De voorzitter opent de zitting op 10/10/2024 om 20:03.
Het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 17 januari 2019.
Het verslag voorgaande zitting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Verwelkoming door voorzitter L. Nicolaï.
Raadsleden J. Slegers en T. Vandekeere zijn verontschuldigd.
Raadslid L. Anthonissen vervoegt de zitting tijdens de stemming.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 00.03 minuten tot 02.44 minuten.
Artikel 1
Het verslag van de voorgaande zitting d.d. 12 september 2024 dat acht dagen voor de huidige zitting ter inzage van de RVMW-raadsleden heeft gelegen wordt door de raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd.
Omwille van de afbraak van het gemeenschapscentrum en bouwwerkzaamheden aan het nieuwe gemeentehuis was het niet mogelijk om de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn nog door te laten gaan in de raadszaal van het gemeenschapscentrum Jan vander Noot.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn werd op 8 september 2022 beslist om de vergaderingen tijdens de werken door te laten gaan in de voormalige bibliotheek van Sint-Lenaarts, Dorpsstraat 60.
Decreet lokaal bestuur - artikel 20 - “De vergadering van de gemeenteraad vindt plaats in het gemeentehuis of op de fysieke plaats door de gemeenteraad bepaald (...).”
Decreet lokaal bestuur - artikel 74
Huishoudelijk reglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 oktober 2021
Vanaf november is de Raadzaal in 't Gemeentehuis operationeel en kan er dus daar worden vergaderd.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 02.45 minuten tot 04.31 minuten.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat de zittingen van de raad voor maatschappelijk welzijn vanaf november zullen doorgaan in 't Gemeentehuis, Gemeentepark 1 in Brecht.
Art. 177 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor:
1. de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het OCMW;
2. het debiteurenbeheer.
De financieel directeur moet hierover rapporteren aan de raad. Volgens hetzelfde artikel moet de financieel directeur rapporteren over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. De laatste onderwerpen zitten vervat in de aanpassingen meerjarenplan en jaarrekeningen.
Bijkomend aan de decretaal verplichte rapportering willen we op een transparante wijze over enkele andere zaken rapporteren. Aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn werd voorgesteld om enkele zaken toe te voegen aan de rapportering, én de timing aan te passen naar oktober, februari en mei.
In deze vernieuwde vorm van rapportering, die periodiek hernomen zal worden, vindt u bijgevolg:
1. een overzicht van de aangevraagde en afgeleverde visa;
2. een rapportering over het debiteurenbeheer;
3. een overzicht van de overheidsopdrachten tussen 30.000 en 140.000 euro excl. btw (enkel in mei);
4. de investeringsaankopen boven 2.500 euro excl. btw;
5. een overzicht van de uitgevoerde interne budgetverschuivingen;
6. een standopgave en realisatiegraad van het budget van het huidige boekjaar;
7. de thesaurietoestand en liquiditeitsprognose.
Art. 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Kader voor organisatiebeheersing (cfr. art. 217 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de financiële rapportering door de financieel directeur.
Beleidsdoelstelling: D000006 Elke burger is een VIP en wordt zo behandeld en verder geholpen. 2020-2027
Actieplan: AP000020 Dagelijkse werking dienstverlening. 2020 - 2027
Actie: A000078 Dagelijkse werking dienstverlening.
Beleidsveld: BV0953
ARK: 2410000
Omschrijving: Aankoop software "Belrai" - WZC
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet) en artikel 57.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Software elektronisch bewonersdossier WZC Sint-Maria” werd een bestek met nr. 2024/023 opgesteld.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Perceel 1 (Software elektronisch bewonersdossier), raming: € 19.375,00 excl. btw of € 23.443,75 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Software elektronisch bewonersdossier), raming: € 19.375,00 excl. btw of € 23.443,75 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Software elektronisch bewonersdossier), raming: € 19.375,00 excl. btw of € 23.443,75 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Software elektronisch bewonersdossier), raming: € 19.375,00 excl. btw of € 23.443,75 incl. 21% btw;
* Verlenging 4 (Software elektronisch bewonersdossier), raming: € 19.375,00 excl. btw of € 23.443,75 incl. 21% btw;
* Verlenging 5 (Software elektronisch bewonersdossier), raming: € 19.375,00 excl. btw of € 23.443,75 incl. 21% btw;
* Verlenging 6 (Software elektronisch bewonersdossier), raming: € 19.375,00 excl. btw of € 23.443,75 incl. 21% btw;
* Verlenging 7 (Software elektronisch bewonersdossier), raming: € 19.375,00 excl. btw of € 23.443,75 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Hardware), raming: € 35.000,00 excl. btw of € 42.350,00 incl. 21% btw;
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 190.000,00 excl. btw of € 229.900,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De opdracht zal daarom bekendgemaakt worden op nationaal niveau.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 05.03 minuten tot 17.04 minuten.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek met nr. 2024/023 en de raming voor de opdracht “Software elektronisch bewonersdossier WZC Sint-Maria” goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 190.000,00 excl. btw of € 229.900,00 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Beleidsdoelstelling: D000004 We bouwen de welzijnscampus verder uit met het oog op een integraal zorgzaam beleid in Brecht 2020-2027
Actieplan: AP000015 - Dagelijkse werking welzijn/zorgzaam. 2020 - 2027
Actie: A000062 - Dagelijkse werking welzijn/zorgzaam.
Beleidsveld: BV 0910
ARK: 6131000
Omschrijving: Aankoop voedingsmiddelen en dranken (incl. leeggoed) - DIO
Beleidsveld: BV 0953
ARK: 6131000
Omschrijving: Aankoop voedingsmiddelen en dranken (incl. leeggoed) - WZC
Beleidsveld: BV 095101
ARK: 6131000
Omschrijving: Aankoop voedingsmiddelen en dranken (incl. leeggoed) - SF Het Sluisken
Beleidsveld: BV 095102
ARK: 6131000
Omschrijving: Aankoop voedingsmiddelen en dranken (incl. leeggoed) - DC De Lindeboom
Beleidsveld: BV 09502
ARK: 6131000
Omschrijving: Aankoop voedingsmiddelen en dranken (incl. leeggoed) - SF Het Zand
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn op 16 mei 2024 waarin de selectieleidraad voor deze opdracht werd goedgekeurd.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden) en artikel 57 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Deze opdracht heeft een maximale looptijd van 8 jaar, bestaande uit een basislooptijd van 4 jaar en 2 stilzwijgende verlengingen van 2 jaar, en is als volgt opgedeeld:
* Perceel 1 (Verse groenten, fruit, kruiden en aardappelen);
* Verlenging 1 (Verse groenten, fruit, kruiden en aardappelen);
* Verlenging 2 (Verse groenten, fruit, kruiden en aardappelen);
* Perceel 2 (Vers brood en broodproducten);
* Verlenging 1 (Vers brood en broodproducten);
* Verlenging 2 (Vers brood en broodproducten);
* Perceel 7 (Droge voeding);
* Verlenging 1 (Droge voeding);
* Verlenging 2 (Droge voeding);
* Perceel 8 (zuivel en eieren);
* Verlenging 1 (zuivel en eieren);
* Verlenging 2 (zuivel en eieren);
* Perceel 9 (diepvries groenten fruit);
* Verlenging 1 (diepvries groenten fruit);
* Verlenging 2 (diepvries groenten fruit);
* Perceel 10 (Gekoelde producten);
* Verlenging 1 (Gekoelde producten);
* Verlenging 2 (Gekoelde producten);
* Perceel 11 (diepvries vis);
* Verlenging 1 (diepvries vis);
* Verlenging 2 (diepvries vis);
* Perceel 12 (koffie);
* Verlenging 1 (koffie);
* Verlenging 2 (koffie);
* Perceel 13 (dieetproducten/bijvoeding);
* Verlenging 1 (dieetproducten/bijvoeding);
* Verlenging 2 (dieetproducten/bijvoeding);
* Perceel 14 (non-food);
* Verlenging 1 (non-food);
* Verlenging 2 (non-food).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.500.000,00 excl. btw.
Percelen 1, 2, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 en 14 worden afgesloten voor een duur van 48 maanden en kunnen bijkomend 2x stilzwijgend verlengd worden voor telkens 24 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers waarbij de voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 17.05 minuten tot 23.42 minuten.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek en de bijlagen voor de opdracht “Raamovereenkomst met meerdere opdrachtnemers per perceel voor levering van voedingsproducten en dranken” goed. De raming bedraagt 3.500.000,00 excl. btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Raadsbesluit van 14 maart 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal, namelijk schepen C. Beyers.
Oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 met de volgende agendapunten:
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van gemeente Borsbeek met stad Antwerpen
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het feit dat het OCMW deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De statuten van Cipal.
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.
Voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Voor het verslag tijdens de zitting wordt verwezen naar de geluidsopname van 23.43 minuten tot 25.00 minuten.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goed.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn mandateert de vertegenwoordiger van het OCMW om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3
De raad voor maatschappelijk welzijn gelast het vast bureau met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De voorzitter sluit de zitting op 15/10/2024 om 13:56.
Namens OCMW Raad,
Annemie Marnef
Algemeen Directeur
Leo Nicolaï
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn