Terug
Gepubliceerd op 25/11/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 14/11/2024 - 21:30

Retributiereglement gemeentelijke cultuurinfrastructuur

Aanwezig: Leo Nicolaï, Voorzitter gemeenteraad
Sven Deckers, Burgemeester
Daan De Veuster, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Schepenen
Luc Aerts, Voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Gemeenteraadsleden
Annemie Marnef, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Eline Peeters, Tweede schepen
Tatiana Vandekeere, Gemeenteraadslid
Advies

Het nieuwe retributiereglement voor cultuurinfrastructuur werd ter advies voorgelegd aan de cultuurraad. 

De cultuurraad geeft positief advies.

Beleids- en beheerscyclus

Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 - Dagelijkse werking bruisend/actief.
Actie: A000074 - Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 0705
ARK: 7026000
Omschrijving: Ontvangsten retributies gebruik lokalen GC en OC

Historiek

GR/2020/166 Retributiereglement i.v.m. gebruik cultuurinfrastructuur - bijsturing

GR/2022/071 Retributiereglement gemeentelijke cultuurinfrastructuur

GR/2023/103 Retributiereglement gemeentelijke cultuurinfrastructuur

Motivatie

Door de opening van 't Gemeentehuis en het ter beschikking stellen van enkele zalen daar, voldoet het bestaande retributiereglement niet meer en dient het te worden herzien.

Van deze gelegenheid wordt eveneens gebruik gemaakt om ook voor de andere gemeentelijke culturele infrastructuur (leeszaal) een het retributiereglement aan te passen.

Een definiëring van wat bedoeld wordt met 'basisschoonmaak' wordt toegevoegd. Zo wordt het duidelijker voor gebruikers wat de exacte verwachting is.


Prijszetting:

De prijszetting van de 2 vergaderzalen en 't Cafeetje wordt afgestemd op het tarief dat gehanteerd wordt voor verhuur van Uniq.

Doordat de 2 zalen in 't Gemeentehuis beschikbaar worden gesteld voor verhuur, wordt het verhuren van de leeszaal (die tijdelijk voorzien was) stopgezet.

 

Toelichting wordt gegeven door schepen F. Van Looveren.

Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.53.59 uur tot 00.58.47 uur.

Juridisch kader

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur

Publieke stemming
Aanwezig: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Christel Van Akeleyen, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Marianne Van den Lemmer, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens, Annemie Marnef
Voorstanders: Leo Nicolaï, Sven Deckers, Daan De Veuster, Frans Van Looveren, Charlotte Beyers, Kris Janssens, Luc Aerts, Patrick Van Assche, Kris Kenis, Joziena Slegers, Annemie Van Dyck, Luc Torfs, Ben Van Riel, Ludwig Anthonissen, Natalie Schoonbaert, Hans Verbeeck, Roeland Ruelens, Gert Paulussen, Ilse Van Den Heuvel, Katrien Scheirs, Ilse De Beuckelaer, Ivan Flebus, Pieter Poriau, Elly Oostvogels, Christel Covens
Tegenstanders: Christel Van Akeleyen, Marianne Van den Lemmer
Resultaat: Met 25 stemmen voor, 2 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1 - Termijn

Vanaf na de gemeenteraad tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven voor het gebruik van de gemeentelijke cultuurinfrastructuur.

Hieronder wordt onder verstaan:

Brecht

  - ’t Gemeentehuis (Gemeentepark 1, 2960 Brecht)

  - UNIQ (Mudaeusstraat 7, 2960 Brecht)

  - Kapel Oude Klooster (Gasthuisstraat 42, 2960 Brecht)

Sint-Job

  - Bijenkorf (Lochtenbergplein 32, 2960 Brecht)

  - Goorhof (Kerklei 16/22, 2960 Brecht)

Sint-Lenaarts

  - OC ’t Centrum – (Dorpsstraat 73, 2960 Brecht)


Artikel 2 - Definitie

Dit reglement maakt duidelijk wie de retributie verschuldigd is, wie vrijgesteld is, wat de hoogte van de retributie bedraagt en op welke manier betaald dient te worden.

In het kader van dit retributiereglement worden volgende begrippen gebruikt:

    - Erkende Brechtse Vereniging: vereniging met geldige erkenning door het college van burgemeester en schepenen.

    - Erkende Brechtse Welzijnsorganisatie: vereniging die werkt voor/met mensen in armoede, met geldige erkenning door college van burgemeester en schepenen.

    - Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden: samenwerking van minstens twee gemeenten inclusief Brecht.

     

Artikel 3 - Toepassingsgebied

De retributie is verschuldigd door: de particuliere personen, vennootschappen, stichtingen of de verenigingen die het gebruik van een lokaal/zaal aanvragen.

 
 Gebruikers worden ingedeeld volgens volgende categorieën
 Categorie 0 Gemeentelijke diensten, erkende Brechtse adviesraden, Brechtse scholen, intergemeentelijke    samenwerkingsverbanden en welzijnsschakels
 Categorie 1 Erkende Brechtse verenigingen of stichtingen, politieke partijen van Brecht
 Categorie 2 Niet-erkende Brechtse verenigingen, particulieren woonachtig in Brecht, vennootschappen met hun maatschappelijke zetel in Brecht
 Categorie 3 Niet-Brechtse verenigingen en vennootschappen, niet-Brechtse particulieren
 
 
 Voor reservaties bij OC ’t Centrum geldt
 Categorie 0  Reserveren via gemeente Brecht
 Categorie 1  Reserveren via gemeente Brecht
 Categorie 2  Reserveren via concessiehouder van OC ‘t Centrum
 Categorie 3  Reserveren via concessiehouder van OC ‘t Centrum


Artikel 4 - Tarief

A. Zaalhuur

Voor de periode van na de gemeenteraad  tot en met 31 augustus 2025 wordt de retributie vastgesteld op: 

OC ‘t CENTRUM
  Categorie 0 Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3
    VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG
 Podiumzaal   €         -  € 25,20   € 37,70  € 62,90            
 Foyer   €         -  € 12,60  € 18,90  € 31,40            
 Keuken   €         -  € 8,40   € 12,60  € 21,00    Via concessionaris    Via concessionaris
 Vergaderzaal 1   €         -  € 8,40   € 12,60  € 21,00            
 Vergaderzaal 2   €         -  € 8,40   € 12,60  € 21,00            
 Vergaderzaal 3   €         -  € 4,20   € 6,30  € 10,40            
           
 Bij gebruik podiumzaal en keuken: huur foyer verplicht. Korting op foyerprijs in dit geval -50%
Gebruik van tribune (kost incl. opstellen en afbreken)  € 210 eenheidsprijs 
                      
t GEMEENTEHUIS
  Categorie 0 Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3
    VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG
 Zaal Kleiput  €         -   € 10,50 € 15,70 € 26,20            
 Zaal   Schietbaan  €         -   € 10,50 € 15,70 € 26,20            
 Raadzaal  €         -                    
 
 Voor (grotere) evenementen waarbij er andere drank dan koffie, thee en water geschonken wordt, kan 't Cafeetje meegehuurd worden. 
 't Cafeetje  €           -    € 4,20  € 6,30  € 10,40            
                        
UNIQ
  Categorie 0 Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3
    VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG
 Zaal  €        -    € 25,20 € 37,70 € 62,90 € 75,40 € 113,20 € 188,50 € 226,80 € 338,80 €565,60
 
KAPEL OUDE KLOOSTER
  Categorie 0 Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3
    VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG
 Zaal  €        -   € 8,40 € 12,60 € 21 € 25,20 € 37,70 € 62,90      
 
 Tentoonstelling  Voor het gebruik van de Kapel als tentoonstellingsruimte zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van
€ 120 per week voor een tentoonstelling met gratis inkom.
                      
BIJENKORF
 
Categorie 0 Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3
    VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG
 Koninginnezaal  €        -   € 25,20 € 37,70 € 62,90 € 75,40 € 113,20 € 226,80 €226,80 € 338,80 € 565,60
 Den Dar  €        -   € 8,40 € 12,60 €  21 € 25,20 € 37,80 € 62,90 € 85,60 € 127,80 € 213
 De Werkbij  €        -   € 8,40 € 12,60 €  21 € 25,20 € 37,80 € 62,90 € 85,60 € 127,80 € 213
 Keuken  €        -   € 8,40 € 12,60 €  21 € 25,20 € 37,80 € 62,90 € 85,60 € 127,80 € 213
    
  Particulieren vermeld in categorie 2 en 3 kunnen de zalen van de bijenkorf niet huren voor privé-aangelegenheden
 Tentoonstelling Voor het gebruik van de Bijenkorf als tentoonstellingsruimte zal de gebruiker een retributie dienen te betalen van € 120 per week voor een tentoonstelling met gratis inkom.
                      
GOORHOF

 

Categorie 0 Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3
    VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG VM / NM AV / WK DAG
 Feestzaal  €        -   € 25,20 € 37,70 € 62,90 € 75,40 € 113,20 € 188,50 € 226,80 € 338,80 € 500,80
 
                     
KORTINGEN
Korting voor gebruikers in categorie 1, voor cultuurinfrastructuur vermeld in art. 1 (berekend op huurfrequentie).Dit is een eenmalige  terugbetaling van korting gegeven op aantal boekingen van het afgelopen boekingsjaar, volgens de regels die hier vermeld staan. Deze zal in september of oktober terugbetaald worden.          
 10 tem 29 boekingen per jaar      10% korting      
 30 tem 49 boekingen per jaar     30% korting       
 +50 boekingen per jaar  50% korting
 
De tarieven worden jaarlijks op 1 september aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand maart van het huidige jaar te delen door het indexcijfer van de maand september in 2024. Bij indexering worden de tarieven afgerond tot op het dichtstbijzijnde 10 cent.

 

 VM  Voormiddag = 08.00 uur - 13.00 uur
 NM  Namiddag = 13.00 uur - 18.00 uur
 AV  Avond = na 18.00 uur
 WK  Elk dagdeel op zaterdag / zondag

 

B. Schoonmaak

De huurder is verantwoordelijk voor de basisschoonmaak van de gebruikte infrastructuur. De ruimtes moeten in oorspronkelijke staat teruggebracht worden, afval moet meegenomen zijn of op de daartoe bestemde plaats gezet worden. De ruimte moet bezemschoon achtergelaten worden; dit wil zeggen, als een schone vloer zonder vlekken. Bij vlekken die niet verwijderd werden, zal sowieso een poetsbeurt aangerekend worden. Bij grote schade worden de bedragen toegepast zoals beschreven in het retributiereglement “sluikstort en schade door derden”.

Kostprijs extra poetsbeurt: € 23 per half uur - te rekenen vanaf ieder begonnen half uur* 

   *Volgens tarieven beschreven in art. 4 van het retributiereglement "sluikstort en het herstel van schade door derden"


C. Overschrijden van de huurperiode


 UNIQ - Polyvalente zaal  € 300
 OC 't Centrum - Podiumzaal, keuken, foyer  € 300
 OC 't Centrum – vergaderzalen  € 150
 t Gemeentehuis - polyvalente zalen  € 150
 Bijenkorf - den Dar, De Werkbij, Keuken  € 150
 Bijenkorf - Koninginnezaal  € 300
 Kapel Oude Klooster - kapel  € 150

 

D. Huur bergruimte


OC ‘t CENTRUM
  Huur opbergruimte per werkingsjaar Eenheid
 Vergaderzaal 1  € 56,30  per kast
 Vergaderzaal 2  € 56,30  per kast
 Vergaderzaal 3  € 56,30  per kast
 Podiumzaal  € 16,90  per m²
      
UNIQ
  Huur opbergruimte per werkingsjaar Eenheid
 Polyvalente ruimte  € 56,30  per kast
 Berging  € 16,90  per kast
      
BIJENKORF
  Huur opbergruimte per werkingsjaar Eenheid
 Berging  € 56,30  per kast


Artikel 5 - Vrijstellingen

De retributie is niet verschuldigd voor de door de gemeente bevorderende initiatieven in samenwerking met het Rode Kruis.

 

Artikel 6 - Annuleringsvoorwaarden

lndien de aanvrager geen gebruik maakt van de ter beschikking gestelde accommodatie wordt een retributie toegepast afhankelijk van het moment waarop de annulering via e-mail kenbaar werd gemaakt:

 

Tijdstip van annuleren Retributie
 Meer dan 2 weken voor gebruik  Gratis
 Minder dan 2 weken voor gebruik  100% retributie
 Geen annulatie of geen geldige annulatie  € 50 + 200% retributie

 

De annulering moet steeds gebeuren via: reservatie@brecht.be

In geval van bewezen en manifeste overmacht m.b.t. het wegvallen van de activiteit of het tijdig indienen van de annulering, kan op advies van het beheersorgaan van het gemeenschapscentrum aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgesteld af te zien van het innen van deze vergoedingen. De aanvraag hiertoe moet gericht worden aan het beheersorgaan.

Indien het gemeentebestuur door bewezen en manifeste overmacht de ruimtes niet ter beschikking kan stellen, zal de gebruiker/aanvrager geen enkel recht op schadevergoeding kunnen laten gelden.

 

Artikel 7 - Wijze van betaling

De retributie wordt eisbaar zodra de dienstverlening aanvangt.

De gebruikers betalen maandelijks na ontvangst van de rekening door overschrijving op een financiële rekening van het gemeentebestuur

 

Artikel 8 - Niet-betaling

Bij niet-betaling van het verschuldigde bedrag na vervaldatum kan de gebruiker onmiddellijk het gebruik van de accommodatie ontzegd worden.

Bij niet-betaling binnen de wettelijk bepaalde vervaltermijn, zullen volgende bedragen van toepassing zijn:

    - Eerste aanmaning: € 0

    - Tweede en elke volgende aanmaning: € 20

 

Als de debiteur een afbetalingsplan krijgt en dit vervolgens niet nakomt, wordt hem een aanmaning gestuurd. Voor deze aanmaning wordt een kost van € 20 aangerekend.

Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor het aanmaken van dit dwangbevel en het overmaken van een dossier aan de gerechtsdeurwaarder wordt een kost van € 30 aangerekend.

Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen. De rechtbanken van Antwerpen zijn bevoegd.

 

Artikel 9 - Oneigenlijk gebruik

Wie een lokaal aanvraagt, moet dit doen in de hoedanigheid van organisator of namens de organisator. De organisator mag de ter beschikking gestelde ruimte niet laten gebruiken door derden of voor andere doeleinden dan opgegeven in de aanvraag.

Als oneigenlijk gebruik wordt beschouwd bv: een privéaangelegenheid, terwijl de zaal werd aangevraagd door een vereniging.

Indien oneigenlijk gebruik vastgesteld wordt, dient de gebruiker een retributie te betalen van: € 50 + 300% van de voorziene retributie

 

Artikel 10 - Toezicht

Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.

 

Artikel 11 - Opheffing voorgaand reglement

Dit reglement vervangt alle voorgaande te dezen.