Het nieuwe retributiereglement voor cultuurinfrastructuur werd ter advies voorgelegd aan de cultuurraad.
De cultuurraad geeft positief advies.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 - Dagelijkse werking bruisend/actief.
Actie: A000074 - Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 0705
ARK: 7026000
Omschrijving: Ontvangsten retributies gebruik lokalen GC en OC
GR/2020/166 Retributiereglement i.v.m. gebruik cultuurinfrastructuur - bijsturing
GR/2022/071 Retributiereglement gemeentelijke cultuurinfrastructuur
GR/2023/103 Retributiereglement gemeentelijke cultuurinfrastructuur
Door de opening van 't Gemeentehuis en het ter beschikking stellen van enkele zalen daar, voldoet het bestaande retributiereglement niet meer en dient het te worden herzien.
Van deze gelegenheid wordt eveneens gebruik gemaakt om ook voor de andere gemeentelijke culturele infrastructuur (leeszaal) een het retributiereglement aan te passen.
Een definiëring van wat bedoeld wordt met 'basisschoonmaak' wordt toegevoegd. Zo wordt het duidelijker voor gebruikers wat de exacte verwachting is.
Prijszetting:
De prijszetting van de 2 vergaderzalen en 't Cafeetje wordt afgestemd op het tarief dat gehanteerd wordt voor verhuur van Uniq.
Doordat de 2 zalen in 't Gemeentehuis beschikbaar worden gesteld voor verhuur, wordt het verhuren van de leeszaal (die tijdelijk voorzien was) stopgezet.
Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.53.59 uur tot 00.58.47 uur.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 1 - Termijn
Vanaf na de gemeenteraad tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven voor het gebruik van de gemeentelijke cultuurinfrastructuur.
Hieronder wordt onder verstaan:
Brecht
- ’t Gemeentehuis (Gemeentepark 1, 2960 Brecht)
- UNIQ (Mudaeusstraat 7, 2960 Brecht)
- Kapel Oude Klooster (Gasthuisstraat 42, 2960 Brecht)
Sint-Job
- Bijenkorf (Lochtenbergplein 32, 2960 Brecht)
- Goorhof (Kerklei 16/22, 2960 Brecht)
Sint-Lenaarts
- OC ’t Centrum – (Dorpsstraat 73, 2960 Brecht)
Artikel 2 - Definitie
Dit reglement maakt duidelijk wie de retributie verschuldigd is, wie vrijgesteld is, wat de hoogte van de retributie bedraagt en op welke manier betaald dient te worden.
In het kader van dit retributiereglement worden volgende begrippen gebruikt:
- Erkende Brechtse Vereniging: vereniging met geldige erkenning door het college van burgemeester en schepenen.
- Erkende Brechtse Welzijnsorganisatie: vereniging die werkt voor/met mensen in armoede, met geldige erkenning door college van burgemeester en schepenen.
- Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden: samenwerking van minstens twee gemeenten inclusief Brecht.
Artikel 3 - Toepassingsgebied
De retributie is verschuldigd door: de particuliere personen, vennootschappen, stichtingen of de verenigingen die het gebruik van een lokaal/zaal aanvragen.
Gebruikers worden ingedeeld volgens volgende categorieën | |
Categorie 0 | Gemeentelijke diensten, erkende Brechtse adviesraden, Brechtse scholen, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en welzijnsschakels |
Categorie 1 | Erkende Brechtse verenigingen of stichtingen, politieke partijen van Brecht |
Categorie 2 | Niet-erkende Brechtse verenigingen, particulieren woonachtig in Brecht, vennootschappen met hun maatschappelijke zetel in Brecht |
Categorie 3 | Niet-Brechtse verenigingen en vennootschappen, niet-Brechtse particulieren |
Voor reservaties bij OC ’t Centrum geldt | |
Categorie 0 | Reserveren via gemeente Brecht |
Categorie 1 | Reserveren via gemeente Brecht |
Categorie 2 | Reserveren via concessiehouder van OC ‘t Centrum |
Categorie 3 | Reserveren via concessiehouder van OC ‘t Centrum |
Artikel 4 - Tarief
A. Zaalhuur
Voor de periode van na de gemeenteraad tot en met 31 augustus 2025 wordt de retributie vastgesteld op:
OC ‘t CENTRUM | |||||||||||
Categorie 0 | Categorie 1 | Categorie 2 | Categorie 3 | ||||||||
VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | |||
Podiumzaal | € - | € 25,20 | € 37,70 | € 62,90 | |||||||
Foyer | € - | € 12,60 | € 18,90 | € 31,40 | |||||||
Keuken | € - | € 8,40 | € 12,60 | € 21,00 | Via concessionaris | Via concessionaris | |||||
Vergaderzaal 1 | € - | € 8,40 | € 12,60 | € 21,00 | |||||||
Vergaderzaal 2 | € - | € 8,40 | € 12,60 | € 21,00 | |||||||
Vergaderzaal 3 | € - | € 4,20 | € 6,30 | € 10,40 | |||||||
Bij gebruik podiumzaal en keuken: huur foyer verplicht. Korting op foyerprijs in dit geval -50% | |||||||||||
Gebruik van tribune (kost incl. opstellen en afbreken) | € 210 | eenheidsprijs | |||||||||
t GEMEENTEHUIS | |||||||||||
Categorie 0 | Categorie 1 | Categorie 2 | Categorie 3 | ||||||||
VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | |||
Zaal Kleiput | € - | € 10,50 | € 15,70 | € 26,20 | |||||||
Zaal Schietbaan | € - | € 10,50 | € 15,70 | € 26,20 | |||||||
Raadzaal | € - | ||||||||||
Voor (grotere) evenementen waarbij er andere drank dan koffie, thee en water geschonken wordt, kan 't Cafeetje meegehuurd worden. | |||||||||||
't Cafeetje | € - | € 4,20 | € 6,30 | € 10,40 | |||||||
UNIQ | |||||||||||
Categorie 0 | Categorie 1 | Categorie 2 | Categorie 3 | ||||||||
VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | |||
Zaal | € - | € 25,20 | € 37,70 | € 62,90 | € 75,40 | € 113,20 | € 188,50 | € 226,80 | € 338,80 | €565,60 | |
|
|||||||||||
KAPEL OUDE KLOOSTER | |||||||||||
Categorie 0 | Categorie 1 | Categorie 2 | Categorie 3 | ||||||||
VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | |||
Zaal | € - | € 8,40 | € 12,60 | € 21 | € 25,20 | € 37,70 | € 62,90 | ||||
Tentoonstelling | Voor het gebruik van de Kapel als tentoonstellingsruimte zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van € 120 per week voor een tentoonstelling met gratis inkom. |
||||||||||
BIJENKORF | |||||||||||
|
Categorie 0 | Categorie 1 | Categorie 2 | Categorie 3 | |||||||
VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | |||
Koninginnezaal | € - | € 25,20 | € 37,70 | € 62,90 | € 75,40 | € 113,20 | € 226,80 | €226,80 | € 338,80 | € 565,60 | |
Den Dar | € - | € 8,40 | € 12,60 | € 21 | € 25,20 | € 37,80 | € 62,90 | € 85,60 | € 127,80 | € 213 | |
De Werkbij | € - | € 8,40 | € 12,60 | € 21 | € 25,20 | € 37,80 | € 62,90 | € 85,60 | € 127,80 | € 213 | |
Keuken | € - | € 8,40 | € 12,60 | € 21 | € 25,20 | € 37,80 | € 62,90 | € 85,60 | € 127,80 | € 213 | |
Particulieren vermeld in categorie 2 en 3 kunnen de zalen van de bijenkorf niet huren voor privé-aangelegenheden | |||||||||||
Tentoonstelling | Voor het gebruik van de Bijenkorf als tentoonstellingsruimte zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van € 120 per week voor een tentoonstelling met gratis inkom. | ||||||||||
GOORHOF | |||||||||||
|
Categorie 0 | Categorie 1 | Categorie 2 | Categorie 3 | |||||||
VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | VM / NM | AV / WK | DAG | |||
Feestzaal | € - | € 25,20 | € 37,70 | € 62,90 | € 75,40 | € 113,20 | € 188,50 | € 226,80 | € 338,80 | € 500,80 | |
KORTINGEN | |||||||||||
Korting voor gebruikers in categorie 1, voor cultuurinfrastructuur vermeld in art. 1 (berekend op huurfrequentie).Dit is een eenmalige terugbetaling van korting gegeven op aantal boekingen van het afgelopen boekingsjaar, volgens de regels die hier vermeld staan. Deze zal in september of oktober terugbetaald worden. | |||||||||||
10 tem 29 boekingen per jaar | 10% korting | ||||||||||
30 tem 49 boekingen per jaar | 30% korting | ||||||||||
+50 boekingen per jaar | 50% korting |
VM | Voormiddag = 08.00 uur - 13.00 uur |
NM | Namiddag = 13.00 uur - 18.00 uur |
AV | Avond = na 18.00 uur |
WK | Elk dagdeel op zaterdag / zondag |
B. Schoonmaak
De huurder is verantwoordelijk voor de basisschoonmaak van de gebruikte infrastructuur. De ruimtes moeten in oorspronkelijke staat teruggebracht worden, afval moet meegenomen zijn of op de daartoe bestemde plaats gezet worden. De ruimte moet bezemschoon achtergelaten worden; dit wil zeggen, als een schone vloer zonder vlekken. Bij vlekken die niet verwijderd werden, zal sowieso een poetsbeurt aangerekend worden. Bij grote schade worden de bedragen toegepast zoals beschreven in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”.
Kostprijs extra poetsbeurt: € 23 per half uur - te rekenen vanaf ieder begonnen half uur*
*Volgens tarieven beschreven in art. 4 van het retributiereglement "sluikstort en het herstel van schade door derden"
C. Overschrijden van de huurperiode
UNIQ - Polyvalente zaal | € 300 |
OC 't Centrum - Podiumzaal, keuken, foyer | € 300 |
OC 't Centrum – vergaderzalen | € 150 |
t Gemeentehuis - polyvalente zalen | € 150 |
Bijenkorf - den Dar, De Werkbij, Keuken | € 150 |
Bijenkorf - Koninginnezaal | € 300 |
Kapel Oude Klooster - kapel | € 150 |
D. Huur bergruimte
OC ‘t CENTRUM | ||
Huur opbergruimte per werkingsjaar | Eenheid | |
Vergaderzaal 1 | € 56,30 | per kast |
Vergaderzaal 2 | € 56,30 | per kast |
Vergaderzaal 3 | € 56,30 | per kast |
Podiumzaal | € 16,90 | per m² |
UNIQ | ||
Huur opbergruimte per werkingsjaar | Eenheid | |
Polyvalente ruimte | € 56,30 | per kast |
Berging | € 16,90 | per kast |
BIJENKORF | ||
Huur opbergruimte per werkingsjaar | Eenheid | |
Berging | € 56,30 | per kast |
Artikel 5 - Vrijstellingen
De retributie is niet verschuldigd voor de door de gemeente bevorderende initiatieven in samenwerking met het Rode Kruis.
Artikel 6 - Annuleringsvoorwaarden
lndien de aanvrager geen gebruik maakt van de ter beschikking gestelde accommodatie wordt een retributie toegepast afhankelijk van het moment waarop de annulering via e-mail kenbaar werd gemaakt:
Tijdstip van annuleren | Retributie |
Meer dan 2 weken voor gebruik | Gratis |
Minder dan 2 weken voor gebruik | 100% retributie |
Geen annulatie of geen geldige annulatie | € 50 + 200% retributie |
De annulering moet steeds gebeuren via: reservatie@brecht.be
In geval van bewezen en manifeste overmacht m.b.t. het wegvallen van de activiteit of het tijdig indienen van de annulering, kan op advies van het beheersorgaan van het gemeenschapscentrum aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgesteld af te zien van het innen van deze vergoedingen. De aanvraag hiertoe moet gericht worden aan het beheersorgaan.
Indien het gemeentebestuur door bewezen en manifeste overmacht de ruimtes niet ter beschikking kan stellen, zal de gebruiker/aanvrager geen enkel recht op schadevergoeding kunnen laten gelden.
Artikel 7 - Wijze van betaling
De retributie wordt eisbaar zodra de dienstverlening aanvangt.
De gebruikers betalen maandelijks na ontvangst van de rekening door overschrijving op een financiële rekening van het gemeentebestuur
Artikel 8 - Niet-betaling
Bij niet-betaling van het verschuldigde bedrag na vervaldatum kan de gebruiker onmiddellijk het gebruik van de accommodatie ontzegd worden.
Bij niet-betaling binnen de wettelijk bepaalde vervaltermijn, zullen volgende bedragen van toepassing zijn:
- Eerste aanmaning: € 0
- Tweede en elke volgende aanmaning: € 20
Als de debiteur een afbetalingsplan krijgt en dit vervolgens niet nakomt, wordt hem een aanmaning gestuurd. Voor deze aanmaning wordt een kost van € 20 aangerekend.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor het aanmaken van dit dwangbevel en het overmaken van een dossier aan de gerechtsdeurwaarder wordt een kost van € 30 aangerekend.
Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen. De rechtbanken van Antwerpen zijn bevoegd.
Artikel 9 - Oneigenlijk gebruik
Wie een lokaal aanvraagt, moet dit doen in de hoedanigheid van organisator of namens de organisator. De organisator mag de ter beschikking gestelde ruimte niet laten gebruiken door derden of voor andere doeleinden dan opgegeven in de aanvraag.
Als oneigenlijk gebruik wordt beschouwd bv: een privéaangelegenheid, terwijl de zaal werd aangevraagd door een vereniging.
Indien oneigenlijk gebruik vastgesteld wordt, dient de gebruiker een retributie te betalen van: € 50 + 300% van de voorziene retributie
Artikel 10 - Toezicht
Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.
Artikel 11 - Opheffing voorgaand reglement
Dit reglement vervangt alle voorgaande te dezen.