De voorzitter opent de zitting op 16/05/2024 om 21:00.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
Gemeenteraadsbeslissing d.d. 17 januari 2019 - Huishoudelijk reglement gemeenteraad.
Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.00.24 uur tot 00.02.46 uur.
Artikel 1
Het verslag van de voorgaande zitting d.d. 11 april 2024, dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de gemeenteraadsleden heeft gelegen, wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.
Ingewonnen adviezen:
De gemeentelijke dienst Erfgoed verleent een ongunstig advies voor het opheffen van de voetweg ter hoogte van het perceel gelegen aan Leemstraat 46, 2960 Brecht:
Deze weg maakt historisch onderdeel uit van het gehucht "Broekhoven" en is aangeduid op de "Atlas Der buurtwegen" uit 1852. Zoals het Beheersplan aangeeft is de omgeving van het kapel in het bezit van een historische erfgoedwaarde.
De belangrijkste doelstellingen van het beheersplan omschrijven het behoud van aanwezig erfgoedelementen. Een verwijdering van de voetweg past niet binnen deze redenering.
De gemeentelijke dienst Integrale Veiligheid en Mobiliteit verleent een ongunstig advies voor het opheffen van de voetweg ter hoogte van het perceel gelegen aan Leemstraat 46, 2960 Brecht:
In principe is het de bedoeling om te pleiten voor zo veel mogelijk het behoud van buurtwegen om deze in een trage wegennetwerk te kunnen inzetten. Op die manier zouden voetgangers en fietsers veiliger tussendoor hun weg kunnen vinden en ontstaan er minder conflicten met gemotoriseerd verkeer.
Dit trage wegennet kan dan gebruikt worden in bv een speelweefselplan, in schoolroutekaarten,…
Indien de voetweg momenteel effectief nog vaak gebruikt wordt (zoals wordt aangehaald in het bezwaarschrift), is het inderdaad niet wenselijk deze op te heffen. We volgen hierin de redenering vanuit dienst Erfgoed.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000007 - Brecht voert een ruimtelijk beleid om in te spelen op de maatschappelijke behoeften, met aandacht voor de eigen identiteit van de gemeente.
Actie: A000043 - Dagelijkse werking omgeving.
Mevrouw Marina Caumette diende een omgevingsvergunningsaanvraag (OMV2023/285) in voor gronden gelegen aan Leemstraat 46, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie D perceelnr. 228V.
Deze aanvraag werd op 08/09/2023 ingediend bij het college van burgemeester en schepenen.
Op 09/01/2024 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard.
De aanvraag heeft betrekking op het perceel Leemstraat 46. Dit perceel is bebouwd met een vrijstaande eengezinswoning met bijgebouw en grenst met de achtertuin aan het perceel Broeckhovenstraat 5. Op het laatstgenoemde perceel bevindt zich de Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Weeënkapel, een beschermd monument.
De aanvraag tot omgevingsvergunning OMV2023/285 heeft betrekking op de volgende stedenbouwkundige handelingen:
Over het perceel loopt de voetweg nr. 153, die de Leemstraat met de Broeckhovenstraat verbindt. Deze voetweg heeft een breedte van 1m50.
Met de aanvraag tot omgevingsvergunning wordt ook de opheffing van deze voetweg gevraagd, voor het gedeelte op het perceel Leemstraat 46.
Procedure:
De aanvraag tot afschaffing van de gemeenteweg werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Dit openbaar onderzoek werd gehouden van 17/01/2024 tot 16/02/2024.
Er werd 1 bezwaarschrift ingediend. Het bezwaarschrift kan als volgt worden samengevat:
De gemeenteweg dient als toegangsweg tot de Zeven Weeënkapel, welke is opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed, beschermd als monument en, tesamen met de onmiddellijke omgeving ook als dorpsgezicht.
Op het meest recent opgemaakte beheersplan van de kapel wordt het element dat deze voetweg bewaard is gebleven als waardevol aangegeven.
Er werd recent een buurtcomité opgericht om de kapel terug als verbindingsplek/ontmoetingsplek op te waarderen. De voetweg vanuit de Leemstraat wordt door wandelaars en bezoekers van de kapel dan ook frequent gebruikt.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikel 31
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 8 en artikel 12
Het besluit van 27 november 2015 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 47
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
De gevraagde afschaffing van de gemeenteweg kan niet goedgekeurd worden.
Uit het openbaar onderzoek blijkt dat de toegangsweg naar de kapel nog frequent wordt gebruikt, en dat deze ook een samenhangend geheel vormt met de kapel zelf. Het afschaffen van deze voetweg zou afbreuk doen aan het erfgoedkarakter van de kapel, en druist bovendien in tegen het principe dat buurtwegen zoveel als mogelijk dienen te worden behouden om in te zetten in een netwerk van trage wegen.
Toelichting wordt gegeven door schepen E. Peeters.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.02.47 uur tot 00.05.07 uur.
Op 12 december 2023 keurde de burgemeester een besluit goed dat personen verbood om pyrotechnische middelen en wensballonnen in hun bezit te hebben in de openbare ruimte tijdens de eindejaarsperiode. Die materialen konden bestuurlijk in beslag worden genomen bij vaststelling van het bezit en elke voorbereidende handeling voor het afsteken van vuurwerk.
Dit burgemeestersbesluit kwam er na overleg binnen het politiecollege. Ook de burgemeesters van de andere gemeenten van politiezone namen een gelijkaardig besluit.
Op 27 september 2024 zal een nieuw artikel toegevoegd worden aan het koninklijk besluit van 23 september 1958 houdende algemeen reglement betreffende het fabriceren, opslaan, onder zich houden, verkopen, vervoeren en gebruiken van springstoffen, luidende: "Het is verboden voor personen jonger dan 18 jaar om kruit, lonten, elektrische ontvlammingsmiddelen, slaghoedjes of vuurwerk onder zich te houden, met uitzondering van klappertjes die speciaal zijn ontworpen voor speelgoed."
Lokale Politie Voorkempen vraagt aan de gemeenten om het bezit op pyrotechnisch materiaal tot aan de wetswijziging alvast (terug) te willen verbieden. Zo kan er binnen de politiezone uniform worden opgetreden tegen het bezit van pyrotechnisch materiaal in de openbare ruimte.
Nieuwe Gemeentewet, artikel 119 en artikel 135, § 2
Wet op het politieambt van 5 augustus 1992, artikels 30 § 1 en 2
Algemeen politiereglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 10 juni 2010
Uniform politiereglement Voorkempen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 januari 2022, artikels 4.5.10 en 4.5.11
Besluit van de burgemeester van 12 december 2023 'Politieverordening - openbare orde en veiligheid - verbod op het bezit van pyrotechnische middelen en wensballonnen in de openbare ruimte van 19 december 2023 tot en met 3 januari 2024 - bestuurlijke inbeslagneming en vernietiging van de pyrotechnische middelen en wensballonnen – goedkeuring’
In Brecht is het oplaten van wensballonnen altijd verboden. Het afsteken van vuurwerk is eveneens verboden, tenzij de burgemeester er toelating voor verleende.
Desalniettemin worden er wensballonnen opgelaten en wordt er vuurwerk afgestoken zonder toelating. Deze situaties handhaven, is evenwel niet gemakkelijk. Betrappingen op heterdaad en bijgevolg het doen van de nodige vaststellingen zijn bijzonder moeilijk.
Het staat vast dat het gebruik van vuurwerk en wensballonnen niet zonder risico is en dat het gebruik door niet-professionelen veiligheids- en gezondheidsgevaren inhoudt, zowel voor de gebruiker zelf als voor de omstaanders.
Via een wijziging in de regelgeving zal het bezit van pyrotechnisch materiaal verboden worden voor personen jonger dan 18 jaar vanaf 27 september 2024.
Het is aangewezen om het bezit van pyrotechnische artikelen en wensballonnen voor jongeren die de leeftijd van de volle 18 jaar nog niet hebben bereikt in de openbare ruimte alvast te verbieden in afwachting van de wijziging in de regelgeving. Het tonen of uitstallen van de pyrotechnische middelen en wensballonnen wordt eveneens verboden, alsook het treffen van voorbereidende handelingen voor het ontsteken of doen knallen van de pyrotechnische middelen of voor het oplaten van de wensballonnen.
Artikel 30, §§ 1 en 2 van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992 bepaalt:
"§ 1. De leden van het operationeel kader mogen, in de plaatsen waartoe zij wettelijk toegang hebben, de voorwerpen of dieren die een gevaar betekenen voor het leven of de lichamelijke integriteit van personen of de veiligheid van goederen aan het vrije beschikkingsrecht van de eigenaar, de bezitter of de houder onttrekken, zolang zulks met het oog op de openbare veiligheid of de openbare rust vereist is.
Deze bestuurlijke inbeslagneming geschiedt overeenkomstig de richtlijnen en onder de verantwoordelijkheid van een officier van bestuurlijke politie.
§ 2. De voorwerpen die zijn in beslag genomen bij wijze van bestuurlijke maatregel, worden gedurende maximaal zes maanden ter beschikking gehouden van de houder, bezitter of eigenaar tenzij het om dwingende redenen van openbare veiligheid gerechtvaardigd is om ze onmiddellijk te vernietigen.
Tot die vernietiging wordt besloten door de bevoegde overheid van bestuurlijke politie."
Met het oog op de vrijwaring van de openbare veiligheid en de openbare rust is het daarom ook aangewezen om Lokale Politie Voorkempen toe te laten de pyrotechnische middelen of wensballonnen die worden aangetroffen bij jongeren die de leeftijd van 18 jaar nog niet bereikt hebben bestuurlijk in beslag te nemen als de jongere in kwestie daar niet vrijwillig afstand van zou doen.
Omwille van dwingende redenen van openbare orde en veiligheid is het ook aangewezen om de bestuurlijk in beslag genomen voorwerpen onmiddellijk te (laten) vernietigen. Het zou immers niet verantwoord zijn om de bestuurlijk in beslag genomen voorwerpen terug te moeten geven. Enkel op die wijze kan vermeden worden dat de pyrotechnische artikelen of wensballonnen opnieuw in het bezit van de jongeren zouden komen.
De gemeente zal instaan voor de bewaring en vernietiging van de bestuurlijk in beslag genomen goederen.
Deze politieverordening treedt in werking op 21 mei 2024 en geldt tot en met 26 september 2024.
Hierdoor is de periode afgedekt tot aan het in werking treden van het nieuwe artikel in het koninklijk besluit van 23 september 1958 houdende algemeen reglement betreffende het fabriceren, opslaan, onder zich houden, verkopen, vervoeren en gebruiken van springstoffen.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.05.08 uur tot 00.10.21 uur.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan volgende politieverordening:
Artikel 1
Verbod op het bezit, het tonen, het uitstallen en het treffen van elke voorbereidende handeling voor het ontsteken of doen knallen van pyrotechnische middelen in de openbare ruimte door personen die de volle leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt.
De burgemeester kan toelating geven om hiervan af te wijken.
Artikel 2
Verbod op het oplaten van wensballonnen in de openbare ruimte door personen die de volle leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt.
De burgemeester kan toelating geven om hiervan af te wijken.
Artikel 3
De Lokale Politie Voorkempen mag de pyrotechnische middelen en wensballonnen, die in strijd zijn met artikels 1 en 2 van deze politieverordening in het bezit waren van een persoon die de volle leeftijd van 18 jaar nog niet had bereikt, bestuurlijk in beslag nemen overeenkomstig artikel 30, § 1 van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992.
Artikel 4
De Lokale Politie Voorkempen moet de overeenkomstig artikel 30, § 1 van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992 bestuurlijk in beslag genomen pyrotechnische middelen en wensballonnen, die in strijd met artikels 1 en 2 van deze politieverordening in het bezit waren van een persoon die de volle leeftijd van 18 jaar nog niet had bereikt, niet ter beschikking houden en niet terug te geven aan de houder, bezitter of eigenaar, maar moet ze om dwingende redenen van openbare veiligheid onmiddellijk vernietigen.
Artikel 5
Deze politieverordening treedt in werking op 21 mei 2024 en geldt tot en met 26 september 2024.
Artikel 6
Deze politieverordening zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren.
Actieplan: AP000004 - Brecht werkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid voor alle vervoersmodi.
Actie: A000011 - Dagelijkse werking mobiliteit
Beleidsveld: BV 0200
ARK: 2140000
Omschrijving: Mobiliteitsplan
Het huidig mobiliteitsplan van de gemeente dateerde van 2012 en was aan herziening toe.
Ondanks het feit dat een lokaal mobiliteitsplan niet langer verplicht is, wil Brecht verder bouwen aan de mobiliteit van morgen met focus op het creëren van leefbare woonkernen via de hefbomen snelheid en inrichting, het sturen van vrachtverkeer en doorgaand verkeer, het opstellen van een parkeerbeleidsplan en het opbouwen van een kader rond elektrische mobiliteit en deelmobiliteit. Het lokaal mobiliteitsplan maakt zo aansluiting met het bovenlokaal routeplan 2030 van de vervoerregio Antwerpen.
De opdracht “Lastvoorwaarden voor de aanstelling van een studiebureau voor de opmaak van een gemeentelijk mobiliteitsplan inclusief bijhorend participatietraject” werd gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde VECTRIS cvba, Vital Decosterstraat 67A bus 201 in 3000 Leuven. De looptijd werd vastgesteld op 270 werkdagen.
Het vernieuwen van een mobiliteitsplan gebeurt in 8 stappen, die verder gestructureerd worden in 3 fases of rapportages: de oriëntatiefase, de synthesefase en het eigenlijke beleidsplan.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Fase 1 – oriëntatiefase
Betreft de analyse van bestaande inzichten en studies m.b.t. mobiliteit en formuleren van de probleemstelling, als voorbereiding op de volgende fase.
In de oriëntatiefase werden knelpunten, kansen en eerste oplossingen aangereikt door vertegenwoordigers van diverse verenigingen (externe klankbordgroep), van de gemeentelijke administratie (interne klankbordgroep) en door de burgers via een digitale enquête (Maplixbevraging). Vervolgens werden er workshops met burgers gehouden in de drie deelgemeenten waar de knelpunten, kansen en eerste oplossingen werden besproken.
Het resultaat van deze fase werd beschreven in de oriëntatienota. Deze oriëntatienota bestaat uit 2 stappen: inventarisatie van bestaande toestand en het definiëren van doelstellingen.
De nota werd voorgelegd aan een projectstuurgroep (PSG) op 28 maart. Binnen de PSG wordt de expertise van de verschillende partners gevraagd in het ontwerp- en denkproces, zodat een inherente kwaliteitszorg wordt gegarandeerd.
De laatste bemerkingen en aanpassingen werden verwerkt in de uiteindelijke oriëntatienota dewelke definitief werd goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen d.d. 23 mei 2023.
Fase 2 - synthesefase
De synthesenota omvat een synthese van de onderzoeksresultaten en een inhoudelijke synthese van de scenario’s duurzame mobiliteit, alsook de visie van de burgers.
In de tweede fase werd de input van de burgers en verenigingen uitgewerkt tot scenario’s door VECTRIS. Deze scenario’s werden voorgelegd aan de klankbordgroepen en burgers in de drie deelgemeenten. Het gaat om een denkoefening die enkele keuzes voor de toekomstige mobiliteitsorganisatie scherpstelt. De scenario’s vormen de opstap naar een globale en lokale visie voor het latere beleidsplan mobiliteit Brecht. Het zijn geenszins finale beleidsvoorstellen.
Het resultaat van deze fase wordt beschreven in de synthesenota. Deze nota betreft een tussenstap in het proces van de herwerking van het mobiliteitsplan. De uitwerking en voorstelling van de scenario’s behoren tot een verplicht onderdeel in deze synthesefase.
Op basis van bovenstaande principes en de input vanuit het participatietraject werden eveneens netwerkkaarten opgemaakt.
De synthesenota en de netwerkkaarten werden voorgelegd aan een projectstuurgroep (PSG) ter goedkeuring. Deze projectstuurgroep ging door op donderdag 11 januari 2024.
Fase 3 - beleidsfase
In de laatste fase wordt het voorkeursscenario verder uitgewerkt tot een volwaardig beleidsplan. Dit plan schetst krachtlijnen van de diverse actiedomeinen. Hieraan wordt eveneens een actieprogramma met actiefiches gekoppeld. We plannen maatregelen, middelen en prioriteiten op korte, middellange en lange termijn.
Eind januari/begin februari gingen de derde (en laatste) reeks workshops per deelgemeente door.
De beleidsnota met actiefiches en kaartenbundel werden voorgelegd aan een projectstuurgroep (PSG) ter goedkeuring op dinsdag 23 april 2024. Na vraag tot kleine toevoegingen/wijzigingen werd een aangepaste versie opgemaakt door studiebureau Vectris, dewelke werd goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen op dinsdag 30 april 2024.
Toelichting wordt gegeven door schepen E. Peeters.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.10.22 uur tot 00.46.19 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het beleidsplan d.d. 26 april 2024 van studiebureau Vectris voor het mobiliteitsplan van de gemeente Brecht goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de actiefiches voor het mobiliteitsplan goed.
Artikel 3
Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan studiebureau Vectris en Mobiel21, beiden gevestigd te Vital De Costerstraat 67A / 0201 te 3000 Leuven.
Beleidsdoelstelling: D000006 - Elke Brechtenaar is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen.
Actieplan: AP000020 - Dagelijkse werking dienstverlening.
Actie: A000078 - Dagelijkse werking dienstverlening.
Beleidsveld: BV 011901
ARK: 6144000
Omschrijving: Consultancy algemeen (ook advocaten niet in kader van specifiek juridisch geschil) gemeente en ocmw
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 16 januari 2024 goedkeuring aan de gunning van de opdracht tot opmaak van een bestuurskrachtanalyse aan Idea Consult.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Idea Consult stelde de bestuurskrachtanalyse op aan de hand van cijfermateriaal, interviews en werksessies. Het college werd op 8 april 2024 in kennis gesteld van de voorlopige versie van de analyse, waarna nog opmerkingen geformuleerd konden worden. In bijlage de definitieve versie van de bestuurskrachtanalyse.
Toelichting wordt gegeven door Idea Consult (aparte geluidsopname).
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van de gemeenteraad van 00.46.20 uur tot 00.46.56 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de bestuurskrachtanalyse opgesteld door Idea Consult.
Het advies van de vakbonden mbt onderstaande wijziging aan de rechtspositieregeling werd bekomen via protocol van akkoord van april 2024.
Het decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel, zoals gewijzigd bij besluiten van 9 januari 2009 en 23 november 2012.
Het gemeenteraadsbesluit van 11 december 2008 en latere wijzigingen houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.
Het KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel.
Het gemeentebestuur wil inzetten op duurzame verplaatsingen van de medewerkers. Om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven wensen we in te zetten op fietslease via het cafetariaplan. Werknemers kunnen -een deel van- hun eindejaarspremie inzetten om een fiets te leasen. Hiertoe dient de rechtpositieregeling van het gemeentepersoneel aangepast te worden.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.46.57 uur tot 00.48.36 uur.
Artikel 1
De rechtspositieregeling wordt aangepast als volgt en heeft uitwerking vanaf datum besluit gemeenteraad:
Hoofdstuk VI. De sociale voordelen
Afdeling III. De eindejaarstoelage
Art. 214 bis:
De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voor fietslease kan kiezen.
In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de eindejaarstoelage.
Afdeling VII. Fietslease
Art. 240 quater. De concrete modaliteiten over fietslease worden uitgewerkt in:
- De fietspolicy
- Een bijlage aan de arbeidsovereenkomst voor contractuele personeelsleden die deelnemen aan de fietslease
- Een akkoordverklaring voor statutaire personeelsleden die deelnemen aan de fietslease
Beleidsdoelstelling: D000006 - Elke burger is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen.
Actieplan: AP000020 - Dagelijkse werking dienstverlening.
Actie: A000078 - Dagelijkse werking dienstverlening.
Beleidsveld: BV0130
ARK: 7054000
Omschrijving: Afgifte administratieve documenten (ook conformiteitsattesten, bestuurderspassen,...)
Besluit van de gemeenteraad van 11 januari 2024 betreffende het retributiereglement op afgifte en/of behandelen van administratieve stukken.
Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
Consulair wetboek van 21 december 2013 - artikels 50-67.
KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar, gewijzigd bij K.B. van 22 oktober 2013.
KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
MB van 11 september 2017 tot wijziging van het MB van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen.
MB van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten - artikel 2.
MB van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 41.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 betreffende de woningkwaliteitsbewaking.
Het ministerieel besluit van 29 juli 2013 tot vaststelling van de modellen van conformiteitsattesten voor woningen en kamerwoningen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente wordt een retributie voorgesteld op de afgifte van administratieve stukken.
Het afleveren van deze stukken brengt immers een kost met zich mee voor de gemeente zodat het aangewezen is hiervoor een retributie te vragen. Deze kost staat los van en komt bovenop de eventuele aanmaakkosten die de federale overheid aan de gemeente doorrekent voor de aanmaak van bepaalde stukken.
Op aanraden van de federale overheid wordt voor kinderen (onder 12 jaar) geen retributie gevraagd.
Het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke diensten. Deze inzet om de meldings- of vergunningsprocedure te doorlopen is in het voordeel van de de aanvrager, waardoor het aannemelijk is dat een retributie op aanvragen wordt geheven.
Door wijziging van de Vlaamse Codex Wonen 2021, ingaand op 1 juni 2024, zal de gemeente een vergoeding kunnen vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Daarmee vervalt de mogelijkheid om een vergoeding te vragen voor de aanvraag van een conformiteitsattest. Deze wijziging betreft enkel een schrapping van de retributie op het aanvragen van een conformiteitsattest, gelet op voormelde wetswijziging van de Vlaamse Codex Wonen 2021 zal er een apart retributiereglement opgemaakt worden voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek.
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.48.37 uur tot 01.03.32 uur.
De gemeenteraad gaat akkoord met voorgestelde wijzigingen aan het retributiereglement afgifte administratieve stukken:
Artikel 1 - Termijn
Vanaf heden tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken.
Artikel 2 - Toepassingsgebied
De retributie is verschuldigd door de persoon aan wie deze stukken op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
Artikel 3 - Tarief
De retributie wordt bepaald als volgt:
afgifte van een trouwboekje: 20 euro
8. behandelen van een melding of omgevingsvergunning
| melding van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
| melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen |
|
| Het invullen van een standaardformulier voor de aanvraag van vastgoedinformatie ten behoeve van notarissen of andere personen of instellingen alsook andere formulieren voor gelijkaardige aanvragen om inlichtingen |
|
| Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen of voor een ingedeelde inrichting of activiteit:
|
|
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:
|
|
| Verzoek tot bijstellen van de milieuvoorwaarden |
|
| Verzoek tot bijstelling van een verkavelingsvergunning |
|
| melding van de overdracht van de omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit
|
|
| openbaar onderzoek
|
|
De tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand januari 2020. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 10 cent.
Artikel 4 - Vrijstellingen
De retributie voor rijbewijzen is niet verschuldigd voor de hernieuwing van het rijbewijs van de categorieën Groep 1 omwille van medische redenen.
De retributie voor het behandelen van meldingen en omgevingsvergunningsaanvragen:
De retributie voor het behandelen van meldingen en omgevingsvergunningsaanvragen is niet verschuldigd voor:
Artikel 5 - Wijze van betaling
De retributie wordt in de regel contant betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs bij de aanvraag op verzoek van de aanvrager.
De retributie voor het behandelen van omgevingsvergunningsaanvragen wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van de factuur betaald door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur. De factuur wordt, na het indienen van de aanvraag, aan de aanvrager bezorgd.
De retributie voor het behandelen van een melding wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van de factuur betaald door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur. De factuur wordt, na het indienen van de melding, aan de aanvrager bezorgd.
Bij niet-betaling binnen de wettelijk bepaalde vervaltermijn, zal een gratis eerste aanmaning worden verzonden. Voor een tweede, en desgevallend elke volgende, aanmaning wordt telkens een kost van 20 euro aangerekend voor de verzending.
Als de debiteur een afbetalingsplan krijgt en dit vervolgens niet nakomt, wordt hem een aanmaning gestuurd. Voor deze aanmaning wordt een kost van 20 euro aangerekend.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor het aanmaken van dit dwangbevel en het overmaken van een dossier aan de gerechtsdeurwaarder wordt een kost van 30 euro aangerekend.
Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen. De rechtbanken van Antwerpen zijn bevoegd.
Artikel 6 - Toezicht
Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.
Artikel 7 - Opheffing vorige reglement
Dit reglement vervangt het reglement van 11 januari 2024 en alle voorgaande te dezen.
Beleidsdoelstelling: D000006 - Elke burger is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen.
Actieplan: AP000020 - Dagelijkse werking dienstverlening.
Actie: A000078 - Dagelijkse werking dienstverlening.
Beleidsveld: BV0130
ARK: 7054000
Omschrijving: Afgifte administratieve documenten (ook conformiteitsattesten, bestuurderspassen,...)
Besluit van de gemeenteraad van 8 oktober 2020 betreffende het gemeentelijk reglement conformiteitsattesten.
Besluit van de gemeenteraad van 11 januari 2024 betreffende het retributiereglement op afgifte en/of behandelen van administratieve stukken.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 — Toegang tot bestuursdocumenten, art. 11.26 tot en met 11.51
De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht omzendbrief van 18 juli 2018
Besluit van de Vlaamse Regering tot codificatie van de decreten betreffende het Vlaams Woonbeleid van 17 juli 2020
De Vlaamse Codex wonen van 2021 (inzonderheid boek 3 en artikel 3.2)
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten. Met name het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek veroorzaakt kosten voor de gemeente die verhaald worden op de aanvrager.
Door wijziging van de Vlaamse Codex Wonen 2021, ingaand op 1 juni 2024, zal de gemeente een vergoeding kunnen vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Daarmee vervalt de mogelijkheid om een vergoeding te vragen voor de aanvraag van een conformiteitsattest.
De Vlaamse regering trekt in haar besluit van 8 december 2023 het maximale bedrag dat de gemeente mag aanrekenen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken op tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van 200 euro. Dit bedrag zal jaarlijks geïndexeerd worden en voor de eerste maal op 1 januari 2025.
De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit dus een vergoeding per kamer. De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring. Dit zorgt ervoor dat er:
De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij de aanvraag van een conformiteitsattest. Er wordt een vergoeding gevraagd voor conformiteitsonderzoeken, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen, in volgende gevallen:
Om de vergoeding voor een conformiteitsonderzoek te behouden, dient het reglement voor 1 juni 2024 te worden aangepast.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.03.33 uur tot 01.04.44 uur.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan onderstaande retributiereglement voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek:
Artikel 1 - Termijn
Vanaf 1 juni 2024 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven op het uitvoeren van een woningkwaliteitsonderzoek.
Artikel 2 - Toepassingsgebied
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van het woningkwaliteitsonderzoek.
Artikel 3 - Tarief
Het bedrag van de retributie per kwaliteitsonderzoek wordt vastgesteld als volgt:
In kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest: 62,50 euro
In kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren: 62,50 euro
In kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure: 62,50 euro
De tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de schommelingen van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt door middel van de coëfficiënt die wordt bekomen door het indexcijfer van de maand september voorafgaand aan de indexeringsdatum van het betreffende jaar te delen door het indexcijfer van de maand januari 2020. Bij de indexering worden de tarieven afgerond tot op de dichtstbijzijnde 10 cent.
Artikel 4 - Wijze van betaling
De retributie voor het uitvoeren van een woningkwaliteitsonderzoek wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van de factuur betaald door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur. De factuur wordt, na het uitvoeren van het onderzoek, aan de aanvrager bezorgd.
Bij niet-betaling binnen de wettelijk bepaalde vervaltermijn, zal een gratis eerste aanmaning worden verzonden. Voor een tweede, en desgevallend elke volgende, aanmaning wordt telkens een kost van 20 euro aangerekend voor de verzending.
Als de debiteur een afbetalingsplan krijgt en dit vervolgens niet nakomt, wordt hem een aanmaning gestuurd. Voor deze aanmaning wordt een kost van 20 euro aangerekend.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor het aanmaken van dit dwangbevel en het overmaken van een dossier aan de gerechtsdeurwaarder wordt een kost van 30 euro aangerekend.
Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen. De rechtbanken van Antwerpen zijn bevoegd.
Artikel 5 - Toezicht
Dit reglement valt onder het toezicht van de toezichthoudende overheid.
Art. 177 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor:
1. de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het OCMW;
2. het debiteurenbeheer.
De financieel directeur moet hierover rapporteren aan de raad. Volgens hetzelfde artikel moet de financieel directeur rapporteren over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. De laatste onderwerpen zitten vervat in de aanpassingen meerjarenplan en jaarrekeningen.
Bijkomend aan de decretaal verplichte rapportering willen we op een transparante wijze over enkele andere zaken rapporteren. Aan de voorzitter van de gemeenteraad werd voorgesteld om enkele zaken toe te voegen aan de rapportering, én de timing aan te passen naar oktober, februari en mei.
In deze vernieuwde vorm van rapportering, die periodiek hernomen zal worden, vindt u bijgevolg:
1. een overzicht van de aangevraagde en afgeleverde visa;
2. een rapportering over het debiteurenbeheer;
3. een overzicht van de overheidsopdrachten tussen 30.000 en 140.000 euro excl. btw (enkel in mei);
4. de investeringsaankopen boven 2.500 euro excl. btw;
5. een overzicht van de uitgevoerde interne budgetverschuivingen;
6. een standopgave en realisatiegraad van het budget van het huidige boekjaar;
7. de thesaurietoestand en liquiditeitsprognose.
Art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Kader voor organisatiebeheersing (cfr. art. 217 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de financiële rapportering door de financieel directeur.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 april 2024 over de jaarrekening 2023.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 41 lid 2,3° en artikel 249
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Omzendbrief KB/ABB/2020/3 - omzendbrief over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen
Er wordt een gezamenlijke rekening voorgesteld voor gemeente en OCMW.
De documenten werden aan de raadsleden bezorgd op 30 april 2024.
Elke entiteit zal over zijn eigen deel moeten stemmen, nadien keurt de gemeente ook nog het deel van het OCMW goed waardoor de rekening in zijn geheel is vastgesteld.
De rekening van de gemeente en OCMW Brecht voor het dienstjaar 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De kredieten voor de gemeente zijn de volgende:
| Jaarrekening | ||
| Uitgaven | Ontvangsten | |
| - Gemeente | ||
| Exploitatie | 26.115.855 | 40.834.688 |
| Investeringen | 10.954.165 | 57.149 |
| Financiering | 1.449.565 | 108.233 |
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.05.35 uur tot 01.09.02 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 voor de gemeente Brecht vast.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 voor het OCMW Brecht goed.
Artikel 3
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW Brecht vast.
| Budgettair resultaat | Jaarrekening |
| I. Exploitatiesaldo | 12.517.193 |
| a. Ontvangsten | 51.024.024 |
| b. Uitgaven | 38.506.830 |
| II. Investeringssaldo | -10.917.437 |
| a. Ontvangsten | 138.084 |
| b. Uitgaven | 11.055.521 |
| III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.599.757 |
| IV. Financieringssaldo | -1.686.296 |
| a. Ontvangsten | 108.233 |
| b. Uitgaven | 1.794.529 |
| V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -86.539 |
| VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 17.910.494 |
| VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 17.823.955 |
| VIII. Onbeschikbare gelden | 1.049.292 |
| IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 16.774.663 |
Artikel 4
De digitale rapportering wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid.
Beleidsdoelstelling: D000002 - Brecht engageert zich om de leefbaarheid van onze gemeente te verbeteren
Actieplan: AP000008 - Brecht zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod dat aansluit bij de noden en waarbij plaats is voor nieuwe woonvormen
Actie: A000046 - Dagelijkse werking wonen
Een doortastend gemeentelijk woonbeleid wordt onderbouwd door een langetermijnvisie die de richting aangeeft waarin het gemeentelijk woonbeleid zal gaan om het recht op goed en betaalbaar wonen waar te maken.
De verplichte gefaseerde invoering van het conformiteitstattest dient er ondermeer toe dit grondrecht op wonen duurzaam te realiseren, vooral op het gebied van de woningkwaliteit.
In die zin sluit deze verordening aan bij het in de Vlaamse Wooncode uitdrukkelijk erkende grondrecht op wonen: iedereen heeft recht op een woning die kwalitatief goed en betaalbaar is en die woonzekerheid biedt in een leefbare woonomgeving.
Het conformiteitsattest is in de Vlaamse Wooncode opgenomen als een verweermiddel van de verhuurder tegenover een huurder die zich afvraagt of betwijfelt of een woning beantwoordt aan de kwaliteitsnormen.
De mogelijkheid van het verplicht stellen van het aanvragen van een conformiteitsattest door de gemeente is opgenomen in de Vlaamse Wooncode: op deze manier wordt het attest een instrument van kwaliteitsbewaking.
Het decreet van 29 maart 2013 houdende wijziging van diverse decreten wat de woonkwaliteitsbewaking betreft
Het op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen
Het ministerieel besluit van 29 juli 2013 tot vaststelling van de modellen van conformiteitsattesten voor woningen en kamerwoningen
Het Decreet van 29 maart 2019 tot wijziging van het decreet van 22 december 1995 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996, het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode en de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013.
Goedkeuring door de gemeenteraad van de gemeentelijke verordening conformiteitsattesten van 8 november 2018.
Goedkeuring door de gemeenteraad van de aanpassing gemeentelijke verordening conformiteitsattesten van 14 maart 2019.
Goedkeuring door de gemeenteraad van de aanpassing gemeentelijke verordening conformiteitsattesten van 8 oktober 2020.
De Vlaamse Codex wonen 2021 en zijn uitvoeringsbesluiten.
Het gemeentelijk retributiereglement.
De verplichting op conformiteitsattesten wordt ingevoerd voor nieuwe verhuringen en wordt gefaseerd ingevoerd op basis van de leeftijd van de woning.
Als een woning niet voldoet aan de vereisten en normen, zoals vermeld in art.3 van de Vlaamse Codex Wonen 2021, mag de woning niet verhuurd of te huur of ter beschikking gesteld worden.
Ook de woningen die verhuurd worden door de woonmaatschappij dienen te voldoen aan de conformiteit zoals vooropgesteld in de verordening.
De kostprijs van het conformiteitsattest is vastgelegd in het gemeentelijk retributiereglement.
Tijdens de gemeenteraad van 8 november 2018 werd de gemeentelijke verordening conformiteitsattesten goedgekeurd.
Tijdens de gemeenteraad van van 14 maart 2019 werd de aanpassing gemeentelijke verordening conformiteitsattesten goedgekeurd
Op 20 maart 2019 keurde het Vlaams Parlement het optimalisatiedecreet goed. Dat voert een verbeterde methode in voor de woningkwaliteitsbewaking.
Bij het optimalisatiedecreet hoort ook een besluit van de Vlaamse Regering. Het besluit bevat de nieuwe modellen van technische verslagen, bepaalt de modaliteiten van de waarschuwingsprocedure bij mogelijke woningkwaliteitsproblemen en de modaliteiten voor de strafrechtelijke instrumenten. De Vlaamse Regering keurde op 24 mei 2019 het besluit betreffende de woningkwaliteitsbewaking definitief goed.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 betreffende de woonkwaliteitsbewaking.
Tijdens de gemeenteraad van 8 oktober 2020 werd de aanpassing gemeentelijke verordening conformiteitsattesten goedgekeurd.
Door wijziging van de Vlaamse Codex Wonen 2021, ingaand op 1 juni 2024, zal de gemeente een vergoeding kunnen vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Daarmee vervalt de mogelijkheid om een vergoeding te vragen voor de aanvraag van een conformiteitsattest.
Deze wijziging betreft enkel een verwijzing naar het correcte retributiereglement dat naar aanleiding van voormelde wijziging van de Vlaamse Codex Wonen 2021 wordt opgesteld.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.09.03 uur tot 01.10.32 uur.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de verordening conformiteitsattesten.
Artikel 1
Elke eigenaar/verhuurder die een woning verhuurt of te huur of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats, of met het oog op huisvesting van één of meerdere studenten, moet voor elke wooneenheid een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.
Deze verplichting wordt gefaseerd ingevoerd voor alle nieuwe verhuringen en op basis van de leeftijd van de huurwoning:
2021: woningen van 50 jaar en ouder (bouwjaar 1971 en vroeger)
2022-2025: woningen van 40 jaar en ouder
2026-2028: woningen van 30 jaar en ouder
2029: woningen van 20 jaar en ouder
De leeftijd van de woning wordt bepaald door het bouwjaar zoals opgenomen in het kadaster.
Artikel 2
De woningen die verhuurd worden door een sociale huisvestingsmaatschappij, een Sociaal Verhuurkantoor en het OCMW worden niet vrijgesteld van deze verordening.
Artikel 3
De geldigheidsduur van het conformiteitsattest voor woningen en kamers is afhankelijk van het aantal gebreken in categorie 1 op het technisch verslag:
</= 4 gebreken is 10 jaar
>/= 5 gebreken is 5 jaar
Artikel 4
De kostprijs van het conformiteitsonderzoek is vastgelegd in het gemeentelijk retributiereglement op het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek.
Artikel 5
Het reglement treedt in werking na de goedkeuring van de gemeenteraad en dit ten vroegste vanaf 1 juni 2024.
Artikel 6
Dit reglement wordt naar de toezichthoudende overheid, de projectcoördinator van IVLW WEBB en de financieel directeur toegezonden.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Als gevolg van de fusie van ARRO met Woonhaven per 28 april 2023 en aansluitend de partiële splitsing van De Ideale Woning per 28 juni 2023 werd Brecht mee vennoot bij Woonhaven voor een zeer beperkt deel in de aandelenstructuur. De woonmaatschappij heeft echter een werkingsgebied binnen de stad Antwerpen. Aangezien Brecht niet binnen het werkingsgebied valt van Woonhaven, vraagt de woonmaatschappij om uit te treden als aandeelhouder.
Hiermee verkrijgt Brecht het recht op betaling van de venale waarde van de aandelen (van het reeds gestort bedrag), zijnde 700,26 euro.
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.10.33 uur tot 01.13.06 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om uit te treden als aandeelhouder bij Woonhaven.
Het feit dat de gemeente Brecht voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
Het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 13 maart 2024.
Het feit dat de gemeente Brecht per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen die op 12 juni 2024 plaatsheeft in het Lindner Hotel, Lange Kievietstraat 125 te 2018 Antwerpen.
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Brecht per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd.
Het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Fluvius Antwerpen in zijn zitting van 13 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2 000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de algemene vergadering van 12 juni 2024.
Het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Fluvius Antwerpen keurde in voormelde zitting van 13 maart 2024 het verslag aan de algemene vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Fluvius Antwerpen of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Fluvius Antwerpen recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Gemeenteraadsbesluit 14 maart 2019 - aanstelling C. Beyers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.13.07 uur tot 01.15.17 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 12 juni 2024:
Artikel 2
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Fluvius Antwerpen.
De algemene vergadering van Fluvius Antwerpen wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2 000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 12 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 2 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op 13 juni 2024 plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee.
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Schepen D. De Veuster vervoegt de zitting.
Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.15.18 uur tot 01.16.36 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad besluit na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 13 juni 2024:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 13 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
De gemeente Brecht is aangesloten bij de Tussengemeentelijke maatschappij voor services (TMVS) dv, meer bepaald Creat Services dv.
De statuten van Creat Services dv.
Oproepingsbrief voor de Algemene jaarvergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024, waarin de agenda wordt meegedeeld:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris.
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Gemeenteraadsbesluit d.d. 8 december 2022 - rechtstreeks vertegenwoordiger P. Poriau en plaatsvervangend vertegenwoordiger C. Beyers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.16.37 uur tot 01.17.43 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris.
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn/haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene vergadering.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal:
Brief van Pidpa van 22 april 2024 met agenda en bijlagen:
- Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023 en het duurzaamheidsverslag 2023
- De jaarrekening over het boekjaar 2023
- Het verslag van de commissaris over 2023
- Toelichting toetredingen/uitbreidingen
- Toelichting benoemingen
- Model als raadsbeslissing
Besluit van de gemeenteraad d.d. 14 maart 2019 betreffende de aanduiding van mevr. Tatiana Vandekeere als afgevaardigde en dhr. Kris Kenis als plaatsvervangend afgevaardigde voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 28 juni 2024 om 11.30 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
- Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
- Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023
- Verslag van de commissaris over het jaar 2023
- Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2023
- Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris
- Toetredingen/uitbreidingen van opdracht
- Benoemingen
- Varia:
- Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering
Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.17.44 uur tot 01.18.46 uur.
Artikel 1
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023, de jaarrekening over het boekjaar 2023 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Artikel 2
Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2023 wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Artikel 4
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Artikel 5
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28 juni 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 079
ARK: 64920000, 6640000
Omschrijving: 'werkingstoelage erediensten', 'investeringstoelage erediensten'
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Michiel werd goedgekeurd door de kerkraad Sint-Michiel d.d. 22 januari 2024 met een exploitatieoverschot van 66 403,59 euro en een investeringstekort van 17 978,22 euro.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten - artikel 55.
voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.18.47 uur tot 01.19.30 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de jaarrekening 2023 van de kerkraad Sint-Michiel.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Sint-Michiel en aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Voorzitter L. Nicolaï verlaat de zitting en geeft het voorzitterschap tijdelijk aan schepen D. De Veuster.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 079
ARK: 64920000, 6640000
Omschrijving: 'werkingstoelage erediensten', 'investeringstoelage erediensten'
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Leonardus werd goedgekeurd door de kerkraad Sint-Leonardus d.d. 25 januari 2023 met een exploitatieoverschot van 2 744,61 euro en een investeringsoverschot van 53 648,63 euro.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten - artikel 55.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.19.31 uur tot 01.20.21 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de jaarrekening 2023 van de kerkraad Sint-Leonardus.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Sint-Leonardus en aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Voorzitter L. Nicolaï vervoegt de zitting en neemt het voorzitterschap terug op.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 079
ARK: 64920000, 6640000
Omschrijving: 'werkingstoelage erediensten', 'investeringstoelage erediensten'
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus werd goedgekeurd door de kerkraad d.d. 23 januari 2024 met een exploitatieoverschot van 27 310,93 euro en een investeringsoverschot van 4 989,24 euro.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten - artikel 55.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.20.22 uur tot 01.20.45 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de jaarrekening 2023 van de kerkraad Sint-Willibrordus.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Sint-Willibrordus en aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 079
ARK: 64920000, 6640000
Omschrijving: 'werkingstoelage erediensten', 'investeringstoelage erediensten'
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek H. Man Job werd goedgekeurd door de kerkraad H. Man Job d.d. 15 maart 2024 met een exploitatieoverschot van 42,09 euro en een investeringsoverschot van 165,64 euro.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten - artikel 55.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.20.46 uur tot 01.21.04 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de jaarrekening 2023 van de kerkraad H. man Job.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad H. Man Job en aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Beleidsdoelstelling: D000005 - Brecht zet in op een bruisende en actieve gemeente door het nastreven van een geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
Actieplan: AP000018 – Dagelijkse werking bruisend/actief
Actie: A000074 – Dagelijkse werking bruisend en actief.
Beleidsveld: BV 079
ARK: 64920000, 6640000
Omschrijving: 'werkingstoelage erediensten', 'investeringstoelage erediensten'
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw van Lourdes werd goedgekeurd door de kerkraad Onze Lieve Vrouw van Lourdes d.d. 15 maart 2024 met een exploitatieoverschot van 2 500,31 euro en een investeringstekort van 0 euro.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten - artikel 55.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.21.05 uur tot 01.21.19 uur.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de jaarrekening 2023 van de kerkraad Onze Lieve Vrouw van Lourdes.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de kerkraad Onze Lieve Vrouw van Lourdes en aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Voorstel beslissing:
De gemeente Brecht blinkt niet uit inzake dierenwelzijn of dierenliefde, integendeel.
Omdat het verplicht is, worden zwerfkatten wel gesteriliseerd, maar bv een zwerfkat met een gebroken poot: voor de behandeling van die poot wordt niet door de gemeente betaald. Er zijn ook zwerfkatten die medicijnen nodig hebben, en natuurlijk ook voedsel en een 'huisje' om in te wonen. Ook daarin weigerde de gemeente tot nu toe om tussen te komen.
Die 'zwerfkatten' zijn meestal (niet-gesteriliseerde) huispoezen, achtergelaten door onverantwoordelijk inwoners van Brecht bij hun verhuis, en de nakomelingen van die katten, soms te 'wild' geworden om nog in een huis te kunnen wonen als huiskat. Die laatste worden dan, als het echt niet anders kan, en als ze gezond genoeg zijn, weer uitgezet.
Ja, er werden inderdaad de laatste jaren een paar 'pipi-plekjes' gemaakt voor de honden, maar een groter 'losloopgebied': nee, het kwam er nooit van. Nochtans was er minstens 1 goed voorstel.
Andere initiatieven voor dierenwelzijn, waarvoor zelfs subsidies kunnen worden aangevraagd : nooit iets mee gebeurd.
En als klap op de vuurpijl de hardvochtige beslissing van de gemeente Brecht om een huisdier te verbieden in de rusthuizen, in de noodwoningen en zelfs in de serviceflats, waarin nochtans mensen wonen die nog goed hun plan kunnen trekken. Geen hondje, geen kat, zelfs geen goudvis van eenzaamheid.
Nochtans is zo'n huisdier dikwijls enorm belangrijk voor de oudere mensen, een toeverlaat en troost in een eenzame wereld, waarin steeds meer vrienden hen verlaten (sterven).
Waar bleef het mens-en diervriendelijk betoog van onze schepen voor dierenwelzijn toen dit wel zeer hard en dier-onvriendelijk besluit werd gestemd?
We zijn verontwaardigd en beschaamd in de plaats van onze gemeenteraadsleden die dit stemden (alhoewel het zelfs onwettig is). We vragen ons af of het moreel kompas van onze gemeente wel klopt.
Brecht is een rijke gemeente, die zich kan permitteren om miljoenen uit te geven aan een 'nieuw' gemeentehuis, hoewel er eigenlijk niks mis was met de vorige versie, er worden duizenden Euro's voor onnodige 'jongerenfeestjes' gesubsidieerd, er is geld genoeg voor 'projecten' in het buitenland, 70.000 Euro voor de bestrijding van rupsen, zelfs als die er niet meer zijn, 50.000 Euro als premie voor de aannemer van de werken in de Handelslei alleen maar om op tijd klaar te zijn met de werken (want het is toch vervelend dat die niet af zouden zijn zo vlak voor de verkiezingen)... Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Nee : 'geen geld' zoals verklaard door onze schepen voor dierenwelzijn is onzin, natuurlijk.
Daarom, om de mensen te steunen die zich met veel liefde inzetten voor de zwerfkatten van Brecht, en natuurlijk vooral voor de dieren zelf: laat ons eens IETS extra doen voor dierenwelzijn.
Het bedrag dat wij voorstellen is minder dan wat wordt geschonken aan slechts 1 van de vele gesubsidieerde kinderfeestjes in de gemeente, waarvan de verantwoordelijke VZW blijkbaar niet eens een boekhouding moet laten zien. Het is - ochot - minder dan 0,20 Eurocent per inwoner.
Ons VOORSTEL:
'We geven als gemeente vanaf dit jaar ieder jaar 6.000 Euro als steun aan VZW Kittycat, waardoor de medewerkers/vrijwilligers hiermee de kosten (een beetje) vergoed krijgen voor hun verplaatsingen, waarmee de verantwoordelijken eten kopen voor de zwerfkatten die in de gemeente worden verzorgd, waarmee de extra dierenartskosten voor de zwerfpoezen, die ieder jaar in de vele duizenden Euro's lopen kunnen worden betaald (gedeeltelijk dan toch). IN DIT BEDRAG IS NIET INBEGREPEN : DE STERILISATIEKOSTEN VAN DE ZWERFKATTEN ZELF. '
(Ik zet dit laatste maar even in hoofdletters, want sommige mensen willen ons wel eens verkeerd begrijpen).
Toelichting wordt gegeven door schepen K. Janssens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.21.20 uur tot 01.33.53 uur.
Het voorstel wordt verworpen.
Voorstel beslissing:
Het valt op dat tijdens de raadszitting - niet alleen tijdens de aanvullende punten maar tijdens de ganse duur van de raad - veel raadsleden regelmatig bezig zijn met de eigen computer, GSM, of andere zaken.
Tijdens de gemeenteraad van april was op een bepaald ogenblik meer dan 50% van de raad schijnbaar met iets anders bezig dan het volgen van de agenda van de gemeente.
Dat krijg je natuurlijk als iedereen verplicht wordt om met een computer te werken om te stemmen.
Maar er wordt ook 'gespeeld' met de eigen GSM. Nochtans: persoonlijke interesses en andere persoonlijke zaken die niets met de gemeentewerking zelf te maken hebben doet men beter thuis, niet hier.
Tenslotte wordt iedereen betaald om aandacht te geven tijdens de vergaderingen.
Vandaar:
Ons VOORSTEL:
Voor opname in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (zowel voor GR als voor RVMW):
'Uit respect voor de raadsleden en voor het gunstig verloop van de raadszitting zullen de leden niet bezig zijn met andere zaken dan de raad zelf. De computers zullen enkel daarvoor worden aangewend, en er zullen geen GSM's of andere private toestellen worden gebruikt om bv. berichten door te sturen of boodschappen te lezen of zenden of andere niet aan de vergadering gerelateerde handelingen te verrichten tijdens de werking van de raad'.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.33.54 uur tot 01.52.01 uur.
Het voorstel wordt verworpen.
Interpellatie:
Wij vernamen van de 2 dierenartsen die een overeenkomst hebben afgesloten met de gemeente Brecht dat zij het beu zijn om een half jaar of langer te moeten wachten op hun geld. Er zijn ook nu - alweer - betalingen van verleden jaar die nog verschuldigd zijn.
'Men' schijnt op de hoogte te zijn van de slechte/laattijdige betalingen van de gemeente:
Als de politie bv een hond binnenbrengt om de chip na te kijken, en als die hond geen chip blijkt te hebben, maar wel verzorging nodig heeft, dan maakt de politie de opmerking: "Ja, mevrouw, ge moogt uw factuur meegeven, maar of dat ge ooit uw geld gaat zien, daar geven wij geen garantie op hé, haha".
Bovendien 'verliest' de politie ook nog facturen, die dan ook niet vergoed (kunnen) worden.
De 2 dierenartsen vinden de toestand onwerkbaar en respectloos, ze wijzen erop dat de gemeente regelmatig nieuwe oproepen lanceert om nieuwe dierenartsen aan te trekken, maar dat iedereen op de hoogte lijkt te zijn van de penibele betaal-problemen en zich daarom alleen al niet wil engageren.
Onze schepen voor dierenwelzijn is zelf dierenarts, vindt die het redelijk dat een half jaar tot een jaar moet worden gewacht op betaling van de geleverde prestaties? Zou hij het nemen dat zijn klanten niet meteen de rekening zouden vereffenen?
Een van de dierenartsen vroeg aan de verantwoordelijke van VZW Kittycat om eens aan te dringen bij de schepen voor dierenwelzijn om de rekeningen sneller te laten betalen.
De verantwoordelijke van VZW Kittycat zegde: "Dat is toch zeker mijn taak niet"? maar ze heeft het wel gedaan.
Op mijn vraag waarom de dierenarts zelf niet aan de schepen om betaling vraagt antwoordde ze: "Mevrouw, ik heb een overeenkomst met de gemeente Brecht. Ik heb het recht om betaald te worden. Ik ben een simpele zelfstandige die niet in de politiek zit. Waarom worden mijn prestaties niet normaal (snel) vergoed? Er waren maar 2 dierenartsen die wilden werken voor dat lage bedrag. Regelmatig worden nieuwe dierenartsen gevraagd (maar niemand is zo gek). Moet ik nu ook nog op mijn knieën gaan smeken om mijn geld misschien? Daar heb ik de tijd niet voor."
De 2 dierenartsen zijn het echt wel zat. Ze willen veel sneller worden vergoed.
Er is al overwogen om ermee te stoppen, ze doen enkel verder uit liefde voor de dieren.
Ze zegden ook nog dat de gemeente Brecht (bij de andere dierenartsen) staat aangeschreven als een 'partner/opdrachtgever waarop je niet kan rekenen', en dat Brecht een gemeente is van waaruit weinig of geen initiatieven komen voor dierenwelzijn, mooie initiatieven zoals recent toch maar weer als voorbeeld 'de huisjes voor de zwaluwen' in Malle.
Vandaar onze interpellatie:
Wat kan er worden gedaan opdat de dierenartsen SNEL worden vergoed?
Twee maanden wachten op het geld dat contractueel is overeengekomen moet toch echt wel de maximum-tijd zijn?
Het gaat hier niet om liefdadigheid, maar om een contract dat de gemeente heeft met de artsen.
De dierenartsen zijn het beu, wat als ze allebei afhaken? Is het dan gewoon afgelopen met de sterilisatie van de zwerfpoezen in Brecht?
Betaalt de gemeente Brecht zijn andere facturen ook met een half jaar of langer vertraging of is dit alleen zo bij de dierenartsen?
Toelichting wordt gegeven door schepen K. Janssens.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 01.52.02 uur tot 02.03.36 uur.
Interpellatie:
Ten laatste in februari 2024 zouden de kandidaten voor de tijdelijke uitbating van café Goorhof te horen krijgen wie er door de gemeente Brecht werd gekozen.
De schepen zegde vorige maand dat een voorlopige uitbating van het café niet kan zonder dat er eerst kosten worden gedaan om de uitbating van café Goorhof mogelijk te maken: de elektrische installatie diende te worden aangepast, warmtepompen geplaatst...
Bovendien zegt de schepen dat de gemeente niet verplicht is om een uitbater aan te stellen. Waaruit wij besluiten dat de gemeente mogelijk niemand zal aanduiden?
Welke kosten werden en worden en zullen er nog worden gemaakt (voor hoeveel Euro) 'op het sterfhuis' voor het in orde brengen van café Goorhof?
De volgende saga in 'De Story van Sint-Job' zegt dat de gemeente niet alleen 'een vriendje' als uitbater wil aanstellen, maar dat dit belangrijk is voor de toekomst: die persoon zal ook in de toekomst als eerste de mogelijkheid krijgen om het nieuwe café uit te baten.
Is het inderdaad zo dat er al afspraken zijn gemaakt - al of niet in gedachten - omtrent de nieuwe toekomstige uitbater van het nog te bouwen café?
Toelichting wordt gegeven door schepen D. De Veuster.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 02.03.37 uur tot 02.09.12 uur.
Raadslid R. Ruelens vervoegt de zitting.
Vraag:
'Onze' kerken worden niet meer voluit gebruikt. Er zijn geen priesters meer, het aantal gelovigen neemt met de jaren af, de schandalen in de kerkelijke kringen doen er ook geen goed aan... Toch kosten de gebouwen handenvol geld. Er zou nagedacht worden voor het toekennen van een nieuwe invulling, het geven van een een nieuwe, moderne toekomst na de ontwijding. Is er al een kerk (of meer dan 1) waarvoor men een nieuwe bestemming heeft gevonden?
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 02.09.13 uur tot 02.12.39 uur.
Vraag:
Op Internet kan men in de recente 'Omgevingsanalyse', waarin de toekomstige plannen voor de gemeente worden uiteengezet nog steeds lezen (op pg 179):
Volgende gebouwen uit de lijst wensen wij te VERKOPEN of AF TE BREKEN (door bovenstaande opmerkingen)
· pastorij Sint-Job-in-‘t-Goor;
· pastorij Overbroek;
· oud Gemeentehuis Sint-Job-in-‘t-Goor.
· pastorij Sint-Lenaarts;
· De Kar – Nollekensweg 6 in Brecht;
· Refter groendienst Sint-Lenaarts.:
· Dorpsstraat 60 in Sint-Lenaarts;
· Dienstencentrum en feestzaal Goorhof Sint-Job-in-‘t-Goor.
· Woning, Gasthuisstraat 6, Brecht
Onze schepen verklaarde dat het hier om 'fouten' zou gaan. Men wil deze gebouwen niet meer (allemaal) afbreken.
Inderdaad zijn dit bijna allemaal bijzondere gebouwen, die charme geven aan onze (deel)gemeenten, die de ziel van onze gemeente(n) mee bepalen.
WANNEER wordt de 'Omgevingsanalyse' aangepast zodat we allemaal kunnen zien wat onze gemeente wel en niet wil verkopen, dan wel afbreken?
Toelichting wordt gegeven door burgemeester S. Deckers.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 02.12.40 uur tot 02.20.18 uur.
De voorzitter sluit de zitting op 21/05/2024 om 14:39.
Namens Gemeenteraad,
Annemie Marnef
Algemeen Directeur
Leo Nicolaï
Voorzitter gemeenteraad