassing gedaan: 'tewerkstelling van onbepaalde duur' wordt vervangen door 'contract van onbepaalde duur'.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt goed dat de fietspolicy als bijlage wordt toegevoegd aan de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement.
De gemeenteraad van 13 december 2018 bepaalde een vervanging voor de afwezigheid van de financieel directeur.
Artikel 166 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad is bevoegd om de vervanging van de financieel directeur te regelen bij afwezigheid of verhindering. Op basis van dit besluit kan de financieel directeur voor elke afwezigheid een waarnemend financieel directeur aanstellen om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.
In het verleden werden bepaalde personeelsleden vermeld als vervangers. In het belang van continuïteit is het beter te spreken van functies die de vervanging van de financieel directeur op zich kunnen nemen. Op deze manier hoeft dit besluit niet telkenmale aangepast te worden wanneer een andere persoon de functie invult.
De voorkeur wordt gegeven aan functies met financiële expertise in de organisatie van gemeente en OCMW. Volgende rangorde wordt voorgesteld:
1. expert financiën
2. coördinator financiële dienst
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.37.01 uur tot 00.39.12 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt goed dat bij afwezigheid of verhindering van de financieel directeur de titularissen van volgende functies worden aangesteld voor de functie van waarnemend financieel directeur in volgende rangorde:
1. expert financiën
2. coördinator financiële dienst
Artikel 2
Bij elke afwezigheid van meer dan 2 dagen stelt de financieel directeur één van deze vervangers aan. Het college van burgemeester en schepenen wordt van deze aanstelling op de hoogte gebracht.
Artikel 3
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de personeelsdienst en aan de functiehouders.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000008 - Brecht zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod dat aansluit bij de noden en waarbij plaats is voor nieuwe woonvormen.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen.
De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.
De Voorkempen-he heeft tijdens de raad van bestuur van 7 september 2023 beslist om conform het decreet een toewijzingsraad op te richten in functie van het maken van afspraken over de versnelde toewijzingen en de opmaak van een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied.
We verwijzen naar de brief/email van 25 september 2023 aan de gemeenten en de welzijnsactoren met de vraag om een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden.
De installatievergadering heeft plaatsgevonden op 13 december 2023 te Wuustwezel.
De toewijzingsraad telt 19 leden en is als volgt evenwichtig samengesteld:
- 1 afgevaardigde van De Voorkempen-HE
- 1 afgevaardigde per gemeente (15 in totaal)
- 1 Vertegenwoordiger per welzijnsactor:
▫ CAW Antwerpen
▫ Vertegenwoordiger bijzondere jeugdzorg, opgroeien en VAPH.
▫ Vertegenwoordiging geestelijke gezondheidszorg
De toewijzingsraad is samengekomen op 31 januari 2024 te Brasschaat, 6 maart 2024 te Zoersel en 17 april 2024 te Ranst.
De toewijzingsraad van De Voorkempen-he heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader , een ontwerp van toewijzingsreglement en huishoudreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
Het ontwerp van toewijzingsreglement en huishoudreglement is op 30 april 2024 goedgekeurd door de raad van bestuur van de Voorkempen-he.
Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding en de specifieke doelgroepen.
De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen.
Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.12 t.e.m. 6.14.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.22 t.e.m. 6.28.
De installatie van de toewijzingsraad van De Voorkempen-he, zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van De Voorkempen-he, d.d. 13 december 2023 te Wuustwezel.
De toewijzingsraad van De Voorkempen-he heeft ervoor geopteerd om geen strengere lokale woonbinding op te nemen.
Daarnaast heeft de toewijzingsraad bij consensus beslist dat na de langdurige woonbinding met de gemeente wel rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
We kiezen voor een cascadesysteem van toepassing op het volledig werkingsgebied. De langdurige woonbinding wordt ingevuld a.d.h.v. volgende cascade:
1e. Kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar onafgebroken in de gemeente woonden, waar de toe te wijzen woning ligt, krijgen voorrang.
2e. Kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar onafgebroken in het werkingsgebied woonden, waar de toe te wijzen woning ligt, krijgen voorrang.
Voor het volledige overzicht van keuzes en afspraken m.b.t. pijler 2 (versnelde toewijzingen) en pijler 3 (doelgroepen) verwijzen we naar de bijlagen (huishoudreglement, toewijzingsreglement en overzicht doelgroepen).
Aandachtspunten:
Pijler 2: versnelde toewijzingen:
Artikel 22. - §1. - De doelgroepen voor versnelde toewijzing zijn voorzien in art. 6.24 §2 en art. 6.25 van het BVCW. De volgende doelgroepen komen in aanmerking voor een versnelde toewijzing:
- 1° de kandidaat-huurder die dak- en thuisloos is of dat dreigt te worden;
- 2° de kandidaat-huurder die als jongere met begeleiding zelfstandig woont of gaat wonen;
- 3° de kandidaat-huurder met een geestelijk gezondheidsprobleem die zelfstandig woont of gaat wonen;
- 4° de kandidaat-huurder die in slechte huisvesting woont;
- 5° de kandidaat-huurder die zich in bijzondere omstandigheden van sociale aard bevindt
§2. De versnelde toewijzingen door De Voorkempen-HE o.b.v. precaire woonnood gebeuren evenwichtig
gespreid over het jaar en over het patrimonium/werkingsgebied van de woonmaatschappij. De Voorkempen-HE kiest welke panden er versneld worden toegewezen en kijkt wie er voor dit pand in aanmerking komt. Uitgangspunt bij de versnelde toewijzingen: woonnood primeert.
Artikel 23. - §1. - Binnen de 20% versnelde toewijzingen, wordt het vooropgesteld aantal versnelde toewijzingen als volgt verdeeld over de verschillende categorieën/doelgroepen.
Pijler 3 (doelgroepen):
We verwijzen naar het huishoudreglement waar de bestaande doelgroepenplannen en doelgroepen zijn opgenomen.
Voor de bejaarden woningen wordt een cascadesysteem ingevoerd.
Hiertoe worden i.f.v. deze doelgroep aangepaste woningen voorbehouden die worden gelabeld op adres (zie bijlage).
2e. personen vanaf 70 jaar
3e. personen vanaf 65 jaar
Bij een koppel of samenwonenden volstaat het dat een van beide partners de leeftijd heeft bereikt.
Begeleidende maatregelen
De toeleidende organisatie maakt een inschatting van de nood aan begeleiding en neemt dit op in het attest bij inschrijving. De nood aan begeleiding wordt opnieuw ingeschat door de toeleidende organisatie in overleg met de kandidaat bij een effectief aanbod van de woning. Indien de begeleiding nodig is, wordt dit opgenomen in een begeleidingsovereenkomst tussen de kandidaat-huurder en de begeleidende organisatie.
Voor de start van de verhuring gaat er een eerste gesprek door met de woonmaatschappij om in te schatten of en welke woonbegeleiding nodig kan geacht worden. Indien de woonmaatschappij van mening is dat er bijkomende woonbegeleiding dient voorzien te worden, zal de welzijnsactor het opnemen van de begeleiding opnieuw overwegen. Bij het eerste kennismakingsbezoek, binnen 3 maanden na de verhuring gaat de woonmaatschappij, samen met de welzijnsactor samen op huisbezoek. De welzijnsactor informeert de woonmaatschappij wanneer de woonbegeleiding wordt stopgezet. Tussentijds kan een woonbegeleiding bijgestuurd worden maar dan steeds in onderling overleg.
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.39.13 uur tot 00.47.02 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met het ontwerp van toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van woonmaatschappij De Voorkempen-he.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen door De Voorkempen-he met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
Beleidsdoelstelling: D000004 - We bouwen de welzijnscampus Sociaal Huis verder uit met het oog op een integraal zorgzaam beleid in Brecht
Actieplan: AP000014 - Brecht voert een sociaal beleid
Actie: A000089 - We nemen deel aan het gesubsidieerd project van de Digibanken
Beleidsveld: BV 0909
ARK: 6143000
Omschrijving: Ondersteuning en vorming vrijwilligers in kader van project Digibanken
Het doel van het project Digibanken is om het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare doelgroepen te verkleinen via:
- gelijke toegang tot digitale technologie door het voorwaardelijk beschikbaar stellen van laptops, schermen en andere hardware;
- via opleiding en kennisdeling digitale vaardigheden versterken, zowel persoonlijke vaardigheden als technische vaardigheden;
- via begeleiding zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten.
KINA en de lokale besturen van Zoersel, Zandhoven, Kalmthout, Essen, Schilde, Wijnegem en Brecht engageerden zich om samen mee te werken aan de uitbouw en realisatie van een “Digibank KINA”. Dit project loopt van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2024. KINA treedt hierbij op als promotor en stelde een projectmedewerk aan voor de coördinatie van dit project.
Het Vast Bureau gaf tijdens de zitting van 26 september 2023 haar goedkeuring voor de verlening van dit project, met name van 1 januari 2025 tot en met 30 juni 2026. Zo kunnen meer burgers bereikt worden, activiteiten meer verankerd worden in de lokale werking en kan het project verder verduurzamen. Aangezien alle deelnemende lokale besturen van de Digibank de ambitie hebben om het bestaande project te verlengen, diende KINA op 13 oktober 2023 de subsidieaanvraag in tot verlenging bij het Departement Werk en Sociale Economie.
De subsidieaanvraag tot verlenging van de Digibank KINA werd bij het ministerieel besluit van 20 december 2023 door minister Brouns goedgekeurd, voor een subsidiebedrag van 500.000 euro.
Voorafgaand aan de effectieve opstart van deel 2 van dit project (met ingangsdatum 1 januari 2025), dient een samenwerkingsovereenkomst en een samenwerkingsstrategie tussen alle deelnemende partners afgesloten te worden.
De verlenging van dit project vereist geen bijkomende financiële inbreng van het lokaal bestuur aangezien het project volledig met de middelen van de projectoproep gefinancierd zal worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Beslissing gemeenteraad d.d. 10 november 2022 'Deelname indienen projectaanvraag "Digibanken" - bekrachtiging - GR/2022/120'
Beslissing Vlaamse Regering d.d. 13 december 2022 waarbij beslist wordt het projectvoorstel van de Digibanken financieel goed te keuren
Beslissing vast bureau d.d. 26 september 2023 'Digibanken, intentieverklaring verlenging' - goedkeuring - VB/2023/312
Het project Digibank bestaat reeds 1,5 jaar en is geslaagd in de opzet. Het is echter belangrijk om te blijven werken aan de verdere ontwikkeling van het project waarvoor voldoende tijd nodig is om de activiteiten te verankeren in de lokale werking en het project te verduurzamen. Na afloop van deze verlenging (30 juni 2026) moet het project blijven bestaan zodat de doelgroep blijvend ondersteund wordt. Gedane inspanningen mogen niet verloren gaan. De verlenging van het project zal er alvast voor zorgen dat de impact toeneemt.
Toelichting wordt gegeven door voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst L. Aerts.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.47.03 uur tot 00.50.19 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad besluit het project Digibank KINA te verlengen voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 juli 2026 en de samenwerkingsovereenkomst- en strategie m.b.t. deze verlenging Digibank KINA te ondertekenen.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan dienst welzijn.
Hoewel Brecht nog niet officieel aangesloten is bij deze samenwerkingsovereenkomst, wordt het bestuur wel betrokken in de verschillende overleg- en ondersteuningsorganen waaraan coördinator welzijn en ATB-begeleidster van sociale dienst OCMW deelnemen.
Deze samenwerking wordt door beiden als een meerwaarde ervaren.
Daarom wordt vanuit VDAB de vraag gesteld naar de mogelijkheid om toetreding van Brecht tot de samenwerkingsovereenkomst verder te officialiseren.
Deze vraag werd eveneens voorgelegd aan de reeds deelnemende besturen. Er werd geen enkel bezwaar geformuleerd.
De huidige samenwerkingsovereenkomst is afgestemd op de reeds deelnemende lokale besturen. Brecht heeft bijgevolg niet de mogelijkheid om nog inhoudelijke aanpassingen aan te brengen.
Tot op heden is het lokaal bestuur Brecht nog niet officieel aangesloten bij de samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB en verschillende lokale besturen (Zoersel, Ranst, Schilde, Zandhoven, Kalmthout, Schelle, Wijnegem).
Deze samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten voor de periode van 2020-2025 en beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de betrokken lokale besturen en VDAB.
Hiermee worden drie centrale ambities beoogd:
1. Meer mensen aan de slag
2. Veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt
3. Sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat
Om deze doelstellingen te bereiken werd door de deelnemende besturen een actieplan opgesteld dat terug te vinden is in bijlage.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Toelichting wordt gegeven door voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst L. Aerts.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.50.20 uur tot 00.52.10 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de toetreding tot de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst met VDAB en het bijhorend actieplan.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Als gevolg van de partiële splitsing van De Ideale Woning per 28 juni 2023 en de partiële splitsing van Woonhaven Antwerpen per 28 juli 2023 werd Brecht mee vennoot bij Woonkade Rupelstreek voor een zeer beperkt deel in de aandelenstructuur. De woonmaatschappij heeft echter een werkingsgebied binnen de Rupelstreek. Aangezien Brecht niet binnen het werkingsgebied valt van Woonkade Rupelstreek, vraagt de woonmaatschappij om uit te treden als aandeelhouder.
Hiermee verkrijgt Brecht het recht op betaling van de venale waarde van de aandelen (van het reeds gestort bedrag), zijnde 100,85 euro.
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.52.11 uur tot 00.54.39 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de uittreding als aandeelhouder uit Woonkade Rupelstreek.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Als gevolg van de partiële splitsing van De Ideale Woning per 28 juni 2023 en de partiële splitsing van Woonhaven Antwerpen per 28 juli 2023 werd Brecht mee vennoot bij Thuisrand voor een zeer beperkt deel in de aandelenstructuur. De woonmaatschappij heeft echter een werkingsgebied binnen Aartselaar, Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en Mortsel. Aangezien Brecht niet binnen het werkingsgebied valt van Thuisrand, vraagt de woonmaatschappij om uit te treden als aandeelhouder.
Hiermee verkrijgt Brecht het recht op betaling van de venale waarde van de aandelen (van het reeds gestort bedrag), zijnde 291,53 euro.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.54.40 uur tot 00.55.50 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de uittreding als aandeelhouder uit Thuisrand.
Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2023 evenals aan de jaarrekening 2023. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoemen bedrijfsrevisor en bepalen van de vergoeding
Artikel 31 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen. De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft kennis genomen van het voorstel om de benoeming van HLB Dodémont - Van Impe & Co (IBR B 00013) uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox (IBR A 02465) bedrijfsrevisor, voor de periode 2024-2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 20 juni 2024 aan een forfaitair ereloon van 5.650,36 euro excl. btw en toezichtsbijdragen aan het IBR/geïndexeerd.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft beslist om de jaarvergadering van 20 juni 2024 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding.
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 10 mei 2024 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 20 juni 2024 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Statuten van IGEAN dienstverlening.
Besluit gemeenteraad d.d. 14 maart 2022 - aanstelling raadslid T. Vandekeere.
Besluit gemeenteraad d.d. 10 november 2022 - aanstelling plaatsvervanger raadslid P. Poriau.
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 op de raad van bestuur van 8 mei 2024.
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.55.51 uur tot 00.56.49 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 20 juni 2024 om 19.00 uur evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 20 juni 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2023 evenals aan de jaarrekening 2023. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoemen bedrijfsrevisor en bepalen van de vergoeding
Artikel 32 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen. De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft kennis genomen van het voorstel om de benoeming van HLB Dodémont - Van Impe & Co (IBR B 00013) uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox (IBR A 02465) bedrijfsrevisor, voor de periode 2024-2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20 juni 2024 aan een forfaitair ereloon van 6.905,98 euro excl. btw en toezichtsbijdragen aan het IBR/geïndexeerd.
Benoemen leden adviescomités
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Met de gemeenteraadsbeslissing van de stad Antwerpen van 25.03.2024 werd mevrouw Tatjana Scheck aangeduid als lid van het adviescomité milieu ter vervanging van de heer Tom Meeuws.
De benoeming wordt voorgelegd aan de algemene vergadering.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 8 mei 2024 heeft beslist om de jaarvergadering van 20 juni 2024 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
6. Benoemen van leden adviescomités.
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 10 mei 2024 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 20 juni 2024 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Statuten van IGEAN dienstverlening.
Besluit gemeenteraad d.d. 14 maart 2022 - aanstelling raadslid T. Vandekeere.
Besluit gemeenteraad d.d. 10 november 2022 - aanstelling plaatsvervanger raadslid P. Poriau.
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 op de raad van bestuur van 8 mei 2023.
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.56.50 uur tot 00.58.00 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 20 juni 2024 om 19.00 uur evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
6. Benoemen van leden adviescomités.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20 juni 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
Gemeenteraadsbesluit van 14 maart 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de Algemene Vergaderingen van Cipal, namelijk schepen Charlotte Beyers.
Oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 met de volgende agendapunten:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De statuten van Cipal.
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.
Voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.58.01 uur tot 00.58.57 uur.
Artikel 1
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Wanneer krijgt Brecht eindelijk een losloopgebied voor honden?
Toelichting wordt gegeven door schepen K. Janssens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.58.58 uur tot 01.06.44 uur.
Voorzitter L. Nicolaï heeft twee maal raadslid M. Van de Lemmer verwittigd wegens het afwijken van het agendapunt.
Is het inderdaad zo dat de Ballekesfeesten een deficit hadden verleden jaar?
Hoeveel bedroeg dit eventuele deficit?
Verleden jaar ontvingen de Ballekesfeesten 6.500 Euro van de gemeente, hoeveel gemeentelijk sponsorgeld krijgen de Ballekesfeesten dit jaar?
Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.06.45 uur tot 01.13.04 uur.
Er werden nu vele duizenden Euro's geïnvesteerd in de opknapbeurt van café Goorhof, wanneer kunnen de ongeduldige klanten terug biljart spelen?
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.13.05 uur tot 01.26.28 uur.
We hebben vernomen dat er tegenwoordig dikwijls een afspraak gemaakt dient te worden om informatie te verkrijgen van verschillende gemeentelijke diensten. Is dit tijdelijk voor de duur van de werken aan het vernieuwde gemeentehuis of is dit een blijvende manier van werken?
Veel mensen vinden dat de gemeentelijke dienstverlening vergeleken met vroeger erop achteruit gaat.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.26.29 uur tot 01.31.19 uur.
Op de website van Igean staat : 'Opgelet, het recyclagepark van Sint-Job-in-'t-Goor is enkel toegankelijk na afspraak vanaf 1 juli'.
Vlaams Belang verzet zich daartegen!
Je kan enkel, lijkt het, met de computer een afspraak maken, met aanmaken van een account enz enz.
Op welke wijze kunnen onze burgers TELEFONISCH een afspraak maken?
Hoe kan er van onze inwoners verwacht worden dat zij op voorhand weten wanneer ze tijd hebben om naar het park te gaan? Moet alles in het leven dan 'gepland' worden?
Toelichting wordt gegeven door schepen K. Janssens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.31.20 uur tot 01.38.00 uur.
Op 26 mei hebben we het toekomstig nieuw gemeentehuis kunnen bezoeken.
Over de kostprijs van het gemeentehuis horen wij verschillende bedragen circuleren.
Vragen:
1) Wat is de totale kostprijs van het nieuwe gemeentehuis inclusief alle kosten vanaf ontwerp, architect, verhuiskosten, tot en met de meubels en de nieuwe computers?
2) Wat was de schuld van de gemeente op het ogenblik dat de eerste betaling voor het nieuw gemeentehuis gedaan werd?
3) Wat zal de schuld van de gemeente zijn op het ogenblik dat de laatste factuur betaald is?
4) Wat is de totale kostprijs indien men ook rekening houdt met de volgende kosten:
- aankoop Carrefour om tijdelijk de bibliotheek in onder te brengen
- heraanleg parking
- herinrichting kasteel Neut om daar in de toekomst de bibliotheek in te vestigen?
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.38.01 uur tot 01.47.34 uur.
De voorzitter sluit de zitting op 19/06/2024 om 13:51.
Namens Gemeenteraad,
Annemie Marnef
Algemeen Directeur
Leo Nicolaï
Voorzitter gemeenteraad